‼️ استحباب اذان و اقامه
🔷 مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روز، اذان و اقامه گفته شود و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب؛ مخصوصاً نماز جماعت، مورد تأکید است ولی در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات اذان و اقامه وارد نشده است.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۲۹
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ غیبت
🔷 س ۵۹۸۵: وقتی درباره دیگران صحبت می کنیم، چه سخنی غیبت محسوب می شود؟
✅ ج: غیبت آن است که در غیاب مسلمان، با قصد مذمت و ایراد نقص بر او، عیب مخفی و پوشیدۀ او را نقل کنند
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش:بر اساس آموزههای دینی،مسجد جامع چه تعریفی دارد؟
✍️پاسخ: واژهی «مسجد جامع» از ترکیب دو واژهی «مسجد» و «جامع» ایجاد شده است که مقصود از آن در هر شهر و یا محله و منطقهای، بزرگترین مسجد آنجا است که معمولاً مردم بیشتری در آن گرد هم میآیند،و در آنجا نماز جماعت و یا نماز جمعه میخوانند.به عبارت دیگر، مسجد جامع مسجدی است که در بیشتر اوقات، نمازگزاران بیشتری نسبت به دیگر مساجد داشته باشد.
🔹بر اساس تعاریف یاد شده، نامگذاری یک مسجد به «مسجد جامع» به تنهایی کافی نبوده و آنچه یک مسجد را تبدیل به «مسجد جامع» واقعی میکند، آن است که در عمل، مهمترین مسجد شهر و منطقه به شمار آید، نه آنکه تنها نامش «مسجد جامع» باشد.
🔸در منابع برای اینگونه مساجد از تعابیر گوناگونی مانند «جامع»، «مسجد جماعت»، «مسجد جامع» «مسجد اعظم»، و ... استفاده شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 جهیزیه خریداری شده از طرف مرد
💠 سؤال: مرد و زن هنگام ازدواج در سندی عادی توافق می کنند که مرد، وسائلی از قبیل یخچال،تلویزیون و... را تهیه کند؛ مالک این وسائل از نظر شرعی چه کسی می باشد؟
✅ جواب: وسائلی که توسط مرد تهیه می شود ملک اوست هر چند برای استفاده در اختیار زن قرار داده باشد، مگر این که ثابت شود با هبه، صلح و مانند آن، ملکیت آن را به زن منتقل کرده است.
#احکام_حقوق #احکام_قضایی
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠 خشک بودن اعضای وضو
💬 سوال:
آیا در وضو لازم است که اعضای وضو خشک باشند؟
✅ پاسخ:
در بین اعضاء وضو تنها جاى مسح بايد خشك باشد و خشک بودن بقیه اعضاء لازم نیست. البته اگر جای مسح نیز مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى كه آب دست هنگام مسح بر آن غلبه كند اشكال ندارد.
--------------
سایت آیت الله مکارم/ احکام وضو/ makarem.ir
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 حکم آرم جمهوری اسلامی ایران؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: بعد از وضو بهتر است اعضای وضو را خشک کنیم یا خشک نکنیم؟
✍️پاسخ: خشک کردن اعضای وضو بعد از اتمام وضو مکروه است. مگر اینکه دستمال یا پارچه معیّنى را مخصوص این کار قرار دهد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💬حکم دیدن برنامه های طنز ؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: منظور از بیع غرری چیست؟
✍️پاسخ: غَرَر در لغت به معنای خطر، نیرنگ و امری که مورد تعهد و اطمینان نباشد است و در اصطلاح فقه عبارت است معامله ای که به جهتی از جهات، نتیجه و پایان آن برای طرفین معامله یا یکی از آنها مجهول باشد و در نتیجه احتمال ضرر و زیان وجود داشته باشد.
🔸بنابراین فروش چیزی که ظاهرش مشتری را گول زند و باطن آن مجهول باشد را بیع غرری گویند.
🔹موارد غرر در فقه اسلامی بی شمار است لیکن می توان آن ها را در سه مورد ذیل خلاصه نمود:
1️⃣ مورد نخست آن جایی است که غرر یا خطر از جهت عدم اطمینان به امکان تسلیم باشد بدین معنی که یکی از عوضین مقدور التسلیم نباشد، مانند بیع فراری و پرنده در هوا و ماهی در آب.
2️⃣مورد دوم جایی است که خطر از جهت عدم اطمینان به تحقق وجود باشد یعنی وجود یکی از عوضین مورد وثوق و اعتماد نباشد مانند بیع «عسب الفحل» نطفه حیوان نر و «حبل حبله» بچه جنینی که در شکم ناقه است.
3️⃣مورد سوم جایی است که خطر از جهت جهل به مقدار یکی از عوضین یا جنس یا وصف آن باشد مثلاً مشتری به کمیت یا کیفیت مبیع جاهل باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
پس دادن مال دزدی یا پول آن به صورت ناشناس
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 حکم دریافت و دیدن فیلم از ماهواره؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
پس دادن مال دزدی یا پول آن به صورت ناشناس
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💬 حکم دریافت و دیدن فیلم از ماهواره؟
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
‼️ مخلوط شدن کفاره عمدی و عذری
🔷 س ۵۸۵۶: مؤسسه خیریه ای است که مردم، کفارۀ زیادی به آن داده اند و معلوم نیست که چه مقدار آن کفارۀ عمد است و چه مقدار آن عذر، چه وظیفه ای دارد؟
✅ ج: اگر بر اساس کفارۀ عمدی به مصرف برساند، کفایت می کند.
#احکام_کفارات #کفاره_عمد_و_عذر
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: برای جبران حق الناس رد مظالم بدیم کافیه؟
✍️پاسخ: حق الناس اگر مالی باشد و بدانید که به چه کسی بدهکار هستید باید بدهی فرد را بپردازید و اگر دسترسی به فرد مذکور نداشته باشید و نتوانید آن فرد را پیدا کنید در این صورت از دفتر مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و رد مظالم به فقیر بدهید و اگر حق الناس غیر مالی است مثلا غیبت کسی را کرده در این صورت اگر طلب حلالیت مفسده ندارد طلب حلالیت بگیرد و اگر مفسده دارد توبه کند و کافی است و اگر در این موارد هم بخواهد می تواند به نیابت از آن افراد پولی را به فقرا صدقه بدهد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💢 مس اسماء متبرک
💠 سوال:
آیا مس بدون وضو اسماء الهی ( غیر از آیات قرآن) و اسماء اهل بیت (علیهم السلام) اشکال دارد ؟
✍🏻 پاسخ:
بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود.
🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: 97r9zgn
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: اگر فردی در رکعت دوم تشهد را فراموش کند، حکم نماز چگونه است؟
✍️پاسخ: اگر تشهد را فراموش کردید و قبل از رکوع یادتان آمد، برگردید و تشهّد را بجا آورید والا بعد از پایان نماز، آن را قضا کنید و دو سجده سهو بجا آورید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🕌 پخش اذان از مناره مساجد
🔷 پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز به وسیله بلندگو از مساجد و مکان های دیگر اشکال ندارد ولی پخش آیات قرآن، دعا و غیر آن، در صورتی که موجب اذیت همسایگان شود، جایز نیست.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۱۳۳
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
💠حکم وضو گرفتن بعد از غسل جنابت:
🌼کسی که غسل جنابت بر او واجب شده و آنرا انجام داده است، نباید برای نماز وضو بگیرد.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
❌چه غسل هایی از وضو کفایت می کنند⁉️
🌹غیر از غسل جنابت، سایر غسلها کفایت از وضو نمیکند.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه
🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت میگیرد.
🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه (گفتن اشهد ان علیا ولی الله) از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار.
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت آیات امام خمینی (ره): خوئی فاضل صافی خامنهای سیستانی سبحانی
«اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ» (یعنى گواهى مىدهم که على ولىّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بىتردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مىشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم.
┏━━━•••━━━━━━━━━━┓
➥@m_faghihi
┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110