هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
✅ هجرت
🔶 استاد علی صفایی حائری
اگر در محیطی که هستی نتوانستی کاری انجام بدهی، باید هجرت کنی، که ماندگار شدنت به تحلیل رفتنت منتهی میشود.
و عذر نیاور که ضعیف بودم، چون زمین خدا وسعت داشت...
📚 صراط، ص۸۱
🌿 @einsad
هدایت شده از قاسم روانبخش
💶بودجه حوزه و نهادهای فرهنگی، مساله چیست❓💰
🏰 به نوشته روزنامه فرهیختگان، تنها در ۲ شركت سايپا و ايرانخودرو، دوهزار و 720 عضو هياتمديره وجود دارد كه بههمراه 26 هزار پرسنل مازاد، سالانه 1100 ميليارد تومان هزينه سر بار به مردم تحميل مي كنند.😳129شرکت وابسته شان بماند❗️
🛢چگونه است که اندک بودجه های نهادهای فرهنگی برجسته می شود اما هیچ خبری از هزینه های هنگفت دولت برای نهادهای «انگلی» رسانه ای نمیشود. چرا❓
🔰تنها در صندوق فرهنگیان، 15هزار میلیارد تومان اختلاس شد!!!!! همین طرح بیمه سلامت، بیش از 90هزار میلیارد تومان هزینه برداشت که معلوم نشد به جیب چه کسانی رفت..💰💰
با پول اختلاس در فرهنگیان یا ریخت و پاش های بیمه سلامت، میشه چند میلیون اشتغال ایجاد کرد😑
💠ببینید دوستان، فقط 3ونیم میلیارد تومان بودجه به مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری دادن که باهاش سی همایش برگزار کنه! گفته شده که هر جلسه هیات دولت حدود 37میلیون خرج بر میداره و همچنین هر جلسه 5 ساعته مجلس، حدود 90 میلیارد😨هزینه برمیداره. بودجه 90میلیاردی برای مجلس، واقعا باور نکردنیه اما این عدد توسط یکی از نماینده های مجلس در جلسه استیضاح آقای آخوندی مطرح شد⚠️
💠 آیا باز هم، مساله، بودجه های فرهنگی است یا غارتگران بیت المال بابرجسته کردن بودجه فرهنگی دنبال فریبکاری و پوشاندن غارتگری های خود هستند...✅
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از دروس
📛 رفع توقیف و اکران فیلمی خبرساز
🔷 فیلم سینمایی «پارادایس» داستان طلبهای جوان است که در اینستاگرام با دختری آلمانی آشنا میشود و برای دیدنش به همراه استاد خود، راهی آلمان میشود.
📛 پیشبینی میشود که اکران این فیلم با توجه به محتوا و قالب کمدی آن، واکنشها و تنشهایی در میان طلاب و روحانیون به همراه داشته باشد.
🌐 eitaa.com/daghdagheha/602
♻️چالشهای فرهنگی-اجتماعی مرتبط با دین و روحانیت: @dph110 👉 عضویت
دو نگاه به بحث ارادت
از دیر باز عده ای از روحانیون وعلماء با این توجیه که بایست مردم به ما اعتماد کنند تامطیع محض مذهب شده واهل سعادت شوند سعی مینمایندهر چه بیشتر خود را در چشم مخاطب باعظمت نشان دهند
لحن کلام ، شیوه راه رفتن ,نگاه کردن,پوشیدن و....همه وهمه به نحو خاصی میشود که اعتماد عوام را جلب کنند انگار که این شخص یک فرد الهی است اما همه این رفتار ها ساختگی است وبرای جلب اعتماد مردم که پس از نهادینه شدن در فرد به رفتار ناخودآگاه او تبدیل میشود وخودش هم دیگر متوجه ساختگی بودن خود نمیشود
این طیف مرید پرورند وبسیار
در قبال این طیف روحانیون وعلماء پاک نفس هستند که خورده شیشه ندارند خودشان هستند واتفاقا از مرید بازی بیزار
حکایت زیر از علامه جعفری رحمت الله علیه را ببینید
علامه جعفری میگفت
روزي طلبه فلسفه خواني نزد من آمد تا برخي سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعديست كه استاد خوبي نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه اي بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندي كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتي يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. مي دانستم اين شيفتگي، به استقلال فكرش صدمه مي زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قرباني استقلال ضميرش كنم.
روزي كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازي و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازي را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بي يك كلمه، رفت كه رفت.
اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آنهمه خدمات فكري و فرهنگي به اسلام ، گفت :
براي آخرتم به معدودي از اعمالم، اميد دارم. يكي همين دوچرخه بازي آنروز است!
درس استاد آن شب آن بود كه دنبال آدمهاي بزرگ بگرديد و سعي كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. اما مريد و واله كسي نشويد. شما انسانيد و ارزشتان به ادراك و استقلال عقلتان است. *عقلتان را تعطيل و تسليم كسي نكنيد. آدم كسي نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
شهاب الدین حائری شیرازی
@noktehayekorani
هدایت شده از جمعیازطلاب حوزههای علمیه 🇮🇷
#اطلاعيه
🔰جلسه طلاب و مدير حوزه🔰
#نشست_صميمی مدیر محترم حوزههای علمیه كشور حضرت آيت الله اعرافی با طلاب و روحانيون حوزه علمیه قم در روز چهارشنبه 10 بهمن ماه 1397 رأس ساعت 19 در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد.
🌷حضور كليه طلاب در همه سطوح در این مراسم #آزاد است و طلاب و اساتید میتوانند، پیشنهادات، انتقادات و مسائل مورد نظر خود را در زمينههای مختلف ( #معيشت ، #آموزش ، #تبليغ ، #خدمات و ...) به صورت مستقیم با مدیر حوزههای علمیه در میان بگذارند.🌷
—----------
🇮🇷 كانال حوزههای علميه
📡 @Howzehaa
http://eitaa.com/joinchat/2146435072Ccfc2d26e89
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️حجت الاسلام محمدی گلپایگانی از آیت الله کریمی عیادت کرد
🔸حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز با حضور در قم به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب از آیت الله حاج سید جعفر کریمی در یکی از بیمارستانهای قم عیادت کرد.
🔸در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری، در جریان روند معالجه آیت الله حاج سید جعفر کریمی قرار گرفته و سلامتی عاجل ایشان را از خداوند متعال خواستار شد.
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم 👇
@PhotoQomNews
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با رهبر انقلاب
🔻 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی، یک وظیفه مهم این دفتر را پاسخ به سؤالها و نیازهای فکریِ جوانان، دانشجویان و گروههای اثرگذار فرهنگی برشمردند و توصیههایی در خصوص حضور جریانساز در فضای مجازی و آسیبشناسی مقوله تبلیغ بیان کردند.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای با تجلیل از خدمات دفتر تبلیغات اسلامی، وجود نواندیشی و روشنفکری دینی در این دفتر را مغتنم دانستند و گفتند: امروز، دوره انقلاب و روزهای کار و حرکتهای جهشی است و قم به اینگونه نگاهها و جهتگیریهای نو، بیش از پیش احتیاج دارد.
🔹️ ایشان دفتر تبلیغات اسلامی را یک واحد زنده و برخوردار از تألیفات پر شمار برشمردند و افزودند: البته جای دفتر تبلیغات در مجموعههای اثرگذار کشور خالی است و این دفتر باید با شناسایی مجموعههای مؤثر فرهنگی و پاسخ دادن به سؤالهای دینی آنها، بر غنای فکری این مجموعهها بیفزاید.
🔹️ رهبر انقلاب با اشاره به سؤالهای متنوعِ دینی که برای دستاندرکاران فعالیتهای فرهنگی و هنری وجود دارد، خاطرنشان کردند: پاسخگویی به این سؤالها و ابهامها، وظیفه حوزه و دستگاههایی همچون دفتر تبلیغات اسلامی است.
🔹️ ایشان دفتر تبلیغات را به اولویتبندی و تمرکز بر کارهای زمینمانده در حوزه علمیه قم توصیه کردند و در خصوص فعالیتهای تبلیغی در فضای مجازی، افزودند: دستگاههای مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریانساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروههای مؤثر فرهنگی و یافتن سؤالها و سرنخهای فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای همچنین تدوین و انتشار کتابهایی با موضوع پاسخ به شبهات فکریِ جوانان و دانشجویان را لازم دانستند.
🔹️ «تدوین دانش مددکاری اسلامی»، «شبکهسازی و همافزایی با سایر دستگاههای فعال در امر تبلیغ» و «آسیبشناسی تبلیغ» از دیگر توصیههای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بود.
🔹️ ایشان به یک حلقه مهم در فعالیتهای تبلیغی یعنی «اثر و بازخورد تبلیغ» اشاره کردند و افزودند: صرفِ رفتوآمد مبلغان و گروههای تبلیغی به شهرها و روستاها و تأکید بر خوشبیان بودن آنها کافی نیست. مبلغان باید بهگونهای آموزش داده شوند که بتوانند پس از پایان دوره تبلیغ نیز ارتباط و تبادل فکری خود را با جوانانِ مستعد استمرار بخشند و در ظرف چند سال، جمعی از همین جوانان را به مبلغان دین در منطقه خود تبدیل کنند.
🔺️ حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به توقعات زیاد از حوزه علمیه قم برای حل مسائل و ابهامات، گفتند: در گذشته چنین توقعاتی از قم وجود نداشت و حوزه علمیه، سربهزیر و مشغول کار خود بود اما امروز این انتظار از حوزه علمیه قم وجود دارد که برای ابهامها و مشکلات دینی راهحل داشته باشد.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از Aminikhaah
💠 راهکاری دقیق برای اولویت یابی
🔷 روایتی منتشر نشده از رهبر معظم انقلاب
🔶 سید محمدرضا میری هنرمند گرافیست ، در یادداشتی که در صفحه اینستاگرامی خود برای اولین بار منتشر کرده است، دیدار هنرمندان گرافیک و تجسمی با رهبر معظم انقلاب که در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۶ را روایت کرده است.
بخشی از این متن ، چنین است:
«محمدرضا دوست محمدی پرسش دیگری در میان می گذارد: »گاهی بین موضوعات و اولویتهای مختلف می مانیم. از بین اولویت های مختلف مردم روی کدام کار کنیم؟ چه کار کنیم که مسائل ریز و کلان جای هم را نگیرند؟« پاسخ آقا از جنس یاد دادن ماهی گیری است:
🔵 اگر می خواهید اولویت شناسی و اولویت یابی شما عمیق شود، با نهج البلاغه انس پیدا کنید.با این نگاه بخوانید که تحلیل شما از اولویت ها را تقویت کند. خیلی از مسائلی که این جا گفته شد، نکات اجرایی است؛ اما مهم تر، فهم و فکر است. در خیلی از کارها مشکل ما ذهنیت مخاطب است. مثلا همکاران ما می آیند و من اگر از آنها بخواهم تولید ملی را پیش ببرند، تأیید می کنند؛ولی بیرون که می روند کاری نمی شود. همه می گویند بله. ولی عمل نمی شود. علتش این است که باور نیست. پس باور لازم است. نهج البلاغه خیلی راه را در زمینه ی باور باز می کند«.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️سنت آیت الله امینی از اقامه نماز جماعت در مسجد اعظم به روایت جواد ارویلی خبرنگار قمی
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم 👇
@PhotoQomNews
هدایت شده از دروس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 حجتالاسلام انجوینژاد:
صد نفر تریبون دارِ آزاده در این کشور نبود به فسادهای لواسان اعتراض کند؛
ظالم در مملکت امام زمان ‹عج› راست راست راه برود و از بین این همه علما و بزرگان، صد نفر به او اعتراض نکند...
🌐 t.me/rahpouyancom/6337
♻️چالشهای فرهنگی-اجتماعی مرتبط با دین و روحانیت: @dph110 👉 عضویت
هدایت شده از اتحادیه جهانی جوانان مسلمان تقریبی
🔺️انتشار عکسی زیبا و پر محتوا در فضای مجازی عراق با موضوع چالش 10 ساله
🆔️ @alshebabaltaghribi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#نگاه_نو
💢 شما هیچگاه به ذهن من نیامدهاید!
🔲یادداشت رئیس دفتر آیت الله مصباح یزدی در رابطه با نارضایتی رهبر انقلاب از عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی:
🔸 دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مجموعه عریض و طویلی است که پس از انقلاب چندین کارخانه مصادرهای به آن واگذار شده و تنها مجموعه حوزوی است که دارای بانک است! شهرکی به نام دهکده وسف هم از آن اوست.
🔸 همچنین این مجموعه دارای ساختمان های گسترده ای در قم است؛ انتشارات بوستان کتاب قم هم که میتوان گفت در حوزه نشر، یکی از انتشارات نام آشنا است، از آن همین مجموعه است؛ طبیعتاً چند صد نفر و یا حتی چندین هزار کارمند هم در این مجموعه مشغولند که از آمار آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.
🔸 همه اینها در حالی است که دولت محترم علیرغم کاهش و یا حتی قطع بودجه برخی مراکز حوزوی، بودجه دفتر تبلیغات را چندین برابر افزایش داد!!!
🔸 با همه این اوصاف، در دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات، نکات قابل توجهی وجود دارد که باید مدّ نظر قرار داد:
♦️ مقام معظم رهبری ضمن بیاناتی عدم رضایت خود را از عملکرد این مجموعه بیان کردند و فرمودند:
«دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، یک واحد و موجود زنده ای است که حجم آن کوچک نیست، ولی در مجموعه کشور نام و نشانی از این دفتر نمی بینم. در دیدارهایی که مدتی است با اهالی فرهنگ و هنر دارم، سؤالات مختلفی در حوزه تصویرگری از چهره ائمه و شاخص های معماری اسلامی توسط حاضران مطرح می شود، اما برای پاسخ به این سؤالات، شما هیچگاه به ذهن من نیامده اید. شما در وضعیت مرجعیت پاسخگویی قرار نگرفته اید و حضور ندارید...»
▪️بخشی از یادداشت حجت الاسلام حسین جلالی
🌐به نقل از کانال تلگرامی ایشان
🆔 @feghahat
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 به عقب برگشتیم!!!
⏪ بعد از چهل سال تک خوانی زن در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی!
♦️ لابد باید اینجا هم سکوت کنیم تا به کسی برنخورد؟!
eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از سید محمدمهدی میری
اگر به دنبال 💽 نرم افزار از بزرگان و علمای شیعه هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال 📚کتب کلامی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال📚 کتب فلسفی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال📚 کتب عرفانی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال📚 کتب فقهی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال📚 کتب اصولی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال📚 کتب تفسیری هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
اگر به دنبال 📚کتب حدیثی هستی؟ بیا اینجا👇👇👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
همه در کتابخانه اسلامی مجازی😱😱😱
👇👇👇👇👇
@ketabkhane_eslami
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
من یک طلبه ام، تشریفات را کم کنید/ برای شادی روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برپایه اصل مترقی شیعی ولایت فقیه صلوات/
#دهه_فجر_مبارک
@rasaee
هدایت شده از محسن قنبریان
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️
🔸بعد از فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت انقلاب اقتصادی، شماره ی اول یادداشتی به همین نام نوشتم که بلافاصله از نوشتن شماره ۲ آن پشیمان شدم چون فضای نخبگانی جامعه انقلابی ما نیز بعضا سیاست زده و جناحی فکر می کند و آن حرفها را مسأله ی یک انقلاب نمیداند!
شاید در شماره ۲ -اگر نوشته می شد- به روندی در اجرا و واگذاری توجه داده می شد که مثال پیش پا افتاده اش می شد حقوق ۱۹میلیونی مدیر بنیاد مستضعفان!
🔸الان هم فکر می کنم همین حقوق ۱۹میلیونی سوژه فضای مجازی شود ولی لایه ی خطرناکتر فکری ای که مسبب این تبعیض ها بوده باز هم دیده نشود!
🔸مشکل اصلی این است که ارزش کار کارگر کمتر از مدیر دیده شد و مقایسه کارگر معدن با او "مرام کمونیستی" خوانده می شود!
🔸یکبار این آقایان -که تقریبا همه شده اند- تکلیف نسل جوان را با نوشته های شهید مطهری معلوم کنند! اندیشه هایی التقاطی و کمونیستی بود یا به تعبیر امام، صددرصد اسلامی؟!
🔸امسال سالگرد ۴۰سالگی انقلاب عزیزمان مصادف با فاطمیه است. اقلا در ۴۰سالگی آن و بخاطر حرمت مادر این انقلاب، جای فشفشه و ترقه و بوق قطار، جوانان انقلابی جلد ۲۰ مجموعه آثار شهید مطهری را تورقی کنند تا بهتر بیابند برای انقلاب مهمتر از ترقه و فشفشه هم هست. چند جمله از آن کتاب ناظر به حرفهای جناب رفیق دوست را بدون شرح بخوانید تا ببینید بادکنک و ترقه موجب شده بسیاری از جوانان انقلابی هم از مبانی رئیس شورای انقلاب شگفت زده شوند! :
⬅️“ارزش کار کارگر بستگی دارد به مقدار مفید بودن کارش برای اجتماع. کارگر یک رکن اساسی اجتماع است، همه به کار او محتاجند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق ندارد و الا باید عالی ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بی مصرف ماهی دو هزار، سه هزارتومان[بگو۲۰میلیون!] حقوق می گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰تومان می شود، یک کار ظالمانه است!
هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از ۳۰۰تومان مثلا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از ۳۰۰۰تومان کمتر باشد! درست است که کارهایی نظیر کار یک وزیر برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد؛ و برای رفتگر خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد!..."(مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹)
🔸اینها صرفا شعارهای شهید نبوده، استدلالهای قوی ایشان را در بقیه صفحات آن نوشته ها بخوانید.
#چهل_سالگی_انقلاب
#عدالت_جای_ترقه
#مزد_کارگر_اندازه_وزیر!
#قرائت_فراموش_شده_انقلاب
🔺مطلب مرتبط:
-انقلاب اقتصادی؟!(۱)
-درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی شهید مطهری
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💗 بىاختیار اشک مىریختم
⏳ خاطره رهبر انقلاب از دیدار با امام پس از ۱۵ سال در فرودگاه
📝رهبرانقلاب: توى ماشین من یک وقتى خدمت خود امام هم گفتم همین را. همه خوشحال بودند، مىخندیدند، بنده از نگرانى بر آنچه که براى امام ممکن است پیش بیاید بىاختیار اشک مىریختم و نمىدانستم که براى امام چى ممکن است پیش بیاید. چون یک تهدیدهایى هم وجود داشت.
🔻بعد رفتیم وارد فرودگاه شدیم، با آن تفاصیل امام وارد شدند. به مجرد اینکه آرامش امام ظاهر شد نگرانیها و اضطراب ما به کلى برطرف شد. یعنى امام با آرامش خودشان به بنده و شاید به خیلىهاى دیگر که نگران بودند، آرامش بخشیدند.
💗وقتى که بعد از سالهاى متمادى امام را من زیارت مىکردم آنجا، ناگهان خستگى این چند ساله مثل اینکه از تن آدم خارج مىشد.
🔺احساس مىشد که همهى آن آرزوها مجسم شده در وجود امام و با کمال صلابت و با یک تحقق واقعى و پیروزمندانه اینجا در مقابل انسان تبلور پیدا کرده. ۱۳۶۲/۱۰/۲۴
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از Aminikhaah
💠 جناب زائری!
مشکل از وقتی آغاز شد که تریبون سخنگویی از اسلامیت و دینداری دست کم سوادها افتاد!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند.
👈 این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
🔷 سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«نیاز جنسی و نیاز اقتصادی عجیب به هم گره میخورند. یعنی «بستر طبقاتیْ» فرد را تحقیر میکند؛ وقتی تحقیر کرد، درواقع به او میگویند: «تو دیگر نمیتوانی زندگیِ آبرومندی داشته باشی! نه تا ۲۶ سال، بلکه تا ۳۶ سالگی و بالاتر. لذا برو و سالها در انتهای صف بایست! اگر بخواهی ازدواج کنی نیز باید انتهای صف بایستی و فعلاً زندگی با احساس حقارت را بپذیر!».
این برای جوان بسیار تلخ است.
در این صورت، جوان میخواهد محدودیت ارزشی را بشکند؛ میخواهد انتقام بگیرد. اینکه جوان «هیپی» میشود یا دختر موی سرش را بیرون میگذارد، میخواهد بگوید «پس من نیز محدودیت ارزشی را نمیپذیرم». این عملِ جوان، دقیقاً عکسالعملِ تحقیرِ جامعه بهوسیلهٔ سرمایه است؛ درحالیکه نام آن را «آزادی» میگذارد. آزادیِ فردی وقتی پیدا میشود که شما ابتدا «تحقیر» کرده باشید. اگر «تجلیل» کنید کسی نمیگوید آزادی میخواهم! آن موقع که انقلاب در اوجِ جوشوخروش بود حرفِ آزادی طرفدار نداشت. حتی اگر رادیوهای بیگانه نیز بسیار تبلیغ میکردند حرف دموکراسی در زمان جنگ طرفدار نداشت! الآن برای جوانان لبنانی، حرف آزادی فریبنده نیست؛ زیرا احساس هویت و احساس کرامت میکنند و «کریمتر شدن بهوسیلهٔ ایثار» را آرزو میکنند؛ چون کسی استیثار نمیکند و نمیگوید «تو باید ذلیل و زیردست من شوی و مذهب هم مهر و امضایش را پای آن بزند».
حال، وقتی از یک طرف، شما مصرف کالای لوکس و سفرِ کیش را تبلیغ و تجلیل میکنید و اعتبارات را مادی میکنید، و از طرف دیگر، نظام هم «اسلامی» است، چه انتظاری از جوان دارید؟
بعد از تحقیری که نسبت به جوانها میکنیم و میگوییم: «اگر تو بخواهی زندگی آبرومندی داشته باشی، فعلاً باید آخر خط بایستی و چون آشنایی و رابطهای هم با هیچ جناح و گروهی نداری، بنابراین کسی از تو حمایت نمیکند»، آیا این جوان واقعاً محدودیتهای ارزشی شما را مقدس خواهد شمرد؟! (فقط آن جوانی اینگونه خواهد بود که ملکهٔ عدالت پیداکرده باشد؛ یعنی بر نفس خود حاکم شده باشد و بگوید: «من اصلاً اعتراض نمیکنم»!)
بنا بر آنچه عرض شد، من اساس آزادیخواهی جوانها را [مطالبهٔ] «دمکراسی» نمیدانم.
پس از اینکه سهام شرکتهای اقماری دولت را درست کرده و نحوه مدیریت آن را خصوصی کردید و «سرمایهداری»، با یال و کوپالش، استقرار پیداکرده است، هویت اولیهٔ (هویت انقلابیِ) جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آنها میگویند «اینها خودشان برای پولدارها همهچیز درست میکنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همهچیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر میتواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا میگویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!». 👈 در پاسخ، جوان نیز میگوید: «هیچ برهانی را قبول ندارم! آیا بائُک تَجُرّ و بائی لاتَجُرّ؟! آیا غریزه جنسیِ تو ارضا شود و غریزه جنسیِ من ارضا نشود؟! آیا محدودیت جنسی برای من چوب آخر است که میزنید؟ یعنی محدودیت مالی که دارم، محدودیت مقامی هم دارم، حال میگویید محدودیت جنسی هم داشته باشم؟! پس اگر اینگونه است من دمکراسی را میخواهم تا حداقل آزاد باشم و بتوانم دهنکجی و اعتراض کنم!» در این صورت، همین جوان علیه نظام نیز فعالیت میکند.» (۱۳۷۸)
☑️ @mirbaqeri