eitaa logo
العالم بزمانه
119 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شبکه افق
📃 خطاب به علما و مراجع عظام : «سربازتان دید که اگر نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزش‌های آن که شما در حوزه‌ها استخوان خرد کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید ، از بین می‌رود» 🏷 فرازی از #وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی 🌷 #سلیمانی_آسمانی 🆔 @ofogh_tv
🔸خاطره ای درس آموز از مسئولیت پذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸 ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند. ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم. تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند. مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم. چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد. @haerishirazi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔻 در روزهای اخیر آیت الله اعرافی همراه با هیئتی سفری به کشور هند داشته است. 🔺 فیلمی که از استقبال پرشور مردم از ایشان، بر روی یک خودرو و در میان مردم، راحت و بدون تکلف، پخش شد جای خوشحالی داشت. 👈🏻 چند نکته را به مناسبت این سفر، قابل ذکر دیدم: 1️⃣ جناب آیت الله اعرافی، برخلاف خیلی از آقایان، از روحیه مردمی و متواضعانه ای برخوردار هستند. خیلی بیشتر از دیگر مسئولان حوزه انتقاد پذیرند و این خصیصه، برای مدیریت امروز حوزه ها، بسیار حائز اهمیت است. 2️⃣ چقدر خوب است که آقای اعرافی از این روحیه برای ارتباط بیشتر با بدنه طلاب و جوانان انقلابی کشور، بیشتر بهره ببرند. یعنی با طیفهای مختلف جوانان انقلابی و طلاب در سراسر کشور همین طور ساده و بی تکلف نشست و برخواست داشته باشند و برای پیشبرد اهداف تحول خواهانه خود، بیشتر از گذشته به نیروی این جوانان تکیه کنند. 3️⃣ اینکه ایشان در یک سخنرانی میان علمای آن کشور، تنوع‌بخشی به حوزه‌های دانشی و طراحی بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش را، ویژگی مهم حوزه علمیه دانستند و نظام آموزشی امروز حوزه‌های علمیه را از متنوع‌ترین نظام‌های آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیا برشمردند. ❓اما از ایشان باید پرسید این ۳۰۰ رشته و گرایش کجای برنامه‌های حوزه است که عموم طلاب از آن بی‌خبرند؟ ▪️ مگر در این حوزه، همه طلاب با استعدادهای مختلف، مجبور نیستند تا درس خارج فقه و اصول، یک راه را طی کنند و با تمام بی علاقگی، بر سر درسهای فقه و اصول تکراری حاضر شوند؟ مگر غیر از این است که در همین حوزه اگر کسی بخواهد واقعا پیِ استعداد و علاقه خودش برود از تمام امتیازات طلبگی محروم می شود؟ مگر غیر از این است که مراکز تخصصی هم هنوز برای ادامه حیاتشان هر روز با یک مشکلی دست به گریبان هستند و از نگاهِ آقایان، فرزندهای نامشروع حوزه تلقی میشوند؟!! ✳️ و البته امیدواریم به لطف الهی و همت برنامه ریزان و همراهی طلاب، روزی به معنی واقعی شاهد حوزه ای تخصصی باشیم. حوزه ای که هر طلبه از ابتدای ورود می تواند بر اساس علاقه و استعداد واقعی خودش، رشته علمی مورد نظرش را انتخاب کند. انشالله 💬ناصر نجفی 🆔 @feghahat
هدایت شده از قم آنلاین
🚩 بیست و ششمین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله گلپایگانی در مسجد اعظم قم 🔹سه‌شنبه، ۲۹ بهمن‌ 🔹بعد از نماز مغرب و عشاء 🔹با حضور مراجع عظام ، علما ‌و اقشار مختلف مردم http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c 🕌‌بزرگترین کانال قمی‌ها در ایتا🔝
هدایت شده از راوی
🌐بانگ تخطئه عقل و فلسفه و روشنفکری از دانشگاه هاروارد راوی : گویا ادبیات فارسی با رویکرد عرفانی و صوفیانه اگر با مکتب معارفی خراسان درآمیزد، حاصلش معجونی است که خوردن آن، عقل را فرومی‌کاهد و به طریق اولی جایی برای فلسفه و روشنفکری در دستگاه معرفتی باقی نمی‌گذارد؛ حتی اگر فلسفه هم خوانده باشیم. دکتر احمد مهدوی دامغانی استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد که ۳۵ سال است در امریکا زندگی می‌کند، برای اولین بار در تلویزیون جمهوری اسلامی مهمان یک گفت‌وگوی ویدئویی بود (برنامه شوکران؛ شبکه ۴)؛ گفت‌وگویی که شروع احساسی آن (گریه مهدوی دامغانی هنگام سلام‌دادن به ایران، ایرانیان، خراسان و امام هشتم شیعیان) در برخی شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت. مهدوی دامغانیِ ۹۳ ساله، فرزند آیت‌الله حاج‌شیخ کاظم مهدوی دامغانی (از بزرگان حوزه علمیه مشهد و از شاگردان میرزا مهدی غروی اصفهانی؛ بنیان‌گذار مکتب معارفی خراسان) است. وی که سابقه حوزوی برجسته‌ای نیز دارد، در ادبیات عرب شاگرد ادیب دوم، در ادبیات فارسی (در دانشگاه تهران) شاگرد بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزان‌فر، محمدتقی مدرس رضوی و علامه محمد قزوینی بوده، در فلسفه اسلامی محضر استادانی چون میرزا مهدی آشتیانی و شیخ سیف‌الله ایسی میانجی (۱۳۴۲-۱۲۷۷ش) را درک کرده و در درس مرحوم میانجی با آیت‌الله‌العظمی سیستانی هم‌مباحثه بوده‌و با چهره‌هایی همچون عبدالحسین زرین‌کوب و جلال‌الدین همایی انس داشته است. این ارتباطات و مراودات به همراه زیست در فضای حوزه معارفی خراسان، دستگاه معرفتی مهدوی دامغانی را به‌گونه‌ای شکل داده که عقل را تخطئه می‌کند، به روشنفکری می‌تازد و از اسلامی عاشقانه سخن می‌گوید. وی در زمان وفات مرحوم میرزا مهدی اصفهانی حدود بیست سال داشته و احتمالا محضر وی را درک کرده؛ علاوه بر آن در دامان پدری بزرگ شده که از شاگردان مبرز میرزا مهدی بوده. به همین دلیل است که به‌نظر می‌رسد از میان ادبیات فارسی و آموزه‌های حوزه معارفی خراسان، تأثیر دومی بر مهدوی دامغانی بیشتر باشد. او قاطعانه می‌گوید برای فهم ادب فارسی و فردوسی و حافظ و... باید قرآن را خوب دانست؛ چون از نظر وی علت ماندگاری و مشهورشدن ادبای بزرگ فارسی، فهم عمیق آنان از قرآن و سنت نبوی بوده است. وی همچنین از نظام آموزشی سنتی دفاع می‌کند؛ نظامی که از دلش فارابی و ابن‌سینا و صدرا بیرون آمده‌اند. مهدوی دامغانی در پاسخ به این پرسش که جواب شما به روشنفکرانی که رویکرد شما را عقل‌ستیز می‌دانند چیست، به صراحت می‌گوید: «عقل راهی به خدا ندارد»، و برای اثبات این حرف نیز از حدیث و ادبیات مدد می‌جوید؛ حدیثی از امام باقر(ع) بدین مضمون که «عقل مخلوق خداست و مخلوق نمی‌تواند به خالقش پی ببرد» و نیز این بیت مولوی: عقل قربان کن به پیش مصطفی حسبی‌الله گو که الله‌م کفی در ادامه مجری از مهدوی دامغانی می‌پرسد که آیا شما سلوک را به‌جای روش و عشق را به‌جای عقل می‌نشانید؟ و مهدوی دامغانی پاسخ می‌دهد: «در هیچ‌کدام از ادیان ابراهیمی به عقل تمسک نمی‌شود؛ مگر تثلیث یا جلوه خدا در کوه طور و صحبت با موسی(ع) عقلانی است؟». در ادامه نیز با اصالت‌دادن به وحی می‌گوید: «وحی از عالم خلق نیست که بشر فهم کند؛ بلکه از عالم امر است». وی در نهایت با تفکیک میان عقل و فلسفه، برای عقل کارکردی صرفاً در حد تدبیر امور دنیایی قائل می‌شود؛ آن هم عقلی که در مقابل وحی سر تعظیم فرود آورد. او همچنین توصیه می‌کند که به استدلالات فلسفی نباید توجه کرد: «آیا مسیحیانی که به اسلام گرویدند با استدلال عقلی بوده؟ یا به‌واسطه عشق و عاطفه؟... عقل و استدلالات عقلی در مقابل اسلام یعنی چه؟!». مهدوی دامغانی در نقد روشنفکری نیز با بیان این‌که اصلاً این واژه را نمی‌فهمد و همیشه با آن مشکل داشته، می‌گوید: «خدا ان‌شاءالله خودش آنها را هدایت کند! امیدوارم روشنفکری مانع از اعتقاد به اسلام و قرآن و مذهب شیعه نشود». مهدوی دامغانی اگرچه در ادبیات فارسی ید طولایی دارد و به بزرگان شعر و نثر آن عشق می‌ورزد، اما آنجایی که در دوراهی ادبیات و متون مقدس (قرآن و احادیث) حیران شود، اصالت را به متون مقدس می‌دهد. وی در بخشی از همین گفت‌وگو بدون اشاره به شخص خاصی می‌گوید: «خاک بر دهن کسانی که مثنوی را با قرآن مقایسه می‌کنند!». گویا حوزه معارفی خراسان به زعامت میرزا مهدی اصفهانی همچنان زنده و پویاست. فعالیت هرچند نامحسوس انجمن حجتیه و مکتب تفکیک از یک‌سو و نظریه‌پردازی چهره‌هایی همچون دکتر احمد مهدوی دامغانی ـ که زاییده و بالیده حوزه معارفی خراسان است ـ از سوی دیگر نشان می‌دهد که این مکتب فکری هنوز قدرت‌نمایی می‌کند، تا جایی که یکی از نمایندگانش در قرن ۲۱ و از آمریکا؛ این زادگاه فلسفه پراگماتیسم، بانگ عقل‌ستیزی و ضدیت با روشنفکری و فلسفه سر می‌دهد. @rawinews
هدایت شده از بر پا
وحدت نیاز 🌹در میان هم سلولیهای من در این زندان، افراد کمونیست هم بودند.... گرفتار یکی از کمونیستهای خبیث کینه توز شدم. 🌹سرش را بلند کرد و با لحنی خشک گفت: اجازه بدهید اعتراف کنم که من به هیچ دینی عقیده ندارم. 🌹فهمیدم که چه در ذهنش گذشته دنبال جمله ای مناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم. 🌹گفتم سوکارنو رییس جمهور اندونزی در کنفرانس باندونگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن بلکه وحدت نیاز است. مسائل یکی است و سرنوشت نامعلوم. و دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد. 🌹در واقع موضع من برخاسته از عقیده ام بود.... اسلام از پیروان خود میخواهد به احکام اسلامی به طور جدی و دقیق پایبند باشند....اما همین احکام میگوید مسلمان با غیر مسلمان جوشش داشته باشد و نسبت به او نرمش نشان دهد و در گفتگو با مخالفان از جزم گرایی و شدت و حدت بپرهیزد. سید علی خامنه ای کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۴۶_۲۵۱ @ali_mahdiyan
هدایت شده از روزنه
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ضرورت احیای در کلام استاد 🔸آیت الله سیفی مازندرانی: دو جریان در حوزه جاری است: 1)جریان مدرک گرایی 2) جریان احیا سنت اجازه اجتهاد ▫️اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و ثواب است. @rozaneebefarda
العالم بزمانه
💥ضرورت احیای #سنت_های_اصیل_حوزوی در کلام استاد #سیفی_مازندرانی 🔸آیت الله سیفی مازندرانی: دو جریان د
✔️چرا و از چه چیز نگرانم؟!🔻 🔸محمد عندلیب همدانی 🔹حقیر برگزاری جشن اعطای اجتهاد را مصداق « بدعت حوزوی » دانستم زیرا در اجازات اجتهاد بزرگان حوزه شرائطی و صفاتی در مجیز و مجاز مطرح بوده و هست، نادیده گرفتن این شرائط یعنی نوآوری ناپسند و مذموم و بدعت حوزوی، مجیز ولو ثبوتا هم واجد شرائط باشد اما اثباتا باید از کسانی باشد که اعلام و بزرگان حوزه او را یا جزء مراجع مسلم تقلید بدانند و یا حداقل همردیف آنان به حساب بیاورند. مجاز هم باید معروف به فضل و دانش در بین بسیاری از حوزویان باشد، نه اینکه فقط تعدادی اندک آنان را به علم و فقه بشناسند. 🔹آیا برگزارکنندگان این مراسم احتمال نمی دهند که اگر این نوع اعطای اجازه اجتهاد مرسوم شود، و هر موسسه ای بدون «« هیچ نظارتی »» برای خود چنین حقی را قائل شد به کجا خواهیم رسید؟! آیا این چیزی غیر از بنیان نهادن سنتی زشت در تعیین مراتب علمی و برپایی بدعتی حوزوی است؟! 🔹رعایت وزانت و جایگاه اجتهاد و نیز کاربرد داشتن اجازات اجتهاد در محیط حوزه و بیرون از آن، منوط به نظارت دقیق مراجع مسلم تقلید و إعمال ضوابطی متناسب با شرائط روز است. @namehayehawzavi
هدایت شده از بی سانسور
❗️ یمانی نه دینه نه مذهب نه تفکر نه ایدئولوژی نه حتی افسانه... ⚠️ یمانی یک فرقه ضاله اس که که نطفه حرام اسرائیله و مستقیم از طرف یهودیهای صهیونیسم تغذیه میشه... ▪️یهود وقتی فهمید نفوذ وهابیت و سلفی گری در شیعیان کارساز نیست ، تصمیم گرفت از طریق مهدویت ابتدا اتحاد و باور و ایدئولوژی شیعه رو هدف قرار بده تا بتونه اول جوانان خشک مغز شیعه رو از بزرگان دین جدا کنه و بعد از طریق ایجاد تفرقه و دشمنی به مقاصدش برسه ؛ به همین سادگی... 📸 سخیف ترین متن بعد از توهین بیشرمانه ترامپ به شهید سپهبد قاسم سلیمانی هیمن متنه که از حلقوم طرفداران یمانی بیرون اومده... @bsansoor
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
❗️اگر می‌خواهیم خادم اسلام باشیم باید به همین کتاب‌ها بها بدهیم/ ما واحد تحول کتاب های درسی داریم آیت الله سید احمد خاتمی، ظهر دیروز در دیدار علماء، فضلا و روحانیون استان سمنان: ❗️ اگر می‌خواهیم خادم اسلام باشیم باید به این درس‌ها و همین کتاب‌ها بها بدهیم؛ به سم‌پاشی‌های این و آن توجه نکنید که فلان چیز زیاد است، باید همین ها خوانده شود و همین‌ها می‌توانند ایجاد تحول کنند؛ کسی که رسائل و مکاسب و کفایه نخوانده است چطور می تواند ایجاد تحول کند؟ این سم پاشی هایی که وجود دارد خطرناک است. ◾️ما واحد تحول کتاب های درسی داریم و تا حالا ۵۰ کتاب درسی را متحول کرده است، تمام مثال ها قرآنی شده و تمام مثال ها حدیث و نهج البلاغه شده است؛ کجا کتاب های قبلی این ها را داشت، مثال هایی داشت که انسان شرم می کند این مثال ها را بیان کند. ⭕️ در هفته گذشته شورای عالی حوزه های علمیه با مقام معظم رهبری دیدار داشتیم و رئیس شورا ۱۴ نکته و مدیر ۱۹ نکته گفت و آقا فرمودند من دیگر چه بگویم؟ 🔻 هیچ نهادی در کشور نداریم که ۵ مرجع به صورت کتبی اعضای آن را نصب کرده باشند، مراجع بزرگوار به صورت کتبی نوشته اند اینها را می شناسیم و به اینها اعتماد داریم و مدیریت حوزه دست اینها باشد. 🔔 مردم ما مردم خوب و فهمیده ای هستند و انتظار ندارند طلبه همیشه خانه به دوش باشد و داشتن خانه برای طلبه را لازم می دانند اما نه کاخ را؛ الان همه مرکب دارند و داشتن یک مرکب معمولی را وهم نمی دانند، اما مرکبی را که می شود متعارف تهیه کرد، آدم برود مرکب نزدیک میلیاردی تهیه کند و این را مردم نمی پسندند و این حق مردم است. 🆔 @feghahat
🔴 پیشنهادی به شورای عالی حوزه در زمینه اعطای گواهی اجتهاد ✳️ آیت الله سیفی مازندرانی: ✅ من به شورای عالی پیشنهاد می کنم که شما هیئت علمی از فقهایی که خودتان قبول دارید تشکیل دهید تا افراد را محک بزنند. ✅ همانطور که پارسال معاونین و مسئولین شورا و نمایندگان مدرسین خارج جوان به همین معهد ما آمدند و یکی از این دو بزرگوار که اسمشان را برای اخذ گواهی اجتهاد بردیم موضوع «عقم» (نازایی) را که به ایشان داده بودیم مطرح کردند. این فاضل ما در بیست دقیقه مسئله «عقم» و ادله آن را مطرح و استدلال کرد، همه گوش دادند، بعد از آن، همه به ایشان اشکال کردند و ایشان جواب داد، ما هم تکمیلاتی داشتیم و جمع بندی کردیم. همین آقایانی که از شورا آمده اند تک تک به بنده گفتند که ما چنین جلسه علمی را تاکنون ندیده‌ایم و این اولین بار است که می بینیم. ✅ یکی گفت: مجلس بر منوال علمای سامرا است و ... و خلاصه همه قبول داشتند. پس خودتان این روال را قبول دارید. ✅ هر شخص و مؤسّسه ای که ادعا دارد می‌خواهد هدف مجتهد پروری را ادامه دهد ممکن است ادعایش به حق باشد، شما باید هیأتی از فقهاء تعیین کنید که بیایند و محک بزنند، و اگر کسی به غیر از آن کسی که شما محک زدید اجتهاد داد آن را فاقد صلاحیت بدانید و مدرک را فاقد اعتبار اعلام کنید؛ این روش، روش درست و قابل قبولی است و ما هم استقبال می کنیم. ✅ تعطیل کردنِ راه گواهی اجتهاد بخاطر آفات احتمالی به معنای برباد دادن تلاش فقهای سلف است و راه درستی نیست. ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از حدیث روزگار