هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، آنوقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با #حکومت داریم یا نه؟ با حکومت باشیم یا مستقل؟ روحانیت مسئولیت قبول کند یا خیر؟
ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم؛ زیرا فرزند زمانه نیستیم و در #تاریخ_فقه غرق شدهایم. در مقابل انقلاب اسلامی مدیون بچهها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند.
💬 حجت الاسلام رهدار
@HozeTwit
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢اشکال در اخذ تأخیر جریمه دیر کرد است نه محل مصرف آن/ این جریمه مصداق واقعی ربای دِینی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، استاد حوزه و کارشناس اقتصاد اسلامی:
🔰 درباره ربای دِینی برخورد شارع بسیار شدید بوده و هیچگونه راه فراری را باز نگذاشته است؛ به همین دلیل مراجع تقلید با مسأله جریمه تأخیر که در واقع مصداق ربای دِینی است، به شدت مخالفت میکنند.
🔰 حضرت آیتالله مکارم شیرازی درباره نسبت دادن تأیید طرح جدید بانکداری گفتند «این نسبت اشتباه است.»
🔰 حضرت آیتالله جوادی آملی به شدت مخالف طرح هستند و گفتند «اگر آقایان به دنبال تأیید مراجع هستند باید رسماً طرح را بیاورند تا ما تأیید کنیم و بعد به مجلس ارائه دهند.»
🔰 مراجع تقلید تأکید دارند که ربای دِینی یا جریمه تأخیر هیچگونه مفرّی ندارد و بحث در محل مصرف آن نیست و اشکال اصلی در اخذ آن است.
🔰 آن چیزی که در طرح جدید مطرح شده، این است که این مبلغ به عنوان جریمه حاکمیتی در صندوق خاصی ذخیره و در موارد خاصی مصرف میشود حال آنکه اشکال اصلی در اخذ آن است و نه در محل مصرف آن.
🔰 اشکالات طرح تنها مختص به چند ماده درباره جریمه تأخیر نیست. اشکالات فقهی و اقتصادی طرح بسیار زیاد است.
🔰 آن چیزی که آقایان به مراجع نسبت میدهند، خلاف واقع است. همچنین در مورد نسبتی که به مقام معظم رهبری میدهند تردید ایجاد میشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=14650
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليه را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
💥 آیا میتوان گفت که «دانشهای عرفان و فلسفه و کلام ترجمۀ معارف هستند و لذا به همینها اکتفا میکنیم»؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«از جمله خلأهاي پژوهشها و آموزشهاي حوزوی، همين مواجهه با معارف اهلبيت(ع) است، بهخصوص به صورت ناب و استفاده مستقيم از معارف اهلبيت(ع). گاهي ممکن است کسي دهها سال در حوزه باشد، تحصيل کرده باشد، اما يک دوره مجامع روايیِ اوليۀ ما مثل کافي، کتب مرحوم صدوق و... را هم مطالعه نکرده باشد يا حتي با اسامي آنها هم آشنا نباشد. اين يک خلأ در حوزه است.
اگر ما معتقديم که همه معارف، متبلور در کلمات اهلبيت(ع) است، آشنا نبودن با آنها و استفاده نکردن از آن متون و منابع، کار صحيحي نيست.
ديدهايد، بعضي توجيهها وجود دارد که مثلاً معارف فلسفي و کلامي ما برگرفته از همين متون هستند و ما همین معارف را ميخوانيم؛ به تعبير ديگر، يک ادبيات واسطه براي ترجمۀ معارف در کار هست که ما از آن ادبياتِ واسطهای و ترجمهاي استفاده ميکنيم، یعنی مثلاً بهجاي اينکه روايات را بخوانيم، علم کلام ميخوانيم. علم کلام، در واقع استنباطي است که متکلمين ما از منابع ديني ما داشتند. يا فلسفه اسلامي هم همينطور است. فلسفه اسلامي هم ممکن است در يک سطحي، ترجمه معارف باشد. بنابراين ما به جاي رجوع مستقيم به معارف، اين معارف را از طبقهاي استفاده ميکنيم که آنها اهل فهم و فن و تخصص بودند و نگاه تخصصي به معارف داشتند و از متن معارف، يک دستگاه معرفتي به نام کلام يا فلسفه يا عرفان را استنباط کردند و پرورش دادند، ما از آنها استفاده ميکنيم.
اين توجیه، با مشکلات متعددي مواجه هست. اشکال اولش اين است که اين کار براي يک طبقاتي از جامعه ممکن است موردقبول باشد اما برای طلاب خیر. يعني فرهنگ عمومي جامعه، در مواجه با معارف اهلبيت(ع) از فرهنگ فقاهت استفاده ميکنند؛ يعني ادبيات فقها، واسطۀ بين منابع و فرهنگ عمومي است؛ هيچوقت فرهنگ عمومي ما در نيازهاي فقهيِ خودش رجوع به منابع نميکند. من فکر نميکنم شما در سطح عموم جامعه حتي يک نفر پيدا کنيد که مثلا وسايلالشيعه را مطالعه کرده باشد. البته رساله عمليهاي که ميخواند، خلاصۀ وسايلالشيعه است؛ يعني يک ادبيات تخصصياي که واسطه بين جامعه و منابع اهلبيت(ع) هست را مطالعه میکند.
من منکر اين نيستم که اگر يک جايي يک ادبيات تخصصياي حائل بين معارف اهلبيت(ع) و درک عمومي بود، ما از آن منابع استفاده کنيم. ولي اول اشکالي که وجود دارد، این است که اين کار براي حوزه صلاح نيست؛ معني ندارد همه طبقات حوزه به جاي برخورداري از معارف، از ترجمه آن معارف در قالب کلام يا مثلاً عرفان يا فلسفه استفاده کنند.
نکته دوم هم اين است که هيچ کدام از اين دانشهايي که عرض شد، نه کلام، نه عرفان، نه فلسفه، واجد مجموعه معارف اهلبيت(ع) نيستند. نه هستند و نه ميتوانند باشند.
پس اولاً يک پژوهشگر حوزوي بهجاي رجوع به منابع روايي، صرفاً رجوع به اقوال فقها نمیکند. البته اقوال فقها در فقه، بسیار محترم است ولي بالاخره منبع اصلي، آيات قرآن و روایات هستند ولو اينکه شما ميگوييد فرهنگ فقها هم گاهي اوقات به عنوان اجماع و شهرت، يک طريقي براي رسيدن به احکام میشود، ولي هيچگاه جايگزين نسبت به روايات و آيات قرآن نميشوند.
در حوزه کلام و عرفان هم همينطور هستند. علاوه بر اينکه در حوزه فقه، بيشتر توجه به منابع روايي بوده ولي در حوزه عرفان و فلسفه و کلام اين طور نبوده که معمولاً استنباط از منابع، موضوع کار باشد.» ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از توییتر انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🔸۲۰ میلیون تومان #وام_بانکی حلال، روی کاغذ، ۲۲ درصد سود؛ در عمل، ۴۵ درصد!!!
پ.ن: تصمیم گیران حوزه بانکی #صبح_شما_هم_بخیر واقعا خسته نباشید.
👤 هم سایه خبرنگار
💠 به توییتر انقلابی بپیوندید:
http://eitaa.com/joinchat/2596339728Ca044fd9eeb
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔴امروز طلاب و خانواده هایشان به شدت تحت فشار اقتصادی هستند!
✅حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: گر چه دولتمردان مقید هستند که هر از چند گاهی به قم سفر کرده و با مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین دیدار کنند، اما در حقیقت در مقام عمل روز به روز بودجه مراکز حوزوی را کاهش داده اند.
✅یکی از نگرانی های ما مسأله بیمه طلاب است، زیرا دولتمردان نسبت به آن نگاه منفی داشته و همواره سعی کرده اند تا در اعتبارات بیمه طلاب دست ببرند، اما با مقاومت ما از ناحیه مجلس مواجه شده اند.
✅امروز طلاب از حداقل حقوق کارگران نیز کمتر دریافت می کنند، گفت: شاید طلاب با عنوان شهریه از محل وجوهات شرعی حدود نصف حداقل حقوق کارگران را دریافت کنند؛ امروز طلاب و خانواده هایشان به شدت تحت فشار اقتصادی هستند و از طرفی نیز مورد بی مهری برخی جریانات سیاسی واقع شده اند.
🆔 @feghahat
هدایت شده از شورای امامت محله حسنیه
اختتامیه اولین گردهمایی
ائمه جمعه مراکز شهرستان
اولین گردهمایی ائمه جمعه مراکز شهرستان با حضور و سخنرانی حجج اسلام والمسلمین محمدیان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری و حاج علی اکبری، ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه؛ به کار خود پایان داد.
اولین گردهمایی ائمه جمعه مراکز شهرستان با برگزاری کارگاه ها و جلسات تجمیعی با موضوعات:
📍اعتلای مسجد،
📍نحوه تعامل و ارتباط با جوانان، 📍ظرفیت های شورای فرهنگ عمومی
📍و آشنایی با توانمندی های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی،
و در ۲ روز در تهران برگزار گردید.
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️پدر شهیدی در قم قالیباف را شوک زده کرد
🔸آیا درد دل این پدر شهید، مسئولین را تحت تاثیر قرار میدهد؟
☑️اولین و بزرگترین کانال خبری قم👇
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از حدیث آرزومندی
◼️پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله حاج سید حسین شمس خراسانی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی ارتحال عالم ربانى، فقيه و اصولى وارسته آیت الله حاج سید حسین شمس خراسانی را تسلیت گفتند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم ربانى، فقيه و اصولى وارسته، حضرت آية الله حاج سید حسين شمس خراسانى مايه تأسف شد اين سانحه سنگين را به حضرت بقية الله( ارواح من سواه فداه) و حوزه هاى علميّه و شاگردان آن رحيل عزيز تسليت و علوّ درجه و اجر صابران براى بيت مكرم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادی آملی
۵ دی 1398
🔺 منبع: news.esra.ir
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔t.me/esratvtelegram
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادران عزیزی دارم از دانشجویان که اگر امام جماعت بایستند من با افتخار ، ماموم آنها خواهم شد و یقین دارم نماز جماعت با فضیلتی خواهد شد
دانشجویی که با تمام وجود میکوشد در راه اعتلای اسلام و شکوه و مقام ایران
دانشجویانی که اگرچه نخبه و پر از ایده ولی محروم از هر نوع حمایت و پشتیابانی که اگر بودجه ها فراوان به پایشان ریخته شود ذره ای هدر نمیرود
و چه فراوان طلاب جهادی و مومن و نخبه ای که شده اند مرغ عروسی و عزا، از طرفی بودجه ای در کار نیست که کار علمی پژوهشی و جهادی کنند ، از طرفی همیشه مورد طعن و کنایه اند که همه بودجه ها برای شماست با حقوق های نجومی
شهریه ای که از ماهی صد هزارتومان سال اول طلبگی شروع میشود و بعد از ده سال درس خواندن ،شهریه شده ماهی هشتصد هزار تومان ولی حرف و تهمت ها فراوان
طلاب و دانشجویان برادرند
باید همه کمک کنیم برای اعتلای پرچم پیشرفت و نوع آوری
#آخونداچیکارمیکنن
#حقوق_بگیران #شهریه_طلاب #آخوند #حقوق_بگیران
@chanel_komeil
هدایت شده از بیان
❓سوال مهم آقای رحیمپور ازغدی از آیت الله مصباح یزدی:
"اگر امروز چهل سال جوانتر بودید، چه مسائلی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟"
✳️ پاسخ علامه مصباح یزدی:
«به نظر من در چند مسأله باید بیشتر کار شود؛ در حوزه علوم اجتماعی و به ویژه علوم انسانی که اسلامی سازی آن ها مطرح است، در بین آن، آنچه بیشتر احتیاج به کار دارد، رابطه مسائل فردی و اجتماعی یا به عبارت دیگر رابطه روانشناسی و جامعه شناسی در قسمت های مختلف آن است؛ این که اصل کدام است و از کدام باید شروع کرد؟ آیا جامعه شناسی فرع بر روانشناسی است و یا روانشناسی مقدمه جامعه شناسی است و اصالت با جامعه است؟
هم چنین در مسائل دینی تبیین رابطه تقدیر با اختیار مهم به نظر می رسد؛ تبیین توحید افعالی با وجود وظایف سنگین که تا پای جان دادن بر عهده انسان وجود دارد باید مورد توجه قرار گرفته و تبیین شود.»
پایگاه اطلاعرسانی آیت الله مصباح یزدی، 2/10/96 - http://mesbahyazdi.ir/node/6720
✅ @bayan_14
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔴 وضعیت حوزه از نظر مالی بسیار بحرانی است!
🔻معاون آموزش حوزههای علمیه کشور در یزد:
🔸درحالحاضر وضعیت حوزه از نظر مالی، بسیار بحرانی است و علیرغم اینکه سعی شده، نبود بودجه مانع اجرای برنامههای ما نشود، ولی حقیقت این است که همین موضوع عاملی شده بر اینکه بسیاری از طرحها روی زمین بماند.
🔸در پذیرش حوزه باید به دنبال کیفیگزینی و بهگزینی باشیم و از نگاه به کمیت خودداری کنیم.
🆔 @feghahat
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#نشر_حداکثری (مهم)
🔴 طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که آقا، ول کن این حرفها را، این درسها را/ اگر درس نخوانید به درد نظام اسلامی نمی خورید 🔴
📚 #درس را جدّی بگیرید؛ درس #فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان #اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفادهی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو #طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این #شیوهی_استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری #استنباط کنید. اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد.
🔴 پس #درس _خواندن برای #مجتهد_شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی #اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند.
❌ طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به #درد_نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
📢١٣٩٨/٠٢/١٨
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#اجتهاد
#فراگیری_معارف_اسلامی
#فقه
💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔴 به یاد پدر
کلا رفتار متین وباشخصیتی داشتند آرام وباوقار بود با اراده واستوار.
🔸اما بزرگواریش چیز دیگری بود . استاد نادیده گرفتن وناشنیده گرفتن بود.
گو اینکه یک گوشش را در شکنجه ساواک از دست داده بود اما این کافی نبود برای ناشنیده گرفتن ناسپاسی اطرافیان .
تغافل میکرد ومحبت بی دریغ
وگاه همین بزرگواری موجب حد نگه نداشتن اطرافیان میشد اطرافیان هر چه نزدیک تر بیشتر
اما او تغییر رویه نمیداد.
همیشه در حال عبادت بود همیشه با صبر با تربیت با مهرورزی با گشاده رویی
زیاد اهل ورد وذکر زبانی نبود عبادتش خدمت بود وخدمت
🔸انسان بی توقعی بودند وخودشان کارهایشان را انجام میدادند غذا میپختند ، ظرف میشستند ...
کله پاچه را با زحمت زیاد تمیز میکردند وپشم وپیل اش را با ابجوش میکندند وکِز میدادند واغلب دوتایی با مادر
من میگفتم : بابا اینهمه زحمت به اون غذا نمی ارزد وبه همین سادگی کنار میکشیدم وکمک نمیکردم (واقعا کار طاقت فرسایی است)
میپختند و بعد صدا میکردند بچه ها را .
لذت شان اطعام بود نه طعام.
🔸از میراث زندگی طلبگی درقم خرید میوه های درجه دو وسه بود که تا اخر عمر به همراه داشتند.
با شعف میپرسیدند : شهاب این انار را چند خریدم
بعد بالبخندی پیروزمندانه معلوم میشد ارزان تر خریده اند
🔸صبرشان زبانزد بود واهل سکوت بودند خصوصا وقتی از چیزی ناخشنود میشدند.
🔸به صله ارحام خیلی مقید بودند خودشان غذا درست میکردند گاهی الویه گاهی ابگوشت ...و بستگان را دعوت میکردند همه را
معمولا ما بچه ها کم میاوردیم وموافق این همه دعوت گرفتن میهمان نبودیم ! با ما و مادر کنار میامدند و با ملاطفت میگفتند خوب شما تاریخ را تعیین کنید
وبعد از میهمانی از مربا یا ترشی که درست کرده بودند به میهمان میدادند ودست پر روانه میکردند میهمان را.
🔸به ایشان زیاد گفته میشد علیه شما شایعات زیاد است از خودتان دفاع کنید جواب میدادند کسی که برای خدا کار میکند باید قید آبرویش را بزند
وتکرار میکردند ان الله یدافع عن الذین آمنوا "خدا از مومنین دفاع میکند"
شهاب الدین حائری شیرازی
🌹به مناسبت دومین سالگرد ایت الله محی الدین حائری شیرازی
@virayeshe_zehn
هدایت شده از اصالت اندیشه
🔸مناظره با موضوع بررسی اندیشه سیاسی آیت الله مصباح یزدی
🔹یکشنبه هشتم دی ماه
🔹ساعت ۲۱ شبکه ۴
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️فرحزاد در اینستاگرام
🔸حضور حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد در اینستاگرام یک خلا بزرگ را برای جوانان برطرف کرد
🔸وی امشب به صورت زنده به سوالات مردم جواب میدهد
https://www.instagram.com/Ostad_farahzad
لطفا نشر دهنده باشيد.
@PhotoQomNews
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 بعضی ها خیال می کنند مشکلات اقتصادی به گردن رهبر انقلاب است
مگر وقتی که پیامبر و امیرالمومنین مسئول حکومت شدند، همه مشکلات مالی برطرف شد؟
اتفاقا مشکلات بیشتر هم شد، فشارها بیشتر شد، اخذناهم بالباساء و الضراء...
در این مدت حتی یک خطا از رهبر نتوانسته اند پیدا کنند.
💬 آیت الله مصباح یزدی
@HozeTwit
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 با این جمعیت امروز در فیضیه، طلاب ثابت کردند پای آرمانهای انقلاب ایستادند و جا دارد مسئولین حوزه اینها را ببینند و قدردان باشند.
💬 طالب علم
@HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
17.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دفاع از ساخت دههزار واحد در پردیسان
👤 حجتالاسلام نواب «رییس هیات امنای مرکز خدمات»
🔹 به شدت از طرحم دفاع میکنم. طلابی که میخواهید بین مردم باشند روحانیون چهل پنجاه سالهای هستند که عمری از زندگیشان گذشته و مربی خود و خانوادهشان شدند و بعد میتوانند در جامعه تاثیر بگذارند. طلبه جوانی که راه و رسم زندگی را بلد نیست نمیتواند معلم دیگران باشد.
🔹 طلاب [در قم] در شرایطی زندگی میکردند که نور لازم را نداشتند. ما آمدیم خانههای کوچک ارزان با نور و فضای مناسب ساختیم.
مگر قم چقدر پذیرای روحانیت است؟ مگر همان روحانیونی که در مرکز شهر مستقر هستند چقدر با مردم حشر و نشر دارند؟ مرکز خدمات که نمیتواند دههزار خانه در دههزار نقطه قم بسازد.
🔹 دهها طرح جایگزین دیگر هست ببینید کدامش موفق خواهد شد. مثلا شهرک مهدیه دو هزار خانه ساخته است؛ هنوز هم نتوانسته واحدی اضافه بسازد؛ [در حالیکه] 36 سال از آن میگذرد. من هم در ده سال دههزار خانه ساختم.
🔹 همهجای دنیا دانشگاه دارد؛ دانشگاه هم خوابگاه متاهلی دارد. شما (حوزه) باید برنامه خوبی داشته باشید. طلبه را استخدام کنید یا عضو هیات علمی کنید طلبه با سر میرود. کدام طلبه اشتغال آبرومندی برایش ایجاد شود نمیرود؟!
شما برای طلاب برنامه ندارید. مدام گیر دادید طلبه نباید در قم خانه داشته باشد. شما برنامه برای طلبه بیاورید من فردا همه شهرک پردیسان را خالی میکنم.
طلبه تکلیفگرا، طلبه متشرع، طلبهای که با آیه نفر آمده قم بخاطر دو اتاق خود را زمینگیر قم نمیکند.
رونوشت به #شورای_عالی
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #معضل_مسکن_طلاب
#مسکن
#مرکز_خدمات
@Manahejj
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️ آیتالله سیستانی حمله آمریکا به الحشد الشعبی را محکوم کرد
🔸دفتر آیتالله سیستانی مرجع شیعیان عراق در بیانیهای حمله به مواضع الحشد الشعبی را شدیدا محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت عراق دانست.
☑️بزرگترین کانال خبری استان قم👇
http://eitaa.com/joinchat/1031798786C1a8f8517c9
هدایت شده از دروس
📝 پول مفتی که ما طلبهها میخوریم!
✍ حمیدرضا باقری
🔷 این جمله را از ابتدای طلبگی از آشنا و غریبه بارها شنیدهام، بارها شده است وقتی به مردم میگویم طلبه هستم، فوری میگویند خب حالا چند میگیری؟! زرنگی خوب میدانستی چاه نفت کجاست و باید کجا بروی؟!
✅ کاملاً شفاف برای غریبه و آشنا یک بار توضیح میدهم که چقدر شهریه میگیرم، شاید هم غریبه و آشنا خجالت کشیدند هم مسئولین حوزه و...
✅ شهریه بنده که در سال نهم طلبگی هستم:
حضرت آقا: ۴۶۰۰۰۰ تومان که ۱۰۶۰۰۰ آن بابت بیمه کم میشود و ۳۵۴۰۰۰ باقی میماند.
آیتالله مکارم: ۹۵۰۰۰
آیتالله سیستانی: ۶۰۰۰۰
آیتالله وحید: ۵۰۰۰۰
آیتالله صافی: ۳۰۰۰۰
موسسه فقه و اصول: ۵۵۰۰۰۰
مجموع: یک میلیون و ۲۴۵ هزار
✅ البته طلابی که مثل بنده در مؤسسات تخصصی درس بخوانند و از شهریه آن استفاده کنند شاید کمتر از ۲ یا ۳ درصد باشند و اکثر طلاب در سطح بنده چون به صورت آزاد درس میخوانند، خالص شهریه آنها ۶۹۵ هزار تومان بیشتر نیست!
✅ اما همین مقدار هم با کلی قیود پرداخت میشود:
🔺مؤسسه شرط کرده است که هیچ فعالیت غیردرسی نباید داشته باشید و همه وقت شما باید صرف در درس شود الا برخی کارهای علمی حوزوی؛
🔺در فرم شهریه آیتالله صافی شرط شده که اگر درآمدی غیر از شهریه بیش از ۵۰۰ هزارتومان داشته باشید، جایز نیست این شهریه را بگیرید که الحمد لله بنده معمولا نمیگیرم!
🔺در شهریه آیتالله وحید شرط شده که کسانی که فقط فقه و اصول میخوانند حق گرفتن این شهریه را دارند و مثلا اگر شما درس فقه و اصولتان تمام شده باشد و تفسیر یا کلام کار کنید حق گرفتن شهریه را ندارید!
🔺در شهریه آیتالله مکارم و حضرت آقا شرط شده است که نبایست شاغل باشید، البته در شهریه آیتالله مکارم قید شده است که کسی که زیر ۱۰۰ ساعت در ماه کار کند شاغل محسوب نمیشود و شهریه حضرت آقا هم یک قید خورده که اگر درآمد شغلتان کمتر از یک میلیون تومان باشد، میتوانید شهریه طلاب مجرد مقدمات را بگیرید، که چیزی در حد ۲۰۰ هزارتومان است!
😔 به دفتر شهریه رهبری رفتهام و میگویم: این چه قاعدهای است؟ یک طلبه متأهل با خرج اجاره، فرزند و... چطور با حدود ۷۰۰ در ماه زندگی کند!
این پول خرج پوشک و شیرخشک بچه هم نمیشود چه رسد به اجاره، هزینه رفتوآمد و...
طبیعیست که طلبه با هزار دردسر بگردد یک شغلی پارهوقتی پیدا کند تا خرج زندگیاش دربیاید،
میگویند: ما هم همینها را به دفتر رهبری گفتهایم ولی متوجه نیستند!
✅ و اما بعد...
با شرط و شروط و مبلغ شهریهای که به ما میدهند عملا طلبه کاری نمیتواند بکند، خرج زندگیاش هم که در نمیآید، اگر از طرف خانواده پدری تأمین نشود:
🔺یا باید این شروط را رعایت نکند که شهریهاش شبهناک یا حرام میشود!
🔺یا باید از طلبگی خارج شود!
🔺یا باید قید زن و بچهاش را بزند و مثلا برود و بمیرد و خودش و خانوادهاش را خلاص کند!
🔺یا اینکه خیلی هنر کند و ندرتاً مثل بنده بتواند با کمتر از ۱۰۰ ساعت وقت گذاشتن در ماه، کاری از جنس حوزوی و علمی پیدا کند که خرج زندگیاش تأمین کند.
🔺اما دقت کنید فقط حق دارد خرج زندگیاش را در بیاورد و مثلا اگر پولی از آسمان گیرش آمد و خواست با آن سرمایهگزاری کند تا در آینده وسیله نقلیهای تهیه کند یا مثلا خانهای بخرد و.... این درآمد حاصل از سرمایهگزاری غیر شهریه، مانع اخذ شهریه است و باید قید شهریه را بزند!
🔺البته یک راه دیگر هم هست اینکه شاید بتواند با چانه زدن با مسئول دفتر شهریه اجازهای خاص برای خودش بگیرد!
✅ بنده قبل از طلبگی موقعیت شغلی بسیار خوب با درآمد بسیار بالا برایم فراهم بود، در حال حاضر نیز بالفعل چنین است اما به هیچ وجه حاضر نبوده و نیستم ذرهای از وقت طلبگی خودم را برای کاری دیگر بگذارم الا مجبور شوم ساعاتی را به کارهای جنبی اختصاص دهم؛
😔 به ما میگویند پول مفت میگیرید در حالی که ما طلاب در هر کار دیگری بودیم با نصف این انرژی و وقتی که در طلبگی صرف میکنیم، میتوانستیم چندین برابر درآمد فعلی را دربیاوریم.
✅ دانشجویان بعد از چند سال محدود مشغول کسب درآمد میشوند اما طلاب سالیان دراز باید مشغول درسخواندن باشد و بعد از سالها تحصیل هم حتی اگر شاغل شو درآمدش قابل قیاس با دیگر شغلها نیست؛ اساتید زیادی دارم که به اندازه چند استاد دانشگاه سواد دارند حتی در موضوعات تخصصی چون اقتصاد یا معماری و... اما مثلا هنوز یک ماشین پراید مدل پایین و زندگی بسیار معمولی دارند.
📌اما خطاب به مسئولین حوزه:
با جو ناامیدی و فشارهای اقتصادی، چند نفر حاضرند به هر قیمتی شده در حوزه بمانند؟
چرا با قیدهایی این چنین طلبه را ناگزیر میکنید بین ماندن و شبهناک شدن شهریهاش یا خارج شدن از مسیر تحصیل!
نمیدانم پاسختان به حضرت حجت چیست؟
🌐 متن کامل: eitaa.com/sharh_hal/2005
🆔 به دانشپژوهان بپیوندید:
@dph110
هدایت شده از اصالت اندیشه
بیانیه دفتر آیت الله سید کاظم حسینی حائری پیرامون اوضاع کشور؛
پیش از این پیرامون حرمت حضور آمریکایی ها در عراق و توجیه استمرار حضور آنها هشدار داده بودیم.
آمریکایی ها به حدی وقیح شده اند که علنا فرزندان ما را کشته و آنرا اعلام هم میکنند.
اعتراضات به حق مردمی محملی برای ایجاد ناامنی، کشتار و تخریب شده است.
عدم آگاهی و بصیرت معترضین باعث سوء استفاده دشمنان شده است.
پ ن: خدای متعال شهید بزرگوار #سید_محمدباقر_صدر رو رحمت کنه
واقعا دیدگاه استاد در شاگردان و ساختار فکری اونها چقدر موثره!
@hadihoseiniasl
هدایت شده از دروس
🔴 تجربه تلخ انتخاباتی شهید مطهری و تلنگری بزرگ برای امروز ما!
🔸من یک درس شخصی را برای شما میگویم. در سال 1325 که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم. آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را میشناختم که آدمهای خوبی بودند.
🔹 در آن چند روز یکمرتبه میخواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ. من یکمرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیرورو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد. حال، هرکسی گرایشی به یک آقا داشت. در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان همه چیز فراموش شده بود. مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنونآمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل میکرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس.
🔸 گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، میبیند آن عادلترین عادلها تبدیل میشود به فاسقترین فاسقها.
🔹 از امتحانهایی که در زمان حاضر برای بشر پیش میآید انسان میتواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که میفهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها میکردیم. چیز عجیبی نیست که انسان فکر میکند آدمهای خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را میکردیم.
📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج1، ص180.
🌐 t.me/motahari_ir/2167
🆔 دانشپژوهان: @dph110
هدایت شده از 🇾🇪🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧 کانال کمیل
🔴 فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند ...
💎 از #شیخ_انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال میکردند،
جواب میفرمودند:
من وزیر داخله اسلامم و #حاجی_سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.
مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (صاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری ):
چندی بود میخواستم نکته را تذّکر دهم میترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرمودهاند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی میفرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است
و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد.
و از این جا معلوم میشود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیهالسّلام به آنها مرحمت فرمودهاست؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون میدانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛
خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند
چنانچه شنیدهام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال مینمودند جواب میفرمودند:
«من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.»
و اوقاتی که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال میشد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود،
البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمیداند ارشاد به أهلش فرماید.
بنده تعجّب میکنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال میکند جواب میدهند!
مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟!
شما میدانید طبیب نیستید، چرا معالجه میفرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه میگوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمیدانید اهل شعر نیستید، چرا شعر میگوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی میکنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه میدانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمیشود.
و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است، چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد؛ اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمیتواند جواب بگوید؛ علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت میخواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد.
📚 تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
پذیرایی ختم حق الناس ورثه است...
شاید اواخر دوره راهنمایی بودم همراه پدر به مجلس ختمی رفته بودیم اصلا یادم نیست مجلس که بود اما مسجد را بیاد دارم پدر به دلیل ثقل سامعه ای که داشتند خیلی توجهی به مطالب سخنران نمیکردند معمولا یک جز قرآن را بر میداشتند باصدای بی جوهری میخواند تا تمام شود در حالی سر بزیر داشتند جز خوانی میکردند پک پذیرایی را جلویشان گرفتند عکس العملی نشان ندادند به من رسید دستم را دراز کردم آستین من را بصورتی که جلب توجه نکند در نیمه راه گرفتند! دستم را برگرداندم خیلی بهم برخورد سکوت کردم و با ترشرویی در ماشین جلویی راننده به پدر گفتم شما امام جمعه ای ریش سفیدی روحانی هستی شأنی داری هر چه هستي برای خودت هستی چه ارتباطی به من دارد شما صلاح نمیدانی پذیرایی را بر داری بر ندار من بچه ام شأنی ندارم..
پدر تبسمی زد من هم میدانم شأنی نداری باباجان من برای شأنش نگفتم مگر من میخوام پسرم ریاکار بار بیارم..
باباجان من میخوام مال شبه ناک نخوری؟! متعجب گفتم شبه ناک؟
ادامه دادند این قبیل پذیرایی ها نوعا از مال متوفی تهیه میشود متوفی که مالی ندارد هر چه هست به ورثه تعلق دارد حالا یکی از ورثه اگر فقط اعتقادی قلبا نداشته باشد ولو مخالفتش را هم ابراز هم نکند باز صحیح نیست مصرف شود آدم همانگونه چیزی را که میخورد آنقدر پاک پاکیزه طاهر میشوریم به دفعات تا مبادا کوچکترین آلودگی وارد جسممان شود با همین وسواس باید نسبت به حق الناس مال شبه ناک حساس باشیم مبادا چیزی که میخوریم به اندازه ارزنی طیب نباشد بعد به راننده گفتند جلو یک فروشگاه بایست خودشان از ماشین پیاده شدند به قدر یک کیسه پر از تنقلات و ساندیس و.. برداشتند خودشان باز کردند با محبت و اصرار به من خوراندند گفتند باباجان این که بهت بر میخوره از خوبیه فطرتته فطرت زبان تحکم را نمیپسندد آنرا مخالف عزت نفس میداند و با آن مخالفت میکند قدر عزت نفست را بدان و من را ببخش برایم من دعا کن...
@dralihaeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 پاسخ محکم رهبر انقلاب به تهمت و تهدید ترامپ در توئیتر
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار پرستاران:
🔹️ حالا نکتهی قابل توجه این است که وقتی از این حوادث برای آمریکاییها پیش میآید –ملاحظه میکنید در بغداد و سراسر عراق هیجان ضدآمریکایی چقدر است– باز آن جناب توییت کرده که ما این را از چشم ایران میبینیم و پاسخ ایران را خواهیم داد.
👈 اوّلاً غلط میکنید؛ ثانیاً منطقی باشید، که نیستید. مردم کشورهای این منطقه از آمریکا متنفرند. شما آمریکاییها در عراق و افغانستان جنایت کردید و آدم کشتید.
🔹️ مردم عراق و سوریه و افعانستان از آمریکاییها متنفرند و این تنفر یک جایی بیرون میزند.
🔹️ لازمهی حرکت سیاسی و امنیتی که آمریکا در منطقه میکند، همین نفرت است.
👈 جمهوری اسلامی اگر تصمیم بگیرد با کشوری معارضه و مبارزه کند، صریح این کار را میکند.
🔺️ ما به منافع و مصالح کشور و ملتمان پایبندیم؛ به عزت و پیشرفت و عظمت ملت ایران بشدت پایبندیم و هر کس اینها را تهدید کند، بدون هیچ ملاحظهای با او روبهرو میشویم و ضربهی خود را وارد میکنیم. ۹۸/۱۰/۱۱
🏷 #دیدار_پرستاران
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🌸 قدرشناسی از همسرمقاوم 1⃣
🌺 روایت رهبر انقلاب از نقش همسرشان در زندگی 🌺
💐 از باب حقگزاری، باید کمی هم شده، به نقشی که همسرم در زندگی من داشته، اشاره کنم.
🔆 ایشان - قبل از هر چیز- از یک #طمأنینه و #آرامش و #روحیه_قوی برخوردار است؛ لذا باآنکه خانه ما بارها مورد یورش دژخیمان واقع شد و با آنکه من بارها در برابر او بازداشت شدم، و حتی در نیمهشب که برای دستگیری من به خانه ما ریختند، مورد ضرب و جرح واقع شدم - که شرح آن را بعداً خواهم گفت - علیرغم همه اینها، هیچگاه ترسی یا ضعفی یا افسردگی و ملالتی در او مشاهده نکردم.
🌕 با روحیهای عالی و قوی در زندان به ملاقات من میآمد. در این ملاقاتها، به من اعتماد و اطمینان میداد. هرگز نشد وقتی من در زندان بودم، خبر ناراحتکنندهای به من بدهد. به یاد ندارم که مثلاً خبر بیماری یکی از فرزندان را به من داده باشد؛ یا مطلبی را که برایم ناخوشایند باشد، درباره خانواده و بستگان و والدین گفته باشد.
🔆 همچنین باید به #صبر و شکیبایی فراوان او در تحمل سختی و مشقت زندگی در دوران پیش از انقلاب، اصرار او بر #ساده_زیستی در دوران پس از انقلاب، اشارهکنم.
✳️ الحمدالله خانه ما همواره تاکنون، از #زوائد_زندگی و زرق و برقهای دنیوی که حتی در خانههای معمولی مردم یافت میشود- به دورمانده است. و همسرم در این امر، بالاترین سهم و مهمترین نقش را داشته است. درست است که من زندگیام را به همین شکل آغاز کردم و همسرم را نیز در این مسیر هدایت کردم و این روحیه را در او زنده کردم، اما صادقانه میگویم که او در این زمینه، بسیار از من پیشی گرفته است.
📘 خون دلی که لعل شد/ص١۵٩و١۶٠
#امام_خامنه_ای
#همسر_مقاوم
📡📡 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 وادی فقاهت، وادیِ خيلی باعظمتی است.
کمتر کاري است که به اندازه اين فعل رفيع، در سير معنوي جامعه و در درک معارف اهل بيت(ع) و در تقرب به خداي متعال، نقش داشته باشد. کمتر وادياي است که اين قدر قلوب نوراني در آن تربيت بشوند.
💥 متأسفانه گاهی دیده میشود بعضی جوانترها، که نوپاي در اين وادي هستند و تازهواردند، شأن و مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه را ناديده ميگيرند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«يک فقيه وقتي ميخواهد يک فتوا بدهد، گاهي چهل سال درس مي خواند؛ ادبیات میخواند، فقه میخواند، اصول، رجال و درایه میخواند، کتب فقها را ميبيند، يک ادواري را طي ميکند.... بعد ميآيد يک مسئله اي را شروع میکند استنباط کردن.
اين چهل سال برای اين است که کار، کار مهمي است؛ ميخواهد به خداي متعال نسبت بدهد، ميخواهد به امام صادق(ع) نسبت بدهد، بگويد حکم خداي متعال اين است و امام صادق(ع) اين را فرموده است.
به خاطر همین است که چهل سال زحمت ميکشد والا اگر ميخواست همينطوري حرف بزند، لزومي نداشت چهل سال زحمت بکشد.
این وادی، وادي خيلي باعظمتي است. من اين را مکرر عرض کردم کمتر کاري است که به اندازه اين فعل رفيع، در سير معنوي جامعه و در درک معارف اهل بيت(ع) و در تقرب به خداي متعال، نقش داشته باشد. کمتر وادياي است که اين قدر قلوب نوراني در آن تربيت بشوند؛
اگر ميخواهيد وارد اين وادي بشويد به اندازه عظمتش شما بايد کار بکنيد و بايد تلاش بکنيد که اتصال خودتان را با مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه محکمتر، وثيقتر و متقنتر بکنيد.
گاهي ديده ميشود بعضي عزيزاني که شايد سوءنيت هم ندارند اما نوپاي در اين وادي هستند و تازهواردند (نه در استخواندارهاي اين وادي)، [که] شأن و مراتب علمي دستگاه فقاهت شيعه را ناديده ميگيرند.
اين [کار] به هر دو طرف خسارت ميزند. اين به اخلاصِ در کار خسارت ميزند و ممکن است در درازمدت يک جايي، کار را خراب بکند.
پس اگر ميخواهيد مردم را در وادي ارتباط با توحيد و اهل بيت(ع) و وادي مقامات و بلاي عظيمشان وارد کنيد اين يک نکته را رعايت بفرماييد». ۹۲/۱۲/۱۶
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
✳️ به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله #انصاری_شیرازی(ره)
👈 یادداشت استاد عابدی که به مناسبت اولین سالگرد ارتحال معلم بزرگ عرفان و اخلاق و حکمت و مجاهد بیدار مرحوم ایت الله انصاری شیرازی منشر شده بود را تقدیم می داریم
💠 مرد دوران آیة الله شیخ یحیی انصاری
بسمه تعالی
🔷 چند نکته در زندگی مرد دوران
فقیه الفلاسفه و فیلسوف الفقهاء، آیة الحق، عارف واصل و عالم عامل حضرت آیة الله شیخ یحیی انصاری شیرازی اعجوبه ایی شگفت و از نوادر روزگار و فریده دهر و حجة خداوند بر عالمان و عابدان بود.
🔹 1- آیة الله انصاریی شیرازی نه تنها هرگز قدمی برای بزرگ شدن و مطرح شدن نام و آوازه خود بر نداشت بلکه هرگز سر سوزنی کبر، غرور و عجب نداشت. قرآن کریم می فرماید: « دار آخرت را برای کسانی قرار داده ایم که اراده بزرگی و برتری روی زمین ندارند» و بدین جهت باید گفت وی در آخرت بسیار بزرگ و عظیم الشأن است گرچه در دنیا با خمود و گم نامی زندگی کرد و همیشه به هر طریق ممکن تلاش می کرد که نام و نشان و عکس و تصویر و فیلمی از او گرفته نشده و معروف نگردد. آری «پوریای ولی» وقتی در مسابقه کشتی مقاومت نکرد و زمین خورد، مردم و تماشاچیان و اهل دنیا رقیب و طرف مقابل را تمجید کردند اما ملائکه الهی پوریای ولی را ستایش کرده و بزرگ و برنده اش شمردند. آیة الله انصاری نزد خاک نشینان شهرتی نداشت اما نزد عرشیان و جبروتیان و ساکنان عالم قدس مقامی بس رفیع داشت.
🔹 2- او مصداق حدیث شریف «من یذکرکم الله رؤیته» بود. عیسی بن مریم علیه السلام فرمود با کسی بنشینید که همنشینی با او شما را به یاد خدا بیاندازد.
🔹 3- فقدان او نیز ثلمه و رخنه ای بود برای اسلام و حوزه علمیه که حقیقتاً این ضایعه با چیزی جبران نمی شود .
🔹 4- درد دین و دلسوزی برای مقدسات و بویژه تعصب مقدس او نسبت به لباس روحانیت و ارزش های حوزه چنان بود که وقتی یکی از مدعیان روشنفکری که در دوران قبل از انقلاب با سخنرانیهای خود گاهی به تضعیف روحانیت یا کتابهای دعا و مقدسات دینی می پرداخت، آیة الله انصاری شیرازی در غالب درسها و سخنرانیها و جلسات خود به نقد افکار سست آن مدعیان روشنفکری می پرداخت. و در این زمینه تلاشی خستگی ناپذیر داشت و متحمّل آسیب های فراوانی نیز گردید.
🔹 5- وی نسبت به حضرت امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و علامه طباطبائی علاقه ایی غیرقابل توصیف داشت و نیز اظهار می نمود، لقب «استاد شهید شیعه» و «فقیه الفلاسفه و فیلسوف الفقهاء» از اصطلاحات خاص آیة الله انصاری بود که نسبت به شیهد مطهری همیشه بکار می برد. همیشه از امام خمینی با عنوان «حضرت آیة الله العظمی نایب الامام خمینی» و یا «حضرت نایب الامام، آیه الله العظمی خمینی قدس سرّه القدوسی» یاد می کرد. و واقعاً وجودش در وجود امام ذوب شده بود. در زمان ستم شاهی که کمتر کسی جرأت می کرد نام امام خمینی را بر سر زبان آورد او در سخنرانی های خود از امام خمینی با عظمت و تمجید ویژه یاد می کرد.
🔹 6- در دوران دفاع مقدس، با اینکه بسیاری از ایام تشییع جنازه شهداء بود و غالباً شهداء را در بعد از ظهر تشییع می نمودند و درس «شرح منظومه» آیة الله انصاری ساعت 3 بعد از ظهر در حسینیه ارک و مقارن با تشییع جنازه شهداء بود ایشان مقید بودند که حتماً درس را تعطیل و خودشان در مراسم تشییع و نماز و تدفین شهداء شرکت نمایند.
🔹 7- معمولاً آیة الله انصاری شیرازی نمازهای خود را به جماعت آنهم یا نماز آیة الله بهجت یا نماز آیة الله افتخاری در مدرسه آیة الله گلپایگانی می خواند. و در سالهایی که آیة الله گلپایگانی نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را در مسجد حسین آباد بازار اقامه می نمودند آیة الله انصاری در آن جا برای جماعت خواندن حاضر می شد.
🔹 8- فروتنی ، تواضع، مدارا ، پرهیز از جدل و خودنمائی در بحث، مهمترین ویژگی این مرد بزرگ بود. او با اینکه در تدریس علوم عقلی در حدّی بود که از بهترین مدرسان «اسفار» و در تدریس عرفان به تدریس «مصباح الانس» اشتغال داشت اما دست شاگردان خود را می بوسید و برای طلاب مبتدی سال اول به نانوائی سنگکی رفته و نان تهیه کرده و درب حجره آنان تحویل می داد.
🔹 9- گریه های این عالم بزرگ را مگو و مپرس که قابل بیان نیست.
🔹 10- در ادب و شعر تقریباً تمامی اشعار منظومه جامی سبزواری را حفظ بود و تسلط فراوانی بر مثنوی مولانا و حتی دیوان پروین اعتصامی و حافظ و ... داشت و آنها را فراوان می خواند
ادامه دارد
👇👇👇👇
🆔 @ahmad_aabedi