تفسير سوره #بقره از: تفسیر نمونه(۲)
آیات ۱ و ۲
بسم الله الرحمن الرحيم
الم) ۱
ذلك الكتب لا ريب فيه هدى للمتقين(۲
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده مهربان
۱- الم
۲- اين كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است.
ادامه بحث در مورد حروف مقطعه قرآن:
عصر طلائى ادبيات عرب
جالب توجه اينكه: عصر جاهليت يك عصر طلائى از نظر ادبيات بود همان اعراب باديه نشين، همان پا برهنه ها و نيمه وحشيها با تمام محروميتهاى اقتصادى و اجتماعى دلهائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طورى كه امروز، اشعارى كه يادگار آن دوران طلائى است، از اصيلترين و پرمايه ترين اشعار عرب محسوب مى شود، و ذخائر گرانبهائى براى علاقمندان ادبيات عربى اصيل است، اين خود بهترين دليل براى نبوغ ادبى و ذوق سخن پرورى اعراب در آن دوران مى باشد.
عربها در زمان جاهليت يك بازار بزرگ سال به نام (بازار عكاظ) داشتند كه در عين حال يك مجمع مهم ادبى و كنگره سياسى و قضائى نيز محسوب مى شد.
در اين بازار علاوه بر فعاليتهاى اقتصادى عاليترين نمونه هاى نظم و نثر عربى از طرف شعراء و سخنسرايان توانا، در اين كنگره بزرگ عرضه مى گرديد، و بهترين آنها به عنوان (شعر سال) انتخاب مى شد كه هفت قطعه (يا ده قطعه) آن به نام (سبعه) يا (عشره معلقه) معروف است، و البته موفقيت در اين مسابقه بزرگ ادبى افتخار بزرگى براى سراينده آن شعر و قبيله اش بود.
در چنان عصرى قرآن آنها را دعوت به مقابله به مثل كرد و همه از آوردن مانند آن اظهار عجز كردند، و در برابر آن زانو زدند (شرح بيشتر در زمينه تحدى قرآن و ناتوان ماندن از آوردن مثل آن را ذيل آيه ۲۳ همين سوره خواهيد خواند).
شاهد گويا
گواه زنده اين تفسير براى حروف مقطعه حديثى است كه از على بن الحسين (عليهماالسلام) امام سجاد (عليه السلام) رسيده است آنجا كه مى فرمايد:
كذب قريش واليهود بالقرآن و قالوا هذا سحر مبين ، تقوله فقال الله :(الم ذلك الكتاب ...): اى يا محمد هذا الكتاب الذى انزلته اليك هوالحروف المقطعة التى منها الف و لام و م و هو بلغتكم و حروف هجائكم فاتوا بمثله ان كنتم صادقين ...:
(قريش و يهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود:(الم ذلك الكتاب) يعنى اى محمد كتابى كه بر تو فرو فرستاديم از همين حروف مقطعة (الف لام م) و مانند آن است كه همان حروف الفباى شما است.
شاهد ديگر: حديثى است كه از امام على ابن موسى الرضا(عليهماالسلام) رسيده است آنجا كه مى فرمايد:
(...ثم قال ان الله تبارك و تعالى انزل هذاالقرآن بهذه الحروف التى يتداولها جميع العرب ثم قال : قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان ياتوا بمثل هذا القرآن ...)...
خداوند بزرگ قرآن را نازل فرمود با همين حروفى كه جميع عرب با آن تكلم مى كنند، سپس فرمود: بگو اگر انس و جن با هم همكارى كنند كه مثل قرآن را بياورند توانائى بر آن را ندارند ....)
نكته ديگرى كه اين نظريه را درباره معنى حروف مقطعه قرآن تائيد مى كند اين است كه در ۲۴ مورد از آغاز سوره هائى كه با اين حروف شروع شده است ، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به ميان آمده، اين خود نشان مى دهد كه ارتباطى ميان اين دو، (حروف مقطعه و عظمت قرآن) موجود است.
اينك چند نمونه از آنها را در اينجا مى آوريم:
۱- الر كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير(هود: ۱ و ۲)
۲- طس تلك آيات القرآن و كتاب مبين (نمل ۱ و ۲).
۳- الم تلك آيات الكتاب الحكيم (لقمان ۱ و ۲).
۴- المص كتاب انزل اليك (اعراف ۱ و ۲).
در تمام اين موارد و موارد بسيار ديگر از آغاز سوره هاى قرآن پس از ذكر حروف مقطعه سخن از قرآن به میان آمده، و از عظمت آن بحث شده است
پایان بحث حروف مقطعه قرآن
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادها و نظرات:
@bidaryir
سلام علیکم
بمنظور تعمیق یادگیری شما عزیزان عضو کانال تفسیر قرآن، بر آن شدیم تا پس از پایان هر ده درس، آزمونی غیرحضوری بصورت چندجوابی برگزار کنیم.
از آنجا که شرکت کردن در آزمون و امتحان، به یادگیری انسان کمک میکند، مدیریت مجموعه بیداری برای فراگیری هرچه بهتر شما عزیزان، مرحله به مرحله، از درسهای ارائه شده در آموزشها، امتحان به عمل می آورد.
یک پیشنهاد برای نظرخواهی:
در دوره قبل تفسیر قرآن، پس از هر ده درس یک آزمون با بیست سوال چندجوابی برگزار میشد و برندگان معرفی می شدند. البته از طرف اعضای محترم کانال هدایائی معنوی مانند فرستادن صلوات و... نیز به آنان اهدا می شد.
در همان زمان تعدادی از همراهان عزیز پیشنهاد هدایای مادی را به برگزیدگان داشتند، اما چون ما توان مالی برای تهیه جوائز را نداشتیم، برخی از شما اعضاء محترم کانال، آمادگی خود را برای کمک و پشتیبانی مالی در این زمینه، اعلام کردند، اما ما نپذیرفتیم.....
اکنون این موضوع رو به مشورت شما عزیزان میگذاریم که:
۱. کسانی که مایلند در اهدای جوایز به برگزیدگان، ما را یاری کنند، آمادگی خود را برای اهدای جایزه به یک یا چند نفر اعلام نمایند.
۲. پس از تصحیح پاسخنامه ها، برندگان از سوی ما معرفی شوند.
۳. پشتیبانان مالی، مستقیما هدایای خود را به برندگان تقدیم کنند.
نظر شما چیست؟
پیشنهادات اصلاحی خود را بفرمائید:
برای پاسخ و اعلام نظرات خود، به آی دی زیر مراجعه فرمائید:
@bidaryir
پیشاپیش از حضور گرم شما سپاسگزاریم. امیدواریم هر روز بهتر از روز پیش، بتوانیم یاریگر عزیزانمان در دست یابی به معارف قرآن کریم و ائمه معصومین و علماء بزرگ اسلام باشیم. ان شاء الله.
تفسير سوره بقره از: تفسیر نمونه(۳)
آیات ۱ و ۲
بسم الله الرحمن الرحيم
الم) ۱
ذلك الكتب لا ريب فيه هدى للمتقين(۲
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده مهربان
۱- الم
۲- اين كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است.
اکنون ادامه بحث، پس از بیان حروف مقطعه قرآن:
بعد از بيان حروف مقطعه قرآن اشاره به عظمت اين كتاب آسمانى كرده مى گويد:(اين همان كتاب با عظمت است كه هيچگونه ترديد در آن وجود ندارد) (ذلك الكتاب لا ريب فيه).
اين تعبير ممكن است اشاره به آن باشد كه خداوند به پيامبر خويش وعده داده كتابى براى راهنمائى انسانها بر او نازل كند كه براى همه حق طلبان مايه هدايت و براى حقيقت جويان جاى ترديد در آن نباشد، و اكنون به وعده خود وفا كرده است.
اما اينكه مى گويد هيچگونه شك و ترديد در آن وجود ندارد اين يك ادعا نيست بلكه منظور اين است كه محتواى قرآن آنچنان است كه خود شهادت بر حقانيت خويش مى دهد، و همچون طبله عطار است؛ خاموش و هنرنماى و به تعبير ديگر: آنچنان آثار صدق و عظمت و انسجام و استحكام و عمق معانى و شيرينى و فصاحت لغات و تعبيرات در آن نمايان است كه هر گونه وسوسه و شك را از خود دور مى كند، و مصداق؛ «آنجا كه عيان است چه حاجت به بيان است» مى باشد.
جالب اينكه گذشت زمان نه تنها طراوت آن را نمى كاهد، بلكه با پيشرفت علوم و برداشته شدن پرده از روى اسرار كائنات، حقائق قرآن روشنتر مى گردد، و هر قدر علم به سوى تكامل پيش مى رود درخشش اين آيات بيشتر مى شود.
اين يك ادعا نيست، واقعيتى است كه به خواست خدا در لابلاى همين كتاب تفسير به آن پى خواهيم برد.
نكته ها
۱- چرا اشاره به دور؟
ميدانيم كلمه (ذلك) در لغت عرب اسم اشاره بعيد است، بنابر اين ذلك الكتاب مفهومش (آن كتاب) است، در حالى كه در اينجا بايد از اشاره به نزديك استفاده مى شد، و (هذا الكتاب) مى گفت چرا كه قرآن در دسترسى مردم قرار گرفته بود.
اين به خاطر آن است كه گاهى از اسم اشاره بعيد براى بيان عظمت چيز يا شخصى استفاده مى شود، يعنى آنقدر مقام آن بالا است كه گوئى در نقطه دور دستى در اوج آسمانها، قرار گرفته است. در تعبيرات فارسى نيز نظير آن را داريم فى المثل در حضور افراد بزرگ مى گوئيم: (اگر آن سرور اجازه دهند چنين كار را مى كنيم). در حالى كه بايد اين سرور گفته شود، اين تنها براى بيان عظمت و بلندى مقام است.
در بعضى ديگر از آيات قرآن تعبير به (تلك) شده كه آنهم اشاره بعيد است مانند: «تلك آيات الكتاب الحكيم» (لقمان آيه 2).
۲- معنى كتاب
كتاب به معنى مكتوب و نوشته شده است، و بدون ترديد منظور از كتاب در آيه مورد بحث قرآن مجيد است.
در اينجا اين سؤ ال پيش مى آيد كه مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسـخ اين سؤ ال مى گوئيم نوشته شدن تمام قرآن لازم نيست چرا كه قرآن هم به كل اين كتاب گفته مى شود و هم به اجزاء آن.
به علاوه (كتاب ) گاهى به معنى وسيعترى اطلاق مى شود به معنى مطالبى كه درخور نوشتن است و به صورت مكتوب بيرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته نشده باشد، در سوره ص آيه ۲۹ مى خوانيم:
«كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته»: (اين كتابى است كه بر تو نازل كرديم، كتابى است پر بركت تا مردم در آيات آن بينديشند)
مسلم است كه قرآن قبل از نزولش به صورت نوشته اى در ميان انسانها وجود نداشت.
اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير به كتاب اشاره به مكتوب بودنش در (لوح محفوظ) باشد (درباره لوح محفوظ در جاى خود بحث خواهيم كرد).
ادامه این نکته ها را در بخش بعد بخوانید....
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir
سلام علیکم
پس از پایان تفسیر سوره مبارکه حمد در کانال تفسیر قرآن، علاقمندان به معارف قرآنی، مرتب پیام میدادند و درخواست ادامه تفسیر آیات زندگی ساز الهی را داشتند.....
این اشتیاق باعث شد تا با یاری خداوند تصمیم به ادامه این کار تأثیرگذار و ارزشمند بگیریم و قطره ای از معارف قرآنی را از زبان و بیان دانشمندان برجسته اسلامی منتشر کنیم....
اکنون به مدد الهی تفسیر سوره بقره را از تفسیر نمونهٔ آیت الله مکارم شیرازی، بتدریج در کانال تفسیر قرآن می آوریم....
اما یک خواهش:
برای اینکه استفاده بیشتری صورت بگیرد تا میتوانید دوستان و آشنایان خودتون رو به این کانال دعوت کنید.
از آنها هم بخواهید فامیل و دوستانشون رو دعوت کنن و عضو کانال شوند....
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نمونه(۴)
آیات ۱ و ۲
بسم الله الرحمن الرحيم
الم) ۱
ذلك الكتب لا ريب فيه هدى للمتقين) ۲
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده مهربان
۱- الم
۲- اين كتاب با عظمتى است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است.
ادامه نکته ها:
دو نکته در تفسیر دومین آیه این سوره گفته شد، اکنون سومین آن:
۳- هدايت چيست؟
كلمه هدايت در قرآن در مورد فراوانى استعمال شده است ولى ريشه و اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مى كند:
اول _ (هدايت تكوينى) كه در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از هدايت تكوينى رهبرى موجودات به وسيله پروردگار زير پوشش نظام آفرينش و قانونمنديهاى حساب شده جهان هستى است).
قرآن مجيد در اين زمينه از زبان موسى(عليه السلام) مى گويد:
«ربنا الذى اعطى كل شيى ء خلقه ثم هدى»:
(پروردگار ما همان كسى است كه همه چيز را آفريد و سپس آن را هدايت كرد) (طه 50).
دوم _ (هدايت تشريعى) كه به وسيله پيامبران و كتابهاى آسمانى انجام مى گيرد و انسانها با تعليم و تربيت آنان در مسير تكامل پيش ميروند.
شاهد آن نيز در قرآن فراوان است از جمله مى خوانيم:
«و جعلناهم ائمة يهدون بامرنا»:
(آنها را راهنمايانى قرار داديم كه به فرمان ما مردم را هدايت مى كنند) (انبياء 73).
۴ _ چرا هدايت قرآن ويژه پرهيزكاران است؟
مسلما قرآن براى هدايت همه جهانيان نازل شده، ولى چرا در آيه فوق هدايت قرآن مخصوص پرهيزكاران معرفى گرديده؟
علت آن اين است كه تا مرحله اى از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسليم در مقابل حق و پذيرش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدايت كتابهاى آسمانى و دعوت انبياء بهره بگيرد..
به تعبير ديگر: افراد فاقد ايمان دو گروهند:
گروهى هستند كه در جستجوى حقند و اين مقدار از تقوا در دل آنها وجود دارد كه هر جا حق را ببينند پذيرا مى شوند.
گروه ديگرى افراد لجوج و متعصب و هواپرستى هستند كه نه تنها در جستجوى حق نيستند بلكه هر جا آن را بيابند براى خاموش كردنش تلاش مى كنند.
مسلما قرآن و هر كتاب آسمانى ديگر تنها به حال گروه اول مفيد بوده و هست و گروه دوم از هدايت آن بهره اى نخواهند گرفت.
و باز به تعبير ديگر: علاوه بر (فاعليت فاعل) (قابليت قابل) نيز شرط است، هم در هدايت تكوينى و هم در هدايت تشريعى.
زمين شوره زار هرگز سنبل بر نيارد، اگر چه هزاران مرتبه باران بر آن ببارد؛ بلكه بايد زمين آماده باشد تا از قطرات زنده كننده باران بهره گيرد.
سرزمين وجود انسانى نيز تا از لجاجت و عناد و تعصب پاك نشود، بذر هدايت را نمى پذيرد، و لذا خداوند مى فرمايد:
(قرآن هادى و راهنماى متقيان است).
پایان تفسیر آیه اول و دوم
ان شاالله در شماره آینده تفسیر سومین آیه سوره بقره را آغاز خواهیم کرد.
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نمونه(۵)
آیات ۳ تا ۵
الذين يؤ منون بالغيب و يقيمون الصلوة و مما رزقنهم ينفقون (۳)
و الذين يؤ منون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخرة هم يوقنون (۴)
اولئك على هدى من ربهم و اولئك هم المفلحون (۵)
۳_ (پرهيزكاران ) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مى آورند، و نماز را بر پا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند.
۴_ آنها به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو (بر پيامبران پيشين نازل گرديده) ايمان مى آورند، و به رستاخيز يقين دارند.
۵_ آنان را خداوند هدايت كرده، و آنهارستگارانند.
آثار تقوا در روح و جسم انسان
قرآن در آغاز اين سوره ، مردم را در ارتباط با برنامه و آئين اسلام به سه گروه متفاوت تقسيم مى كند:
۱_ (متقين) (پرهيزكاران) كه اسلام را در تمام ابعادش پذيرا گشته اند.
۲- (كافران) كه درست در نقطه مقابل گروه اول قرار گرفته و به كفر خود معترفند و از گفتار و رفتار خصمانه در برابر اسلام ابا ندارند.
۳- (منافقان) كه داراى دو چهره اند، با مسلمانان ظاهرا مسلمان و با گروه مخالف، مخالف اسلامند، البته چهره اصلى آنها همان چهره كفر است ولى تظاهرات اسلامى نيز دارند.
بدون شك زيان اين گروه براى اسلام بيش از گروه دوم است و به همين سبب خواهيم ديد كه قرآن با آنها برخورد شديدترى دارد.
البته اين موضوع مخصوص اسلام نيست، تمام مكتبهاى جهان با اين سه گروه روبرو هستند، يا مؤمن به آن مكتب، يا مخالف آشكار، و يا منافق محافظه كار، و نيز اين مساءله اختصاص به زمان معينى ندارد، بلكه در همه ادوار جهان بوده است.
در آيات مورد بحث سخن از گروه اول است، ويژگيهاى آنها را از نظر ايمان و عمل در پنج عنوان مطرح مى كند (ايمان به غيب، اقامه نماز، انفاق از همه مواهب، ايمان به دعوت همه انبياء، و ايمان به رستاخيز).
۱- ايمان به غيب:
نخست مى گويد: آنها كسانى هستند كه ايمان به غيب دارند (الذين يؤ منون بالغيب).
(غيب و شهود) دو نقطه مقابل يكديگرند، عالم شهود عالم محسوسات است، و جهان غيب، ماوراء حس. زيرا غيب در اصل به معنى چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشيده است به آن غيب گفته مى شود، در قرآن كريم مى خوانيم: «عالم الغيب و الشهادة هو الرحمن الرحيم»:
(خداوندى كه به غيب و شهود، پنهان و آشكار دانا است و او است خداوند بخشنده و رحيم) (حشر 22).
ايمان به غيب درست نخستين نقطه اى است كه مؤ منان را از غير آنها جدا مى سازد و پيروان اديان آسمانى را در برابر منكران خدا و وحى و قيامت قرار مى دهد و به همين دليل نخستين ويژگى پرهيزكاران، ايمان به غيب ذكر شده است.
ادامه این بحث را در شماره آینده بخوانید....
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نمونه(۶)
آیه ۳
الذين يؤ منون بالغيب و يقيمون الصلوة و مما رزقنهم ينفقون (۳)
۳_ (پرهيزكاران ) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مى آورند، و نماز را بر پا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند.
بحث در مورد «ایمان به غیب» بود..... اینک ادامه بحث:
مؤ منان مرز جهان ماده را شكافته ، و خويش را از چهار ديوارى آن گذرانده اند، آنها با اين ديد وسيع با جهان فوق العاده بزرگترى ارتباط دارند در حالى كه مخالفان آنها اصرار دارند انسان را همچون حيوانات در چهار ديوارى جهان ماده محدود كنند، و اين سير قهقرائى را تمدن و پيشرفت و ترقى نام مى نهند!
در مقايسه (درك و ديد) اين دو، به اينجا مى رسيم كه (مؤ منان به غيب ) عقيده دارند جهان هستى از آنچه ما با حس خود درك مى كنيم بسيار بزرگتر و وسيعتر است، سازنده اين عالم آفرينش، علم و قدرتى بى انتها، و عظمت و ادراكى بى نهايت دارد، او ازلى و ابدى است. و عالم را طبق يك نقشه بسيار حساب شده و دقيق پى ريزى كرده،... مرگ به معنى فنا و نابودى نيست ، بلكه يكى از مراحل تكاملى انسان و دريچه اى است به جهان وسيعتر و پهناورتر.
در حالى كه يك فرد مادى معتقد است جهان هستى محدود است به آنچه ما مى بينيم و علوم طبيعى براى ما ثابت كرده است: قوانين طبيعت يك سلسله قوانين جبرى است كه بدون هيچگونه نقشه و برنامه اى پديد آورنده اين جهان است، نيروى خلاقه عالم حتى به اندازه يك كودك خردسال هم عقل و شعور ندارد، بشر جزئى از طبيعت است و پس از مرگ همه چيز پايان مى گيرد، بدن او متلاشى مى گردد، و اجزاى آن بار ديگر به مواد طبيعى مى پيوندند، بقائى براى انسان نيست و ميان او و حيوان چندان فاصله اى وجود ندارد.
آيا اين دو انسان با اين دو طرز تفكر با هم قابل مقايسه اند؟! آيا خط سير زندگى و رفتار آنها در اجتماع يكسان است؟
۲ - ارتباط با خدا
ويژگى ديگر پرهيزگاران آنست كه: نماز را بر پا مى دارند (و يقيمون الصلوة).
(نماز) كه رمز ارتباط با خدا است، مؤ منانى را كه به جهان ماوراء طبيعت راه يافته اند در يك رابطه دائمى و همیشگى با آن مبدء بزرگ آفرينش نگه مى دارد آنها تنها در برابر خدا سر تعظيم خم مى كنند، و تنها تسليم آفريننده بزرگ جهان هستى هستند، و به همين دليل ديگر خضوع در برابر بتها، و يا تسليم شدن در برابر جباران و ستمگران ، در برنامه آنها وجود نخواهد داشت.
چنين انسانى احساس مى كند از تمام مخلوقات ديگر فراتر رفته ، و ارزش آن را پيدا كرده كه با خدا سخن بگويد، و اين بزرگترين عامل تربيت او است....
۳ _ ارتباط با انسانها
آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار رابطه نزديك و مستمرى با خلق خدا دارند، و به همين دليل سومين ويژگى آنها را قرآن چنين بيان مى كند(و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ايم انفاق مى كنند) (و مما رزقناهم ينفقون)....
بنابر اين مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايه هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند.
تا اینجا سه ویژگی از ویژگیهای «متقین» یعنی:
ايمان به غيب،
اقامه نماز،
انفاق از همه مواهب،
بیان شد.
دو ویژگی دیگر
ايمان به دعوت همه انبياء،
و ايمان به رستاخيز
در تفسیر آیات بعدی بیان میشود.
پایان تفسیر آیه ۳ سوره بقره
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir
تفسير سوره بقره از: تفسیر نور (۷)
آیه۴
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ
و آنان به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو(بر پیامبران) نازل گریده، ایمان دارند و هم آنان به آخرت(نیز) یقین دارند.
نکته ها:
* ابزار شناخت انسان،محدود به حس و عقل نیست،بلکه وحی نیز یکی از راههای شناخت است که متّقین به آن ایمان دارند.انسان در انتخاب راه،بدون راهنما دچار تحیّر و سرگردانی می شود.باید انبیا دست او را بگیرند و با منطق و معجزه و سیره ی عملی خویش، او را به سوی سعادت واقعی راهنمایی کنند.
* از این آیه و دو آیه قبل بدست می آید که خشوع در برابر خداوند متعال(نماز)و داشتن روحیّه ایثار و انفاق و تعاون و حفظ حقوق دیگران و امید به آینده ای روشن و پاداش های بزرگ الهی،از آثار تقواست.
پیام ها:
۱-ایمان به تمام انبیا و کتب آسمانی،لازم است.زیرا همه آنان یک هدف را دنبال می کنند. «یُؤْمِنُونَ... ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ»
۲-تقوای واقعی،بدون یقین به آخرت ظهور پیدا نمی کند. «بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ»
۳ احترام قرآن،قبل از کتب دیگر است. «...بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ...»
۴-پیامبر اسلام،آخرین پیامبر الهی است.کلمه «مِنْ قَبْلِکَ» بدون ذکر «مِنْ بَعْدِکَ » نشانه ی خاتمیّت پیامبر اسلام و قرآن است.
پایان تفسیر آیه ۴
با لمس آدرس زیر، عضو کانال تفسیر قرآن در ایتا و تلگرام شوید:
https://eitaa.com/alquran_ir
t.me/bidary_ir
ارتباط با مدیر و ارائه پیشنهادات و انتقادات و نظرات:
@bidaryir