هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 از #سید_اباذر تا #سید_خاموشی
📝 درنگی در علت وخامت معیشت طلاب
🖋 رضا حسینی
🔹 چند روز قبل، اتفاقی رخ داد که اگرچه منابع رسمی آن را اعلام نکرده بودند، لکن سرعت پخش خبر و فراگیری آن، حکایت از این داشت که طلاب بسیاری درگیر این مسئله هستند! خبر این بود: شخصی که مبالغ کلانی از مؤمنین و عمدتا طلاب، با قرارداد مضاربه دریافت کرده بود دستگیر شده است.
🔹 این فرد با قرارداد شرعی مضاربه ماهیانه سود خوبی به طلاب پرداخت میکرده است و در مدت پرداخت هم بسیار خوش حساب بود و سر قرار داد اصل پول را به طلاب باز میگرداند؛ طلاب هم به اعتبار شرکتهایی که داشته به وی اعتماد میکردند. اکنون شخص مورد نظر به هر دلیلی توسط مراجع قانونی دستگیر شده است و هر اتفاقی افتاده باشد نهایتا این طلاب هستند که هم از نظر روحی و هم از نظر مادی ضرر کردهاند.
🔹 میتوان از این جریان به راحتی عبور کرد و در نهایت مثل برخی بی دردها، طلاب را تخطئه کرد که چرا با زرق و برق این سودها وسوسه شدند یا چرا با نهادی معتبر مثل بانک، قرارداد مضاربه نبستهاند! اما نباید از استمرار این جریان غافل شد؛ زیرا اشخاصی بسیار بزرگتر از شخص دستگیر شده هستند که در صورت بروز مشکل برای آنها؛ طلاب بسیار بیشتری -حتی از سراسر کشور- درگیر مسئله خواهند شد و به خاک سیاه خواهند نشست! لذا اگر از همین امروز چارهای نیندیشیم، فردا به مراتب، به مسائل بغرنجتری دچار خواهیم شد.
🔹 مقصر اصلی این جریان کیست؟! طلاب؟ مضاربه بگیران؟ مسؤولین حوزه؟ و یا ...
به نظر اصلیترین مقصر این جریان، #سازمان_اوقاف است! شاید در ظاهر، کم ارتباط ترین سازمان، اوقاف باشد؛ لکن پس از دقت به جوانب ماجرا نقش این سازمان در ماجرای مضاربه، بسیار واضح می شود. اگر شما هزاران هزار ملک در کل کشور داشته باشید ولی اکنون به چند هزار تومان در ماه محتاج باشید، مقصر اصلی کیست؟ کسی که آن مال و املاک شما را از غاصبین پس نگرفته است. ما که نمی توانیم با غاصب مستقیما روبرو شویم؛ چون حکومت، نهادی را برای این امر منصوب کرده است، و مسؤول مستقیم حفظ اموال وقفیِ حوزههای علمیه، سازمان اوقاف است؛ و به قول معروف: ما خوابیدیم چون خیال میکردیم تو بیداری!
🔹 اکنون اوقاف کجاست؟ این چه وضعیتی است که فقط کافی است در سایت دیوار جستجو کنید تا هزاران هزار ملک وقفی که هرکدام دهها میلیارد قیمت دارد را فقط با پرداخت سالیانه صدهزار تومان اجاره به اوقاف، خرید و فروش میکنند!! این چه وضعیتی است که از رهبرمعظم انقلاب نقل شده ایشان در دیدار اخیر با شورای عالی، اعتراض میکنند که: اگر یک ملک وقفی در کرمانشاه زنده شود، کل حوزههای علمیه تأمین خواهد شد. چرا اوقاف پاسخگو نیست؟!!
🔹 طلبهای که ماهیانه کمتر از ۸۰۰ هزار تومان شهریه دارد، مجبور است دست به انتحار بزند و برای تأمین ابتداییات زندگی، از دوست و آشنا قرض و وام بگیرد و مضاربه بدهد. از طلبه ای پرسیدم: چرا ریسک میکنی و پولت را مضاربه میدهی؟ پاسخ داد: اگر مضاربه ندهم قطعا باید از طلبگی بروم، ولی اگر مضاربه بدهم پنجاه درصد احتمالش هست که پولم از بین نرود و طلبه بمانم! آقایان اوقاف، تا دیر نشده بجنبید و اقلا گزارش دهید برای ما یملک حوزهها چه کردید؟!
#اوقاف
#احیای_موقوفات
@Manahejj
هدایت شده از حسبی الله
📜 وصیتنامه سردار حاج قاسم سلیمانی منتشر شد
برخی محورهای وصیتنامه سردار شهید سلیمانی به این شرح است:🔻
❕خداوندا! در دستانم چیزی را ذخیره کردهام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت تو است. وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است.
◽️خدای عزیز! سالهاست از کاروان شهدا جاماندهام.
◽️خداوندا مرا پاکیزه بپذیر، آنچنان که شایسته دیدارت شوم.
◽️خدایا برای دفاع از دینت، خندیدم و خنداندم، گریستم و گریاندم.
◽️خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم.
◽️خدایا ثروت دستانم وقتی است که سلاح برای دینت به دست گرفتم.
◽️خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک دفاع از مظلوم است.
◽️خدایا سپاس که مرا از اشک بر فرزندان فاطمه(س) بهرهمند نمودی.
🔹[خطاب به علما]: حضرت آیتالله خامنهای را مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی شماست.
◽️حضرت آیت الله العظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها می بینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات معظم با بیانتان و دیدارهایتان و حمایت هایتان با ایشان می بایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.
◽️خدایا شکرگزارم که مرا در مسیر حکیم امروز اسلام، خامنه ای عزیز قرار دادی.
🔹[خطاب به سیاسیون]: در رقابتها و مناظرات، دین و انقلاب را تضعیف نکنید.
◽️در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید.
◽️نیروهای مسلح را برای دفاع از اسلام و کشور احترام کنید.
◽️فرزندانتان را با نام و تصاویر شهدا آشنا کنید.
◽️حرمت ولایت فقیه را حرمت مقدسات بدانید.
◽️اگر خیمه جمهوری اسلامی آسیب ببیند، بیتاللهالحرام و قرآن آسیب خواهد دید.
◽️برای نجات اسلام، خیمه ولایت را رها نکنید.
◽️امروز، قرارگاه حسینبنعلی ایران است.
◽️فشار دشمنان، شما را دچار تفرقه نکند.
هدایت شده از بی سانسور
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لطمه از مجلس غیر مؤمن!!
📝 امام خمینی (قدس سره)
🔹 اگر در انتخابات مسامحه کنیم مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه میزنند.
📌 مناهج:
🔸 اگر جزو روحانیونی هستیم که همچنان برنامهای برای ورود به تبلیغ سیاسی و تشویق مردم برای شرکت هرچه پرشورتر در انتخابات نداریم بدانیم باید جوابگوی حضرت حق و امام زمان باشیم.
🔸 اسلامیت این انقلاب در گرو یک مجلس قوی، مومن و انقلابی است. نباشیم جزو کسانی که فقط بلدند مشکلات انقلاب را پر رنگ کنند و مدام بر طبل سیاهنمایی بکوبند. ما هم در قبال انقلاب مسؤول هستیم و باید به وظیفه خود عمل کنیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #رسالت_روحانیت_در_انتخابات
#تبلیغ_سیاسی
#مجلس_انقلابی
@Manahejj
هدایت شده از شبکه افق
📃 خطاب به علما و مراجع عظام : «سربازتان دید که اگر نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن که شما در حوزهها استخوان خرد کردهاید و زحمت کشیدهاید ، از بین میرود»
🏷 فرازی از #وصیتنامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی
🌷 #سلیمانی_آسمانی
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔸خاطره ای درس آموز از مسئولیت پذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸
ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی
در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند.
ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم.
تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند.
مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم.
چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم.
بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد.
#مسئولیت_پذیری_اجتماعی
#ذلت_باطنه
@haerishirazi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#یادداشت_ویژه_تحول
🔻 در روزهای اخیر آیت الله اعرافی همراه با هیئتی سفری به کشور هند داشته است.
🔺 فیلمی که از استقبال پرشور مردم از ایشان، بر روی یک خودرو و در میان مردم، راحت و بدون تکلف، پخش شد جای خوشحالی داشت.
👈🏻 چند نکته را به مناسبت این سفر، قابل ذکر دیدم:
1️⃣ جناب آیت الله اعرافی، برخلاف خیلی از آقایان، از روحیه مردمی و متواضعانه ای برخوردار هستند. خیلی بیشتر از دیگر مسئولان حوزه انتقاد پذیرند و این خصیصه، برای مدیریت امروز حوزه ها، بسیار حائز اهمیت است.
2️⃣ چقدر خوب است که آقای اعرافی از این روحیه برای ارتباط بیشتر با بدنه طلاب و جوانان انقلابی کشور، بیشتر بهره ببرند. یعنی با طیفهای مختلف جوانان انقلابی و طلاب در سراسر کشور همین طور ساده و بی تکلف نشست و برخواست داشته باشند و برای پیشبرد اهداف تحول خواهانه خود، بیشتر از گذشته به نیروی این جوانان تکیه کنند.
3️⃣ اینکه ایشان در یک سخنرانی میان علمای آن کشور، تنوعبخشی به حوزههای دانشی و طراحی بیش از ۳۰۰ رشته و گرایش را، ویژگی مهم حوزه علمیه دانستند و نظام آموزشی امروز حوزههای علمیه را از متنوعترین نظامهای آموزشی در مجامع معتبر علمی دنیا برشمردند.
❓اما از ایشان باید پرسید این ۳۰۰ رشته و گرایش کجای برنامههای حوزه است که عموم طلاب از آن بیخبرند؟
▪️ مگر در این حوزه، همه طلاب با استعدادهای مختلف، مجبور نیستند تا درس خارج فقه و اصول، یک راه را طی کنند و با تمام بی علاقگی، بر سر درسهای فقه و اصول تکراری حاضر شوند؟ مگر غیر از این است که در همین حوزه اگر کسی بخواهد واقعا پیِ استعداد و علاقه خودش برود از تمام امتیازات طلبگی محروم می شود؟ مگر غیر از این است که مراکز تخصصی هم هنوز برای ادامه حیاتشان هر روز با یک مشکلی دست به گریبان هستند و از نگاهِ آقایان، فرزندهای نامشروع حوزه تلقی میشوند؟!!
✳️ و البته امیدواریم به لطف الهی و همت برنامه ریزان و همراهی طلاب، روزی به معنی واقعی شاهد حوزه ای تخصصی باشیم. حوزه ای که هر طلبه از ابتدای ورود می تواند بر اساس علاقه و استعداد واقعی خودش، رشته علمی مورد نظرش را انتخاب کند. انشالله
💬ناصر نجفی
🆔 @feghahat
هدایت شده از قم آنلاین
🚩 بیست و ششمین سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیتالله گلپایگانی در مسجد اعظم قم
🔹سهشنبه، ۲۹ بهمن
🔹بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹با حضور مراجع عظام ، علما و اقشار مختلف مردم
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌بزرگترین کانال قمیها در ایتا🔝
هدایت شده از راوی
🌐بانگ تخطئه عقل و فلسفه و روشنفکری از دانشگاه هاروارد
راوی #اندیشه : گویا ادبیات فارسی با رویکرد عرفانی و صوفیانه اگر با مکتب معارفی خراسان درآمیزد، حاصلش معجونی است که خوردن آن، عقل را فرومیکاهد و به طریق اولی جایی برای فلسفه و روشنفکری در دستگاه معرفتی باقی نمیگذارد؛ حتی اگر فلسفه هم خوانده باشیم.
دکتر احمد مهدوی دامغانی استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد که ۳۵ سال است در امریکا زندگی میکند، برای اولین بار در تلویزیون جمهوری اسلامی مهمان یک گفتوگوی ویدئویی بود (برنامه شوکران؛ شبکه ۴)؛ گفتوگویی که شروع احساسی آن (گریه مهدوی دامغانی هنگام سلامدادن به ایران، ایرانیان، خراسان و امام هشتم شیعیان) در برخی شبکههای اجتماعی بازتاب داشت.
مهدوی دامغانیِ ۹۳ ساله، فرزند آیتالله حاجشیخ کاظم مهدوی دامغانی (از بزرگان حوزه علمیه مشهد و از شاگردان میرزا مهدی غروی اصفهانی؛ بنیانگذار مکتب معارفی خراسان) است. وی که سابقه حوزوی برجستهای نیز دارد، در ادبیات عرب شاگرد ادیب دوم، در ادبیات فارسی (در دانشگاه تهران) شاگرد بزرگانی چون بدیعالزمان فروزانفر، محمدتقی مدرس رضوی و علامه محمد قزوینی بوده، در فلسفه اسلامی محضر استادانی چون میرزا مهدی آشتیانی و شیخ سیفالله ایسی میانجی (۱۳۴۲-۱۲۷۷ش) را درک کرده و در درس مرحوم میانجی با آیتاللهالعظمی سیستانی هممباحثه بودهو با چهرههایی همچون عبدالحسین زرینکوب و جلالالدین همایی انس داشته است.
این ارتباطات و مراودات به همراه زیست در فضای حوزه معارفی خراسان، دستگاه معرفتی مهدوی دامغانی را بهگونهای شکل داده که عقل را تخطئه میکند، به روشنفکری میتازد و از اسلامی عاشقانه سخن میگوید.
وی در زمان وفات مرحوم میرزا مهدی اصفهانی حدود بیست سال داشته و احتمالا محضر وی را درک کرده؛ علاوه بر آن در دامان پدری بزرگ شده که از شاگردان مبرز میرزا مهدی بوده. به همین دلیل است که بهنظر میرسد از میان ادبیات فارسی و آموزههای حوزه معارفی خراسان، تأثیر دومی بر مهدوی دامغانی بیشتر باشد.
او قاطعانه میگوید برای فهم ادب فارسی و فردوسی و حافظ و... باید قرآن را خوب دانست؛ چون از نظر وی علت ماندگاری و مشهورشدن ادبای بزرگ فارسی، فهم عمیق آنان از قرآن و سنت نبوی بوده است. وی همچنین از نظام آموزشی سنتی دفاع میکند؛ نظامی که از دلش فارابی و ابنسینا و صدرا بیرون آمدهاند.
مهدوی دامغانی در پاسخ به این پرسش که جواب شما به روشنفکرانی که رویکرد شما را عقلستیز میدانند چیست، به صراحت میگوید: «عقل راهی به خدا ندارد»، و برای اثبات این حرف نیز از حدیث و ادبیات مدد میجوید؛ حدیثی از امام باقر(ع) بدین مضمون که «عقل مخلوق خداست و مخلوق نمیتواند به خالقش پی ببرد» و نیز این بیت مولوی:
عقل قربان کن به پیش مصطفی
حسبیالله گو که اللهم کفی
در ادامه مجری از مهدوی دامغانی میپرسد که آیا شما سلوک را بهجای روش و عشق را بهجای عقل مینشانید؟ و مهدوی دامغانی پاسخ میدهد: «در هیچکدام از ادیان ابراهیمی به عقل تمسک نمیشود؛ مگر تثلیث یا جلوه خدا در کوه طور و صحبت با موسی(ع) عقلانی است؟». در ادامه نیز با اصالتدادن به وحی میگوید: «وحی از عالم خلق نیست که بشر فهم کند؛ بلکه از عالم امر است».
وی در نهایت با تفکیک میان عقل و فلسفه، برای عقل کارکردی صرفاً در حد تدبیر امور دنیایی قائل میشود؛ آن هم عقلی که در مقابل وحی سر تعظیم فرود آورد. او همچنین توصیه میکند که به استدلالات فلسفی نباید توجه کرد:
«آیا مسیحیانی که به اسلام گرویدند با استدلال عقلی بوده؟ یا بهواسطه عشق و عاطفه؟... عقل و استدلالات عقلی در مقابل اسلام یعنی چه؟!».
مهدوی دامغانی در نقد روشنفکری نیز با بیان اینکه اصلاً این واژه را نمیفهمد و همیشه با آن مشکل داشته، میگوید: «خدا انشاءالله خودش آنها را هدایت کند! امیدوارم روشنفکری مانع از اعتقاد به اسلام و قرآن و مذهب شیعه نشود».
مهدوی دامغانی اگرچه در ادبیات فارسی ید طولایی دارد و به بزرگان شعر و نثر آن عشق میورزد، اما آنجایی که در دوراهی ادبیات و متون مقدس (قرآن و احادیث) حیران شود، اصالت را به متون مقدس میدهد. وی در بخشی از همین گفتوگو بدون اشاره به شخص خاصی میگوید: «خاک بر دهن کسانی که مثنوی را با قرآن مقایسه میکنند!».
گویا حوزه معارفی خراسان به زعامت میرزا مهدی اصفهانی همچنان زنده و پویاست. فعالیت هرچند نامحسوس انجمن حجتیه و مکتب تفکیک از یکسو و نظریهپردازی چهرههایی همچون دکتر احمد مهدوی دامغانی ـ که زاییده و بالیده حوزه معارفی خراسان است ـ از سوی دیگر نشان میدهد که این مکتب فکری هنوز قدرتنمایی میکند، تا جایی که یکی از نمایندگانش در قرن ۲۱ و از آمریکا؛ این زادگاه فلسفه پراگماتیسم، بانگ عقلستیزی و ضدیت با روشنفکری و فلسفه سر میدهد.
@rawinews
هدایت شده از بر پا
وحدت نیاز
🌹در میان هم سلولیهای من در این زندان، افراد کمونیست هم بودند.... گرفتار یکی از کمونیستهای خبیث کینه توز شدم.
🌹سرش را بلند کرد و با لحنی خشک گفت: اجازه بدهید اعتراف کنم که من به هیچ دینی عقیده ندارم.
🌹فهمیدم که چه در ذهنش گذشته دنبال جمله ای مناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم.
🌹گفتم سوکارنو رییس جمهور اندونزی در کنفرانس باندونگ گفت: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن بلکه وحدت نیاز است. مسائل یکی است و سرنوشت نامعلوم. و دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد.
🌹در واقع موضع من برخاسته از عقیده ام بود.... اسلام از پیروان خود میخواهد به احکام اسلامی به طور جدی و دقیق پایبند باشند....اما همین احکام میگوید مسلمان با غیر مسلمان جوشش داشته باشد و نسبت به او نرمش نشان دهد و در گفتگو با مخالفان از جزم گرایی و شدت و حدت بپرهیزد.
سید علی خامنه ای
کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۴۶_۲۵۱
@ali_mahdiyan
هدایت شده از روزنه
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ضرورت احیای #سنت_های_اصیل_حوزوی در کلام استاد #سیفی_مازندرانی
🔸آیت الله سیفی مازندرانی:
دو جریان در حوزه جاری است:
1)جریان مدرک گرایی
2) جریان احیا سنت اجازه اجتهاد
▫️اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و ثواب است.
#بازنشر_از_سایر_رسانه_ها
@rozaneebefarda
العالم بزمانه
💥ضرورت احیای #سنت_های_اصیل_حوزوی در کلام استاد #سیفی_مازندرانی 🔸آیت الله سیفی مازندرانی: دو جریان د
✔️چرا و از چه چیز نگرانم؟!🔻
🔸محمد عندلیب همدانی
🔹حقیر برگزاری جشن اعطای اجتهاد را مصداق « بدعت حوزوی » دانستم زیرا در اجازات اجتهاد بزرگان حوزه شرائطی و صفاتی در مجیز و مجاز مطرح بوده و هست، نادیده گرفتن این شرائط یعنی نوآوری ناپسند و مذموم و بدعت حوزوی، مجیز ولو ثبوتا هم واجد شرائط باشد اما اثباتا باید از کسانی باشد که اعلام و بزرگان حوزه او را یا جزء مراجع مسلم تقلید بدانند و یا حداقل همردیف آنان به حساب بیاورند. مجاز هم باید معروف به فضل و دانش در بین بسیاری از حوزویان باشد، نه اینکه فقط تعدادی اندک آنان را به علم و فقه بشناسند.
🔹آیا برگزارکنندگان این مراسم احتمال نمی دهند که اگر این نوع اعطای اجازه اجتهاد مرسوم شود، و هر موسسه ای بدون «« هیچ نظارتی »» برای خود چنین حقی را قائل شد به کجا خواهیم رسید؟! آیا این چیزی غیر از بنیان نهادن سنتی زشت در تعیین مراتب علمی و برپایی بدعتی حوزوی است؟!
🔹رعایت وزانت و جایگاه اجتهاد و نیز کاربرد داشتن اجازات اجتهاد در محیط حوزه و بیرون از آن، منوط به نظارت دقیق مراجع مسلم تقلید و إعمال ضوابطی متناسب با شرائط روز است.
@namehayehawzavi