🔆قال الامام الرضا علیه السلام:
ان الله یبغض القیل و القال و اضاعة المال و کثرة السؤال( بحار ۶۸،ص ۳۶۰)
💠حقا خداوند نفرت از قیل و قال و ضایع کردن مال و خواهش زیاد دارند.
♨️چلپی:القیل و القال دو اسم هستند به معنای قول!
و معنای قیل و قال یعنی کثرت کلمات!زیاد حرف زدن.
❇️از فراء هم حکایت شده که: این دو در اصل فعل بوده ولی استعمال اسم به خود گرفته اند و از آن بنای اصلی فعل خارج شده اند!
یعنی در اصل: قیل کذا و قال فلان کذا بوده اند.
📘حاشیه چلپی بر مطول ص ۱۷
@alnokat
#تفسیر_توسط_أی_و_اذا
یقال:اعتبرتُ الشیءَ أی نظرتُ الیه و راعیتُ حالها
یقال:اعتبرتُ الشیءَ اذا نظرتَ الیه و راعیتَ حالها
فعلی که بعد از أی آمده اسناد ضمیر فعل باید عین اسناد در ضمیر ماقبل أی باشد
اما اگر برای تفسیر از اذا استفاده کنیم ضمیر فعل بعد از اذا مخاطب می اید،(همچنان که در مثال های بالا واضح است)
اقتباس از حاشیه ادیب دره صوفی بر جامی،انتهای باب غیر منصرف
مغنی اللبیب،بحث أی
@alnokat
📢 📢 📢 📢
✅ تدریس به روش نجفی:
1⃣ پایه ۹، کفایه بخش ۱، ساعت ۸ تا ۹.
2⃣ پایه ۹، مکاسب، بخش ۵، ساعت ۹ تا ۱۰.
✅ مدرسه امام کاظم علیه السلام، مدرس ۱۸.
🔹استاد مصطفی سلیمانیان.
@alafzal1400
#شرح_تصریف_رسائل
♨️مرحوم شیخ انصاری ابتدای کتاب استصحاب در تعریف آن می فرمایند:
💠و عند الاصولیین عرّف بتعارف اسدها و اخصرها ابقاء ماکان ...
❌اشکال شده که اخصر افعل تفضیل است از اختصار در حالی که یکی از شرایط ساختن افعل تفضیل آن است که از فعل ثلاثی مجرد ساخته شود و در کتب نحو معروف است در این جا که شرط ساختن نیست اشد اختصارا گفته شود.
✅جواب:تفتازانی نادر را در شرح تصریف به سه قسمت تقسیم کرد
۱.مخالف قیاس موافق استعمال،مثل استحوذ
۲.مخالف استعمال موافق قیاس.
۳.مخالف استعمال و قیاس.
💢وآنجا گفته شد که دو قسم اول از نادر مخل به فصاحت کلام نیست.
✅حال اخصر هم هر چند از حیث قیاس اشتباه است و باید اشد اختصارا می شد لکن چون اسعمال فصیح دارد تنها مخالف قیاس بوده نه استعمال، پس استعمال آن مخل به فصاحت کلام نیست.
📗فرائد الاصول جلد ۳ ص ۹
📘شرح تصریف ص ۱۶
@alnokat
♨️بکار بردن صیغه جمع برای تعظیم و احترام در کلام عرب
📝طبلاوی به نقل از حاشیه تدریج الادانی:
🔹در کلام عرب برای تعظیم متکلم گاهی به متکلم واحد صیغه متکلم مع الغیر داده می شود:
🔆نحن نقصّ علیک
🔹گاهی برای تعظیم فعل و فخامت آن اسناد به مع الغیر داده می شود تا دلالت کند فعل از پس یک شخص بر نمی آید:
🔆ایاک نعبد و ایاک نستعین.
معظم را به جای جماعت قرار می دهند.
✅اما در کلام عرب برای تعظیم غایب و مخاطب صیغه جمع بکار برده نمی شود مثلا به جای انت،انتم گفته شود.
↩️پی نوشتی دارد ان شاء الله نوشته می شود.
📘تدریج الادانی ص۱۲۷
@alnokat
بسم الله الرحمن الرحیم
صوت حاشیه خوانی مغنی چند جلسه ای ضبط شده و ادامه درحال ضبط است،ان شاء الله تقدیم محضر میگردد.
@alnokat
قسمت های مهم حواشی:
💠دمامینی
💠دسوقی
💠امیر
💠خطیب
💠سیوطی
💠مواهب
🔰و کتب دیگر مثل
💠 اقتراح سیوطی
💠حاشیه شریف جرجانی بر مفتاح العلوم
💠شرح رضی
✅در درس استفاده شده است.
@alnokat
✅این حواشی ناظر به کتاب مغنی اللبیب هستند.
💠اما چون کتاب فعلی حوزه مغنی الاریب و مغنی الادیب است،با توجه به مطالب و چینش این کتاب ها حواشی برگزیده شده اند.
@alnokat
حاشیه خوانی مغنی.۱.mp3
41.23M
خلاصه درس:
۱.حاشیه خوانی چیست؟
۲.مقدمه استفاده از حواشی چیست؟
۳.چرا کلام عرب دلیل معتبر در ادبیات است؟با استفاده از اصول نحو سیوطی(زمان، مکان و قبیله شاعر در این امر دخیل است.)
۴.کلام عرب از چه راه معتبری قابل دسترسی هست(آیا استناد به دواوین عرب مثل دیوان امرء القیس در اعتبار یک شعر کفایت می کند؟)
۵.چرا اجماع دلیل معتبر در ادبیات است؟با استفاده از اصول نحو سیوطی.
۶.اجماع بصره و کوفه باهم فقط دلیل هستند یا به تنهایی نیز دلیل هستند؟
۷.اگر اسلوبی در قرآن نباشد ولی در کلام عرب شایع باشد قابل اتباع هست؟
والحمدلله.
@alnokat