📗حماسه امام سجاد(علیهالسلام)
مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی مبارزات سیاسی - فرهنگی امام سجّاد (علیهالسلام)
این کتاب در سه بخش تنظیم گردیده است، بخش نخست که در کتاب با عنوان"به جای مقدمه" آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگرهی جهانی امام رضا (علیهالسلام) می باشد. ایشان در این سخنرانی که در سال ۱۳۶۵ ایراد گردیده به تبیین نظریهی انسان ۲۵۰ ساله پرداخته اند.
بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین (علیهالسلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال ۱۳۵۲ در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران "مسجد کرامت" شهر مشهد مقدّس پس از اقامهی نماز مغرب و عشا بیان شده است.
همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد (علیهالسلام)، مجموعه مصاحبههای مجلّهی پاسدار اسلام با ایشان که در سال ۱۳۶۱ صورت گرفته و در شمارههای ۶ تا ۱۲ آن نشریه منتشر گردیده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.
#طرح
#محرم_خوانی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌑چه گذشت.
🌙محرم الحرام
دوازدهم محرم الحرام ۶۱ ه . ق
مظلوميّت امام حسين عليه السلام و يارانش در يك بُعد نبوده است؛ بلكه ابعاد گوناگونى از مظلوميّت در حادثه كربلا ديده مى شود، از جمله سرها را بالاى نيزه بردن، جلوگيرى از دفن پيكر شهيدان، اسارت زنان و كودكان آل پيغمبر صلى الله عليه و آله و گرداندن آنها در شهرهاى مختلف و جهات ديگر مظلوميّت، همه از ويژگىهاى اين حادثه است كه آن را از حوادث مشابه ديگر جدا مى سازد.[۱]
دفن شهدای کربلا
تا روز دوازدهم محرم، پيكر پاك و بی سر فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود.[۲] بنا به نقل مشهور اجساد مطهر شهدا سه روز زير آفتاب بر روى زمين مانده[۳]بودند و باد صحرا بر آن بدن هاى پاك مى وزيد.[۴]
خاکسپاری شهدای کربلا توسط بنیاسد؛ حضور امام سجاد (علیه السلام) برای شناسایی و دفن شهدا
گفتنی است طائفه بنىاسد كه در غاضريه محلهاى نزديك كربلا منزل داشتند، پس از تخليه كربلا از سپاه ابن سعد به كربلا آمدند و آن بدنهاى پاك را در خاك و خون مشاهده كردند.[۷]
آنان از زن و مرد فريادشان به ناله و شيون بلند شد. وقتى كه مصمم شدند آن بدن هاى پاك را دفن كنند، چون نه سر در بدن داشتند و نه لباسى بر تن، هيچ يك را نمى شناختند. لذا متحير و سرگردان بودند كه چه كنند، ناگاه امام سجاد عليه السلام از سمت صحرا به سوى آنان آمد و شهدا را به آنها معرفى كرد. و قبل از همه به دفن پيكر پاك امام حسين عليه السلام اقدام فرمود.[۸]
او در گوشه اى از كربلا كمى خاك را كنار زد، قبرى ساخته و پرداخته آشكار شد، دست ها را زير بدن قرار داد و به تنهايى به داخل قبر برد و فرمود: «با من كسانى هستند كه مرا يارى كنند». چون بدن را در قبر نهاد صورت مباركش را بر گلوى بريده پدرش گذاشت و در حالى كه باران اشك چون ابر بهارى بر گونه هايش جارى بود، فرمود:«طُوبى لِأَرْضٍ تَضَمَّنَتْ جَسَدَكَ الطّاهِرَ، فَإنّ الدُّنْيا بَعْدَك مُظْلِمَةٌ وَالْآخِرَةُ بِنُورِكَ مُشْرِقَةٌ، أَمَّا اللَّيْلُ فَمُسَهَّدٌ وَالْحُزْنُ فَسَرْمَدٌ، أَوْ يَخْتارَ اللَّهُ لِأَهْلِ بَيْتِكَ دارَكَ الَّتي أَنْتَ بِها مُقيمٌ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ يَابْنَ رَسُولِ اللَّه وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ؛ خوشا به آن زمينى كه پيكر پاك تو را در برگرفته، دنيا پس از تو تاريك شد و آخرت به نور جمال تو روشن گشت. شبها ديگر خواب به سراغم نمىآيد و اندوهم پايانى نخواهد داشت. تا آن زمان كه خداوند اهل بيت تو را به تو ملحق كند و در كنار تو جاى دهد. درود و سلامم بر تو باد اى فرزند رسول خدا و رحمت و بركات خدا بر تو باد».[۹]
راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین(علیه السلام)
آن حضرت آنگاه از قبر خارج شد و آن را از خاك پوشاند و با انگشت روى قبر نوشت: «هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبيطالِب الَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على عليه السلام است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند».[۱۰]
سپس بدن پاك على اكبر عليه السلام پايين پاى حضرت به خاك سپرده شد و بقيه شهدا از بنى هاشم و اصحاب نيز در يك قبر دسته جمعى پايين پاى امام عليه السلام دفن شدند.[۱۱]،[۱۳]
آنگاه امام سجاد عليه السلام، قوم بنى اسد را به طرف نهر علقمه محل شهادت حضرت عباس قمر بنى هاشم راهنمايى كرد. و پيكر پاك آن حضرت را در همانجا دفن نمودند.
امام زين العابدين عليه السلام در حال دفن عمويش گريه سوزناكى كرد و فرمود: «عَلَى الدُّنْيا بَعْدَكَ الْعَفا يا قَمَرَ بَني هاشِمٍ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ مِنْ شَهيدٍ مُحْتَسَبٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ؛ اى قمر بنى هاشم! بعد از تو خاك بر سر دنيا، بر تو درود مى فرستم و رحمت و بركات خداوند را براى تو طلب مى كنم».[۱۳]،[۱۴]
سپس بنى اسد «حبيب بن مظاهر» را كه بزرگ قبيله آنان بود، جداگانه همانجايى كه اكنون هست دفن نمودند.[۱۵]،[۱۶]
چگونگی تدفین امام حسین(علیه السلام) توسط امام سجاد(علیه السلام) با وجود اسارت
در اينكه امام سجاد عليه السلام چگونه در حال اسارت اقدام به چنين عملى نموده است، روايات زيادى در دست است كه مى رساند برابر مبانى اعتقادى شيعه، متولى كفن و دفن هر امامى، امام بعد از اوست. از جمله در روايتى از امام رضا عليه السلام مى خوانيم كه به همين نكته اشاره كرده در پاسخ على بن حمزه فرمودند: «همان كسى كه على بن الحسين عليه السلام را قدرت داده است كه (در حال اسارت) به كربلا بيايد و جسد مطهّر پدرش را به خاك سپارد، به صاحب اين امر (اشاره به خودش) قدرت داده است تا به بغداد آمده و امر پدرش (حضرت موسى بن جعفر عليه السلام) را عهده دار گردد و سپس بازگردد. با اين تفاوت كه وى همانند امام على بن الحسين عليه السلام در بند اسارت گرفتار نبوده است».[۱۷]،[۱۸]
ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه سید بن طاووس می نویسد: عمر بن سعد، سر مبارک امام حسین علیه السلام را در همان روز عاشورا با «خولى بن يزيد اصبحى» و «حميد بن مسلم ازْدى» به نزد «ابن زياد» فرستاد و بقيه سرها را با «شمر بن ذى الجوشن» و «قيس بن اشعث» و «عمر بن حجّاج» روانه كوفه كرد.[۱۹]
خود عمر سعد تا ظهر روز دوم (روز يازدهم) در كربلا ماند، سپس با اسيران حرم حسينى به سوى كوفه روانه شد.[۲۰]
هنگامى كه كاروان اسيران به كوفه نزديك شدند، مردم براى تماشاى آنها اجتماع كردند؛ در آن ميان زنى از كوفيان از بالاى بام فرياد زد: «[۲۱] مِنْ أَىِّ الْاسارى أَنْتُنَّ؟؛ شما از كدامين اسيرانيد؟» پاسخ دادند: «نَحْنُ اسارى آلِ مُحَمَّدٍ؛ ما اسيران از خاندان محمديم!».[۲۲]
آن زن وقتى اين سخن را شنيد، از بام به زير آمد و مقدارى مقنعه و لباس و چادر به آنها داد، تا خود را (به طور كامل) بپوشانند. مردم كوفه كه چنين صحنه هايى را مشاهده كردند، گريه و زارى سر دادند.[۲۳]
امام زين العابدين عليه السلام وقتى گريه آنها را ديد، فرمود: «اتَنُوحُونَ وَ تَبْكُونَ مِنْ اجْلِنا، فَمَنِ الَّذي قَتَلَنا؟؛ آيا براى ما نوحه و گريه مى كنيد، پس چه كسى ما را كشته است؟».[۲۴]،[۲۵]
شهادت امام سجاد(عليه السلام)
دوازدهم محرّم روز شهادت امام زين العابدين عليه السلام (بنابر روايتى در سال ۹۴ يا ۹۵ هجرى قمرى) است.[۲۶]،[۲۷]
[۱] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۳۳.
[۲] همان ؛ ص ۵۴۴
[۳] همان؛ ص ۵۵۱
[۴] همان.
[۷] همان؛ ص ۵۵۱
[۸] همان.
[۹] همان.
[۱۰] همان.
[۱۱] ر.ک: ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۰- ۴۷۱ ، مقتل الحسين مقرّم؛ ص ۳۲۰
[۱۲] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۵۲
[۱۳] مقتل الحسين مقرّم؛ ص 320 ، ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۱
[۱۴] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۵] قصه كربلا؛ ص ۴۱۸
[۱۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۷] بحارالانوار؛ ج ۴۸؛ ص ۲۷۰
[۱۸] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۲
[۱۹] همان ؛ ص ۵۵۷
[۲۰] همان.
[۲۱] همان.
[۲۲] همان.
[۲۳] همان.
[۲۴] ملهوف( لهوف)؛ ص ۱۸۹- ۱۹۲ ( با تلخيص).
[۲۵] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۵۷
[۲۶] بحارالانوار؛ ج ۴۶؛ ص ۱۵۱؛ ح ۱۱
[۲۷] كليات مفاتيح نوين ؛ ص ۶۰۰
#محرم_الحرام
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
CamScanner 08-21-2021 19.47.pdf
815.5K
♦️مقتل الحسین علیه السلام
📖مقتل خوانی
📕مقتل اللهوف علی قتلی الطفوف
تالیف: سید ابن طاووس
ترجمه: سید احمد فهری زنجانی
📖فی الامور المتاخر عن قتله صلوات الله علیه و هی تمام ما اشرنا الیه
در کارهایی که پس از شهادت حضرت انجام گرفت.
بخش دهم
#مقتل_خوانی
#مقتل_الحسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
◾️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی در گذشت حجتالاسلام و المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم فرزانه جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی رضوانالله علیه را به علمای اعلام و جامعهی روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به ویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان آن روحانی جلیلالقدر تسلیت عرض میکنم.
ایشان نمونه بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصههای بینالمللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت میکنم.
سید علی خامنه ای
۳۰ مرداد ۱۴۰۰
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
38.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛﷽
📚 نشست دانش افزایی طلاب
📝 موضوع: راهکارهای تقویت روحیه پژوهشگری
🎙 استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد صادق فاضل
برگزار کننده کارگاه: گروه پژوهشی شهید مجید قربانخانی
قسمت دوم
#کارگاه_پژوهشی
#مهارت_افزایی
@pajoohesh_esfahan
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📕خطبه های آتشین
✍نویسنده: حسین رفوگران
کتاب خطبه های آتشین، ترجمهی نظم و نثر خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد اموی و خطبه های حضرت زینب علیها السلام در کوفه و شام است. خطبه هایی که مانع از شهادت امام سجاد علیه السلام به دست یزید شد، و روشنگری هایی که سبب شد اهل بیت امام بعد از اسارت با عزت به مدینه بازگردند و چهره ی منفور یزید و یزیدیان برای مردم آشکار شود و زمینه ساز قیام های بعد از عاشورا شد.
#طرح
#محرم_خوانی
📚📚📚کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜کربلا از آغاز تا پایان
گزارشی از واقعه کربلا آنچنان که در مصادر قدیمی آمده است و ضمیمه آن تحلیلهایی هست که بر اساس همان نقلهاست.
مقاله استاد رسول جعفریان
https://b2n.ir/j64711
#مقاله
#واقعه_کربلا
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚افتتاح سایت اینترنتی مجموعه مقالات سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب
به همت دبیرخانه دائمی سلسله همایش های بین المللی گام دوم انقلاب در دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، سایت اینترنتی مجموعه مقالات بیانیه گام دوم انقلاب راه اندازی شد.
لازم به ذکر است تاکنون در این سایت متن کامل حدود ۲۰۰ مقاله علمی مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مستخرج از
نخستین همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع:
الگوی نظام انقلابی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸)
و دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع:
مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) منتشر شده است.
علاقه مندان می توانند جهت دریافت متن کامل این مقالات به لینک های زیر مراجعه نمایند:
🔰لینک متن کامل مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی گام دوم انقلاب:
الگوی نظام انقلابی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸)
https://ic2.ihu.ac.ir/issue_2201141_2201143.html
🔰لینک متن کامل مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب:
مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز (تهران: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹)
https://ic2.ihu.ac.ir/issue_2201142_2201144.html
#مقاله
#مقاله_علمی
#گام_دوم_انقلاب
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
CamScanner 08-22-2021 13.21.pdf
897.3K
♦️مقتل الحسین علیه السلام
📖مقتل خوانی
📕مقتل اللهوف علی قتلی الطفوف
تالیف: سید ابن طاووس
ترجمه: سید احمد فهری زنجانی
📖فی الامور المتاخر عن قتله صلوات الله علیه و هی تمام ما اشرنا الیه
در کارهایی که پس از شهادت حضرت انجام گرفت.
بخش پایانی
و الحمدالله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا
#مقتل_خوانی
#مقتل_الحسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰نشر معارف نماز در فضای مجازی
ویژه مخاطبان نوجوان و جوان
📄طرح های ویژه طلاب و اساتید، صاحب ایده و طرح نو
◽️موضوعات اولویت دار
▫️نماز در کلام وحی
▫️نماز در سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام
▫️نماز در سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
▫️آثار نماز در زندگی
▫️راه های فرهنگ سازی در خانواده
▫️شیوه های تشویق فرزندان به نماز
▫️شیوه های انس نوجوانان با نماز
▫️راه های پر جاذبه کردن مساجد برای جذب نسل نو
▫️راهکارهای هویت حضور نسل نو در نمازهای جماعت مساجد
▫️راه های تقویت پیوند بین خانه و مدرسه و مسجد
▫️روش های تعامل با نوجوانان در زمینه اقامه نماز
▫️آنچه نوجوانان باید در مرحله تکلیف بدانند
▫️وظایف والدین در مرحله تکلیف فرزندان
▫️معرفی الگوهای نماز
▫️پاسخ به شبهات نماز
🗓مهلت طرح ها و ایده ها
تا تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳
🔰ارسال طرح و ایده ها به آی دی
@f_ahmadiyan
💠معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
#طرح
#ایده_ها
#معارف_نماز
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🌑چه گذشت.
🌙محرم الحرام
سیزدهم محرم الحرام ۶۱ ه.ق
در سیزدهم محرم، خطابه آتشين حضرت زينب (عليها السلام) در بازار كوفه
لرزه بر اندام جنايتكاران بنى اميّه افكند و پايه هاى كاخ حكومت غاصبانه آنها را متزلزل ساخت و بذرهاى انقلاب را بر ضد اين حكومت جبار و جائر در قلوب مردم كوفه و شام پاشيد.[۱] در خطبه کوبندۀ شير زنِ ميدانِ كربلا در كوفه، با صراحت آمده است: «گريه مى كنيد و ناله سر مى دهيد، بخدا بسيار بگرييد و كمتر بخنديد، لكّه ننگى بر دامان شما نشست كه با هيچ آبى پاك نمى شود. شما چگونه اجازه داديد سلاله پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و پناهگاه شما در مشكلات كشته شود و چراغ فروزان جامعه شما را خاموش كنند؟!»[۲]،[۳] يكى از مسائل حيرت انگيز داستان كربلا همين خطبه غرّاء و تكان دهنده حضرت زينب كبرى عليها السلام است؛ زنى كه ديروز داغ شش برادر و دو فرزند و دهها نفر از بستگان و اصحاب باوفاى پدرش را ديده و اكنون به صورت اسيرى به سوى شام مى رود، بايد چنان پريشان و افسرده حال و ناتوان باشد كه حتى سخن گفتن عادى خويش را فراموش كند. امّا هنگامى كه مى بينيم همچون شيرى مى غرّد و همچون طوفانى سهمگين مى خروشد و سيلى از ملامت و سرزنش را به سوى بى وفايان كوفه سرازير مى سازد و قلوب و عواطف را تسخير مى كند و بذر انقلاب را بر ضدّ حكومت جائر بنى اميّه در سرزمين دلها مى پاشد؛ بر او آفرين و هزاران آفرين مى گوييم و مى دانيم كه او زاده على عليه السلام شير خدا و فاطمه عليها السلام بانوى بزرگ و شجاع اسلام است.[۴]
خطبه فاطمه صغری(س)[۵] در کوفه
خطبه دختر امام حسين عليه السلام همچون خطبه عمّه اش زينب عليها السلام يادآور خطبه هاى آتشين على عليه السلام در برابر دشمنان است. الفاظ، پرمعنى و هيجان انگيز، حملاتْ كوبنده، و تعبيراتْ تكان دهنده است و هرگز به [۶] سخنان يك مصيبت زده داغديده اسير نمى ماند![۷]
خطبه ام کلثوم(س) در کوفه
از كسانى كه در همان روز در كوفه براى مردم خطبه خواند جناب امّ كلثوم دختر اميرمؤمنان على عليه السلام بود.[۸] اين خطبه كه از زبان يكى ديگر از دختران على عليه السلام تراوش كرده، همانند دو خطبه پيشين از ادبيات بسيار قوى و شجاعانه برخوردار است و به منزله تيرهاى خلاصى است كه بر پيكر حكومت بنى اميه يكى پس از ديگرى وارد مى شود، و بذر انقلاب هاى آينده را در دلها مى پاشد.[۹] اين خطبه با اين ادبيات چنان تأثيرى از خود در زن و مرد كوفه گذارد كه همگى به هيجان آمدند، گويى عزيزترين عزيزانشان از دنيا رفته است؛ ناله هاى آنها كوفيان را به لرزه درآورد و كينه ها بر ضدّ بنى اميه در سينه ها موج مى زد و سرآغاز فصل تازه اى در تاريخ اسلام شد.[۱۰]
خطبه تاریخی امام سجاد(علیه السلام) در کوفه
داستان اين خطبه نشان مى دهد كه كوفيان با ضرباتى كه خطبه كوبنده امام سجاد عليه السلام بر روحشان وارد كرد چنان به هيجان آمدند كه آماده پيكار با دشمنان اهل بيت عليهم السلام و گرفتن انتقام از قاتلان شهداى كربلا شدند، ولى امام عليه السلام كه مى دانست آنها بى وفايى خود را بارها نشان داده اند و سست تر از آن هستند كه قيام همه جانبه اى بر ضد جانيان بنى اميه كنند، سخنان آنها را رد كرد و فرمود: به اين بسنده مى كنم كه بر ضد ما گامى بر نداريد كه به خير شما اميدى نيست اى سياه رويان![۱۱]
در مجموع اين خطبه ها، مشتمل بر بيان يك سلسله حقايق تاريخى است كه پرونده تاريك دشمنان اهل بيت عليهم السلام و بى وفايى مدّعيان دوستى را ورق مى زند و همه را رسوا مى كند.[۱۲] اين خطبه ها پرده ها را كنار مى زند و تبليغات چندين ساله بنى اميه را خنثى مى سازد و اسلام را از خطر بزرگى كه از سوى آنان و اعوان و انصارشان تهديد مى شد، رهايى مى بخشد.[۱۳] لذا اين خطبه ها نهال شهادت شهداى كربلا را آبيارى كرده و به ثمر مى نشاند و اگر اين خطبه ها نبود، به يقين وضع به گونه ديگرى بود.[۱۴]
اسراى اهل بیت(علیهم السلام) در مجلس ابن زیاد
ابن زياد سرمست از غرور پيروزى و براى قدرت نمايى، در كاخ خود نشست و اجازه ورود همگانى داد. سپس دستور داد، سر امام حسين عليه السلام را آورده و در برابرش قرار دهند و آنگاه فرمان داد كه زنان حريم حسينى و كودكانش را وارد كنند.[۱۵]
پاسخ کوبندۀ شیرزن کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیهابه ابن زیاد
زينب عليها السلام در مجلس ابن زياد در پاسخ به آن مرد سفّاك بى رحم و خطرناك، با يك دنيا شجاعت فرمود: [۱۶] «ما رَأَيْتُ إِلّا جَميلًا؛ جز خوبى (و شجاعت و عظمت) در كربلا نديدم». «هؤُلاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْلَ، فَبَرزُوا إلى مَضَاجِعِهِمْ ...؛ آنها گروهى بودند كه شهادت در سرنوشت شان رقم زده شده بود و به آرامگاه ابدى خود شتافتند و به زودى در دادگاه عدل الهى در برابر آنها ظاهر خواهى شد».[۱۷]عبيداللَّه بن زياد با شنيدن اين سخنان خشمگين شد[۱۸] و درماندگى خود را احساس کرد [۱۹]
جواب دندان شکن امام سجاد(علیه السلام)به ابن زیاد
امام سجّاد عليه السلام وقتى وارد مجلس ابن زياد شد، بين امام(علیه السلام) و او گفتگوى شديدى رخ داد به طورى كه ابن زياد دستور داد گردن امام عليه السلام را بزنند. زينب عليها السلام شجاعانه جلوى آنها را گرفت، بعد امام عليه السلام خطاب به ابن زياد فرمود: آيا مرا به مرگ تهديد مى كنى؟«اما عَلِمْتَ أَنَّ القَتْلَ لَنا عادَةٌ وَكَرامَتنا مِنَ اللَّهِ الشَّهادةُ؛ آيا[۲۰] ندانسته اى كه كشته شدن يك كار عادى و معمولى براى ماست، و كرامت و افتخار ما از جانب خدا، شهادت است».[۲۱]،[۲۲]
اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه
ابن زياد كه پس از این گفت و گوها، كاملًا شكست خورده بود، دستور داد اهل بیت (علیهم السلام) را با غل و زنجیر وارد زندان کوفه کردند.[۲۳]
اهانت عبیدالله بن زیاد به سر امام حسین (علیه السلام) در کوفه
مرحوم علامه مجلسى مى نويسد: از سعيد بن معاذ و عمرو بن سهل نقل شده است كه در مجلس ابن زياد حاضر بوديم و مشاهده كرديم كه عبيداللَّه با چوبدستىِ خود به چشمها و لبان امام حسين عليه السلام مى زد و نسبت به آن حضرت جسارت مى كرد.[۲۴]
سرگذشت سر مقدس سید الشهداء علیه السلام در کوفه
پس از این ماجرا سرهاى بريده را در كوى و برزن به نمايش گذاردند.[۲۵]مطابق نقل سيد بن طاووس پس از اين، ابن زياد دستور داد كه سر مبارك امام حسين عليه السلام را در كوچه هاى كوفه بگردانند (تا قدرت نمايى كند).[۲۶]،[۲۷]
آیاتی که سر مبارک امام حسین(علیه السلام) تلاوت کرد
شيخ مفيد در ارشاد نقل مى كند كه، عبيداللَّه بن زياد دستور داد سر مقدّس امام حسين عليه السلام را ميان همه كوچه ها و قبيله هاى كوفه بگردانند؛ به گمان خود از همه زهر چشم بگيرد. زيد بن ارقم كه شاهد اين ماجرا بود، نقل مى كند من در غرفه ام نشسته بودم كه سر امام حسين عليه السلام را در حالى كه بر فراز نيزه بود از كنارم عبور دادند. وقتى كه آن سر مقدس در برابر من قرار گرفت، شنيدم اين آيه را مى خواند: « «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً»؛ آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات عجيب ما بودند؟»[۲۸] با شنيدن اين آيه موى بر بدنم راست شد و (لرزيدم) و گفتم:[۲۹]«رَأْسُكَ وَاللَّهِ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! أَعْجَبُ وَأَعْجَبُ ؛ اى پسر رسول خدا! ماجراى سر تو بسيار شگفت انگيزتر و عجيب تر (از ماجراى اصحاب كهف و رقيم) است!».[۳۰]،[۳۱]
خبر شهادت امام حسین(علیه السلام) در مدینه و شام
عبيداللَّه بن زياد نامه اى به مدینه و شام نوشت و يزيد را از شهادت امام حسين عليه السلام و يارانش آگاه ساخت.[۳۲]،[۳۳]
شهادت عبدالله بن عفیف
«عبيداللَّه بن زياد» براى ايجاد جوّ تبليغاتى و توجيه عملكرد خود و جلوگيرى از شورش مردم، مردم را در مسجد گرد آورد و به منبر رفت.[۳۴]
سيد بن طاووس مى نويسد: ابن زياد نخست حمد و ثناى الهى را بجا آورد! و در ضمن سخنانش گفت: «سپاس خداوندى را كه حق و اهل آن را آشكار كرد و اميرالمؤمنين! و پيروانش را پيروز نمود و (نعوذ باللَّه) دروغگو فرزند دروغگو را كشت».[۳۵]
در اين ميان عبداللَّه بن عفيف أزْدى [۳۶] از جاى برخاست و فرياد زد: «يَابْنَ مَرْجانَةَ! إِنَ الْكَذَّابَ ابْنَ الْكَذَّابِ أَنْتَ وَأَبُوكَ، وَمَنِ اسْتَعْمَلَكَ وَأَبُوهُ. يا عَدُوَّاللَّهِ! أَتَقْتُلُونَ أَوْلادَ النَّبيّينَ وَ تَتَكَلَّمُونَ بِهذَا الْكَلامِ عَلى مَنابِرِ الْمُسْلِمينَ ؛ اى پسر مرجانه! دروغگو پسر دروغگو، تو و پدر توست و آن كسى است (يزيد) كه تو را به اين مقام منصوب كرد و پدر او (معاويه) است. اى دشمن خدا! آيا فرزندان پيامبران را مى كشيد و آنگاه بر منبر مسلمانان، اينگونه (وقيحانه) سخن مى گوييد؟!».[۳۷]
ابن زياد (كه انتظار چنين سخنى را از هيچ كس نداشت، آشفته و) خشمگين شد[۳۸] و در ادامه دستور داد گردنش را زدند و بدنش را در محله «سبخه»[۳۹] كوفه او را به دار[۴.] آويختند.[۴۱]،[۴۲]
به يقين افرادى مانند عبداللَّه بن عفيف در تاريخ كم اند، پيرمردى نابينا كه تاب و توان خود را در جنگ با دشمنان اسلام و اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله از دست داده، اين چنين با گفتار و عمل خود، جانانه از حق دفاع مى كند و جان خود را بر سر اين كار مى گذارد و خوشحال است كه به آرزوى ديرينه اش- همان شهادت در راه خدا رسيده است.[۴۳]
[۱] زهرا (سلام الله علیها) برترين بانوى جهان ؛ ص ۱۴۲.
[۲] ر.ک: بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۰۹ و ۱۶۵.
[۳] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۲۵.
[۴] همان ؛ ص ۵۶۵.
[۵] ظاهراً اين فاطمه، همان فاطمه بنت الحسين است كه همسر حسن مثنّى (فرزند امام حسن عليه السلام) بوده است و تعبير به «كَما قَتَلْتُمْ جَدَّنا
بِالْأَمْسِ» در خطبه وى كه مراد از آن اميرمؤمنان عليه السلام است، نيز شاهد اين سخن است؛ اما تعبير به «فاطمه صغرى » شايد نشانگر آن باشد كه امام حسين عليه السلام دختر ديگرى به نام فاطمه داشته، كه از او بزرگتر بوده است؛ ولى دليل تاريخى بر اين احتمال نداريم. بنابراين، بعيد نيست كه اين نام گذارى به خاطر شباهتى باشد كه فاطمه بنت الحسين به حضرت فاطمه زهرا عليها السلام داشت. همانگونه كه شيخ مفيد در ارشاد، ص ۳۶۶ نقل مى كند كه امام حسين عليه السلام به برادرزاده اش حسن كه براى خواستگارى يكى از دخترانش سكينه يا فاطمه آمده بود، فرمود: من فاطمه را براى تو بر مى گزينم، چرا كه شباهت فراوانى به مادرم فاطمه عليها السلام دارد. بنابراين وى را با مقايسه به آن بانوى بزرگ اسلام فاطمه صغرى عليها السلام ناميدند.( عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۶۵)
[۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۷۰.
[۷] همان ص ۵۷۱.
[۸] همان.
[۹] همان؛ص ۵۷۳.
[۱۰] همان.
[۱۱] همان؛ ص ۵۷۶.
[۱۲] همان؛ ص ۵۷۱.
[۱۳] همان.
[۱۴] همان.
[۱۵] همان ؛ ص ۵۷۶.
[۱۶] همان؛ ص ۲۵.
[۱۷] بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۱۶.
[۱۸] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۷۷.
[۱۹] همان.
[۲۰] گفتار معصومين(علیهم السلام) ؛ ج ۲ ؛ ص ۱۷۶.
[۲۱] تاريخ كامل ابن اثير؛ ج ۴ ؛ ص ۳۴.
[۲۲] گفتار معصومين(علیهم السلام)؛ ج ۲؛ ص ۱۷۷.
[۲۳] همان ؛ ص ۵۷۹.
[۲۴] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۷۹.
[۲۵] همان ؛ ص ۵۶۵.
[۲۶] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۳ .
[۲۷] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۱.
[۲۸] سورۀكهف؛ آيه ۹.
[۲۹] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۵.
[۳۰]. ارشاد مفيد؛ ص ۴۷۵ ، بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۲۱.
[۳۱] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۵.
[۳۲] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۸ .
[۳۳] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۷.
[۳۴] همان ؛ ص ۵۸۱.
[۳۵] همان.
[۳۶] سيد بن طاووس مى نويسد: وى از خوبان شيعه و از زاهدان بود؛ در جنگ جمل چشم چپ اوآسيب ديد و در جنگ صفين چشم ديگرش نابينا شد. وى همواره ملازم مسجد كوفه بود و تا شب در آنجا به نماز و عبادت مى پرداخت.( ملهوف( لهوف)، ص ۲۰۳).
[۳۷] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۸۲.
[۳۸] همان.
[۳۹] مقصود از« سبخه» كه به معناى شوره زار است، محله« كناسه» كوفه است.( بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۲۱).
[۴۰] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص ۵۸۴.
[41] ملهوف( لهوف)؛ ص ۲۰۳- ۲۰۷ ، بحارالانوار؛ ج ۴۵؛ ص ۱۱۹- ۱۲۲.
[۴۲] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۵۸۵.
[۴۳] همان.
#محرم_الحرام
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
اداره رسانه و فضای مجازی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند
نخستین دوره از سلسله دوره های آموزشی سواد رسانه و فضای مجازی
#دوره_مقدماتی_فضای_مجازی
ویژه طلاب خواهر سراسر کشور
🗓زمان ثبت نام : ۲۶ مرداد تا ۴ شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓زمان دوره : ۷ تا ۲۱ شهریور ماه
(به مدت ۱۰ ساعت )
استاد دوره : مدرس برجسته کشوری مهندس مصطفی ضابط ( رزومه استاد )
◽️ویژگی های دوره
◽️پشتیبانی آنلاین
◽️صدور گواهینامه
◽️ارتباط مستقیم با استاد
◽️ایجاد شبکه ارتباطی بین فراگیران
جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید
http://poll.whc.ir/853197
کسب اطلاعات بیشتر : @resanehsho
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
@kowsarnews
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🕌مشارکت در طرح توسعه حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) مزین بنام صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری علیها السلام
با اشتراک گذاشتن این بنر در توسعه حرم حسینی علیه السلام سهیم باشیم.
🔰ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران
https://eitaa.com/atabat_tehran
#طرح
#توسعه_حرم_حسینی_ع
#صحن_حضرت_زینب_س
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh