eitaa logo
القاب آقا امیرالمؤمنین (حیدر علی مولا)
139 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۵ . أَسَدُ اللَّهِ شیر خدا. کنایه از کسی است که بسیار شجاع و نترس است و دارای نیرویی الهی می‌باشد. هنگامی که از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کردند: چه کسی از همه زاهدتر و فقیرتر است؟ حضرت در پاسخ فرمود: «عَلِی وَصِیی وَابْنُ عَمِّی وَأَخِی وَحَیدَرِی وَکَرّارِی وَصَمْصامِی وَأَسَدِی وَأَسَدُ اللَّهِ»؛ «علی، که جانشین و پسرعموی من است، او که برادر و حیدر و کرار و صمصام من و شیر خدا و من است». 📚بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۷۳ در قسمتی از زیارت آن حضرت آمده است: «اَلسَّلامُ عَلی أَسَدِ اللَّهِ فِی الْوَغی ؛ «سلام بر او که شیر خدا بود در جنگ و جهاد». 📚بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۰۱؛ مفاتیح الجنان، زیارت مطلقه امیرالمؤمنین علیه السلام. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۶ . أَسْمَحُ الْأُمَّةِ اسمح از واژه سمح؛ کسی است که از همه بخشنده تر و باسخاوت تر باشد. رسول خداصلی الله علیه وآله طبق حدیثی فرمود: «عَلِی بْنُ أَبِی طالِبٍ أَقْدَمُ أُمَّتِی سِلْماً، وَأَکْثَرُهُمْ عِلْماً، وَأَصَحُّهُمْ دِیناً، وَأَفْضَلُهُمْ یقِیناً، وَأَکْمَلُهُمْ حِلْماً، وَأَسْمَحُهُمْ کَفّاً، وَأَشْجَعُهُمْ قَلْباً، وَهُوَ الْإِمامُ وَالْخَلِیفَةُ بَعْدِی»؛ «علی بن ابی طالب علیه السلام مقدم ترین مسلمان امّت من است، او از همه بیشتر علم دارد، دینش از همه صحیح تر، یقینش از همه برتر، حلم و بردباری اش از همه کامل تر، از همه سخاوت مندتر و از همه شجاع تر است، او امام و خلیفه بعد از من است». 📚 مائة منقبة، ص ۵۰؛ التحصین، ص ۶۱۹. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۷ . أَشْرَفُ أَهْلِ الْبَیتِ رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به فاطمه زهراعلیها السلام در مورد همسرش امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هُوَ أَشْرَفُ أَهْلِ بَیتِکَ حَسَباً وَأَکْرَمُهُمْ مَنْصَباً»؛ «علی علیه السلام شریف ترین فرد اهل بیت از حیث نسب و گرامی ترین آنان از جهت منصب و مقام است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۷ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۸ . أَصْلُ الدِّینِ اصل واساس دین به پذیرش ولایت و امامت علی و امامان از فرزندان آن حضرت علیه السلام است . چنان که پیامبر خداصلی الله علیه وآله به آن حضرت فرمود: «یا عَلِی! أَنْتَ أَصْلُ الدِّینِ وَمَنارُ الْإِیمانِ وَغایةُ الْهُدی... »؛ «ای علی! تو اصل و اساس دین و پایان هدایت و نتیجه هدایت هستی... ». 📚بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۰۰ و ج ۲۳، ص ۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۲۷۰؛ تفسیر فرات، ص ۲۰۵؛ بصائر الدرجات، ص به همین جهت فرمود: اگر کسی در بهترین مکان روی زمین (کعبه) و در بهترین زمان‌ها و ساعات به عبادت خدا مشغول شود، روزها را روزه بگیرد و شب‌ها را به شب زنده داری بگذراند؛ امّا ولایت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد، خداوند هیچ عملی از او را نمی پذیرد. 📚بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۳۳۲؛ وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۱۱۹؛ المحاسن برقی، ج ۱، ص ۲۸۶. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۱۹ أَعْدَلُ النّاسِ هرجا سخن از عدل باشد، نام علی علیه السلام درکنار آن می‌درخشد و هر وقت نام علی علیه السلام را به یاد آوریم، عدالت خود به خود به ذهن می‌آید. دوره کوتاه حکومت آن حضرت، نمونه ماندگار حکومت عادلانه برای تمام جهانیان است؛ تا جایی که گفته اند: علی علیه السلام به جهت شدّت رفتار عادلانه به شهادت رسید. و این هم امضای رسول خداصلی الله علیه وآله که فرموده: «أَما وَاللَّهِ! إِنَّهُ أَوَّلُکُمْ إِیماناً بِاللَّهِ وَأَعْدَلُکُمْ فِی الرَّعِیةِ»؛ «آگاه باشید که علی علیه السلام اولین مؤمن از بین شماست و عادل ترین شما بین مردم است». 📚 بحارالانوار، ج ۳۵، ص ۴۳۵؛ امالی طوسی، ص ۲۵۱؛ بشارة المصطفی، ص ۱۹۲. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۰. الْأَعَزُّ عِنْدَ الرَّسُولِ امام علی علیه السلام از رسول خداصلی الله علیه وآله پرسید: آیا من نزد شما محبوب ترم یا فاطمه؟ فرمود: «فاطِمَةُ أَحَبٌّ إِلَی مِنْکَ وَأَنْتَ أَعَزٌّ عَلَی مِنْها»؛ «فاطمه علیها السلام نزد من محبوب تر از تو است و تو عزیزتر از او هستی». 📚 موسوعه امام علی علیه السلام، ج ۸، ص ۷۲. مسند احمد، ج ۲، ص ۴۱؛ اسد الغابة، ج ۳، ص ۳۹۷؛ فیض القدیر، ج ۴، ص ۵۵۶؛ الصواعق المحرقة، ج ۲، ص ۵۵۹؛ المعجم الاوسط، ج ۷، ص ۳۴۳؛ @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۱ آخِذُ حَقِ ّ الضَّعِیفِ حقّ مظلوم و ضعیف را از ظالم می‌گیرد. امیرمؤمنان علی علیه السلام در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه، برخی از ویژگی‌های خودرا چنین بیان می‌فرماید: «فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِینَ فَشِلُوا وَتَطَلَّعْتُ حِینَ تَقَبَّعُوا وَنَطَقْتُ حِینَ تَعْتَعُوا وَمَضَیتُ بِنُورِ اللَّهِ حِینَ وَقَفُوا، وَکُنْتُ أَخْفَضُهُمْ صَوْتاً وَأَعْلاهُمْ فَوْتاً، فَطَرْتُ بِعِنانِها وَاسْتَبْدَدتُ بُرْهانَها کَالْجَبَلِ لا تُحَرِّکُهُ الْقَواصِفُ وَلا تُزِیلُهُ الْعَواصِفُ. لَمْ یکُنْ لِأَحَدٍ فِی مَهْمَزٌ، وَلا لِقائِلٍ فِی مَغْمَزٌ. اَلذَّلِیلُ عِنْدِی عَزیزٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ لَهُ وَالْقَوِی عِنْدِی ضَعِیفٌ حَتّی آخِذَ الْحَقَّ مِنْهُ»؛ «آن گاه که همه سستی ورزیدند، من قیام کردم. هنگامی که همه خود را پنهان کردند، من به میدان آمدم. وقتی همه سکوت کردند، من به بیان حق پرداختم. آن گاه که همه توقّف کردند، من به نور خدا حرکت نمودم. به هنگام حرف و شعار صدایم پایین بود؛ امّا در مقام عمل، از همه پیشی گرفتم. زمام امور را به دست گرفتم و جلوتر از همه پرواز نمودم و پاداش آن را نیز دریافت کردم. مانند کوهی که تندبادها آن را حرکت نمی دهد و طوفان‌ها آن را از جای نمی کنند. کسی در من عیبی پیدا نکرد و هیچ سخن چینی در من جای عیب جویی نیافت. افراد ضعیف و مظلوم، نزد من عزیز هستند تا حقّ آنان را بازستانم، و افراد قوی ظالم نزد من ضعیف هستند تا زمانی که حقّ مظلوم را از آنان بازگیرم». 📚نهج البلاغه، خطبه ۳۷. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۲. الْآخِرُ شخصی از امیرمؤمنان علیه السلام سؤال کرد: چگونه صبح کردید و در چه حالی هستید؟ حضرت فرمود: «أَصْبَحْتُ وَأَنَا الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ وَالْفارُوقُ الْأَعْظَمُ وَأَنَا وَصِی خَیرِ الْبَشَرِ وَأَنَا الْأَوَّلُ وَأَنَا الْآخِرُ وَأَنَا الْباطِنُ وَأَنَا الظّاهِرُ وَأَنَا بِکُلِ ّ شَی ءٍ عَلِیمٌ وَأَنَا عَینُ اللَّهِ وَأَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَأَنَا أَمِینُ اللَّهِ عَلَی الْمُرْسَلِینَ، بِنا عُبِدَ اللَّهُ وَنَحْنُ خُزّانُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَسَمائِهِ وَأَنَا أُحْیی وَأَنَا أُمِیتُ وَأَنَا حَی لا أَمُوتُ»؛ «صبح کردم در حالی که من صدّیق اکبر و فاروق اعظم هستم. من وصی بهترین بشر هستم. منم اول، منم آخر، منم باطن، منم ظاهر، من به هر چیزی عالم هستم. منم عین اللَّه، منم جنب اللَّه، من امین خدا بر پیامبران هستم. به واسطه ما خداوند عبادت می‌شود، ما خزینه‌های الهی در آسمان و زمین هستیم. من زنده می‌کنم، من می‌میرانم، و من زنده لایموت هستم». سؤال کننده از این جواب امیرمؤمنان علیه السلام درشگفت ماند، پس حضرت فرمود: «اوّل؛ یعنی اولین کسی هستم که به رسول خداصلی الله علیه وآله ایمان آوردم. آخر؛ یعنی آخرین کسی بودم که آن حضرت را زیارت کردم، آن گاه که ایشان را در قبر گذاشتم. ظاهر؛ یعنی من ظاهر اسلام هستم. باطن؛ یعنی من مملوّ از علم و دانش هستم. به همه چیز آگاهم؛ یعنی هرچه را که خدا به پیامبرش آموخت، آن حضرت نیز همه را به من خبر داد. من عین اللَّه هستم؛ یعنی چشم بینای خدا بر مؤمنان و کافران هستم. من جنب اللَّه هستم، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که می‌فرماید: «یا حَسْرَتی عَلی ما فَرَّطتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ» 📚سوره زمر، آیه ۵۶. «افسوس برمن از کوتاهی‌هایی که در اطاعت فرمان خدا کردم». پس هرکه درمورد من کوتاهی کند، در مقابل خدا کوتاهی کرده است. من زنده کننده ام؛ یعنی سنّت رسول خداصلی الله علیه وآله را زنده می‌کنم. میراننده هستم؛ یعنی هرگونه بدعتی را نابود می‌کنم. من زنده ای هستم که مرگ ندارد، اشاره به فرمایش خدای تعالی است که فرمود: آنان که در راه خدا کشته شده اند را مرده نپندارید، بلکه ایشان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند». 📚 بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۳۴۸؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۳۸۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۳. آنَسَ بِالْمَوْتِ عاشق و دلباخته شهادت و مرگ در راه خدا. آن حضرت قسم یاد کرده است: «وَاللَّهِ لَابْنِ أَبِی طالِبٍ آنَسَ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْی أُمِّهِ»؛ «به خدا قسم که (علی) فرزند ابوطالب عاشق تر و مأنوس تر به مرگ و شهادت است تا علاقه طفل شیرخوار به پستان مادرش». 📚 بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۲۲۳؛ الاحتجاج، ج ۲، ص ۹۵؛ نهج البلاغه، خطبه ۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۴. أَعْلَمُ بِالقُرْآنِ از همه بیشتر به قرآن علم و آگاهی دارد. آن حضرت در بیانی فرمود: «واللَّهِ إِنِّی أَعْلَمُ بِالْقُرْآنِ وَتَأْوِیلِهِ مِنْ کُلِ ّ مُدَّعِ عِلْمِهِ، وَلَوْلا آیةٌ فِی کِتابِ اللَّهِ لَأَخْبَرْتُکُمْ بِما یکُونُ إِلی یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ «به خدا سوگند! من از هر کسی بیشتر به قرآن و تأویل آن علم دارم، از هرکه ادّعا کند، اگر نبود آیه ای در قرآن، هرآینه به شما خبر می‌دادم آنچه را که قرار است تا روز قیامت اتفاق بیفتد». 📚الارشاد مفید، ج ۱، ص ۳۵. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۵. أَعْلَمُ بِطُرُقِ السَّمآءِ به راه‌های آسمان آگاهی دارد، حتی دانش او به آسمان‌ها بیشتر از زمین است. آن حضرت در بیانی فرمود: «فَوَاللَّهِ إِنِّی بِطُرُقِ السَّمآءِ أَعْلَمُ بِطُرُقِ الْأَرْضِ» «به خدا قسم! من به راه‌های آسمان آشناتر هستم تا راه‌های زمین». 📚مصباح البلاغة، ج ۲، ص ۳۴۶؛ مشابه آن در نهج البلاغه، خطبه ۱۸۹ آمده است. @Heydar_ali_moola
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇 ۱۲۶ . اِکْتَفی بِطِمْرَیهِ به کمترین امکانات دنیوی اکتفا و قناعت نموده است. پس فرمود: «أَلا وَإِنَّ إِمامَکُمْ قَدْ اِکْتَفی مِنْ دُنْیاهُ بِطِمْرَیهِ وَمِنْ طَعامِهِ بِقُرْصَیهِ... »؛ «آگاه باش امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است». 📚نهج البلاغه، نامه ۴۵ @Heydar_ali_moola