eitaa logo
العالم بزمانه
120 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.1هزار ویدیو
37 فایل
«الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیهِ اللَّوَابِس» @HaeriDarzi https://eitaa.com/almogaddemat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تو با این کار، مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی!🔸 🔹 عید نوروز سال 1386 بود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران به شیراز آمده بود. از طریق فرزند خواهرش که ساکن شیراز بود، آشنایی با ایشان پیدا کرده بودم به حدی که به اسم کوچک صدایم می کرد و هر از گاهی احوالی می گرفت. این بار تماس گرفت و گفت در این سفر که شیرازم پدر شما را در ایام کریسمس در شبکه یک در کلیسا دیده بودم و این حرکت را خیلی پسندیدم، می خواهم ولو کوتاه ایشان را زیارت کنم. با پدر مطرح کردم. استقبال کردند و بنا شد بعد از ظهر در یکی از پروژه های اطراف شیراز همدیگر را ببینند. 🔹 دیدار، به غایت در صمیمت گذشت. پدر میوه را پوست می کند و با دست خود به دهان کشاورز می گذاشت. کشاورز خاطرات شیرین بازیگری اش را می گفت: مثلاً می گفت در سریال هزار دستان در صحنه ای که باید با گیوه به دهان مشایخی میزد، آنچنان محکم زده که دندان جلویش لق می شود و چند روزی با او قهر میکند! یا در صحنه ای دیگر، ده دست کله پاچه می خورد تا صحنه همانجور که علی حاتمی می خواست در بیاید. 🔹 در خلال خاطرات، سؤالی هم محمد علی کشاورز از پدر پرسید که مدتیست خواب به چشمم نمی آید. هرچه تلاش می کنم در شبانه روز یکی دو ساعت بیشتر خوابم نمی برد. پدر گفتند از اضطراب است. شما حال دانش آموزی را دارید که فردا امتحان دارد، اما درس نخوانده و ترس معلم را دارد، اما از ترس این معلم باید به خود او پناه برد تا آرام شد. هیچ کس جز او نمی تواند این اضطراب را درمان کند. 🔹 بعد از بیان خاطرات، پدر پیشنهاد کرد در همین نزدیک کارخانه ای هست که کارگرانش مشغول کارند، برویم و سری به آنها بزنیم. شما را ببینند خوشحال میشوند. قوت قلبی برای ایشان است. رفتیم بسمت کارخانه. نزدیک کارخانه آقای کشاورز با حجب و حیای خاصی و سر پایین رو به ابوی کردند و گفتند: «این کارگرها وقتی مرا ببینند، چون ایام نوروز است توقع عیدی دارند و من هم چیزی همراه ندارم» پدر لبخند شیرینی زد، بعد یک دسته اسکناس صد تومانی خشک به آقای کشاورز دادند و گفتند: «این هم تحویل شما» وارد کارخانه شدیم. کارگر ها که محمد علی کشاورز را شناخته بودند، همه گِردش حلقه زدند. کشاورز هم به یادگار و هم به عنوان عیدی، اسکناس های صد تومانی را امضا می کرد و به ایشان می داد. شور و شعف خاصی بین کارگرها حاکم شد. پدر هم به دقت برخورد پدرانه ی کشاورز با کارگرها را زیر نظر گرفته بود که چگونه به ایشان محبت می کند. 🔹 در وقت برگشتن، در ماشین آقای کشاورز که حدود یک سوم اسکناس ها را اضافه آورده بود، آنها را دو دستی به ابوی تعارف کرد. ابوی اسکناس ها را گرفت و در جیب پیراهن کشاورز فرو کرد. بعد گفت: حضور شما بین کارگر ها خیلی تاثیر گذار بود. بعد بی مقدمه دست کشاورز را بوسید !! 🔹 یکّه خوردم. صحنه به حدی عجیب بود که تمام موی تنم سیخ شد و وجودم مور مور شد و البته در ماشین به غیر من احدی نبود. کشاورز که منقلب شده بود، دو دستی دست پدر را گرفت و با اصرار در برابر تقلای پدر که دستش را داشت میکشید دست ایشان را بوسید و گفت: تو مرا تا پایان عمر مرید خودت کردی و خدا می داند تا کنون مرید روحانی جماعت نشده بودم. 🔹 تا سالها بعد که هنوز هوش و حواسی برایش باقی مانده بود به من تماس می گرفت و می گفت: «به پدر بگو یکی از مَرَده (جمع مرید به فتح میم و را) سلام می رساند» 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر: 👈 @dralihaeri @haerishirazi
هدایت شده از روزنه
دروغ پردازی علیه مرجعیت؛ ابزار دست برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در حالی که آتش فتنه جنگ روانی دشمن علیه ایران اسلامی زبانه می کشد، برخی دنباله های داخلی ، در رسانه‌های زنجیره‌ای شان، پازل دشمن را تکمیل می کنند. نشریه کارگزارانی صدا، که به حق در این سال‌ها بود، تلاش کرد سایه تهدید و ارعاب آمریکایی را با زبان تصویر در دل تهران گزارش دهد که بود‌. خبرگزاری دولتی اما چند روز بعدتر تلاش کرد با انتشار دیگر، چنین القا کند که ، عراق را از ورود در تنش میان ایران و آمریکا برحذر داشته است! گرچه این مطلب در کوتاه زمانی تکذیب شد اما ماهیت دروغ پرداز برخی حامیان دوآتشه دولت اعتدال را بیش از پیش روشن کرد که در دفاع از منافع آمریکا، حاضرند به مرجع تقلید شیعه نسبت دروغ بدهند! @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
💥خبرنگار خویش کارشناس پندار (دست پرورده و مأمور در قم) با این توئیت به طور غیر رسمی اعلان کرده که سخنگوی دفتر آیت الله سیستانی در ایران است. معلوم نیست قبل از تکذیب رسمی خبر، چرا این سنخ از سخنگوهای خودخوانده به سخن درنیامده بودند! شاید ارتباط وثیق با نماینده مرجع اعلای عراق در قم، به این قبیل اقدامات دامن زده است. او قبلا در نقش سخنگوی در فضای مجازی مطلب می نوشت. @rozaneebefarda
هدایت شده از خبر فوری قم
☑️توئیت قم نیوز از سفر رئیس جمهور به قم ☑️بزرگترین کانال خبری استان قم 👇 @PhotoQomNews
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆رهبرانقلاب ‼️من در دوران اختناق، استادِ معروفِ عالی‌مقامی را میشناختم که روی کفش شاه آن‌وقت - محمّدرضا - افتاد! اساتید در صفی ایستاده بودند و محمّدرضا از برابر آنها عبور میکرد و این شخص روی پای او افتاد! بعدا شاگردان و رفقایش ملامت کردند و این هم جوابی نداشت. گفت: هیبت سلطانی من را گرفت، کسانیکه اینطور زندگیشان را در ذلتِ در مقابل قدرتها گذراندند، حالا که نوبت نظام جمهوری اسلامی میرسد، گردنکشی میکنند! این گردن، ارزش ندارد. باید توی سر اینها زد. این بی‌احترامی به علم است که ما اینها را در عداد استاد و علما راه بدهیم! ۶۹/۸/۱ @Jahade_tabeini @salmanraoofi
هدایت شده از دین و حکمرانی
📝مرجعیت سایتی، فقاهت تلگرامی 🔰 فضای مجازی و ظهور نومراجع و آیت الله پندارها ⭕️ برگ اول- حوزه و مرزهای بسته 🔹در سنت علمی حوزه های علمیه شیعی، کلاس درس ملاک اصلی تعیین میزان علمیت و دانش بود. خامی و پختگی طلاب جوان در کلاس های درس اساتید بزرگ آشکار و علمیت اساتید بر اساس میزان شاگردان و توان رقابت علمی با علمای هم عصر خود سنجیده می شد. رسانه عملی و انحصاری نیز شاگردان و عالمان هم عصر بودند که داستان های فضل اساتید را سینه به سینه منتقل کرده و جایگاه مرجعیت حال و آینده را متاثر می ساختند. 🔹سنجش علمی در مدل سنتی عموما کارگشا بود که در کنار تقوای عالمان موجبات کارآمدی سیستم اجتهاد و مرجعیت را فراهم آورده بود. همین امر باعث می شد تا یگانه مسیر رسیدن به درجات علمی و جایگاه های اختصاصی حوزوی صرفا از طریق جهد علمی و تهذیب نفسانی میسر گردد؛ مسیری که برای به بار نشستن به دهه ها تلاش مستمر نیاز داشت. 🔹ظهور برخی رسانه ها همانند تلگراف، رادیو، تلفن و تلوزیون در نسل اول خود هر چند می توانست ابزاری در راستای تبلیغ فردی قلمداد شود اما عدم فراگیری این ابزار و همچنین زاویه داشتن حوزه های علمیه با نهادهای حکومتی صاحب رسانه باعث شد سیستم سنتی دستخوش تغییر چندانی نشود و صرفا در موارد محدودی این ابزار به عنوان وسیله ای برای مقابله شبهات و تاثیرگذاری سیاسی محدود مورد استفاده قرار گیرد. ⭕️ برگ دوم- انقلاب اسلامی و فرصت های جدید ( مهاجرت از حوزه) 🔸تا پیش از انقلاب اسلامی هویت طلبگی در تحصیل و تدریس و تبلیغ محدود و اشتغالات دولتی عملا خارج از چارچوب حوزه تلقی می شد اما انقلاب اسلامی عرصه جدیدی در جایگاه اجتماعی و سیاسی طلاب و نقش های آنان ایجاد کرد. حجم انبوهی از شغل های دولتی و غیر دولتی اختصاصی همانند عضویت در مجلس خبرگان ، ریاست قوه قضاییه، 6 جایگاه در شورای نگهبان، نهادهای نمایندگی در ارگان های مختلف، نهادهای تبلیغی و پژوهشی اختصاصی و..... در کنار بیشمار اشتغالات غیر اختصاصی مانند نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری، پست های مختلف دولتی، استادی دانشگاه، قضاوت،وکالت و...... باعث شد تا مسیر حرکتی حوزویان دستخوش تغییر اساسی شود. 🔸این فرصت های جدید بر خلاف گذشته بیش از جایگاه علمی سنتی، به کاغذی نیاز داشتند که با نام مدرک علمی شناخته می شد و این سرآغاز نهضت مدرک گرایی، کوچ به دانشگاه و دکتر زدگی در حوزه های علمیه بود. تنور مدر گرایی چنان داغ بود که اولویت اصلی قرار گرفتن پیشوند دکتر بجای حجت الاسلام و عناوین مشابه بود. جایگاه های ممکن یکی پس از دیگری پر می شد و روحانیون وارد عرصه های اداری و روزمره می شدند. 🔸در این دوران تنها نیاز علمی داشتن همان مدرک دکترا بود که تهیه آن خارج از حوزه منوط به حضور در دانشگاه ها و اختلاط با دانشجویان بود و در درون حوزه نیز شبه مدرکی با عنوان معادل در اختیار افراد قرار می گرفت که دانشگاه نرفته ها نیز از قافله مدرک گرایی جا نمانند و در کنار آن سرعت کوچ علمی اندکی کنترل شود. 🔸این مدرک گرایی مدل علمی گذشته را در سطوح میانی و پایین حوزه دستخوش تغییر کرد اما در سطوح بالاتر و در میان اساتید برجسته و مراجع و مجتهدین باقی مانده از دوران گذشته سیستم گذشته همچنان معتبر و پابرجا بود. ⭕️ برگ سوم- تثبیت ( انسداد و سرگردانی) 🔹با فراگیر شدن مدرک گرایی و کوچ از حوزه تعداد زیادی وارد عرصه های مختلف اشتغالات اداری شدند و عملا از وظایف اصلی حوزوی فاصله گرفتند. گاها تلبس به لباس روحانیت یا بیان خاطرت شیرین حجره نشینی و گعده های دوستانه طلبگی تنها رشته اتصال این گروه با سابقه حوزوی خود بود. 🔹در این زمان جامعه با تصویری جدید از روحانیت مواجه شده بود و جایگاه و نقش اجتماعی متفاوتی برای این گروه شکل گرفته بود. هویت سنتی طلبگی دستخوش تغییر شد و اشتغالات اداری و علمی در قالب دانشگاه یا پژوهشگاه تصویری غالب برای کسانی بود که از شر و شور اوایل طلبگی خلاص شده بودند و عموما به تحصیل همزمان حوزه و دانشگاه روی آورده بودند. 🔹مشکل اصلی اشباع این ظرفیت های کاری و عدم امکان ورود طلبه های تازه وارد به عرصه هایی بود که سال های در آرزوی آن بودند، موقعیت های متعددی که گاها توسط یک طلبه دیگر تصاحب شده بود آن هم نه به دلیل برتری علمی که صرفا بواسطه کمتر بودن عدد سال تولد. این به معنای سرگردانی و ابهام در آینده برای کارجویان جدید حوزه تلقی می شد که به شدت بحران آفرین بود. 🆔 @fekratt
هدایت شده از دین و حکمرانی
🔹حوزه اصیل اما کم کم با وفات استوانه های علمی خود که بجا مانده از دوران تحصیل و تبلیغ و تدریس بودند خالی از وزنه های مقتدر علمی می شد و این به معنای تغییر نسل و جابجایی اساتید از یک سطح به سطح بالاتر بود. این در حالی بود که نسل اول حوزویان دکتر یا خارج از کشور درس خوانده با طی کردن مسیر موفقیت در دانشگاه ها احساس می کردند که فرصتی مناسب برای بازگشت به اصل خود یافته اند. فرصتی که می توانست جایگاه اجتماعی آنان را ارتقا دهد و علاوه بر یک شخصیت دانشگاهی به عالمی در درون حوزه تبدیل و کرسی درس مشخصی نیز برای خود اختیار کنند. ⭕️ برگ چهارم- بازگشت ( راه حلی برای همه) 🔸بازگشت در واقع راهکاری برای حل دو بحران بالا تلقی می شود. میانسالانی که سودای اجتهاد و اعتبار علمی در دورن حوزه ه را دارند عموما با پشتوانه مدرک و رزومه علمی دانشگاهی اقدام به برگزاری کلاس های درس خارج آن هم در قامت فقه مضاف و علوم جدید با عناوین عجیب و غریب می کنند و با استفاده از مواهب مالی که ناشی از سال ها تصدی مناصب دولتی و ارتباطات حاصل از آن است، موسسات متعدد و مختلفی را تاسیس می کنند. 🔸این موسسات نیز به نوبه ی خود نیاز طلاب جوان به آینده کاری را تامین می کنند و در قبال این اشتغال تنها چیزی که طلب می کنند وابستگی به شخص مسئول موسسه و تبلیغ آن فرد برای رسیدن به جایگاه مناسب در درون حوزه است. 🔸ده ها مورد از این موسسات متعلق به افراد و شخصیت های چنینی در حوزه قابل مشاهده است که در ازای ترسیم دورنمای شغلی، صرفا شرافت علمی را خریده و وفاداری را طلب می کنند. وفاداری بی قید و شرط برای تایید هرآنچه که گفته می شود و انجام هرآنچه دستور داده می شود. ⭕️ برگ پنجم- رسانه ( مرجعیت سایتی تا فقاهت تلگرامی) 🔹محصول انحراف حوزه از مسیر سنتی خود و تسلیم وفاداری توسط طلاب جوان، ظهور نسل جدید مدعی فقاهت و مرجعیت است که سواد چندانی ندارند اما از قدرتی جدید بهره می برند و آن چیزی نیست جز رسانه . 🔹ظهور ابزارهای ارتباط جمعی جدید همانند تلگرام و اینستاگرام و غیره باعث شد تا امکان تبلیغ افکار سطحی و فاقد بنیان علمی خارج از مسیر مرسوم حوزه ها فراهم شود. اگر در مسیر سنتی اندیشه ها بعد از نقد و بررسی در درون حوزه ها از طریق طلاب سینه به سینه منتقل می شد اما اکنون هر فردی می تواند در کانال شخصی خود ادعاهای افسانه ای کند و به عناوین مختلف همچون آیت الله و مجتهد کامل و عارف واصل خود را بنامد بدون آنکه حوزه اصیل بر آن نظارتی داشته باشد یا آن را ارزیابی کند. 🔹این ابزار در کنار موسسات اقماری، طیف عجیبی از مدعیان را تولید کرده است که خود را وارثان حقیقی بزرگان حوزه می نامند و گاها قدم در مسیر مرجعیت می گذارند. مدعیانی که با کامنت و لایک و فالوور محبوبیت خود را به رخ می کشند و بر اساس تعداد سخنرانی ها در گروه های مختلف مرجعیت علمی و فقهی خود را ثابت می کنند. 🔹این مسیر چنان مبتذل شده است که طلاب کم سن و سال نیز در کانال های مختلف خود را آیت الله می نامند و زندگی نامه علمی خیالی خود را منتشر می کنند که جز جناب انیشتین که بدلیل یهودی بودن طرد شده الباقی بزرگان علم داخل و خارج شاگردان دست به سینه او بوده اند. 🔹 برخی ریش سفید کرده های حوزه که می دانند ظرفیت علمی مناسب اجتهاد و مرجعیت را ندارند نیز احساس عقب ماندگی کرده و داعیه مرجعیت را از طریق سایت و رسانه علنی می کنند تا از غافله عقب نمانند. 🔹برخی نیز که بدون سرسپردگی های حزبی و سیاسی شان محلی از اعتبار ندارند و یا ریزه خوار خان مرحوم والدشان بوده ، از مواهب مالی و سیاسی آقازاده بودن برای مرجع سازی خود بهره می برند هم نباید فراموش کرد. 🔹با درک مسیر فوق می بینیم آنچه در سال های گذشته رخ داده و آنچه در روزهای اخیر از اعلام مرجعیت برخی رخ داده است چندان عجیب نبوده و محصول بذری است که سال های گذشته کاشته شده است. 🔹اختصاص مسئولیت ها و اعتبار علمی دولتی به افراد فاقد صلاحیت، ایجاد سازوکار اجتهاد دولتی در قالب امتحان گیری برای مجلس خبرگان، نهضت مدرک گرایی و کوچ علمی به دانشگاه ، عدم نظارت علمی بر مدعیان نوظهور حوزه و فقه های مضاف خیالی و گسترش بی منطق موسسات و پژوهشگاه های شخص محور از ریشه های اصلی این امر تلقی می شود. 🔹آنچه مسلم است این طیف مرجعیت خواه و خود علامه پندار توان تاثیر گذاری بالایی در آینده حوزه علمیه را دارند که در صورت نبود سازوکار مناسب سنجش و رتبه بندی علمی و جلوگیری از رشد قارچ گونه ی موسسات مبلغ اشخاص، در کوتاه مدت شاهد ابتذال مرجعیت بدست این افراد خواهیم بود، اتفاقی که برخی موارد آن هم اکنون قابل مشاهده است. 🆔 @fekratt
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حوزه نجف 100 گام از حوزه قم عقب است./حوزه نجف فقط در نجف است، حتی تا بصره نتوانسته نفوذ کند!/ آیت الله سیستانی بارها به حوزویان نهیب زده که چرا وارد مسائل حکومتی نمی شوید! ▪️"حجت الاسلام رهدار" مدیر مؤسسه فتوح اندیشه 🎥مشاهده فیلم کامل مصاحبه: aparat.com/v/h5sYA ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv 🆔 @feghahat
هدایت شده از بر پا
ظلم به بهجت ها 🌱جدایی معنویت از دنیا یک بیماری وارداتی از دنیای شرک آلود مدرن است. دنیایی که گویا در آن خدای آسمانها از خدای زمین جدا است. برای همین نه را باید متصل به او دانست و نه را. خدای دنیای غربیها خدای خالق است ولی خدای رب نیست. ربوبیت را رها کرده تا انسان آغشته به دنیا هر کار میخواهد بکند. اسمش این است که انسان را محور قرار داده اند کاش انسان محور بود آنچه محور است حیوانیت انسان است؛ شکم و زیر شکم انسان است که محور است. 🌱معنویت در این اندیشه یعنی فرار از دنیا یعنی . این خط و این هم نشان اگر خواستید معنویت مدرن را بشناسید ویژگیهایش اینها است اولا بوی رهبانیت از او به شدت استشمام میشود. ثانیا ربطی به زندگی و حیات ندارد ثالثا ربطی به قدرت و حکومت ندارد رابعا ربطی به مبارزه و قهر و غلبه ندارد خامسا ربطی به عموم مردم ندارد سادسا ربطی به علم و فهم و عقلانیت ندارد سابعا ربطی به فقه و شریعت و اقامه ندارد. 🌱با این زاویه نگاه کسانی که حقیقتا عارف نیستند بلکه ناقصند، عارف میبینیم. و آنانکه عارفند حقیقتا، ناقص توصیف میکنیم و این ظلم به آنها است. بلایی که سر توصیف آوردیم. همو که بر مزارش به درستی حک شده . 🌱چنان جالب تحریفش کرده ایم که به چشمهایمان هم شک کرده ایم. ما به چشم دیدیم این همان کسی است که بعد از مرگش تشییع جنازه ای با آن وسعت انجام شد در حالیکه کسانی که او را یک رجل منزوی و جدای از مردم تقریر میکنند. دیدیم به چشم که رهبر انقلاب از توصیه های او خاطره نقل میکند که ذکر ثبت قلوبنا علی دینک را توصیه میکرد و درد تثبیت انقلاب داشت و برای رفع بلا از حرکت انقلاب و رهبری اش نسخه های معنوی میداده. دیدیم که صدای حزب الله لبنان بعد او در آمد و اعلام درد کردند همان مجاهدین صف مقدم مقابله با طاغوت. دیدیم که مشهور به حضور در صحنه های انقلاب است پانزده سال در محضرش تلمذ میکرده و آیت الله ها و ها شاگردیش کرده اند. بهجت را خواهشا بازخوانی نکنیم. آیت الله بهجت اهل دین خاتم بود؛ دین ناب شیعی. دین جامع ، دین اهل حکومت و مبارزه. 🌱یکی از اساتید ما نقل میکرد از آیت الله بهجت پرسیدم نسبت شما با امام خمینی چگونه بود؟ دو دستش را در هم گرفت و گفت قبل انقلاب اینطور بودیم بعد اشاره به آسمان کرد و گفت بعد انقلاب ایشان این مقدار با من فاصله پیدا کرد. او خود میدانست کیست و چگونه است . لذا دست گیری هم که میکرد در همین جهت بود. او میدانست کرامت معنوی نگاه کردن پشت سر بدون سر برگرداندن و مرگ اختیاری و نیست کرامت آن است که یک امت را دچار انقلاب و تحول روحی کنی و دنیا را بر سر خراب کنی خمینی وار. و این ظهور عرفان ناب است. @ali_mahdiyan
هدایت شده از محرمانه
محرمانه 🔴 جنایات اینستاگرامی هنوز ادامه دارد... در روزهای اخیر،‌ خبرهای ناخوشایندی از تهدید همسر، فرزندان و بستگان درجه اول روحانی شهید #مصطفی_قاسمی از سوی نوچه‌ها و رفقای بهروز حاجیلو (قاتل شهید قاسمی) که در درگیری با نیروهای انتظامی کشته شد، به گوش می‌رسد. این تهدیدها سبب شده است تا رفت‌وآمد خانواده روحانی شهید همدان با محدودیت‌هایی مواجه شود. اراذل و اوباش تهدید کرده‌اند انتقام خون #بهروز را از اعضای خانواده این شهید خواهند گرفت. 👌 #محرمانه کانال حرفه‌ای‌ها http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از اقدام و عمل
🔸در روزهای اخیر مطالب نادرستی در شبکه های مجازی منتشر شده تحت این عنوان که چون شامگاه شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه کامل و در حالت بدر قرار دارد، پس اعلام عدم رویت آن در آغاز ماه اشتباه بوده است. 🔹در پاسخ به این شبهه باید بیان کرد: گردش ماه به دور زمین، حداقل سه نوع تقویم قمری ایجاد می کند. 1⃣ تقویم قمری نجومی: گردش ماه به دور زمین به نسبت ستارگان زمینه آسمان. این گردش ۲۷.۳ شبانه روز طول می کشد. ▫️بر این مبنا از قرار گرفتن ماه در یک موقعیت مشخص در یکی از صورت های فلکی تا تکرار دوباره اش ۲۷.۳ شبانه روز فاصله می افتد. 2⃣ تقویم قمری هلالی: گردش ماه به دور زمین به نسبت خورشید. این گردش ۲۹.۵ شبانه روز طول می کشد. ▫️بر اساس این گردش، از یک شکل خاص ماه (اهله ماه) تا تکرار دوباره آن ۲۹.۵ روز فاصله است. شبه کامل بودن ماه شب چهارده مربوط به همین گردش است. 3⃣ تقویم قمری شرعی (رویتی): از رویت هلال تا رویت دوباره هلال، یک ماه قمری محسوب می شود. در این مدل طول یک ماه قمری ۲۹ یا ۳۰ روز خواهد شد. ▫️این مدل کاملا با دو معیار قبلی متفاوت بوده و مبتنی بر عامل انسانی است. در این مدل، هلال های شب اول ماه که برای نوع انسان قابلیت رویت پیدا می کند، سه حالت خواهند داشت: ▫️هلال جوان و کم سن ▫️هلال میانسال ▫️هلال مسن (پیر) در هلال های جوان اهله ماه و به تبع آن بدر دیرتر رخ داده و ممکن است حتی به ندرت به شب شانزدهم بکشد. اما در هلال های پیر به عکس، اهله زودتر رخ داده و ممکن است بدر و ماه کامل در شب سیزدهم رخ دهد. از نکات جالب توجه در تقویم قمری شرعی، اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی، بر حدیت شریف نبوی صوموا لرویته و افطروا لرویته و ملاک بودن رویت هلال (طریقا یا موضوعا) برای حد آغاز و پایان یک ماه قمری است. 🔅لذا براساس این معیار همانطور که پرنوری هلال و مکث زیاد بعد از غروب خورشید بالای افق دلیل شب دوم بودن نیست؛ بدر و کامل بودن ماه نیز ،علامت شب چهاردهم نیست. (سید رضا قلمکاریان اصفهانی) 💠 مرکز پاسخگویی به شبهات @kebrya
هدایت شده از سیره علما
...می‌روند 🔶دو خانم با هم دربارۀ اینکه گرد و خاک جارو شده را کجا بریزند دعوا و داد و بیداد می‌کردند و نزدیک بود که کار به کتک کاری بکشد. . 🔶آیت الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی(ره) که در مسیر بازگشت از مسجد بود، بدون هیچ نصیحت و توصیه‌ای، فوراً عبایشان را در می‌آورند و پهن می‌کنند و خاک‌ها را در آن می‌ریزند و عبا را بر می‌دارند و به خانه خود می‌روند. . 🔶یکی از خانم‌ها نقل می‌کند که این رفتار مرحوم حاج شیخ آن قدر در ما تأثیر گذاشت که منشأ رفاقت ما دو خانم گردید. . 🔶تصویر آیت الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی رضوان الله تعالی علیه کانال سیره علما @sireolama
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸چرا مشکلات زیادی داریم؟🔸 ما باید برای حلِّ همه مشکلات عالَم فرمول داشته باشیم. این‌که می‌بینید ما مشکل دارتر از کشورهای دیگر هستیم، تعجبی ندارد. چون آن کسی که می‌خواهد مداوا کند باید راهکار کاربردی بدهد. هر کدام‌تان در زندگی مشکلات‌تان بیشتر است می‌خواهند تو را سازنده گروه بیشتری بکنند. جمهوری اسلامی، پنجاه سال جان کندن است، لگد خوردن است، اذیت شدن است. تعارف هم نداریم؛ یکی از آنها جنگ است، یک موردش هشت سال دفاع مقدس هست، یک موردش جنگ نرم و این بساط هایی است که الان داریم، [اینقدر باید از این ابتلائات داشته باشیم] تا اسلام را «عملاً» بشناسیم و راهِ اجرایش را بتوانیم بفهمیم. @haerishirazi
15.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | شعرخوانی حجت‌الاسلام مهدی پرنیان از شاعران طنزپرداز یزدی در #دیدار_شاعران با رهبرانقلاب. ۹۸/۲/۳۰ 💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428
امام خامنه ای: مکتب فلسفی همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ در هم تنیده و به وحدت رسیده‌ی چند عنصر گرانبها است. در فلسفه‌ او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفه‌ عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. پیام به کنگره بزرگداشت ۱خرداد۱۳۷۸
هدایت شده از دروس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیره__علمای_سلف ✅ دکتر رحیم‌پور ازغدی: فرزند #شهید_مدرس می‌گفت وقتی پدرم همه کاره تهران و مجلس بود، ما تقریباً هر شب گرسنه می‌خوابیدیم و پدرم اجازه نداد یک بار در خانه سفره چرب و نرمی پهن شود که ما سیر بخوریم. @Mostazafin_TV 🆔 دانش‌پژوهان: @dph110
هدایت شده از دروس
📛 در سایه تغییرات اجتماعی و فرهنگی، که یکی از عوامل آن نیز اختلافات درون صنف روحانیت و تأثیر آن بر سرمایه اجتماعی و مرجعیت فکری این قشر است، شکل مراسم و شعائر دینی در جامعه در حال تغییر (فعلاً با سرعت اندک اما رو به ازدیاد) است. دو نمونه فوق، مراسم ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر هستند که اکثر سخنرانان و محتوای آن، غیرمتعارف شده است 🌐 منبع پوسترها بعلاوه یک تحلیل از این پدیده: t.me/mohsenhesammazaheri/1392 🆔 دانش‌پژوهان: @dph110
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆وقتی سلبریتی های بیسواد که سعی زیادی کردند روحانی رای بیاورد 👈حالا با افتضاحات سیاسی و اقتصادی دولت 👈فهمیدند که نباید با رئیس دولت همنشینی کرده و به افطاری دولت نمی روند 👈ولی افراد مثلا فرهیخته و مدعی علم و فضل روحانیت 👈هنوز متوجه نکته نیستند و به دیدار رئیس دولتی میروند که در انزوای سیاسی برای بی تدبیری، اعتماد به کفار و تحمیل خسارت عظیم اقتصادی به کشور است 👈این گونه مردم روحانیت را در افتضاحات به بار آمده شریک میدانند 👈و سرمایه اجتماعی و سیاسی روحانیت کاهش می یابد ⚠️واقعا دلیل همنشینی با رئیس جمهور چیست؟ ⚠️خدمات درخشان دولتی مثل 🔻اجرای غیر شرعی سند۲۰۳۰ 🔻تحمیل کنوانسیون استعماریfatf 🔻تحمیل قرارداد خسارت بار برجام 🔻رها کردن فضای مجازی در منجلاب فساد 🔻اختلاس های بی سابقه تاریخی ⚠️یا خدمات درخشان مردمی مثل 🔻رکود 🔻تورم افسارگسیخته مستضعف شکن 🔻و ده ها خسارت دیگر 👈آقایان اگر عِرق دینی ندارید 👈حداقل کمی درک سیاسی داشته باشید 👈و اگر به فکر آبروی روحانیت نیستید 👈اقلا به اندازه سلبریتی ها متوجه باشید 👈و آبروی خود را به این دولت گره نزنید 🔻 عکس 🔻سیدمجتبی نورمفیدی مدرس حوزه 🔻احمدمبلغی مدرس فقه، با مسئولیتهای متعدد در دفتر تبلیغات و مجلس 🔻سیدمحمدغروی عضوشورای عالی حوزه 🔻مصباحی نماینده مجلس اسلامی در ادوار مختلف 🔻ابوالحسن نواب‌،رئیس سابق مرکزخدمات، رئیس دانشگاه ادیان 🔻بطحایی عضوخبرگان 🔻سلیمانی نماینده رهبر و امام جمعه سابق زاهدان 🔻سیدرضاتقوی عضوجامعه روحانیت مبارز، رئیس سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، عضوکنونی 🔻علی عباسی مدیر جامعه المصطفی @salmanraoofi
🔈جرایم در پردیسان زیاد است فرمانده نیروی انتظامی قم گفت: 🔹با توجه به اینکه جرائم در پردیسان زیاد است چند جلسه با مسئولان این منطقه برگزارکردیم وسال گذشته پایگاه آگاهی دائر ویک کلانتری در پردیسان اضافه شد و قرار شده است که پایگاه پلیس فتادر پردیسان فعال شود. 🔸ترویج موضوعات فرهنگی درپردیسان موردتأکیداست و مطمئن هستم با اقدامی که توسط امام‌ جمعه منطقه شروع‌ شده آینده خوبی در این منطقه وجود دارد. 🔹با توجه به وجودعناصرفرهنگی و طلاب در پردیسان،می‌توان از ظرفیت این عزیزان در راستای ترویج موضوعات فرهنگی اقدام شود. متن کامل خبر https://tn.ai/2017901 پی نوشتها 1⃣از سردار آقا خانی تشکر ویژه داریم که بدون هیچ ملاحظه ای به جرایم زیاد در پردیسان اشاره داشتندو با پاک کردن صورت مساله در پی زیباجلوه دادن پردیسان نیستید 2⃣پردیسان بیش از 12 هزار طلبه و نزدیک به 50هزارخانواده طلاب ساکن دارد به طوری که زمانی شهرت به شهرک طلاب داشت حالا سوال این است چه عاملی باعث شده با این تعدادطلبه جرایم رشدکند و کار فرهنگی انجام شده موثر نباشد #پردیسانیها #منتخب_مردم_پردیسان @pardysnyha
☝️☝️☝️ خداوند امثال این طلبه‌ها رازیادگرداند که شرافت و صداقت و ایمان را تزریق می کند .... قابل توجه علماء و بزرگان دین وحوزه وروحانیت !!! اگرپیامبرواهل بیت علیهم ‌السلام بودند بامردم محروم و مستضعف چگونه رفتار می کردند؟؟؟؟
هدایت شده از سیره علما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله تعالی: یک وقتی به وجود مبارک حضرت (امیر) عرض کردند؛ این اسبی هم که شما در میدان جنگ از او استفاده می کنید، این اسب باربری و مسافربری است، این اسب رزمنده نیست! @sireolama
🔴سید قیام‌الدین غازی از علمای شیعه #تاجیکستان توسط #داعش به جرم تبلیغ دین با زبان روزه سر بریده شد https://eitaa.com/PARDISANALAVI کانال جدید پردیسان علوی👆
🌹﷽✨ 📢 *مصاحبه دکتر احمد طیب رئیس الازهر درباره شیعه و سنی در شبکه نیل مصر که بسیار جالبه وشنیدنی است،*👈 *حتما بخوانید*👇👇👇 🔰- خبرنگاری سؤال کرد آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ شیخ طیب جواب داد: نه چه مشکلی دارند، ۵۰ سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است. 🔰- خبرنگار گفت: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند چه باید بکنیم؟ شیخ جواب داد: خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی با مالکی برود ما اشکالی به او می گیریم؟ خوب این ها هم از مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند. 🔰- خبرنگار پرسید شیعیان با ما درحال قوم و خویشی هستند و با فرزندان ما ازدواج می کنند. شیخ جواب داد: چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است. 🔰- خبرنگار گفت: می گویند شیعیان قرآنشان فرق می کند. شیخ طیب پاسخ داد: این حرف ها خرافه پیرزن ها است. قرآن شیعیان با ما هیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ما است. 🔰- خبرنگار گفت: ۲۳ روحانی از یک کشور(عربستان) فتوا داده اند که شیعیان کافرند، رافضی هستند. شیخ گفت: برای مسلمین جهان فقط الازهر می تواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد. 🔰- خبرنگار گفت: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنی مطرح می کنند چیست؟ شیخ پاسخ داد: این اختلافات سیاست خارجی است و می خواهد بین شیعه و سنی اختلاف بیاندازد. 🔰- خبرنگار گفت من یک سوال جدی دارم: شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه می گویید این ها مسلمان هستند؟ شیخ طیب گفت: بله قبول ندارند، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟ قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد. - خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت: شیعیان یک ایراد دارند آن هم اینکه می گویند امام زمانشان از ۱۰۰۰ سال پیش هنوز زنده است. شیخ پاسخ داد: خوب ممکن است، چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم . 🔰- خبرنگار پرسید: آیا ممکن است کودک ۸ ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک ۸ ساله امام شده است. شیخ گفت: وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک ۸ ساله هم امام باشد عجیب نیست، هرچند ممکن است ما به عنوان اهل تسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ اما این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمی زند و آنها مسلمانند. دکتر شجاعی فرد استاد مکانیک دانشگاه علم و صنعت بعد از بیان گزارش بالا گفت: این مناظره برای من بسیار جالب بود و تلاش کردم تا با شیخ طیب تماس برقرار کرده و از او تشکر کنم. در تماس تلفنی به او گفتم شما بهترین دفاع را از شیعیان کردید و اگر یک روحانی شیعه آنجا بود شاید اینگونه دفاع نمی کرد و حداقل ملاحظه هایی می کرد اما شما حتی اعتقاد به ابوبکر و عمر را هم از اسلام جدا کردید. *شیخ طیب گفت:*👇👇 ✅ *وقتی که آیت الله خامنه ای اینطور محکم جلوی آمریکا ایستادگی کرد و توانست در بحث انرژی هسته ای آمریکا را به زانو درآورد* و از این طرف هم *سید حسن نصرالله و حزب الله هم جلوی رژیم صهیونیستی ایستادند و کمر اسرائیل را در جنگ 33 روزه شکستند*، من دیدم که این ها *افتخار اسلام است* و آمریکا و دوستانش می خواهند این ها را کار شیعه تندرو معرفی کنند و *بگوید شیعه هم مسلمان نیست و رافضی است* و این افتخار را از *جهان اسلام دور کنند؛* برای اینکه *جوانان ما احساس غرور بکنند* که این افتخارات متعلق *به اسلام است،* 8 برنامه در تلویزیون برگزار کردم *تا بگویم شیعه مسلمان است و شیعه با ما هیچ فرقی ندارد و یکی از مذاهب اسلام است۰*
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 یک سؤال! 🔸 در حالی کشور در سال‌های اخیر بحران‌های مختلفی را در زمینه نابسامانی اوضاع معیشتی، ولنگاری فرهنگی در ساحت‌های مختلف اجتماعی، نابسامانی فضای مجازی، FATF، برجام، سیاست خارجی منفعلانه دستگاه دیپلماسی، اظهارات معارض با تعالیم دینی توسط شخص رئیس جمهور و... پشت سر گذاشته است که اساتید محترمی که در این سال‌ها قدم در وادی مرجعیت نهاده‌اند در برابر آن برخوردی کاملاً انفعالی از خود نشان داده‌اند. آیا با این تجربه چند ساله، حوزه و روحانیت می‌تواند در آینده نقش فعال خود را در کنش‌گری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا کند؟! @motaleatehawzavi
آیت الله حائری شیرازی_ شب قدر 23 رمضان .mp3
2.75M
♨️ قطعه ی صوتی قبل از رفتن به مراسم شب بیست و سوم، این چند دقیقه را بشنوید. @haerishirazi