دانشگاه ادیان و مذاهب با همکاری مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه و مرکز تخصصی مهدویت برگزار میکند:
◻️دوره آشنایی با «موعود در ادیان»
◽️موعود در زرتشت
◽️موعود در یهودیت
◽️موعود در مسیحیت
◽️موعود در اسلام
🗓اول تا پنجم شهریور
🕰ساعت ۱۷ تا ۱۹
◽️هزینه ثبت نام: ۱۰۰ هزار تومان
لینک ثبت نام:
https://en.urd.ac.ir/p061/
این دوره بصورت آنلاین برگزار میگردد.
#موعود_در_ادیان
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
33.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛﷽
📚نشست دانش افزایی طلاب
📝موضوع: راهکارهای تقویت روحیه پژوهشگری
🎙استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد صادق فاضل
برگزار کننده کارگاه: گروه پژوهشی شهید مجید قربانخانی
#کارگاه_پژوهشی
#مهارت_افزایی
@pajoohesh_esfahan
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚مجله الکترونیکی
فقه و عاشورا
◽️مجله الکترونیکی فقه و عاشورا در ۹ بخش
◽️گفتگوهای علمی
◽️یادداشتهای تحلیلی
◽️گزارشهای تفصیلی
◽️احکام عزاداری
◽️عاشورا پژوهی
◽️عزاداری در ایام کرونا
◽️مرجعیت
◽️کتاب
◽️چندرسانهای
با بیش از ۱۵۰ مطلب از علما و اساتید مطرح حوزه و دانشگاه، از سوی «شبکه اجتهاد» منتشر شد و در دسترس عموم علاقهمندان قرار گرفت.
مشاهده کنید:
https://b2n.ir/h34438
#مجله
#الکترونیکی
#فقه_و_عاشورا
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
CamScanner 08-20-2021 19.15.pdf
801.4K
♦️مقتل الحسین علیه السلام
📖مقتل خوانی
📕مقتل اللهوف علی قتلی الطفوف
تالیف: سید ابن طاووس
ترجمه: سید احمد فهری زنجانی
📖فی الامور المتاخر عن قتله صلوات الله علیه و هی تمام ما اشرنا الیه
در کارهایی که پس از شهادت حضرت انجام گرفت.
بخش نهم
#مقتل_خوانی
#مقتل_الحسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📗حماسه امام سجاد(علیهالسلام)
مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی مبارزات سیاسی - فرهنگی امام سجّاد (علیهالسلام)
این کتاب در سه بخش تنظیم گردیده است، بخش نخست که در کتاب با عنوان"به جای مقدمه" آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگرهی جهانی امام رضا (علیهالسلام) می باشد. ایشان در این سخنرانی که در سال ۱۳۶۵ ایراد گردیده به تبیین نظریهی انسان ۲۵۰ ساله پرداخته اند.
بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین (علیهالسلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال ۱۳۵۲ در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران "مسجد کرامت" شهر مشهد مقدّس پس از اقامهی نماز مغرب و عشا بیان شده است.
همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد (علیهالسلام)، مجموعه مصاحبههای مجلّهی پاسدار اسلام با ایشان که در سال ۱۳۶۱ صورت گرفته و در شمارههای ۶ تا ۱۲ آن نشریه منتشر گردیده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.
#طرح
#محرم_خوانی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌑چه گذشت.
🌙محرم الحرام
دوازدهم محرم الحرام ۶۱ ه . ق
مظلوميّت امام حسين عليه السلام و يارانش در يك بُعد نبوده است؛ بلكه ابعاد گوناگونى از مظلوميّت در حادثه كربلا ديده مى شود، از جمله سرها را بالاى نيزه بردن، جلوگيرى از دفن پيكر شهيدان، اسارت زنان و كودكان آل پيغمبر صلى الله عليه و آله و گرداندن آنها در شهرهاى مختلف و جهات ديگر مظلوميّت، همه از ويژگىهاى اين حادثه است كه آن را از حوادث مشابه ديگر جدا مى سازد.[۱]
دفن شهدای کربلا
تا روز دوازدهم محرم، پيكر پاك و بی سر فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود.[۲] بنا به نقل مشهور اجساد مطهر شهدا سه روز زير آفتاب بر روى زمين مانده[۳]بودند و باد صحرا بر آن بدن هاى پاك مى وزيد.[۴]
خاکسپاری شهدای کربلا توسط بنیاسد؛ حضور امام سجاد (علیه السلام) برای شناسایی و دفن شهدا
گفتنی است طائفه بنىاسد كه در غاضريه محلهاى نزديك كربلا منزل داشتند، پس از تخليه كربلا از سپاه ابن سعد به كربلا آمدند و آن بدنهاى پاك را در خاك و خون مشاهده كردند.[۷]
آنان از زن و مرد فريادشان به ناله و شيون بلند شد. وقتى كه مصمم شدند آن بدن هاى پاك را دفن كنند، چون نه سر در بدن داشتند و نه لباسى بر تن، هيچ يك را نمى شناختند. لذا متحير و سرگردان بودند كه چه كنند، ناگاه امام سجاد عليه السلام از سمت صحرا به سوى آنان آمد و شهدا را به آنها معرفى كرد. و قبل از همه به دفن پيكر پاك امام حسين عليه السلام اقدام فرمود.[۸]
او در گوشه اى از كربلا كمى خاك را كنار زد، قبرى ساخته و پرداخته آشكار شد، دست ها را زير بدن قرار داد و به تنهايى به داخل قبر برد و فرمود: «با من كسانى هستند كه مرا يارى كنند». چون بدن را در قبر نهاد صورت مباركش را بر گلوى بريده پدرش گذاشت و در حالى كه باران اشك چون ابر بهارى بر گونه هايش جارى بود، فرمود:«طُوبى لِأَرْضٍ تَضَمَّنَتْ جَسَدَكَ الطّاهِرَ، فَإنّ الدُّنْيا بَعْدَك مُظْلِمَةٌ وَالْآخِرَةُ بِنُورِكَ مُشْرِقَةٌ، أَمَّا اللَّيْلُ فَمُسَهَّدٌ وَالْحُزْنُ فَسَرْمَدٌ، أَوْ يَخْتارَ اللَّهُ لِأَهْلِ بَيْتِكَ دارَكَ الَّتي أَنْتَ بِها مُقيمٌ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ يَابْنَ رَسُولِ اللَّه وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ؛ خوشا به آن زمينى كه پيكر پاك تو را در برگرفته، دنيا پس از تو تاريك شد و آخرت به نور جمال تو روشن گشت. شبها ديگر خواب به سراغم نمىآيد و اندوهم پايانى نخواهد داشت. تا آن زمان كه خداوند اهل بيت تو را به تو ملحق كند و در كنار تو جاى دهد. درود و سلامم بر تو باد اى فرزند رسول خدا و رحمت و بركات خدا بر تو باد».[۹]
راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین(علیه السلام)
آن حضرت آنگاه از قبر خارج شد و آن را از خاك پوشاند و با انگشت روى قبر نوشت: «هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبيطالِب الَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على عليه السلام است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند».[۱۰]
سپس بدن پاك على اكبر عليه السلام پايين پاى حضرت به خاك سپرده شد و بقيه شهدا از بنى هاشم و اصحاب نيز در يك قبر دسته جمعى پايين پاى امام عليه السلام دفن شدند.[۱۱]،[۱۳]
آنگاه امام سجاد عليه السلام، قوم بنى اسد را به طرف نهر علقمه محل شهادت حضرت عباس قمر بنى هاشم راهنمايى كرد. و پيكر پاك آن حضرت را در همانجا دفن نمودند.
امام زين العابدين عليه السلام در حال دفن عمويش گريه سوزناكى كرد و فرمود: «عَلَى الدُّنْيا بَعْدَكَ الْعَفا يا قَمَرَ بَني هاشِمٍ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ مِنْ شَهيدٍ مُحْتَسَبٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ؛ اى قمر بنى هاشم! بعد از تو خاك بر سر دنيا، بر تو درود مى فرستم و رحمت و بركات خداوند را براى تو طلب مى كنم».[۱۳]،[۱۴]
سپس بنى اسد «حبيب بن مظاهر» را كه بزرگ قبيله آنان بود، جداگانه همانجايى كه اكنون هست دفن نمودند.[۱۵]،[۱۶]
چگونگی تدفین امام حسین(علیه السلام) توسط امام سجاد(علیه السلام) با وجود اسارت
در اينكه امام سجاد عليه السلام چگونه در حال اسارت اقدام به چنين عملى نموده است، روايات زيادى در دست است كه مى رساند برابر مبانى اعتقادى شيعه، متولى كفن و دفن هر امامى، امام بعد از اوست. از جمله در روايتى از امام رضا عليه السلام مى خوانيم كه به همين نكته اشاره كرده در پاسخ على بن حمزه فرمودند: «همان كسى كه على بن الحسين عليه السلام را قدرت داده است كه (در حال اسارت) به كربلا بيايد و جسد مطهّر پدرش را به خاك سپارد، به صاحب اين امر (اشاره به خودش) قدرت داده است تا به بغداد آمده و امر پدرش (حضرت موسى بن جعفر عليه السلام) را عهده دار گردد و سپس بازگردد. با اين تفاوت كه وى همانند امام على بن الحسين عليه السلام در بند اسارت گرفتار نبوده است».[۱۷]،[۱۸]
ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه سید بن طاووس می نویسد: عمر بن سعد، سر مبارک امام حسین علیه السلام را در همان روز عاشورا با «خولى بن يزيد اصبحى» و «حميد بن مسلم ازْدى» به نزد «ابن زياد» فرستاد و بقيه سرها را با «شمر بن ذى الجوشن» و «قيس بن اشعث» و «عمر بن حجّاج» روانه كوفه كرد.[۱۹]
خود عمر سعد تا ظهر روز دوم (روز يازدهم) در كربلا ماند، سپس با اسيران حرم حسينى به سوى كوفه روانه شد.[۲۰]
هنگامى كه كاروان اسيران به كوفه نزديك شدند، مردم براى تماشاى آنها اجتماع كردند؛ در آن ميان زنى از كوفيان از بالاى بام فرياد زد: «[۲۱] مِنْ أَىِّ الْاسارى أَنْتُنَّ؟؛ شما از كدامين اسيرانيد؟» پاسخ دادند: «نَحْنُ اسارى آلِ مُحَمَّدٍ؛ ما اسيران از خاندان محمديم!».[۲۲]
آن زن وقتى اين سخن را شنيد، از بام به زير آمد و مقدارى مقنعه و لباس و چادر به آنها داد، تا خود را (به طور كامل) بپوشانند. مردم كوفه كه چنين صحنه هايى را مشاهده كردند، گريه و زارى سر دادند.[۲۳]
امام زين العابدين عليه السلام وقتى گريه آنها را ديد، فرمود: «اتَنُوحُونَ وَ تَبْكُونَ مِنْ اجْلِنا، فَمَنِ الَّذي قَتَلَنا؟؛ آيا براى ما نوحه و گريه مى كنيد، پس چه كسى ما را كشته است؟».[۲۴]،[۲۵]
شهادت امام سجاد(عليه السلام)
دوازدهم محرّم روز شهادت امام زين العابدين عليه السلام (بنابر روايتى در سال ۹۴ يا ۹۵ هجرى قمرى) است.[۲۶]،[۲۷]
[۱] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۳۳.
[۲] همان ؛ ص ۵۴۴
[۳] همان؛ ص ۵۵۱
[۴] همان.
[۷] همان؛ ص ۵۵۱
[۸] همان.
[۹] همان.
[۱۰] همان.
[۱۱] ر.ک: ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۰- ۴۷۱ ، مقتل الحسين مقرّم؛ ص ۳۲۰
[۱۲] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۵۲
[۱۳] مقتل الحسين مقرّم؛ ص 320 ، ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۱
[۱۴] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۵] قصه كربلا؛ ص ۴۱۸
[۱۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۷] بحارالانوار؛ ج ۴۸؛ ص ۲۷۰
[۱۸] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۹] همان ؛ ص ۵۵۷
[۲۰] همان.
[۲۱] همان.
[۲۲] همان.
[۲۳] همان.
[۲۴] ملهوف( لهوف)؛ ص ۱۸۹- ۱۹۲ ( با تلخيص).
[۲۵] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۷
[۲۶] بحارالانوار؛ ج ۴۶؛ ص ۱۵۱؛ ح ۱۱
[۲۷] كليات مفاتيح نوين ؛ ص ۶۰۰
#محرم_الحرام
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
CamScanner 08-21-2021 19.47.pdf
815.5K
♦️مقتل الحسین علیه السلام
📖مقتل خوانی
📕مقتل اللهوف علی قتلی الطفوف
تالیف: سید ابن طاووس
ترجمه: سید احمد فهری زنجانی
📖فی الامور المتاخر عن قتله صلوات الله علیه و هی تمام ما اشرنا الیه
در کارهایی که پس از شهادت حضرت انجام گرفت.
بخش دهم
#مقتل_خوانی
#مقتل_الحسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
◾️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی در گذشت حجتالاسلام و المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم فرزانه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی رضوانالله علیه را به علمای اعلام و جامعهی روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به ویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان آن روحانی جلیلالقدر تسلیت عرض میکنم.
ایشان نمونه بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصههای بینالمللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت میکنم.
سید علی خامنه ای
۳۰ مرداد ۱۴۰۰
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
38.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛﷽
📚 نشست دانش افزایی طلاب
📝 موضوع: راهکارهای تقویت روحیه پژوهشگری
🎙 استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد صادق فاضل
برگزار کننده کارگاه: گروه پژوهشی شهید مجید قربانخانی
قسمت دوم
#کارگاه_پژوهشی
#مهارت_افزایی
@pajoohesh_esfahan
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📕خطبه های آتشین
✍نویسنده: حسین رفوگران
کتاب خطبه های آتشین، ترجمهی نظم و نثر خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد اموی و خطبه های حضرت زینب علیها السلام در کوفه و شام است. خطبه هایی که مانع از شهادت امام سجاد علیه السلام به دست یزید شد، و روشنگری هایی که سبب شد اهل بیت امام بعد از اسارت با عزت به مدینه بازگردند و چهره ی منفور یزید و یزیدیان برای مردم آشکار شود و زمینه ساز قیام های بعد از عاشورا شد.
#طرح
#محرم_خوانی
📚📚📚کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜کربلا از آغاز تا پایان
گزارشی از واقعه کربلا آنچنان که در مصادر قدیمی آمده است و ضمیمه آن تحلیلهایی هست که بر اساس همان نقلهاست.
مقاله استاد رسول جعفریان
https://b2n.ir/j64711
#مقاله
#واقعه_کربلا
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚افتتاح سایت اینترنتی مجموعه مقالات سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب
به همت دبیرخانه دائمی سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب در دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، سایت اینترنتی مجموعه مقالات بیانیه گام دوم انقلاب راه اندازی شد.
لازم به ذکر است تاکنون در این سایت متن کامل حدود ۲۰۰ مقاله علمی مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستخرج از
نخستین همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع:
الگوی نظام انقلابی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸)
و دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع:
مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) منتشر شده است.
علاقه مندان می توانند جهت دریافت متن کامل این مقالات به لینک های زیر مراجعه نمایند:
🔰لینک متن کامل مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی گام دوم انقلاب:
الگوی نظام انقلابی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸)
https://ic2.ihu.ac.ir/issue_2201141_2201143.html
🔰لینک متن کامل مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب:
مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹)
https://ic2.ihu.ac.ir/issue_2201142_2201144.html
#مقاله
#مقاله_علمی
#گام_دوم_انقلاب
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh