💢 مس اسماء متبرک
💠 سوال:
آیا مس بدون وضو اسماء الهی ( غیر از آیات قرآن) و اسماء اهل بیت (علیهم السلام) اشکال دارد ؟
✍🏻 پاسخ:
بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: 97r9zgn
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: اگر فردی در رکعت دوم تشهد را فراموش کند، حکم نماز چگونه است؟
✍️پاسخ: اگر تشهد را فراموش کردید و قبل از رکوع یادتان آمد، برگردید و تشهّد را بجا آورید والا بعد از پایان نماز، آن را قضا کنید و دو سجده سهو بجا آورید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🕌 پخش اذان از مناره مساجد
🔷 پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز به وسیله بلندگو از مساجد و مکان های دیگر اشکال ندارد ولی پخش آیات قرآن، دعا و غیر آن، در صورتی که موجب اذیت همسایگان شود، جایز نیست.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۳۳
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠حکم وضو گرفتن بعد از غسل جنابت:
🌼کسی که غسل جنابت بر او واجب شده و آنرا انجام داده است، نباید برای نماز وضو بگیرد.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
❌چه غسل هایی از وضو کفایت می کنند⁉️
🌹غیر از غسل جنابت، سایر غسلها کفایت از وضو نمیکند.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه
🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت میگیرد.
🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه (گفتن اشهد ان علیا ولی الله) از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار.
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت آیات امام خمینی (ره): خوئی فاضل صافی خامنهای سیستانی سبحانی
«اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ» (یعنى گواهى مىدهم که على ولىّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بىتردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مىشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم.
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ خون جراحت و دمل
🔷 هرگاه يقين كند خونی كه در بدن يا لباس اوست، خونی است كه نماز با آن صحيح است؛ مانند اینکه يقين كند خون زخم، جراحت یا دمل است، چنانچه بعد از نماز بفهمد خونی بوده كه نماز با آن باطل است، نمازش صحيح است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۶۸
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 حکم سال خمسی کارموقت ؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
#وضو_با_شیر_آب
❓ آيا موقع شستن دستها در وضو میشه دست رو از بالا به پايين (بدون دستكشيدن)، زير آب بگیریم؟
📚 همه مراجع: بله میشه. مهم اینه که آب به همه جاهايى كه بايد شسته بشن، برسه؛ حالا با دستکشیدن باشه یا بدون دستکشیدن.
✌️فقط مواظب باش اسراف نشه یه وقت!
📓 العروةالوثقى، ج۱، افعالالوضو، الاول.
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: دیدن فیلم های خارجی چه حکمی دارد؟
✍️پاسخ: اگر حاوی تصاویر مستهجن و خلاف اخلاق یا اعتقادات دینی و مذهبی نباشد، اشکال ندارد مگر اینکه مفسده ای داشته باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: حکم خون خشک شده روی لباس که از ماه های قبل مانده و پاک نمیشود و نماز خواندن با آن لباس چگونه است ..!؟
✍️پاسخ: اگر جرم خون شسته شده و از بین رفته و رنگ خون باقی مانده است پاک است و نماز با لباس مذکور صحیح است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی