❓آیا هرگونه توسل و استغاثه به غیر خدا شرک است؟
زیرا بر اساس حدیث مشهور «الدُعاء هُو العِبادة»، دعا به معنای پرستش و عبادت می باشد و در مورد غیر خدا جایز نیست.
🔹اگر معنای حدیث آن است که «تمام اقسام دعا کردن، عبادت است»، اشکال وارد نیست؛ زیرا واژه «دعا» در قرآن کریم، غیر از معنای پرستش، به معانی دیگر نیز به کار رفته است.
🔸معنای صحیح حدیث آن است که میفرماید: «هر نوع عبادت و پرستش، دعا کردن می باشد». عبادت چیزی جز دعا نیست و مسلمانان هنگام عبادت خواه نماز، خواه روزه یا حج، مشغول دعا هستند. در قرآن نیز به این نکته اشاره شده است.
⬅️ طبق معنای دوم، توسل و استغاثه به غیر خدا، دعا می باشد، اما «عبادت» نیست.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 جوانان ، نقش آفرینان ظهور...
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «إِنَّ أَصْحَابَ الْقَائِمِ شَبَابٌ لَا كُهُولَ فِيهِمْ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ أَوْ كَالْمِلْحِ فِي الزَّادِ وَ أَقَلُّ الزَّادِ الْمِلْحُ»؛
«ياران و اصحاب امام مهدى علیه السلام، جوان اند و كهن سالان در ميان آنان اندک اند، مانند سرمه در چشم و نمک در زاد و توشه كه كمترين قسمت توشه، نمک است».
🔸امام صادق علیه السلام فرمود: «جوانان شيعه در حالی كه بر پشت بام هاى خود آرميده اند، در يک شب، بدون هيچ قرار قبلى به نزد صاحب خود برده شده و بامدادان در مكه حاضر مى شوند».
⬅️ از مجموع روایات ظهور می توان دریافت که شاکله حکومت امام زمان علیه السلام را جوانان تشکیل می دهند؛ علاوه بر اینکه خود حضرت نیز هنگام ظهور به شکل جوانی چهل ساله به نظر می رسد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓خلود کافران در دوزخ، چگونه با رحمانیت گسترده خداوند متعال سازگار است؟
آیا خدا میتواند شاهد حضور ابدی بندگان خود در این دوزخ باشد؟
🔹رابطه میان عمل و اثر آن یک رابطه قراردادی نیست، بلکه یک رابطۀ عینی و واقعی است. طبق این رابطه، اثر عمل از عمل جدا نمی شود.
🔸این آثار واقعی، گاه با تجربه دانسته می شود؛ ضمن آنکه اثر این اعمال متفاوت است. برای نمونه، اثر ریختن آب، مرطوب شدن زمین یا فرش است؛ اثر خوردن زهر، از دست دادن جان است.
🔹خداوند متعال نیز جز در موارد خاص، به قوانین تکوینی و علّی میان عمل و اثر عمل دست نمی زند.
🔸آثار برخی از این اعمال برای همیشه دامنگیر انسان است. مثلاً فروکردن سوزن در چشم، موجب کوری میشود. اگر این فرد چندهزار سال نیز عمر کند به همان اندازه نابیناست؛ یعنی یک اثر ابدی می تواند داشته باشد.
🔹گاه دین از آثار واقعی برخی اعمال خبر داده است. کفر عامدانه، یک اثر جاودانه دارد و آن هم بقای در جهنم است. شخص کافر نیز با پذیرش این اثر، این عمل ر اپذیرفته است.
🔸رحمانیت خدا مبتنی بر احساسات نیست، بلکه مبتنی بر حکمت و عدالت است. عدالت به معنای قراردادن هر چیزی سر جای خود است. وقتی عملی صورت بگیرد، ولی اثر آن تحقق نیابد، چنین چیزی خلاف عدالت است. اگر ششمیر را وارد بدن کسی کنیم، ولی خون جاری نشود و اثر نکند، کار، سر جای خود نیست و عدالت، محقق نشده است.
🔹بنابراین حکمت خداوند مقتضی آن است که اثرِ عمل، محقق شود. اثرِ کفر عامدانه نیز بقای جاوادنه در جهنم است؛ پس بقای در جهنم، منطبق بر حکمت است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢پخش زنده ...
سلام و عرض ادب
ولادت امام حسن مجتبی(ع) مبارک🌷
🔸امروز ساعت ۱۶ در کانال
با سخنرانی:
🔹حجتالاسلام حسین طزری
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 امام،امام است. قیام کند یا بنشیند...
از ابى سعيد عقيصا نقل كرده كه وى گفت:محضر مبارك حسن بن على بن ابى طالب عرض كردم:اى فرزند رسول خدا براى چه با معاويه مداهنه و صلح نموديد و حال آن كه مىدانستيد حقّ مال شما است نه مال او و نيز مىدانستيد كه معاويه گمراه و ستمگر است؟ حضرت فرمودند:آيا بعد از پدرم عليه السّلام من حجّت خدا بر مردم و امام ايشان نيستم؟ عرضه داشتم:چرا؟ فرمود:آيا مگر من نه آن كسى هستم كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله در باره من و برادرم فرمودند:حسن و حسين دو امام بوده چه قيام كرده و چه بنشينند؟عرض كردم:آرى همين طور است. فرمود:پس من امام بوده چه قيام كنم و چه بنشينم،اى ابا سعيد به همان علّتى كه پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله با بنى ضمره و بنى اشجع و با اهل مكّه هنگام برگشت از حديبيّه صلح فرمودند من نيز با معاويه صلح نمودهام،آنها كه رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله با ايشان صلح فرمود بنصّ كتاب كافر بودند و معاويه و اصحابش به مقتضاى تأويل قرآن كافر مىباشند،اى ابا سعيد وقتى من امام از جانب خدا بودم نبايد رأى مرا تخطئه كنى و عملى را كه انجام دادهام چه مهادنه و صلح بوده و چه محاربه و جنگ باشد مىبايد بپذيرى اگر چه حكمت كردار من بر تو مخفى و مشتبه باشد،مگر نمىبينى جناب خضر عليه السّلام وقتى كشتى را شكافت و جوان را كشت و ديوار را تعمير كرد و بپا داشت موسى به غضب آمد و از كردارش سخت برآشفت،جهت غضبناك شدن موسى اين بود كه حكمت عمل خضر بر او مخفى بود تا آن كه خضر عليه السّلام آن را بازگو كرد و موسى راضى گشت،عمل و كردار من نيز همين طور مىباشد يعنى از عمل و فعل من خرسند نبوده بلكه غضبناك هستند زيرا حكمت آن بر شما پنهان مىباشد و آن اين است كه اگر من غير از اين مىنمودم يك نفر از شيعيان ما روى زمين باقى نمىماند مگر آن كه او را مىكشتند.
📚علل الشرایع ج ۱، ص ۲۱۱.
#میلاد_امام_حسن_مجتبی (ع)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✨ روزهای شب قدر همانند شبهای آن است
🔵 قالَ السيّدُ ابنُ طاووسَ قدس سره : «وَاعلَم أنَّ الرِّوايةَ وَردت مِن عدّةِ جهاتٍ عَنِ الصّادقينَ ـ عَنِ اللّهِ جلَّ جَلالُه ـ عَليهم أفضلُ الصَّلواتِ أنَّ يومَ ليلةِ القَدرِ مِثلُ لَيلتهِ ؛ فإيّاك أن تُهَوِّنَ بنهارِ تِسعَ عَشرَةَ ، أو إحدى وعِشرينَ ، أو ثَلاثٍ وعِشرينَ ، وتَتَّكلَ على ما عَمِلتَه في لَيلتِها وتَستَكثرَه لمولاكَ ، وأنتَ غافلٌ عَن عظيمِ نِعمتهِ ، وحقوقِ ربوبيّتهِ
🔺 سيّد ابن طاووس رحمه الله گويد:
🌕 بدان كه روايت ، با سندهايى چند از امامان راستگو ـ كه برترينِ درودهاى خداوند بر آنان باد ـ از خداى متعال نقل شده است كه: «روز شب قدر ، مثل شب قدر است». پس مبادا روز نوزدهم يا بيست و يكم يا بيست و سوم را ناچيز بشمارى و به آنچه در اين سه شب انجام داده اى ، بسنده كنى و آن را نزد خداى خود زياد به حساب آورى، در حالى كه از نعمت بزرگ و حقوق پروردگارى اش غافل باشى!
در اين سه روز بزرگ و ارجمند ، بيشترين تلاش را در مورد: عبادت ها، دعاها و غنيمت شمردن زندگى پيش از فرا رسيدن مرگ ، داشته باش.
📚 بحارالانوار/ج ۹۸ /ص ۱۴۹
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا 313 نفر تکمیل نشده است تا ظهور محقق بشود؟
🔹تحقق این شرط لازم است، ولی کافی نیست؛ بلکه باید زمینه های دیگر نیز فراهم شود که از مهم ترین آن ها قابلیت مردم برای پذیرش دولت حق است. به این معنا که عموم مردم و جامعه بشری باید به درجه ای از معرفت برسند که دریابند حکومت ها و مکاتب ساخته ی بشر، جواب گوی نیاز مردم نیست و به وسیله این ها سعادت و عدالت واقعی به بشر هدیه نمی شود.
🔸مرحوم خواجه طوسی، علت غیبت امام را کوتاهی مردم می داند؛ چرا که اعمال و کردار مردم، باعث شد امام از میان مردم برود. بنابراین باید مردم از راه غلطی که رفته اند، برگردند و امام را بخواهند تا ظهور صورت گیرد.
🔹مانند بسیاری از امور دیگر برای ما معلوم نیست که یاران حضرت تکمیل شده اند یا نه؛ چون در مورد این نفرات، تنها جز شمردن صفاتی از آنان، در روایات چیزی موجود نیست و نام آنان به خصوص ذکر نشده است.
🔸ظهور، تابع مقدمات و شرایطی می باشد و تا این شرایط مهیا نگردند ظهور محقق نمی شود و 313 یار، شاید تکمیل شده باشد و شاید نشده باشد؛ چون ما هیچ اطلاعی نداریم.
#امام_زمان (ع)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
1_6131634915(2).pdf
2.01M
📚کتاب بیان عقاید به زبان ساده
💠 حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سلام و احترام 🌷
فایل pdf کتاب «بیان عقاید» که خیلی از عزیزان درخواست داشتن رو گذاشتم توی کانال👆
انشاءالله قابل استفاده باشه
🔻یوم الانتقام 🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
#وعده_صادق
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
راه قدس از کربلا میگذرد ...
🔸تصویر فوج پهپادهای ایران بر فراز کربلا
#انتقام
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 اخلاق خوش، راز بخشش گناهان
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ حُسنَ الخُلُقِ يُذِيبُ الخَطيئةَ كما تُذِيبُ الشمسُ الجَليدَ ، وإنّ سوءَ الخُلُقِ لَيُفسِدُ العَمَلَ كما يُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ
🔹همانا خوش اخلاقی گناه را ذوب مىكند، همچنان كه آفتاب شبنم را ذوب مینماید
🔸و بدخويى كردار را تباه مىسازد، همچنان كه سركه عسل را از بین میبرد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا زرتشت پیامبر بود؟
🔹 در قرآن و احادیث، هیچ گاه نام زرتشت به عنوان پیامبر نیامده است. بلکه در احادیث اهل بیت(ع) آمده که زرتشت پیامبر نبود و فقط مدعی پیامبری بود. چنانکه امام صادق علیه السلام درباره زرتشت فرمودند: «إِنَّ زَرْدُشْتَ أَتَاهُمْ بِزَمْزَمَةٍ وَ ادَّعَى النُّبُوَّةَ فَآمَنَ مِنْهُمْ قَوْمٌ وَ جَحَدَهُ قَوْمٌ فَأَخْرَجُوهُ فَأَكَلَتْهُ السِّبَاعُ فِي بَرِّيَّةٍ مِنَ الْأَرْضِ. همانا زرتشت، با زمزمه ای به سوی قومش رفت و ادعای پیامبری کرد. گروهی به او ایمان آورده و گروهی او را انکار کردند. پس او را از قوم بیرون کردند و حیوانات درنده او را در صحرا کشتند و این گونه خوراک درندگان شد». در حالیکه در عقائد ما، گوشت بدن پیامبران بر حیوانات درنده حرام است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حمله اسراییل به ایران و چهارشنبه سوری کرج!
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓چرا امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه لازم است ؟
🔹در جامعه اسلامی، برخی عقاید و رفتارها، معروف (خوب) به شمار می روند و برخی عقاید و رفتارها، منکر (بد) دانسته می شوند. از سوی دیگر، هر جامعه ای در پی رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب خود است.
🔸در این راستا، جامعه ای می تواند به آرمان ها و اهداف مطلوبش برسد که عقاید و رفتارهای معروف (خوب) در آن حاکم باشد. اما هستند افرادی که اهل شرارت بوده و در این مسیر، سنگ اندازی می کنند.
🔹در این میان، اگر جامعه و مردمانش اهل امر به معروف و نهی از منکر نباشند، عقاید و رفتارهای منکر (بد) جامعه را فرا می گیرد و قطار حرکت آن جامعه در رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب از حرکت خواهد ایستاد. ازاینرو، عقل جمعی به لزوم امر به معروف و نهی از منکر امر می کند.
🔸اسلام نیز بر آن تأکید فراوان کرده است. قرآن کریم، جامعه ای را که اهل امر به معروف و نهی از منکر و نیز مومن به خدا باشد، بهترین جامعه می داند. (آل عمران، 110)
🔹حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ حقیقت مرگ...
🔹قرآن کریم از مرگ با عنوان «توفّى» یاد کرده است.
این واژه در لغت، به معناى «گرفتن چیزى به طور تمام و کمال» است؛
قرآن مى فرماید: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً» (زمر، آیه 42)
«خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى ستاند، و ( نیز ) روحى را که در ( موقع ) خوابش نمرده است، مى گیرد . پس آن ( نفسى ) که مرگ را بر او واجب کرده، نگه مى دارد و آن دیگر ( نفس ها) را تا هنگامى معیّن ( به سوى زندگى دنیا )باز پس مى فرستد» .
🔸آنچه از این آیه و مشابه آن استفاده مىشود، آن است که مرگ،تحویل گرفتن است؛ یعنى آدمى هنگام مرگ با تمام شخصیتش که همان روح او است در اختیار مأموران الهى قرار مىگیرد و آنان انسان را دریافت مىکنند .
🔹همچنین از آنجایى که روح از عالم مجردات بوده و از موطن اصلى خود، به نظام مادى و دنیاى خاکى هبوط کرده است، با مرگ به سوى عالمى که از سنخ عالم روح و موطن اصلى اش است، قدم برمى دارد .
🔸انسان از ابتداى خلقتش، روى زمین به سوى خداوند در حرکت است «یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه» ، با «مرگ» سرفصل خاصى از این حرکت را در سیر به سوى خداوند شروع مى کند و براساس آن، میان روح مجرد و بدن خاکى جدایى مى افتد و با مرگ، روح به منزلى از منزل هایى که در مسیر حرکتش به سوى موطن اصلى اوست بر مى گردد.
🔹امام صادق علیه السلام این حقیقت را چنین توضیح مى دهد: «... و به این ترتیب انسان از دو شأن دنیا و آخرت خلق شده است . هنگامى که خداوند این دو شأن را باهم گرد آورد، حیات انسان در زمین مستقر مى شود ؛ زیرا حیات از شأن آسمان به شأن دنیا نزول کرده است و هنگامى که خداوند میان آن دو شأن مفارقت ایجاد کند، آن مفارقت، «مرگ» است و در آن حال، شأن آخرت به آسمان باز خواهد گشت . بنابراین حیات در زمین و مرگ در آسمان است و این بدین جهت است که در هنگام مرگ، میان روح و جسد ( مادى )، تفرقه ایجاد مى شود ؛ روح به قدس اولى بازگردانده مى شود و جسد در همان زمین باقى مى ماند ؛ زیرا که از شأن دنیا است»
⬅️ بنابراین، مرگ «بازگشت فرع به اصل و سرآغاز صعود و عروج روح است ؛ نه انهدام،نابودی و نیستی...
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
حضرت عبدالعظیم ع_۲۰۲۴_۰۴_۲۴_۱۳_۵۱_۵۵_۷۰۹.mp3
2.09M
🌱 یک درس زندگی ...
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 راز تازگى هميشگی قرآن...
🔸امام رضا عليه السلام:
🔹مردى از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا قرآن با افزايش نشر و مطالعه چيزى جز طراوت و تازگی پيدا نمى كند؟! امام عليه السلام فرمود: زيرا خداوند متعال آن را براى زمان خاصی قرار نداده، و همین طور برای مردم زمان معینی نفرستاده است؛ لذا قرآن در هر زمانى جدید و تازه، و برای هر قومی تا قیامت نوآوری و تازگی و شادابی دارد».
📚 بحارالأنوار، ج92، ص15.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
طعم پیروزی در غزوه خندق، ریشهای جز «اتحاد ، همدلی و همکاری» مسلمین ندارد.
این خلاصه پیامی است که خندق از آن روایت میکند...
✍️ به مناسبت سالروز غزوه خندق
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ
و امروز روز جمعه است که آن روز توست و در آن توقع ظهور تو و فرج مؤمنان به دست تو هست...
📚 مفاتیحالجنان، زيارت روز جمعه
#امام_زمان
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ برای دانشجویان آمریکایی
🔹بزرگترین رکن معنوی یک اجتماع آن است که افرادش تحقیر نشوند و کوچک بهنظر نیایند و شخصیّت آنها بهحساب آید؛ در مسائل کلّی و عمومی وجود آنها بهکار گرفته شود و برای رأی و نظر آنها احترامی قائل شوند. این رکنِ بزرگِ پرورش و ترقّی در افراد جامعه است.
🔸میبینیم که همیشه در آن نظامهایی که ضدّ مردم بودند و درجهت مصالح و منافع مردم کار نمیکردند، از استماع سخنِ مردم هم خبری نبود؛ حرف مردم شنیده نمیشد و به رأی و نظر آنها احترامی گذاشته نمیشد؛ برای آنها شخصیّتی قائل نبودند و حرفهای مردم کوچک و سبُک انگاشته میشد.
📚تفسیر سوره برائت، حضرت آیتالله خامنهای، صفحه ۳۹۷ تا ۴۰۶(خلاصه)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی:
🌱 بدان كه تو هستی و نمی ميری. بدن است كه می ميرد، تو هستی و زنده
☘ حساب كار خودت را بكن كه چه تهيه ديدهای برای زندگی آخرت. ببين برای اين دو روزه كه میدانی ثباتی در آن نيست، چه كوششها و تقلاها میكنی
🍃 برای آن جا كه به حكم فطرت هستی و زندگی ابدی است ، چه كوشش كرده و چه تهيه ديده ای ؟ در آن جا زندگی انفرادی است ، احتياجات را خودت منفردا بايد رفع كنی ؛ باب استقراض و استعداد مسدود است . اين جا آمده ای كه تهيه برای آن جا ببينی .
📚 چهلنامه عرفانی - رهنمودها و دستورالعملهای عرفانی علما
📚 تحف العقول عن آل الرالرسول۱۱۴
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈