فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 ابراز احساسات رییس جمهور برای شیطنت کودک حاضر در جلسه سخنرانی
💢سهم صفر از واردات از آفریقا
🔹طی دو سال اخیر گرچه صادرات ایران به کشورهای آفریقایی با رشد 2 برابری از حدود 600 میلیون دلار به 2/1 میلیارد دلار رسیده، با این حال آمارها نشان میدهد این مقدار نیز سهم ناچیزی از بازار آفریقاست؛ چرا که طی سال 2022 سهم ایران از واردات 655 میلیاردی آفریقا تنها 0/2 درصد است.
🔸همچنین آمارهای گمرک ایران و آمارهای trademap نشان میدهد طی سال 2022 سهم ایران از بازار کشورهای آفریقایی در 11 کشور بین 0/1 تا 5/2 درصد بوده و این میزان در 30 کشور نیز نزدیک به صفر بوده است.
🔹بالاترین سهم ایران از واردات کشورهای آفریقایی مربوط به سودان با 5/2 درصد، سومالی با 6/1 درصد، موزامبیک با 3/1 درصد، غنا با 0/9 درصد و کشورهای آفریقای جنوبی، کنیا، ساحل عاج، تانزانیا، نیجریه و تونس بین 0/1 تا 0/3 درصد بوده است.
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۲):
محلهگردی بهمثابه روایتِ امروزینِ از طبیب دوّار
🖊 نویسنده: مهدی جمشیدی
۱. سخن حاجقاسم دربارۀ اینکه باید امام جماعت، «امام محله» باشد و نهفقط «امام محراب»، و او باید دایره و دامنۀ کنشگریِ خود را «محله» تعریف کند و نهتنها «شبستانِ مسجد»، سخن پخته و دقیقی بود. او در این گفته، تجربۀ خود را در «جنگ نظامی»، مبنا قرار داد و از آن زاویه به «مسجد» بهمثابه «قرارگاه فرهنگی» نگریست. چه در «جنگ نظامی» و چه در «جنگ فرهنگی»، ما محتاج «امام» هستیم و امام، کسی است که تنها در «محراب» نمینشیند، بلکه در «میدان» میایستد. و هرچه که میدانِ خویش را گستردهتر تعریف کند، فتوحات و توفیقاتش نیز بیشتر خواهد شد. این امر، وابسته به «افقِ فکریِ امام» است؛ اگر امام جماعت، کوتهنگر و سطحی و اداری باشد، در همان محراب مینشیند و فاصلۀ میان دفتر و محراب را طی میکند و فقط به آنانی که برای مصافحه و سئوال و طلب دعا و استخاره «نزد او» میآیند، نظر میکند. در مقابل، «امامِ میدانی»، همچون «طبیب دوّار» است؛ یعنی «محلهگرد» است و میرود تا دردهای معنوی و رنجهای فرهنگی را علاج کند.
۲. «امامِ میدانی» نمینشیند تا به نزدش بیایند، بلکه میرود تا به مسجد بیایند؛ یعنی میکوشد با «تعاملهای عینی» و «ارتباطهای میدانیِ» خویش، ظرفیّت انسانی برای مسجد پدید بیاورد و از مسجد، یک «پاتوقِ قدسی» و «چهارراه انقلابی» بسازد. او باید «نقطۀ آغاز» باشد و نه نوجوانان و جوانان. او باید به سراغ آنان برود و خود را عرضه کند و آنچنان جذابیّتی بیافریند که این آهوانِ گریزپا، صیدِ مسجد شوند. اگر چنین نباشد، هیچ اتّفاقِ تازهای در مسجد روی نخواهد داد و همچنان، حضور نوجوانان و جوانان در مسجد، به «روندهای نامنظم» و «مناسبات غیرساختاری»، محدود خواهد شد. «منطقِ جذب» باید از چهارچوبهای از پیش طرّاحیشده تبعیّت کند و این منطق، جز با «حضورِ ساختاریافته» و «فاعلیّتِ هوشمندانۀ» امام جماعت در صحنۀ میدانِ محله، تحقّق نمییابد. وضع شبستانِ مسجد، نمایانگرِ کنشگریِ امام جماعت در عرصۀ محله است و تلاشهای بیرونی و مجاهدتهای میدانی او را روایت میکند. هر اندازه که او در میدان محله، توفیق کسی کند، حاصل آن را در مسجد مشاهده خواهد کرد. پس انتخاب در معرکۀ دوگانۀ «محراب/ محله»، نشان میدهد که ما با «امام» مواجه هستیم یا «پیشنماز».
۳. این خصوصیّتِ عامّۀ مردم است که سخت، دلبستۀ «مواجهههای عینی» و «ارتباطهای مستقیم» هستند و از این نوع تعامل، اثر جدّی میپذیرند. مردم باید «مشاهده» و «حس» کنند که امام جماعت در میان آنها و در کنارشان است. مردم باید «زندگیِ روزمرّۀ امام جماعت» را لمس کنند و بسنجند که دعاوی و خطبهها و منبرها و مواعظ او، چه اندازه در واقعیّت زندگیِ خودش، متجلّی است؛ اگر تطابق ببینند و بیابند، شیفته و دلداده خواهند شد و او را بهراستی و در مقام عمل، امامِ محلۀ خویش خواهند دانست. پس امامت محله، حاصل یک «اتّفاقِ طبیعی» و «انتخاب خودجوش» است و نه «انتصاب رسمی» و «حکم قانونی». کسیکه نتواند در متن محله، مقبولیّت به دست آورد و دلها را مجذوب خویش سازد و در عمق باورهای مردم نفوذ کند، از جانب مردم بهعنوان امام، پذیرفته نشده است. مردمان محله باید به این جمعبندی دست یابند که او، شایستۀ «پیشتازیِ معنوی» و «جلوداریِ اخلاقی» است. این «جمعبندیِ اجتماعی» نیز، از «چگونگیِ ارتباطها»ی امام جماعت با محله برمیخیزد و «سفارشی» و «دستوری» نیست. ازاینرو، همۀ این واقعیّتهای فرهنگی، فرع بر آن است که امام جماعت، «میدانی» و «مواجههای» باشد و از «محراب» و «شبستان»، پا فراتر بنهد و قدرت قدسی و اقتدار ایمانیِ خویش را در پهنۀ محله بگستراند.
۴. تجویزهای پیشگفته، مبالغهآمیز و آرمانی نیستند، بلکه حاصل تجربۀ تاریخیِ روحانیّت شیعه است. در دورههای گذشته، روحانیّت به معنای واقعی کلمه، «در میان مردم» بود و هیچ «گسست» و «فاصله»ای احساس نمیشد. ازاینرو، روحانیّت، فقط منبر و محراب را در اختیار نداشت، بلکه چون امام محله بود، در تمام شئون و ساحات زندگیِ روزمرّۀ مردم، حضور داشت. این حضور، حاصل یک انتخاب طبیعی و مهندسینشده بود و به پارهای از فرهنگ و هویّتِ جمعیِ ایرانیان تبدیل شده بود. حضورِ «همهجایی» و «همهگیرِ» روحانیّت، او را به «نیروی پیشرانِ اجتماعی» تبدیل کرده بود که از سطح خُرد و حریم خصوصی زندگیِ مردم تا سطح کلان و ساختارهای اجتماعی، «حیات کارکردی» داشت.
#ارسالی_مخاطبین
🕌به سوی مسجد طراز انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1486356499C16e44b4639
هدایت شده از تورقوزآباد| طنز | خنده | عجایب 🍒
وقتی مامانم میاد خونه🥲 ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
𝐉𝐨𝐢𝐧 𝐓𝐮𝐫𝐠𝐮𝐳𝐚𝐛𝐚𝐝 𝐜𝐡𝐚𝐧𝐧𝐞𝐥💯
┅── ──────┅
𖧷-‹.𝒋𝒐𝒊𝒏: | @Turguzabad
┅────────┅
📎🔹بانوان ما عفیف و پاک هستند و دست رد به سینه دشمن میزنند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بانوان ما عفیف و پاکدامن هستند و دست رد به دشمن و شیطان خواهند زد، گفت: وقتی اسلام در محلات گسترش یابد حجاب و عفاف هم رونق پیدا خواهد کرد و بانوان عفیف و پاک ما که تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار دارند، باز خواهند گشت.
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین اختتامیه نمایشگاه عملکرد و پیشرفت تحقق محله اسلامی بسیج، تصریح کرد: دشمنان نمیخواهند قرآن خدا جاری شوند آنها به دنبال تحمیل فقر و فحشا در جامعه اسلامی هستند و امروز تمام تلاش دشمن گسترش فقر و فحشاست.
به گزارش فارس، وی فقر، مصرفگرایی، فلج کردن روانی مردم، ناامنی، تجزیه و تفرقه را از اهداف اصلی دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با همه توطئههای مختلف دشمن سربلند و سرفراز بوده است و دشمن در همه عرصهها بر خاک ذلت و خواری افتاده است.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: دشمن در همه عرصهها شکست خورد که دلیل این شکستها در مرتبه اول حاکمیت ولایت فقیه است؛ چرا که یک تنه در میان این میدان مقابله با دشمن ایستاده و حقیقت دوم، این مردم فداکار، صبور، شکیبا و آگاه هستند، چون امامِ خود را مانند عقیق در بر گرفتهاند و حقیقت سوم هم اسلام است؛ این سه حقیقت عامل همه این پیروزیها تا امروز بوده است.
سرلشکر سلامی ادامه داد: دشمنان راهی غیر از پذیرش حقایق ندارند و میبینید که چگونه بحرانها به سرزمینهای دشمن بازگشته است که همه اینها به برکت انقلاب اسلامی و همت و اراده ملت شریف ایران اسلامی است.
وی افزود: اگر دشمن ما را تحریم نکرده بود، این مقدار بزرگ و مقتدر نمیشدیم. امروز ما همه نیازهای خود را در داخل کشور تولید میکنیم به نحوی که به اندازه دشمن، قوی، بزرگ و مقتدر میشویم.
فرمانده کل سپاه بااشاره به نقش مردم در خنثیسازی توطئههای مختلف دشمن، تصریح کرد: این دهههای سخت نشان داد که همه عرصههای سخت با مردم آسان میشود؛ در این راه بسیج و بسیجیان یار و یاور مردم هستند....
💢هيئت جاي چيست؟!
🔹محرم از راه رسیده است و بار دیگر در هر کوچه و برزن به نام اباعبدالله(علیهالسلام)، تکایا و هیئات مذهبی برپا گردیده است. همه آنها که دل در گرو نام حسینبن علی(علیهالسلام) و خاندان عصمت و طهارت دارند در محفلی بزرگ به نام «هیئت» گرد هم خواهند آمد. هیئت آن اجتماعی مردمی است که در مراحل مختلفی تاریخ تشیع کارکردهای مختلفی داشته است. روزگاری پرچمداران احیاء نام اهل بیت(علیهالسلام) بوده، روزگاری به سنگری برای مقابله با تهاجم اجنبی بدل شده و زمانهای پایگاه مبارزه با طاغوت و مجاهدت برای تشکیل حکومت اسلامی قرار گرفته است.
🔸امروز آنچه در صدر مسائل هیئتها قرار دارد، جهتگیری کلی محتوا و مطالبی است که در این مجالس در قالب سخنرانی و مداحی ارائه میشود و انتظار آن است که محتوای این جلسات در راستای اقامه امر سیدالشهداء(ع) و مبتنی بر اهداف و آرمانهای نهضت حسینی باشد. همانطور که هر فرصتی اگر در مسیر درست به خدمت گرفته نشود، میتواند تبدیل به تهدیدی شود، هیئتهای مذهبی نیز که یکی از مهمترین پایگاه تبلیغ و ترویج آموزههای مکتب اهل بیت(ع) است اگر با مراقبت همراه نباشد میتواند به انحراف کشیده شود!
🔹در سالهای اخیر جریانهایی انحرافی تلاش کردهاند تا هیئات مذهبی را از روح و جوهره خود جدا سازند. یکی از این جریانها که توسط حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به جریان «تشیع انگلیسی» شهرت یافته است، الگویی از هیئتداری را ارائه میکند که میتوان آن را «هیئت سکولار» نامید.
🔸در هیئت سکولار، قرائتی از نهضت امام حسین(ع) ارائه میشود که در آن نسبتی بین اسلام و سیاست وجود ندارد و این در حالی است که رکن اساسی نهضت حسینی مبارزه با قدرت فاسد و حاکمیت ناخلفی است که به زور بر جایگاه صالحان و انبیاء و اولیاء الهی تکیه زده بود.
🔹حکیم انقلاب تکلیف را در این زمینه به خوبی مشخص کردهاند. ایشان در پاسخ به این سؤال که: «هیئت جای چیست؟» میفرمایند: «جای جهاد. هیئت، کانون جهاد است؛ جهاد فیسبیلالله، جهاد در راه احیای مکتب اهل بیت(ع)، مکتب امام حسین(ع)، مکتب شهادت. خب ائمه(ع) چه جور جهادی میکردند؟ ائمه جهاد نظامی که نمیکردند؛ جز معدودیـ فقط حضرت امیرالمؤمنین(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و حضرت امام حسین(ع) با شمشیر جنگیدندـ بقیه ائمه که با شمشیر نجنگیدند؛ جهادشان چه بود؟ «جهاد تبیین»؛ همین که بنده مکرر تکرار میکنم تبیین یا جهاد تبیین، تبیین کنید، روشنگری کنید. هیئت، محل جهاد تبیین است.»
✍🏻مهدی سعیدی
#حرفروز
🔻پتروشیمی گچساران در مسیر شکوفایی
🔹مجموعهی پتروشیمی گچساران، پس از ۱۷ سال معطلی به بهانههایی همچون تحریم و ناتوانی واردات تجهیزات از سوی دولتهای پیشین، حال در سفر دوم رئیسجمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
🔹این پروژهی نفت و گازی میتواند اثر مهمی در اشتغال جوانان این منطقه داشته باشد و توانمندی اقتصادی این استان محروم را گسترش دهد. در واقع این پروژهی عظیم نفتی جزوی از پروژههای کلان کشوری محسوب میشود.
🔹گچساران بهدلیل موقعیت استراتژیک خود مملو از نفت و گاز است؛ بهطوریکه میتوان از آن بهعنوان گنج سیاه یاد کرد. با این وجود اما تجهیزات و تأسیسات موجود در این استان جوابگوی تمام گنجینهی این استان نبود و به همین دلیل نیز آلودگیهای زیست محیطی ناشی از این صنعت، همواره مهمان ناخواندهی مردم این استان بوده است.
🔹همین موضوع باعث شد تا مردم این منطقه در صدد ساخت یک کارخانهی پتروشیمی درآیند. البته ساخت این مجموعه تنها به دلیل آلودگی زیست محیطی نبود، بلکه ایجاد همچین مجموعهای در منطقهای که از ظرفیت بالای نفت و گاز برخوردار است میتواند مانع از خامفروشی شود. همچنین با ساخت این کارخانه، ظرفیت اشتغال بسیاری از جوانان این منطقه نیز فراهم میشد.
🔹پتروشیمی که یکی از ارکان اصلی زنجیرهی تولید در صنعت نفت محسوب میشود، نقش مهمی را در تولید ناخالص ملی ایفا میکند. همچنین پتروشیمی میتواند بهعنوان بخشی از صنایع شیمیایی، موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقهای که فرآوردههای شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید میکند را فراهم آورد.
🔹در دههی ۸۰ طرح ساخت یک کارخانهی پتروشیمی داده شد و از سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد. این مجتمع قرار بود سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس تولید کند. این مجموعه دهمین مجموعهی تولید اتیلن محسوب میشد و زمینهی ورود صنایع جدیدی در حوزه نفت و گاز را به کهگیلویه و بویراحمد فراهم آورد.
🔹پتروشیمی گچساران میتواند مواد اولیه کارخانجات پتروشیمی بروجن، کازرون، ممسنی و پلیمر دهدشت را تأمین کند و بهلحاظ اشتغال نیز، بیش از ۲ هزار نفر بهطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول میسازد. آوردهی اولیه صنعت پتروشیمی گچساران برای این استان، سالانه ۸۰ میلیون دلار برآورد شده است.
🔹این پتروشیمی دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی بود. فعالیت واحدهای مختلف این مجتمع متکی به تجهیز شیر اطمینان خطوط الفین بود که از سوی یک شرکت دانشبنیان ایرانی ساخته شد. همچنین ساخت واحد تصفیه پساب شیمیایی توسط پیمانکاران اجرایی داخلی نیز از دیگر موارد تکیهبر نیروهای داخلی کشور محسوب میشود. کورههای الفین نیز که شامل ۶۶۸ مشعل هستند با استفاده از توان داخلی ساخته شده است.
🔹اکنون اما با دستور ویژهی رئیسجمهور مبنیبر احیای این پروژههای فراموش شده، مجموعهی پتروشیمی گچساران اوضاع خوبی پیدا کرده است. پس از سفر اول رئیسی به استان کهگیلویه و بویراحمد این پروژه سرعت مطلوبی به خود گرفت. با پیگیریهای ویژه دولت و تزریق ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل این مجموعه، هماکنون پیشرفت فیزیکیاش به بیش از ۹۵ درصد رسیده است. این اتفاق توانست پس از ۱۷ سال تعویق، امید را به دل مردم این استان بازگرداند و چرخهی اقتصادی این منطقه را به حرکت درآورد.
🇮🇷
📝 بایدن و نتانیاهو تلفنی دربارۀ ایران گفتوگو کردند
🍃🌹🍃
🔸کاخ سفید اعلام کرد که رئیسجمهور آمریکا و نخستوزیر رژیم صهیونیستی در تماسی تلفنی دربارهٔ هماهنگیها برای تقابل با ایران به روشهای مختلف از جمله رزمایشهای نظامی مشترک گفتوگو کرده و شراکت واشنگتن-تلآویو را سنگبنای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی دانستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ نظامی روسیه به حمله اوکراین به پل کریمه
🔹وزارت دفاع روسیه: ارتش روسیه در واکنش به حمله اوکراین به پل کریمه، حملات موشکی را علیه تأسیسات اوکراین در شهر «اودسا» که برای آمادهسازی حملات مورد استفاده قرار گرفته، انجام داد و این پایگاهها را منهدم کرد.