eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
💥تناسب حکم و موضوع ✅رابطه ای است بین حکم و موضوع مناسب آن که باعث می شود ذهن انسان از لفظ موضوع به موضوع متناسب با حکم متبادر شود. مثلا وقتی گفته شود: شخص مریض لازم نیست روزه بگیردعرف با تناسب حکم و موضوع مریضی را می فهمد که روز موجب ضرر برای روزه دار می شود نه هر مریضی. لذا این تناسب میان حکم و موضوع موجب شد ظهور لفظ مریض در مثال در مطلق مریض شکل نگیرد. کاربرد تناسب حکم و موضوع: ۱.تضییق(جایی که لفظ اوسع بوده و بلاقید،اما برخی افراد بخاطر تناسب در ذهن نمی اید) ۲.توسعه(لفظ عام نیست ول عرف به جهت تناسب حکم و موضوع معنای عام می فهمد) ۳.تعیین نوع عطف.(که قید معطوف علیه در معطوف هم می آید یا نه) ۴.تعیین نوع دخالت عنوان در حکم.(عنوان صرفا مشیر است یا دخیل در حکم است یا....). ۵.رفع قبح در حمل مطلق بر فرد نادر(مثلا دلیل گوید از مجتهد تقلید کن و بین صد مجتهد یکی اعلم باشد اینجا تناسب بین وجوب تقلید و اعلمیت موجب میشود حمل مطلق مجتهد بر فرد اعلم که نادر است قبیح نباشد. تا یازده مورد..... 📗مجله تا اجتهاد،تناسب بین حکم و موضوع از دیدگاه آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله، مرکز پژوهش فقهی مدرسه امام باقر علیه السلام. @alnokat
بسم الله الرحمن الرحیم 💥تذکیر و تانیث مصدر 💢بعضا در کلام نحاه دیده شده که گفته اند مصدر برای جنس وضع شده و کاری با تانیث و تذکیر ندارد. مثلا در کلام ابن جنی در ج ۲ خصائص صفحه ۱۰ آمده است که: 🔰مصدر ها اسماء اجناس هستند که وضع شده اند برای مطلق ماهیت و اگر گاهی مصادر علامت تأنیث می گیرند به آن خاطر نیست که مدلول آن ها مؤنث است بلکه تنها لفظ آن ها مؤنث است،دقیقا مثل اسماء غیر مصدری که لفظ آن ها مؤنث است اما مدلول آنها نه مثل: غرفة،مشرقة،مقرمة،مروحة و... ⚠️شاید همین امر باعث شده برخی گمان کنند در معامله لفظی هم با مصدر میتوان ان را مذکر فرض کرد یا نه، اما با شواهدی که در کلام نحاه وجود دارد میتوان به این نتیجه رسید که مصدر هم از حیث تذکیر و تانیث باید مانند سایر اسماء در عود ضمیر و ... حال ان رعایت شود ↩️مثلا درباب اضافه یکی از فوائد اضافه ، آن است که مضاف مونث از مضاف الیه مذکر کسب تذکیر کند. ❗️وشاهد مثالی که در جُلّ کتب قدیمی و جدید نحوی وجود دارد شعر: ❇️انارة العقل مکسوف بطوع هوی... ♨️گفته اند چرا خبر انارة (مکسوف) مذکر است، با آنکه مونث است و باید خبر مطابقت می کرد و مکسوفه می آمد؟ ✅در حالی که اناره مصدر است و اگر استواء امرین در او جایز بود نمی توانست شاهد بر این مساله(اکتساب المضاف التذکیر من المضاف الیه) باشد. 🔰مختاری در شرحش فرائد البهیه بر صمدیه، ذیل این شعر فرموده: ❌گفته نشود الاناره مصدر است پس مذکر شدن خبر آن بخاطر اکتساب تذکیر از مضاف مذکر نیست، بلکه به خاطر آن است که در مصدر مساوی است مذکر و مونث بودن. ✅ چرا که ما می‌گوییم: معنای قول نحاه که می‌گویند مصدر مساوی است در آن مذکر و مونث بودن، یعنی ملحق نمی شود به آن علامت تانیث، نه اینکه جایز است معامله مذکر و مونث در اسناد و عود ضمیر به آن مطلقا: اگرچه مصدر مونث لفظی باشد، مثل: دلالت و ارادة و نحوه این دو. @alnokat
عین عبارت مختاری در فرائد البهیه👆👆
🔰قسمتی از منبر مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی اعلی الله مقامه: 🔆انما المومنون اذا ذکر الله وجلت قلوبهم... 💢بعضی کلمات عربی معادل فارسی ندارند،مانند کلمه (انما)ادبا گفته اند: 💠انما از ادات حصر است،یعنی مطلب این است و جز این هم نیست. ✅گویا مطلب منحصر در این است مومنان وقتی خدا یاد شود،چه خودشان یاد کنند یا دیگران یاد کنند_فاعل ذکر نشده است_دلهای آنان ترسان و قلب هایشان لرزان می شود. 🔰یکی از علامت های ایمان خوف است. ❇️امام صادق علیه السلام می فرمایند:کان ابی یقول کان یعنی پدرم امام محمد باقر علیه السلام مکرر می فرمود: 💠هیچ بنده مومنی نیست مگر خدا در قلب او دو نور قرار داده است. یکی نور رجاء یکی نور خوف اگر بین این دو موازنه باشد،هیچ یک بر دیگری زیادت و رجحان ندارد. 💠خوف یکی از صفات اولیاء الله است که بر اساس اختلاف مراتب خوف هم مختلف هست. 💠هرچه معرفت بیشتر باشد خوف مومن بالاتر است البته جبن و ترس فرق دارد که بد است. روضه فنا،صفحه:۲۱ @alnokat
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ جناب شیخ بهائی قدس سره الشریف ابواب ششگانہ فعل ثلاثی مجرد را چطور به رمز درآورده؟ جواب؛ تبیین رمز اینچنین است که ؛ فَتحُ ضَمٍّ فَتحُ کَسرٍ فَتحَتان کَسرُ فَتحٍ کَسرُ کَسرٍ ضَمَّتان توضیح این رمز ؛ جناب شیخ بهائی به حرکات عین الفعل ماضی و مضارع اشاره کرده ، به ترتیب رمز اینچنین است که : فَعَلَ یَفعُلُ ،، فَعَلَ یَفعِلُ ،، فَعَلَ یَفعَلُ . فَعِلَ یَفعَلُ ،، فَعِلَ یَفعِلُ . فَعُلَ یَفعُلُ .
💥المصباح المنیر 💠بین فقهای عامه مرسوم بوده گاهی عالمی به شرح کتاب عالم دیگر می پردازد،بعد عالم دیگر به شرح لغات ان شرح. غزالی کتابی در فقه دارد به نام الوجیز فی الفقه. رافعی این کتاب را شرح زده به نام الفتح العظیم،که بین عامه به شرح کبیر معروف است. فیومی لغات و اصطلاحات شرح کبیر را توضیح داده است(المصباح المنیر). ✅لذا فیومی لغت دان نیست!بلکه یک عالم فقیه سومی است که واژگان شرح کبیر را شرح کرده. بهمین خاطراست که در توضیح کلمات از فرایند واژه شناسی خارج می شود. 💠علت اینکه مصباح المنیر فیومی معروف شده و جا افتاده،سبک و مختصر بودن ان است. 💢منهج بررسی لغات در مصباح المنیر،منهج راغب و زمخشری است یعنی منهج الف بایی. 🔰درس فقه اللغه استاد ربانی بیرجندی. @alnokat
♨️خلیل بن احمد فراهیدی 🔆از اصحاب امام محمد باقر و امام جعفر صادق و امام موسی کاظم علیهم السلام. 🔆اولین کسی که لغت را مدون کرد. ✅(قبل از ایشان منهج موضوعی بوده یعنی در موضوعات مختلف لغوی مثل اسامی شتر شیر و... رساله نوشته می شده است.) 🔆 سیبویه شاگرد خلیل بوده است،خلیل شاگرد پسر ابوالاسود دؤلی، ابوالاسودی که علم نحو را از حضرت امیر علیه السلام گرفت‌. 🔆دانشمندی بسیار بزرگ. برخی قائلند از حیث نبوغ (بین ادبا) مثل خلیل نیامده. ❇️او مستقیم لغات را از بادیه گرفته است. ❇️حکایت شده زیر ناودان کعبه دعا کرد که خداوند متعال به او علمی عنایت کنند که کسی قبل ایشان در آن علم سخن نگفته باشد. ✅لذا مخترع علم عروض و قافیه ایشان است. علمی که تمام شعرای عرب و عجم اشعار خود را طبق آن می سنجند. 🔆کتاب لغت العین اثر ایشان است. 🔆که به سبک حروف حلق می باشد. 🔆یعنی از حروف حلق کلمات را چیده اند. 💢خلیل شاگرد ناصبی داشته بنام یونس بن حبیب که روزی از خلیل می پرسد به چه دلیل علی علیه السلام امام کل بوده است؟ 🔅خلیل می گوید: ♨️احتیاج الکل الیه و استغنائه عن الکل دلیل علی انه امام الکل فی الکل. ✅نکته: از آنجا که کتاب العین مستقیم از بادیه اخذ شده و از طریق سماع( مکتب بصره برخلاف کوفه که اهل قیاس بوده است) و قدیمی ترین کتاب لغت است، بسیار معتبر می باشد. 🎙از درس فقه اللغه استاد ربانی بیرجندی حفظه الله. @alnokat
✅صاحب بن عباد صاحب کتاب المحیط 🔰از وزراء در دوران حکومت آل بویه.اولین حکومت شیعی. 🔰صاحب، در ری بود. 💠سالی ۷ هزار دینار به بغداد برای استفاده طلاب همه فرَق می فرستادند. 🔆صاحب ابن عباد دانشمند بزرگی بود و از دربار برای پیشرفت علم بسیار استفاده می کرد، مثلا هر کس کتاب پر مایه ای می نوشت صاحب هم وزن ان به او طلا میداد. 🔆مرحوم شیخ صدوق رحمه الله دو کتاب به او هدیه داد. 🔆این سفرهای متعدد مرحوم صدوق به حمایت های مالی صاحب بوده است. 🔆صاحب کلامی دارد در مورد خودش که: 💥نحن امراء بالیوم و علماء باللیل. ♨️منهج کتاب لغت صاحب همان منهج خلیل یعنی تحلیق است. ♨️اولین کسی که به مجاز پرداخته و حقیقت و مجاز را از هم جدا کرده است. ♨️یک دیوان در مدح حضرت امیر علیه السلام دارد. ♨️۲۸ قصیده دارد هر قصیده با یک حرف از حروف الف باء ختم شده است. 📗الغدیر ج۴ زندگی نامه ایشان کامل امده است. ♨️در ادامه از رابطه احمد ابن فارس صاحب مقاییس اللغه با صاحب و چگونگی اشنایی انها باهم بحث می کنیم ان شاء الله. 🎙استاد ربانی بیرجندی @alnokat
🔵 از علوم ادبی تا اجتهاد و تفسیر شیخ حسین حلی ره یکی از بزرگترین شاگردان محقق نائینی و صاحب یکی از مهمترین کرسیهای درس خارج در نجف بود. یکی از شاگردانش نقل کرده است که وی آشنایی با علوم ادبی را برای اجتهاد کافی نمیدانست و معتقد بود باید در ادبیات به اجتهاد رسید. این محقق بزرگوار جدا کردن دانش تفسیر از علوم ادبی را نیز درست نمیدانست. قيل إنّ الاجتهاد يتوقّف علي عدّة علوم: علم اللغة و الصرف و النحو و العلوم الثلاثة (المعاني، و البيان، و البديع) و ذلك لأنّه توجد في هذه العلوم نكات تقوّي المجتهد و تعينه علي استنباط الأحكام. ثمّ يقول:وَ اعْلَمْ: أنَّ هَذِهِ الامُورَ مِمَّا لا بُدَّ مِنْهَا، وَ لا بُدَّ لِلْمُتَعَلِّم الْمُرِيدِ لِلِاجْتِهَادِ أنْ يَتَعَلَّمَهَا حَقَّ التَّعَلُّم بِحَيْثُ يَصِيرُ مُجْتَهِداً فِي هَذِهِ الْعُلُومِ؛ وَ لَا يَكْتَفِي بِقرَاءَةِ كِتَابِ صَرْفٍ وَ نَحْوٍ. هَذَا مُضَافاً إلى مَدْخَلِيَّةِ هذِهِ الْعُلُومِ لِعِلْمِ الاصُولِ أيْضاً؛ لِمَا فِيهِ مِنْ رِوَايَاتٍ لَا يَتَّضِحُ الْمُرَادُ مِنْهَا إلَّا بِالتَّعَلُّمِ فِي هَذِهِ الْعُلُومِ. و كذلك فإنّ المجتهد يحتاج إلي علم التفسير و الإحاطة بمعاني كتاب الله إذ إنّ اجتهاده متوقّف عليه. و أمّا فصل علم التفسير عن الصرف و النحو و اللغة، فغير صحيح، و إنّما التفسير عبارة عن مجموعة من العلوم المدوّنة و المنظّمة في كتاب واحد، فيصحّ أن يسمّي بدائرة المعارف. نعم لا بدّ أن يرجع المجتهد إلي الروايات الواردة في معاني الآيات للخروج عن التفسير بالرأي؛ لكنَّ هذا إنّما رجوع بالروايات، لا بكتاب الله. 📚سید محمدحسین حسینی طهرانی؛ ولاية الفقيه في حكومة الإسلام، ج‌1، ص: 234‌
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
✅صاحب بن عباد صاحب کتاب المحیط 🔰از وزراء در دوران حکومت آل بویه.اولین حکومت شیعی. 🔰صاحب، در ری بود
♨️احمد ابن فارس قزوینی صاحب مقاییس اللغه رساله ای نوشت به نام رسالة فی الحجر! 💠صاحب چون سطح کتاب را خیلی پایین دید،نه تنها چیزی به او نداد بلکه به او گفت: 💥ردّ الحجر من حیث جاء! ♨️احمد ابن فارس برای بار دوم در فقه اللغه کتابی نوشت،اما اینبار آنقدر کتاب دقیق و عالی بود صاحب نه تنها به او هدیه داد بلکه او را در ری نگه داشت و خودش پای درس او نشست و شاگرد او شد. @alnokat
♨️احمد ابن فارس قزوینی دارای دونظریه است در باب لغت شناسی ۱.هر واژه ای باید به یک یا حداکثر دو اصل برگردد. ۲.تمام لغاتی که معنای آنها امور نامحسوس معنوی است باید به محسوس برگردد. 🔰مثال: 🔆و نفخ فی السور فاذا هم الی الاجداث ینسلون. ⁉️ینسلون یعنی رفتن اما چه رفتنی؟ ✅بخواهیم رفتن را به یک محسوس برگردانیم، عرب زمانی که گرگ سمت طعمه می رود نسلان الذئب گوید. ✅زمانی که تمام توجه گرگ به طعمه است و به اطراف اصلا توجه ندارد. 💡لذا ینسلون یعنی در قیامت همه تنها به یک طرف توجه دارند و می روند. ♨️اثر اول احمد ابن فارس مقاییس اللغه است. ♨️اثر دوم ایشان مجمل اللغه است که ظاهرا از اعتبار بیشتری برخوردار است زیرا در این کتاب استحسانات زیادی را از مقاییس حذف کردند که سبب متقن تر شدن کتاب شد. ❇️راغب اصفهانی و علامه مصطفوی در التحقیق این روش را استفاده کرده اند. ❇️فراهیدی اولین کسی است که استحسان را وارد لغت کرده که با دو طیف مواجه شده: ۱.برخی که این روش را پذیرفته اند. ۲.برخی لغت را فقط از حیث سماع معتبر می دانند و ورود قیاس و استحسان را در لغت جایز نمی دانند. (آیت الله سید محمد رضا سیستانی فرزند ایت الله العظمی سیستانی حفظهما الله نقد وارد کرده اند، فقه معاصر بحث تلقیح اورده اند.) 🎙استاد ربانی بیرجندی @alnokat
ktp2019-26-00125.pdf
36.23M
✅حاشیه سیوطی از 🔰رفیع بن محمد رفیع گیلانی 💠حاشیه خوب و پر مطلب که از دقیقترین حواشی کتاب البهجة المرضیه جناب سیوطی می باشد. @alnokat
✅حاشیه حکیم هم موجود است. ❇️اما به دلیل حجم ۵۳ مگابایتی و محدودیت آپلود در ایتا تا حداکثر حجم ۵۰ مگ،در تلگرام بارگذاری می شود. ♨️توجه شود در سیوطی های دو جلدی بعضی از حواشی حکیم آمده است که شاید یک بیستم ان هم نشود. @alnokat
بسم الله الرحمن الرحیم طی سفری که به مشهد مقدس با جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام داشتیم،از استاد معظم ربانی بیرجندی دام ظله درخواست کردیم که برای افاده فیض به جمع طلاب این مدرسه بیایند تا از مواعظ و مطالب علمی ایشان مستفید شویم. اما ایشان مشهد تشریف نداشتند و بخاطر ماه مبارک رمضان برایشان مقدور نبود تشریف بیاورند، با این حال مطالب گهر باری را از طریق صوت برای ما ارسال کردند که برای اعضای محترم کانال بارگذاری می شود.👇👇👇 @alnokat
WazayefTollab_RB_ISH.mp3
17.74M
💠 وظایف علمی و اخلاقی طلاب: 1.ضرورت بهره بردن از استاد 2. اهمیت ادبیات عرب 3. ضرورت تحقیق و پژوهش 🔰مدرسه علمیه امام سجاد -علیه السلام- همدان 🎙 استاد ربانی بیرجندی 🆔 eitaa.com/rabbanibirjandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مدارک معادل دانشگاه برای حوزه بود! 🎥 برخی احتیاطات متأسفانه موجب منسوخ‌شدن اجازه اجتهاد شد 💠 امام خامنه‌ای 🔹 کسی که درسی را می‌خواند احتیاج به مدرک و شهادت دارد. 🔻 اشتباه بزرگ [شورای عالی و مرکز مدیریت] این بود که آمدند این شهادت (مدارک حوزوی) را با شهادت‌های دانشگاهی مخلوط کردند. 🔻 مطلقا این کار که خودمان را برابر مدارج دانشگاهی قرار دهیم. نوع کار دانشگاه با نوع کار ما متفاوت است. 🔻 قدیم معمول بود. یا کسی که در حدیث پیشرفت می‌کرد اخذ می‌کرد. حالا متاسفانه نیست؛ واقعا متاسفانه؛ چون اگر بود خیلی خوب بود. ‼️ آقایان (احتیاط) می‌کنند اجازه اجتهاد نمی‌دهند مبادا تبعه‌ای برای آن مترتب شود؛ در حالیکه می‌توان بگونه‌ای عمل کرد که تبعه‌ای هم نداشته باشد. @Manahejj
📸گزارش تصویری دیدار حضرت‌حجّةالاسلام‌والمسلمین 👈 (نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم همدان)‌ منزل‌دانشمندفرهیخته و نویسنده‌فاضل (دامت ‌برکاته) 🌹و ابلاغ سلام و نامه ی قدردانی حفظه الله به حضرت استاد نظامی { @etelaresanihamedan }
👤 حضرت حجة الاسلام والمسلمین استاد ، حکیم روشندل وابوبصیرگونه ی حوزه ی علمیه ی همدان، استاد بی نظیر کلام ، فلسفه و تفسیر می باشند و تا کنون بیش از #۱۱_کتاب عربی و فارسی تالیف کردند که بارها مورد تقدیر واقع شده اند. برخی تألیفات ایشان، توسط انتشارات و برخی توسط انتشارات به چاپ رسیده است. 📚از جمله آثار ارزشمند ایشان عبارتند از: ۱)گلزارعفت ۲)فیض الحرمین فی شرح قصیده للثقلین ۳)سیمای دین در آیینه ی عقل ونقل ۴)سیمای ائمه درشرح زیارت جامعه کبیره ۵)شرح نوین برکلمات قصارامیرالمومنین ۶)المعارفُ الرّافِعَه فی شرح زیارةِ الجامعه ۷)هزار رباعی ۸)عرفان پاک(شرح دعای ابوحمزه ثمالی) ۹)چشمه‌ی خضر(شرح وصایای پیامبر صلوات‌الله‌علیه به جناب ابوذر غفاری) ۱۰)شرح الباب الحادی عشر ۱۱)ذخیرة‌الحشر،فی‌تعالیقَ‌وَإضافاتٍ‌للحادی‌عشر ۱۲) الایمان المنجی و... نوشته و نزدیک 3000 هزار بیت شعر درقالب های مثنوی ،رباعی به و سروده اند که در این میان، شاهکاربی نظیر"عفت نامه"294بیتی در میان اشعار فارسی و شعر وزین و علمی "قصیده للثقلین"درباره پیوند قرآن و اهل بیت(ع) همراه با شرح ابیات و نیز شعر شاهکار اُرجوزه ۱۰۵ بیتی ایشان به نام"الثورة الخمینیه"که وقایع انقلاب عزیز اسلامی را از ابتدای تشکیل تا انتخاب رهبر معظم به مقام ریاست جمهوری شامل می شود، درخشش بیشتری دارند . با این امید که بیشتر از گذشته از فیوضات و معارف این استاد جامع و معقول و منقول نخبه در همدان استفاده کنیم ان شاء الله تعالی.
تقریر مسئله قرينه سیاق استاد حسینی سب.docx
13.9K
تقریر درس استاد حسینی نسب بیان مختصر مناشی ظهور و توضیح قرینه سیاق ارسالی از اعضای کانال @alnokat
2_5265031804930232416.mp3
6.56M
✅ جناب استاد شیخ جواد مروی : ◀️ اهمیت کتاب كفاية الاصول در استنباط فقهی ◀️ روش صحیح مطالعه و تحقیق کتاب کفایة ◀️ ذکر خاطره ای از آیت الله فیاض در سفری به قم @alnokat
توصیه به استماع👆
فقیه ذو الفنون شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی زادروز: ۲۶ ذیحجه ۹۵۳ ق (۸ اسفند ۹۲۵ خ) شهر تولد: بعلبک کشور تولد: لبنان تاریخ درگذشت: ۱۲ شوال ۱۰۳۰ ق (۸ شهریور ۱۰۰۰ ش) شهر درگذشت: اصفهان آرامگاه: جوار مزار سلطان طوس حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام مشهد مقدس مناصب: شیخ‌الاسلام (مهم‌ترین منصب سیاسی- مذهبی در دربار صفوی) اساتید عزالدین حسین عاملی (پدرش) ملا عبدالله یزدی مولانا عبدالله شوشتری مولانا افضل قاینی حکیم عمادالدین محمود شاگردان شیخ محمدتقی مجلسی محقق سبزواری نظام‌الدین محمد قرشی ملا محسن فیض کاشانی ملا خلیل قزوینی ملا صالح مازندارانی سید میرزا حسینی طباطبایی نائینی ملا صدرا شیرازی تالیفات مفتاح الفلاح، کشکول حبل المتین، حدائق الصالحین مثنوی نان و حلوا، عروة الوثقی تشریح الافلاک، جامع عباسی مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین خلاصة الحساب، حدیقه هلالیه بحر الحساب، الزبدة في الأصول صمدیه، اثنا عشریه، سر المستتر به پاس خدمات ابشان به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ ميلادى که مصادف با سال نجوم می‌بوده، نام شیخ بهائی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد. @alnokat
مدارا نکن با ...❗ 🔵 نامه ۳۱ نهج البلاغة اذَا کانَ الرِّفْقُ خُرْقاً، کانَ الْخُرْقُ رِفْقاً جایی که مدارا کردن (موجب) ناسازگاری و تندی بشود ، ناسازگاری و تندی مدارا کردن بحساب می آید. بنابراین در جایی که مدارا کردن سبب سوء استفاده میشود و نتیجه اش ناسازگاری خواهد بود ، دیگر مدارا نکن و درشتی کن. درشتی در چنین جایی همان فایده مدارا کردن را خواهد داشت. 🌹عنصر زیبایی شناختی : 1️⃣ این معنا می توانست با بیان دیگری مطرح شود که ساده تر و روان تر باشد اما بیان لُغز گونه و معماگونه امام علیه السلام سبب دیریاب شدن معنا شده و مخاطب را دچار چالش میکند و به فکر فرو می برد تا خودش به مقصود برسد. آنچه موجب دیریاب شدن معنا در تعبیر شده حمل دو کلمه متناقض بر یکدیگر است. 2️⃣ یکی از زیبایی هایی که در علم بدیع# تحت عنوان عکس# مطرح می شود این است که دو جمله گفته شود که در اولی کلمه ای مقدم شود که همین کلمه در دومی موخر است. همچنین در عبارت اول کلمه ای موخر شود که همین کلمه در دومی مقدم است مثل عادات السادات ، سادات العادات (مختصر المعانی ص۴۱۸) . در این کلام هم حضرت بشکل هنرمندانه با جابجا کردن کلمات مقصودشان را بیان کردند تا اثرگذاری در مخاطب بیشتر شود. 3️⃣ طباق# یا تضاد# عنصر دیگری است که بر زیبایی این کلام افزوده است.‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏خاطره ای زیبا از مرحوم آیت الله آخوند از زبان شاگرد بزرگوار ایشان خطیب بزرگ و‌مؤلف دانشمند، مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی از کانال آیت الله محمد عندلیب همدانی @alnokat
بسیار زیبا👆
ألغز جار الله الزمخشری : 💠سَلِّم علی شیخ النحاة و قل له 💠عندی سؤال من یجبه یعظم 💠أنا ان شککتُ وجدتمونی جازما 💠واذا جزمتُ فاننی لم أجزم وجوابه: 🔰قل فی الجواب بأنّ إن فی شرطها 🔰جزمت فان معناها التردد فاعلم 🔰واذا لجزم الحکم ان شرطیة 🔰وقعت و لکن لفظها لم یجزم زمخشری در لغز مختصری فرموده: 💠سلام کن بر بزرگ نحوی ها و به او بگو 💠نزد من سوالی است هرکس جوابش دهد بزرگ است 💠من اگر شک کنم جازم مرا می یابید 💠و زمانی جازم باشم پس من جازم نبوده ام و جواب معما: 🔰بگو در جواب قطعا إن(شرطیه)جزم می دهد 🔰اما معنایش تردد است(یعنی لفظ را جزم می دهد اما جزاء ممکن است واقع شود ممکن است نه) 🔰ولی اذا برای جزم و قطعی بودن حکم است(یعنی جزا محقق الوقوع می باشد)اگر شرطیه واقع شود(نه مفاجاة) 🔰ولی لفظ آن جازم نیست. @alnokat
♨️عامل حقیقی و اصطلاحی (قراردادی)در ادبیات چیست؟ ✅موجد برای معانی مقتضی اعراب، که این معانی عبارتند از: عمده بودن اسم فضله بودن یا مضاف الیه برای عمده یا فضله... متکلم است. ❇️آلة و وسیله این ها، عامل(فعل و شبه فعل...) است. ❇️محل این معانی هم اسم می باشد. ✅ایضا موجد علامات(رفع و نصب و جر و جزم)این معانی هم متکلم است. 📝اما نحاة آلة و وسیله را طوری قرار داده اند کأنّ آلة است که موجد این معانی و علامت هایشان است. ✅لذا(به خاطر این تسامح و قرارداد) این آلات به عوامل نامیده شدند،(در حالی که عامل حقیقی متکلم است). 📙شرح رضی بر کافیه ج۱ ص ۵۶ @ALNOKAT
♨️تعدیه در اصطلاح صرف و نحو ✅مقصود اصلی در نزد صرفی تعدیه ای است که معنای فعل با آن تغییر می کند: ذهب : رفت ذهبت به : جعلته او صیّرته ذاهبا 💯این تعدیه با حرف جر باء صورت می گیرد. ♨️نکته: اصل تعدیه با ۱۱ شکل صورت می گیرد که یک مورد آن با حرف جر باء است.(جونگی). ❗️اما از نظر نحوی یعنی کشاندن معنای فعل به اسم مثل به در مررت به که با امدن حرف جر معنای فعل تغییری نمی کند. ✅به همین خاطر تعدیه با همه حروف جار صورت می گیرد. 📔حاشیه جونگی بر شرح تصریف ذیل بحث فعل متعدی و لازم @alnokat