eitaa logo
امين‌فرید|دوره‌های‌آموزشی
3.5هزار دنبال‌کننده
365 عکس
106 ویدیو
9 فایل
🌱برگزاری دوره های آموزشی قرآنی، تاریخی و اعتقادی 📚 نویسنده کتاب‌های: بیان(عقاید به زبان ساده)|الفبای یاری|فتن|راه فاطمی ✉️ پاسخگویی به پیام‌ها : @Aminfarid_pv
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ روزهای شب قدر همانند شبهای آن است 🔵 قالَ السيّدُ ابنُ طاووسَ قدس سره : «وَاعلَم أنَّ الرِّوايةَ وَردت مِن عدّةِ جهاتٍ عَنِ الصّادقينَ ـ عَنِ اللّهِ جلَّ جَلالُه ـ عَليهم أفضلُ الصَّلواتِ أنَّ يومَ ليلةِ القَدرِ مِثلُ لَيلتهِ ؛ فإيّاك أن تُهَوِّنَ بنهارِ تِسعَ عَشرَةَ ، أو إحدى وعِشرينَ ، أو ثَلاثٍ وعِشرينَ ، وتَتَّكلَ على ما عَمِلتَه في لَيلتِها وتَستَكثرَه لمولاكَ ، وأنتَ غافلٌ عَن عظيمِ نِعمتهِ ، وحقوقِ ربوبيّتهِ 🔺 سيّد ابن طاووس رحمه الله گويد: 🌕 بدان كه روايت ، با سندهايى چند از امامان راستگو ـ كه برترينِ درودهاى خداوند بر آنان باد ـ از خداى متعال نقل شده است كه: «روز شب قدر ، مثل شب قدر است». پس مبادا روز نوزدهم يا بيست و يكم يا بيست و سوم را ناچيز بشمارى و به آنچه در اين سه شب انجام داده اى ، بسنده كنى و آن را نزد خداى خود زياد به حساب آورى، در حالى كه از نعمت بزرگ و حقوق پروردگارى اش غافل باشى! در اين سه روز بزرگ و ارجمند ، بيشترين تلاش را در مورد: عبادت ها، دعاها و غنيمت شمردن زندگى پيش از فرا رسيدن مرگ ، داشته باش. 📚 بحارالانوار/ج ۹۸ /ص ۱۴۹ ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ❓آیا 313 نفر تکمیل نشده است تا ظهور محقق بشود؟ 🔹تحقق این شرط لازم است، ولی کافی نیست؛ بلکه باید زمینه های دیگر نیز فراهم شود که از مهم ترین آن ها قابلیت مردم برای پذیرش دولت حق است. به این معنا که عموم مردم و جامعه بشری باید به درجه ای از معرفت برسند که دریابند حکومت ها و مکاتب ساخته ی بشر، جواب گوی نیاز مردم نیست و به وسیله این ها سعادت و عدالت واقعی به بشر هدیه نمی شود. 🔸مرحوم خواجه طوسی، علت غیبت امام را کوتاهی مردم می داند؛ چرا که اعمال و کردار مردم، باعث شد امام از میان مردم برود. بنابراین باید مردم از راه غلطی که رفته اند، برگردند و امام را بخواهند تا ظهور صورت گیرد. 🔹مانند بسیاری از امور دیگر برای ما معلوم نیست که یاران حضرت تکمیل شده اند یا نه؛ چون در مورد این نفرات، تنها جز شمردن صفاتی از آنان، در روایات چیزی موجود نیست و نام آنان به خصوص ذکر نشده است. 🔸ظهور، تابع مقدمات و شرایطی می باشد و تا این شرایط مهیا نگردند ظهور محقق نمی شود و 313 یار، شاید تکمیل شده باشد و شاید نشده باشد؛ چون ما هیچ اطلاعی نداریم. (ع) ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
1_6131634915(2).pdf
2.01M
‌ 📚کتاب بیان عقاید به زبان ساده 💠 حجت‌الاسلام امین فرید ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
سلام و احترام 🌷 فایل pdf کتاب «بیان عقاید» که خیلی از عزیزان درخواست داشتن رو گذاشتم توی کانال👆 ان‌شاءالله قابل استفاده باشه
🔻یوم الانتقام 🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
راه قدس از کربلا می‌گذرد ... 🔸تصویر فوج پهپادهای ایران بر فراز کربلا ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 اخلاق خوش، راز بخشش گناهان الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ حُسنَ الخُلُقِ يُذِيبُ الخَطيئةَ كما تُذِيبُ الشمسُ الجَليدَ ، وإنّ سوءَ الخُلُقِ لَيُفسِدُ العَمَلَ كما يُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ 🔹همانا خوش اخلاقی گناه را ذوب مى‌كند، همچنان كه آفتاب شبنم را ذوب می‌نماید 🔸و بدخويى كردار را تباه مى‌سازد، همچنان كه سركه عسل را از بین می‌برد. ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا زرتشت پیامبر بود؟ 🔹 در قرآن و احادیث، هیچ گاه نام زرتشت به عنوان پیامبر نیامده است. بلکه در احادیث اهل بیت(ع) آمده که زرتشت پیامبر نبود و فقط مدعی پیامبری بود. چنانکه امام صادق علیه السلام درباره زرتشت فرمودند: «إِنَّ زَرْدُشْتَ أَتَاهُمْ بِزَمْزَمَةٍ وَ ادَّعَى النُّبُوَّةَ فَآمَنَ مِنْهُمْ قَوْمٌ وَ جَحَدَهُ قَوْمٌ فَأَخْرَجُوهُ فَأَكَلَتْهُ السِّبَاعُ فِي بَرِّيَّةٍ مِنَ الْأَرْضِ. همانا زرتشت، با زمزمه ای به سوی قومش رفت و ادعای پیامبری کرد. گروهی به او ایمان آورده و گروهی او را انکار کردند. پس او را از قوم بیرون کردند و حیوانات درنده او را در صحرا کشتند و این گونه خوراک درندگان شد». در حالیکه در عقائد ما، گوشت بدن پیامبران بر حیوانات درنده حرام است. ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقایسه حمله اسراییل به ایران و چهارشنبه سوری کرج! ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓چرا امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه لازم است ؟ 🔹در جامعه اسلامی، برخی عقاید و رفتارها، معروف (خوب) به شمار می روند و برخی عقاید و رفتارها، منکر (بد) دانسته می شوند. از سوی دیگر، هر جامعه ای در پی رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب خود است. 🔸در این راستا، جامعه ای می تواند به آرمان ها و اهداف مطلوبش برسد که عقاید و رفتارهای معروف (خوب) در آن حاکم باشد. اما هستند افرادی که اهل شرارت بوده و در این مسیر، سنگ اندازی می کنند. 🔹در این میان، اگر جامعه و مردمانش اهل امر به معروف و نهی از منکر نباشند، عقاید و رفتارهای منکر (بد) جامعه را فرا می گیرد و قطار حرکت آن جامعه در رسیدن به آرمان ها و اهداف مطلوب از حرکت خواهد ایستاد. ازاینرو، عقل جمعی به لزوم امر به معروف و نهی از منکر امر می کند. 🔸اسلام نیز بر آن تأکید فراوان کرده است. قرآن کریم، جامعه ای را که اهل امر به معروف و نهی از منکر و نیز مومن به خدا باشد، بهترین جامعه می داند. (آل عمران، 110) 🔹حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ حقیقت مرگ... 🔹قرآن کریم از مرگ با عنوان «توفّى» یاد کرده است. این واژه در لغت، به معناى «گرفتن چیزى به طور تمام و کمال» است؛ قرآن مى فرماید: «اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمّىً» (زمر، آیه 42) «خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى ستاند، و ( نیز ) روحى را که در ( موقع ) خوابش نمرده است، مى گیرد . پس آن ( نفسى ) که مرگ را بر او واجب کرده، نگه مى دارد و آن دیگر ( نفس ها) را تا هنگامى معیّن ( به سوى زندگى دنیا )باز پس مى فرستد» . 🔸آنچه از این آیه و مشابه آن استفاده مى‌شود، آن است که مرگ،تحویل گرفتن است؛ یعنى آدمى هنگام مرگ با تمام شخصیتش که همان روح او است در اختیار مأموران الهى قرار مى‌گیرد و آنان انسان را دریافت مى‌کنند . 🔹همچنین از آنجایى که روح از عالم مجردات بوده و از موطن اصلى خود، به نظام مادى و دنیاى خاکى هبوط کرده است، با مرگ به سوى عالمى که از سنخ عالم روح و موطن اصلى اش است، قدم برمى دارد . 🔸انسان از ابتداى خلقتش، روى زمین به سوى خداوند در حرکت است «یا ایها الانسان انک کادح الى ربک کدحا فملاقیه» ، با «مرگ» سرفصل خاصى از این حرکت را در سیر به سوى خداوند شروع مى کند و براساس آن، میان روح مجرد و بدن خاکى جدایى مى افتد و با مرگ، روح به منزلى از منزل هایى که در مسیر حرکتش به سوى موطن اصلى اوست بر مى گردد. 🔹امام صادق علیه السلام این حقیقت را چنین توضیح مى دهد: «... و به این ترتیب انسان از دو شأن دنیا و آخرت خلق شده است . هنگامى که خداوند این دو شأن را باهم گرد آورد، حیات انسان در زمین مستقر مى شود ؛ زیرا حیات از شأن آسمان به شأن دنیا نزول کرده است و هنگامى که خداوند میان آن دو شأن مفارقت ایجاد کند، آن مفارقت، «مرگ» است و در آن حال، شأن آخرت به آسمان باز خواهد گشت . بنابراین حیات در زمین و مرگ در آسمان است و این بدین جهت است که در هنگام مرگ، میان روح و جسد ( مادى )، تفرقه ایجاد مى شود ؛ روح به قدس اولى بازگردانده مى شود و جسد در همان زمین باقى مى ماند ؛ زیرا که از شأن دنیا است» ⬅️ بنابراین، مرگ «بازگشت فرع به اصل و سرآغاز صعود و عروج روح است ؛ نه انهدام،نابودی و نیستی... ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت عبدالعظیم ع_۲۰۲۴_۰۴_۲۴_۱۳_۵۱_۵۵_۷۰۹.mp3
2.09M
🌱 یک درس زندگی ... (ع) 🎙️ حجت‌الاسلام امین فرید ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 راز تازگى هميشگی قرآن... 🔸امام رضا عليه السلام: 🔹مردى از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا قرآن با افزايش نشر و مطالعه چيزى جز طراوت و تازگی پيدا نمى كند؟! امام عليه السلام فرمود: زيرا خداوند متعال آن را براى زمان خاصی قرار نداده، و همین طور برای مردم زمان معینی نفرستاده است؛ لذا قرآن در هر زمانى جدید و تازه، و برای هر قومی تا قیامت نوآوری و تازگی و شادابی دارد». 📚 بحارالأنوار، ج92، ص15. ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طعم پیروزی در غزوه خندق، ریشه‌ای جز «اتحاد ، همدلی و همکاری» مسلمین ندارد. این خلاصه پیامی است که خندق از آن روایت می‌کند... ✍️ به مناسبت سالروز غزوه خندق ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
‌ 🌱 هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ و امروز روز جمعه است که آن روز توست و در آن توقع ظهور تو و فرج مؤمنان به دست تو هست... 📚 مفاتیح‌الجنان، زيارت‌ روز‌ جمعه ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
✍️ برای دانشجویان آمریکایی 🔹بزرگ‌ترین رکن معنوی یک اجتماع آن است که افرادش تحقیر نشوند و کوچک به‌نظر نیایند و شخصیّت آنها به‌حساب آید؛ در مسائل کلّی و عمومی وجود آنها به‌‌کار گرفته شود و برای رأی و نظر آنها احترامی قائل شوند. این رکنِ بزرگِ پرورش و ترقّی در افراد جامعه است. 🔸می‌بینیم که همیشه در آن نظامهایی که ضدّ مردم بودند و در‌جهت مصالح و منافع مردم کار نمی‌کردند، از استماع سخنِ مردم هم خبری نبود؛ حرف مردم شنیده نمیشد و به رأی و نظر آنها احترامی گذاشته نمیشد؛ برای آنها شخصیّتی قائل نبودند و حرفهای مردم کوچک و سبُک انگاشته میشد. 📚تفسیر سوره برائت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صفحه ۳۹۷ تا ۴۰۶(خلاصه) ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
‌ آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی: 🌱 بدان كه تو هستی و نمی ميری. بدن است كه می ميرد، تو هستی و زنده ☘ حساب كار خودت را بكن كه چه تهيه ديده‌ای برای زندگی آخرت. ببين برای اين دو روزه كه میدانی ثباتی در آن نيست، چه كوشش‌ها و تقلاها می‌كنی 🍃 برای آن جا كه به حكم فطرت هستی و زندگی ابدی است ، چه كوشش كرده و چه تهيه ديده ای ؟ در آن جا زندگی انفرادی است ، احتياجات را خودت منفردا بايد رفع كنی ؛ باب استقراض و استعداد مسدود است . اين جا آمده ای كه تهيه برای آن جا ببينی . 📚 چهل‌نامه‌ عرفانی‌ - رهنمودها و دستورالعمل‌های عرفانی علما 📚 تحف العقول عن آل الرالرسول۱۱۴ ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗تناقض در قرآن در مورد سوال کردن مردم از هم در روز قیامت: ❓قرآن در سوره مومنون می‌گوید که روز قیامت مردم از هم سوال نمی‌کنند، اما در سوره صافات آیه ٣٧ می‌گوید که از هم سوال می کنند! راه حل این تناقض ظاهری چگونه است؟ ✅️ خداوند در آیه 101 سوره مومنون می فرماید : " هنگامى كه در" صور" دميده شود هيچگونه نسبى ميان آنها نخواهد بود، و از يكديگر سوال نمى‏كنند (چون كارى از كسى ساخته نيست). " " فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُون‏ " در تفسیر نمونه می خوانیم : " مى‏دانيم طبق آيات قرآن دو بار" نفخ صور" مى‏شود: يك بار به هنگام پايان گرفتن اين جهان، و پس از نفخ صور تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند مى‏ميرند و مرگ سراسر عالم را فرا خواهد گرفت، پس از نفخ دوم، رستاخيز مردگان آغاز مى‏گردد و انسانها به حيات نوين باز مى‏گردند، و آماده حساب و جزا مى‏شوند... به هر حال در آيه فوق به دو قسمت از پديده‏هاى قيامت اشاره شده: ▫️يكى از كار افتادن نسبها است، زيرا رابطه خويشاوندى و قبيله‏اى كه حاكم بر نظام زندگى مردم اين جهان است سبب مى‏شود كه افراد مجرم از بسيارى از مجازاتها فرار كنند، و يا در حل مشكلاتشان از خويشاوندان كمك گيرند، اما در قيامت انسان است و اعمالش، و هيچكس نمى‏تواند حتى از برادر و فرزند و پدرش دفاع كند و يا مجازات او را به جان بخرد. ▫️ديگر اينكه: آنها چنان در وحشت فرو مى‏روند كه از شدت ترس حساب و كيفر الهى از حال يكديگر به هيچوجه سؤال نمى‏كنند، آن روز روزى است كه مادر از كودك شيرخوارش غافل مى‏شود، و برادر، برادر خود را فراموش مى‏كند مردم همچون مستان به نظر مى‏رسند ولى مست نيستند، عذاب خدا شديد است! چنان كه در آغاز سوره حج آمده اين احتمال در تفسير جمله" وَ لا يَتَساءَلُونَ" نيز وجود دارد كه منظور اين است كه از يكديگر تقاضاى كمك نمى‏كنند، زيرا مى‏دانند اين تقاضا به هيچ وجه مفيد و مؤثر نيست. بعضى از مفسران نيز گفته‏اند كه منظور از نفى سؤال آن است كه از نسب هم نمى‏پرسند، و تاكيدى است بر جمله" فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ". البته تفسير اول از همه روشنتر به نظر مى‏رسد هر چند منافاتى در ميان آنها وجود ندارد و ممكن است جمله فوق اشاره به همه اين معانى باشد. 👈در اينجا سؤال معروفى در كلمات مفسران مطرح شده و آن اينكه از پاره‏اى از آيات قرآن بخوبى استفاده مى‏شود كه در روز قيامت مردم از يكديگر سؤال مى‏كنند، مانند آيه 27 سوره صافات كه در مورد مجرمان به هنگامى كه در آستانه دوزخ قرار مى‏گيرند مى‏گويد: وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ:" آنها رو به يكديگر نموده و سؤالهاى (سرزنش آميز) از يكديگر مى‏كنند. و در همان سوره آيه 50 از بهشتيان سخن مى‏گويد كه به هنگام استقرار در بهشت رو به سوى يكديگر مى‏كنند و از هم (درباره يارانى كه در دنيا داشتند و بر اثر انحراف از جاده حق به دوزخ رفتند) سؤال مى‏كنند (فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ يَتَساءَلُونَ) نظير اين معنى در آيه 25 سوره طور نيز آمده است. كمى دقت در مضمون آيات فوق كه نقل كرديم پاسخ اين سؤال را روشن مى‏سازد، زيرا آيات مربوط به اثبات سؤال از يكديگر بعد از استقرار در بهشت يا در آستانه جهنم است، در حالى كه نفى سؤال از يكديگر مربوط به مراحل‏ نخستين رستاخيز است كه هول و اضطراب و وحشت آن قدر آنها را پريشان مى‏كند كه يكديگر را به كلى فراموش مى‏كنند. 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 326 ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 راهکار رهایی از غفلت 🔸امام صادق (ع) : «ذِكْرُ الْمَوْتِ يُمِيتُ الشَّهَوَاتِ فِي النَّفْسِ وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ الْغَفْلَةِ». «ياد مرگ، خواهش‌هاى نفس را مى‌ميراند و رويشگاه‌هاى غفلت را ريشه كن مى‌كند‏» 📚 بحارالانوار،دارالاحیاء،ج6،ص133 ‎‎‌‌‎‎‌┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈         ┈┈•✾🌺✾•┈┈