eitaa logo
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
1.9هزار دنبال‌کننده
90 عکس
31 ویدیو
88 فایل
ادمین @Alhamd_leallah کانال شرح الجامی @sharholjami کانال شرح ریاض السالکین @RiazAlsalekin کانال مختصرالمعانی @MOKHTASAR_ALMANI
مشاهده در ایتا
دانلود
عین عبارت مختاری در فرائد البهیه👆👆
🔰قسمتی از منبر مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی اعلی الله مقامه: 🔆انما المومنون اذا ذکر الله وجلت قلوبهم... 💢بعضی کلمات عربی معادل فارسی ندارند،مانند کلمه (انما)ادبا گفته اند: 💠انما از ادات حصر است،یعنی مطلب این است و جز این هم نیست. ✅گویا مطلب منحصر در این است مومنان وقتی خدا یاد شود،چه خودشان یاد کنند یا دیگران یاد کنند_فاعل ذکر نشده است_دلهای آنان ترسان و قلب هایشان لرزان می شود. 🔰یکی از علامت های ایمان خوف است. ❇️امام صادق علیه السلام می فرمایند:کان ابی یقول کان یعنی پدرم امام محمد باقر علیه السلام مکرر می فرمود: 💠هیچ بنده مومنی نیست مگر خدا در قلب او دو نور قرار داده است. یکی نور رجاء یکی نور خوف اگر بین این دو موازنه باشد،هیچ یک بر دیگری زیادت و رجحان ندارد. 💠خوف یکی از صفات اولیاء الله است که بر اساس اختلاف مراتب خوف هم مختلف هست. 💠هرچه معرفت بیشتر باشد خوف مومن بالاتر است البته جبن و ترس فرق دارد که بد است. روضه فنا،صفحه:۲۱ @alnokat
🌹نکتہ ادبی؛ سؤال؛ جناب شیخ بهائی قدس سره الشریف ابواب ششگانہ فعل ثلاثی مجرد را چطور به رمز درآورده؟ جواب؛ تبیین رمز اینچنین است که ؛ فَتحُ ضَمٍّ فَتحُ کَسرٍ فَتحَتان کَسرُ فَتحٍ کَسرُ کَسرٍ ضَمَّتان توضیح این رمز ؛ جناب شیخ بهائی به حرکات عین الفعل ماضی و مضارع اشاره کرده ، به ترتیب رمز اینچنین است که : فَعَلَ یَفعُلُ ،، فَعَلَ یَفعِلُ ،، فَعَلَ یَفعَلُ . فَعِلَ یَفعَلُ ،، فَعِلَ یَفعِلُ . فَعُلَ یَفعُلُ .
💥المصباح المنیر 💠بین فقهای عامه مرسوم بوده گاهی عالمی به شرح کتاب عالم دیگر می پردازد،بعد عالم دیگر به شرح لغات ان شرح. غزالی کتابی در فقه دارد به نام الوجیز فی الفقه. رافعی این کتاب را شرح زده به نام الفتح العظیم،که بین عامه به شرح کبیر معروف است. فیومی لغات و اصطلاحات شرح کبیر را توضیح داده است(المصباح المنیر). ✅لذا فیومی لغت دان نیست!بلکه یک عالم فقیه سومی است که واژگان شرح کبیر را شرح کرده. بهمین خاطراست که در توضیح کلمات از فرایند واژه شناسی خارج می شود. 💠علت اینکه مصباح المنیر فیومی معروف شده و جا افتاده،سبک و مختصر بودن ان است. 💢منهج بررسی لغات در مصباح المنیر،منهج راغب و زمخشری است یعنی منهج الف بایی. 🔰درس فقه اللغه استاد ربانی بیرجندی. @alnokat
♨️خلیل بن احمد فراهیدی 🔆از اصحاب امام محمد باقر و امام جعفر صادق و امام موسی کاظم علیهم السلام. 🔆اولین کسی که لغت را مدون کرد. ✅(قبل از ایشان منهج موضوعی بوده یعنی در موضوعات مختلف لغوی مثل اسامی شتر شیر و... رساله نوشته می شده است.) 🔆 سیبویه شاگرد خلیل بوده است،خلیل شاگرد پسر ابوالاسود دؤلی، ابوالاسودی که علم نحو را از حضرت امیر علیه السلام گرفت‌. 🔆دانشمندی بسیار بزرگ. برخی قائلند از حیث نبوغ (بین ادبا) مثل خلیل نیامده. ❇️او مستقیم لغات را از بادیه گرفته است. ❇️حکایت شده زیر ناودان کعبه دعا کرد که خداوند متعال به او علمی عنایت کنند که کسی قبل ایشان در آن علم سخن نگفته باشد. ✅لذا مخترع علم عروض و قافیه ایشان است. علمی که تمام شعرای عرب و عجم اشعار خود را طبق آن می سنجند. 🔆کتاب لغت العین اثر ایشان است. 🔆که به سبک حروف حلق می باشد. 🔆یعنی از حروف حلق کلمات را چیده اند. 💢خلیل شاگرد ناصبی داشته بنام یونس بن حبیب که روزی از خلیل می پرسد به چه دلیل علی علیه السلام امام کل بوده است؟ 🔅خلیل می گوید: ♨️احتیاج الکل الیه و استغنائه عن الکل دلیل علی انه امام الکل فی الکل. ✅نکته: از آنجا که کتاب العین مستقیم از بادیه اخذ شده و از طریق سماع( مکتب بصره برخلاف کوفه که اهل قیاس بوده است) و قدیمی ترین کتاب لغت است، بسیار معتبر می باشد. 🎙از درس فقه اللغه استاد ربانی بیرجندی حفظه الله. @alnokat
✅صاحب بن عباد صاحب کتاب المحیط 🔰از وزراء در دوران حکومت آل بویه.اولین حکومت شیعی. 🔰صاحب، در ری بود. 💠سالی ۷ هزار دینار به بغداد برای استفاده طلاب همه فرَق می فرستادند. 🔆صاحب ابن عباد دانشمند بزرگی بود و از دربار برای پیشرفت علم بسیار استفاده می کرد، مثلا هر کس کتاب پر مایه ای می نوشت صاحب هم وزن ان به او طلا میداد. 🔆مرحوم شیخ صدوق رحمه الله دو کتاب به او هدیه داد. 🔆این سفرهای متعدد مرحوم صدوق به حمایت های مالی صاحب بوده است. 🔆صاحب کلامی دارد در مورد خودش که: 💥نحن امراء بالیوم و علماء باللیل. ♨️منهج کتاب لغت صاحب همان منهج خلیل یعنی تحلیق است. ♨️اولین کسی که به مجاز پرداخته و حقیقت و مجاز را از هم جدا کرده است. ♨️یک دیوان در مدح حضرت امیر علیه السلام دارد. ♨️۲۸ قصیده دارد هر قصیده با یک حرف از حروف الف باء ختم شده است. 📗الغدیر ج۴ زندگی نامه ایشان کامل امده است. ♨️در ادامه از رابطه احمد ابن فارس صاحب مقاییس اللغه با صاحب و چگونگی اشنایی انها باهم بحث می کنیم ان شاء الله. 🎙استاد ربانی بیرجندی @alnokat
🔵 از علوم ادبی تا اجتهاد و تفسیر شیخ حسین حلی ره یکی از بزرگترین شاگردان محقق نائینی و صاحب یکی از مهمترین کرسیهای درس خارج در نجف بود. یکی از شاگردانش نقل کرده است که وی آشنایی با علوم ادبی را برای اجتهاد کافی نمیدانست و معتقد بود باید در ادبیات به اجتهاد رسید. این محقق بزرگوار جدا کردن دانش تفسیر از علوم ادبی را نیز درست نمیدانست. قيل إنّ الاجتهاد يتوقّف علي عدّة علوم: علم اللغة و الصرف و النحو و العلوم الثلاثة (المعاني، و البيان، و البديع) و ذلك لأنّه توجد في هذه العلوم نكات تقوّي المجتهد و تعينه علي استنباط الأحكام. ثمّ يقول:وَ اعْلَمْ: أنَّ هَذِهِ الامُورَ مِمَّا لا بُدَّ مِنْهَا، وَ لا بُدَّ لِلْمُتَعَلِّم الْمُرِيدِ لِلِاجْتِهَادِ أنْ يَتَعَلَّمَهَا حَقَّ التَّعَلُّم بِحَيْثُ يَصِيرُ مُجْتَهِداً فِي هَذِهِ الْعُلُومِ؛ وَ لَا يَكْتَفِي بِقرَاءَةِ كِتَابِ صَرْفٍ وَ نَحْوٍ. هَذَا مُضَافاً إلى مَدْخَلِيَّةِ هذِهِ الْعُلُومِ لِعِلْمِ الاصُولِ أيْضاً؛ لِمَا فِيهِ مِنْ رِوَايَاتٍ لَا يَتَّضِحُ الْمُرَادُ مِنْهَا إلَّا بِالتَّعَلُّمِ فِي هَذِهِ الْعُلُومِ. و كذلك فإنّ المجتهد يحتاج إلي علم التفسير و الإحاطة بمعاني كتاب الله إذ إنّ اجتهاده متوقّف عليه. و أمّا فصل علم التفسير عن الصرف و النحو و اللغة، فغير صحيح، و إنّما التفسير عبارة عن مجموعة من العلوم المدوّنة و المنظّمة في كتاب واحد، فيصحّ أن يسمّي بدائرة المعارف. نعم لا بدّ أن يرجع المجتهد إلي الروايات الواردة في معاني الآيات للخروج عن التفسير بالرأي؛ لكنَّ هذا إنّما رجوع بالروايات، لا بكتاب الله. 📚سید محمدحسین حسینی طهرانی؛ ولاية الفقيه في حكومة الإسلام، ج‌1، ص: 234‌
ألنکت الأدبیة والٱصولیة
✅صاحب بن عباد صاحب کتاب المحیط 🔰از وزراء در دوران حکومت آل بویه.اولین حکومت شیعی. 🔰صاحب، در ری بود
♨️احمد ابن فارس قزوینی صاحب مقاییس اللغه رساله ای نوشت به نام رسالة فی الحجر! 💠صاحب چون سطح کتاب را خیلی پایین دید،نه تنها چیزی به او نداد بلکه به او گفت: 💥ردّ الحجر من حیث جاء! ♨️احمد ابن فارس برای بار دوم در فقه اللغه کتابی نوشت،اما اینبار آنقدر کتاب دقیق و عالی بود صاحب نه تنها به او هدیه داد بلکه او را در ری نگه داشت و خودش پای درس او نشست و شاگرد او شد. @alnokat
♨️احمد ابن فارس قزوینی دارای دونظریه است در باب لغت شناسی ۱.هر واژه ای باید به یک یا حداکثر دو اصل برگردد. ۲.تمام لغاتی که معنای آنها امور نامحسوس معنوی است باید به محسوس برگردد. 🔰مثال: 🔆و نفخ فی السور فاذا هم الی الاجداث ینسلون. ⁉️ینسلون یعنی رفتن اما چه رفتنی؟ ✅بخواهیم رفتن را به یک محسوس برگردانیم، عرب زمانی که گرگ سمت طعمه می رود نسلان الذئب گوید. ✅زمانی که تمام توجه گرگ به طعمه است و به اطراف اصلا توجه ندارد. 💡لذا ینسلون یعنی در قیامت همه تنها به یک طرف توجه دارند و می روند. ♨️اثر اول احمد ابن فارس مقاییس اللغه است. ♨️اثر دوم ایشان مجمل اللغه است که ظاهرا از اعتبار بیشتری برخوردار است زیرا در این کتاب استحسانات زیادی را از مقاییس حذف کردند که سبب متقن تر شدن کتاب شد. ❇️راغب اصفهانی و علامه مصطفوی در التحقیق این روش را استفاده کرده اند. ❇️فراهیدی اولین کسی است که استحسان را وارد لغت کرده که با دو طیف مواجه شده: ۱.برخی که این روش را پذیرفته اند. ۲.برخی لغت را فقط از حیث سماع معتبر می دانند و ورود قیاس و استحسان را در لغت جایز نمی دانند. (آیت الله سید محمد رضا سیستانی فرزند ایت الله العظمی سیستانی حفظهما الله نقد وارد کرده اند، فقه معاصر بحث تلقیح اورده اند.) 🎙استاد ربانی بیرجندی @alnokat
ktp2019-26-00125.pdf
36.23M
✅حاشیه سیوطی از 🔰رفیع بن محمد رفیع گیلانی 💠حاشیه خوب و پر مطلب که از دقیقترین حواشی کتاب البهجة المرضیه جناب سیوطی می باشد. @alnokat
✅حاشیه حکیم هم موجود است. ❇️اما به دلیل حجم ۵۳ مگابایتی و محدودیت آپلود در ایتا تا حداکثر حجم ۵۰ مگ،در تلگرام بارگذاری می شود. ♨️توجه شود در سیوطی های دو جلدی بعضی از حواشی حکیم آمده است که شاید یک بیستم ان هم نشود. @alnokat
بسم الله الرحمن الرحیم طی سفری که به مشهد مقدس با جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام داشتیم،از استاد معظم ربانی بیرجندی دام ظله درخواست کردیم که برای افاده فیض به جمع طلاب این مدرسه بیایند تا از مواعظ و مطالب علمی ایشان مستفید شویم. اما ایشان مشهد تشریف نداشتند و بخاطر ماه مبارک رمضان برایشان مقدور نبود تشریف بیاورند، با این حال مطالب گهر باری را از طریق صوت برای ما ارسال کردند که برای اعضای محترم کانال بارگذاری می شود.👇👇👇 @alnokat