eitaa logo
کانال احکام استاد صالحی
3.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
408 ویدیو
21 فایل
ارتباط مدیر(پاسخگویی): @SALEHIAMIR ارتباط با مدیر تبادلات @iahossein128 🌹کانال تخصصی بیان احکام شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیر صالحی🌹 ⚘کارشناس فقه دفتر تبلیغات ⚘کارشناس احکام صدا و سیما زی لینک🔗: https://zil.ink/amirsalehi110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠بیدارکردن برای نماز صبح 💬بعضی از مؤمنین، بیدار کردن همسر و فرزندان را برای نماز صبح لازم نمی‌دانند و معتقدند آنها باید خودشان برای نماز بیدار شوند؛ درحالیکه بیدار کردن آنها با وجود شرایطی، لازم است! ✅ نظر مراجع 🔹آیت الله خامنه ای: اگر بیدار نکردن موجب سهل انگاری و سبک شمردن نماز باشد، باید آنها را بیدار کنید. 🔹 آیت الله مکارم: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند. بنابراین در صورتی که علم به رضایت او دارد، او را بیدار کند. همچنین اگر بیدار نکردن آنها باعث هتک و کم ارزش شدن نماز نزد آنها شود، باید آنها را بیدار کنند و اگر شبها زودتر بخوابند و غذای سبک و کمتری بخورند راحت تر بیدار می شوند. 🔹 آیت الله سیستانی: اگر مقتضای تربیت دینی باشد و بیدار نشدن فرزند بر اثر اهمال باشد، بیدار کردن ضروری می شود. 📚 استفتاء از دفتر مراجع کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 حکم ریش پروفسوری 💬 سؤال: بنده ریش خود را به صورت پروفسوری می گذارم و بقیه آن را با تیغ می تراشم. آیا این کار اشکال شرعی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 به طور کلی تراشیدن ریش و ماشین کردنی که مانند تراشیدن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست؛ و تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 وضو با بدن خیس 💠 سؤال: اگر اعضای وضو خیس باشد وضو صحیح است؟ ✅ جواب: مانعی ندارد البته جای مسح در سر و پا باید خشک باشد یا به قدری تر نباشد که رطوبت دست بر آن اثر نکند. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠لزوم حلالیت طلبی برای غیبت و تهمت در انتخابات 💬سؤال:وظیفه اشخاصی که در جریان انتخابات، تخلفات تبلیغاتی از قبیل هتک حرمت اشخاص، تهمت، غیبت و مواردی از این قبیل را مرتکب شده اند، چیست؟ ✅ پاسخ: در صورتی که حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد باید از آنها حلالیت بطلبد و در صورت امکان جبران نماید؛ مثلاً گفته های خود را به هر کس که رسانده تکذیب کند. 📚 پی نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🎼🎼🎼 🌸🌹 مبلغین حتما بخوانند🌹🌸 ✍ یک بار برای همیشه ... 🔒 ضابطه تشخیص از را بیان کنید. 🔑 امام خامنه‌ای: - برای رسیدن به پاسخ بیان چند نکته لازم است: 1⃣ نواختن و شنیدن که موجب انحراف از مسیر الهی می­شود، حرام است، خواه موجب انحراف فکری و عقیدتی شود یا موجب گناه عملی گردد. همچنین کسب درآمد از این طریق حرام و باطل است. 2⃣ برخی از مصادیق موسیقی حرام آن است که آور باشد یا موجب تحریک شهوت، ارتکاب حرام، ترک واجب و به طور کلی موجب بی مبالاتی نسبت به دین، گناه و بی‌توجهی به مسائل شرعی شود. 3⃣ معیار حرمت در موسیقی حرام، شأنیت (گمراهی) آن است؛ یعنی طبیعت آن به­‌گونه­‌ای است که موجب گمراهی از مسیر الهی می­شود هرچند بالفعل برای شنونده چنین آثاری نداشته باشد؛ اساسا تشخیص این اضلال و عدم آن با خود مکلّف است که برای تشخیص می تواند از مصادیقی که در شماره ۲ به آن اشاره شده کمک گیرد. 4⃣ در حرمت گمراه کننده، تفاوتی نمی کند که موسیقی غربی، شرقی، ایرانی، عربی یا غیر آن باشد. 5⃣ در حرمت موسیقی لهوی مضل (گمراه‌کننده) فرقی نمی­کند که با ابزار متعارف موسیقی باشد و یا با وسایلی مانند ظرف یا قابلمه و اگر با موسیقی نواخته می­شود، فرقی نمی­کند حلقه­‌دار باشد یا بدون حلقه. همچنین از جهت محفل تفاوتی نمی کند در باشد یا غیر عروسی، در نوحه و عزا باشد یا در اعیاد ومولودی­ها. 6⃣ اگر موسیقی لهوی و مضلّ نباشد، نواختن و شنیدن آن حرام نیست؛ مانند موسیقی­‌ای که با یا در میدان جنگ می‌زنند، یا ضربی که در ورزش باستانی نواخته می­شود. 📚 رساله آموزشی، جلد۲، معاملات حرام، درس ۳۰. 👉 مطالعه بیشتر🧐 🔑 آیت‌الله سیستانی: مطابق مبنا چند نکته قابل طرح است: 1⃣ موسیقی از نظر حکم شرعی، دو نوع است: 🔸الف. موسیقی حلال؛ آن است که مناسب مجالس لهو نباشد؛ مثل موسیقی ارتش (مارش نظامی) و طبل و عزاداری که در عرف، مناسب با مجالس لهو محسوب نمی‌شود. 🔸ب. موسیقی حرام؛ آن است که مناسب مجالس لهو باشد ؛ یعنی شنوندۀ موسیقی (خصوصاً زمانی که از این امور، مطّلع باشد) تشخیص می‌دهد که این ‌آهنگ‌ ‌در مجالس‌ لهو به کار می‌رود. 2⃣ تشخیص‌ این موضوع (آیا موسیقی عرفاً مناسب با مجالس اهل لهو هست یا نه)، به‌ عهدۀ شخص‌ مکلّف می‌باشد و مکلّف می‌تواند با مراجعه به عرف مردم بسیاری از موارد آن‌ را تشخیص دهد و در این حکم، فرقی بین موسیقی ایرانی و غیر ایرانی و و غیر سنّتی، و غیر کلاسیک و مانند آن نیست. از جمله مصادیق حرام، ‌آهنگ‌های تند و طرب‌‌آور (حتی در ) و موسیقی مناسب با مجالس فساد، رقص، عیش و نوش، پارتی‌های شبانه و گناه می‌باشد. 3⃣ معیار حرام بودن موسیقی، همان طور که در مسائل قبل ذکر شد، تناسب آن با مجالس لهو می‌باشد. بنابراین، اگر کسی بگوید: «این نوع موسیقی حالت خاصّی را در من ایجاد نمی‌کند» یا آنکه بگوید: «در من اثر ندارد»، این حرف او معیار حرام یا حلال بودن موسیقی نیست. 4⃣ دایره ()🪘از آلات لهو است و دایره زدن - چه زنگ­دار، چه بی‌زنگ - در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست؛ امّا زدن به وسایلی از قبیل سینی، قابلمه، تشت و... که از نیستند در مجالس عروسی و غیر آن، اگر به‌طور معمولی باشد به خودی خود جایز است؛ ولی اگر کیفیّت زدن به نحو خاصّی (ریتم‌دار) باشد که مناسب مجالس لهو است، اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک آن است. 5⃣ همان طور که نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن جایز نیست، اجرت گرفتن بر نواختن موسیقی حرام، نیز حرام می‌باشد و گیرنده، مالک آن نمی‌شود و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است. 6⃣ پرسش: آیا خرید جهت استفاده شخصی و بدون لهو و لعب جایز است؟ پاسخ: جایز نیست . 👈 استفتاء 📚 توضیح المسائل جامع، ج۲، م۳۹۶ ت ۴۱۴. 👉 برای مطالعه بیشتر🧐 🔑 آیت‌الله مکارم: کلیّه صداها و آهنگهایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است، و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. منظور از مناسبت با مجلس لهو و فساد آن است که این گونه آهنگ ها، صرف نظر از محتوا، غالباً در آن گونه مجالس نواخته مى شود و نیّت تشکیل دهندگان در آن تأثیر ندارد، و منظور از آلات مشترکه آلاتى است که به طور گسترده هم در و هم در مجالس حلال از آن استفاده مى شود. 📚 جامع المسائل سایت معظم‌له. 🔹کانال‌ احکام شرعی و معارف دینی حجت‌الاسلام‌برسلانی👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1817641700C7dbd556ea8 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
اموال میت با عنایت به این مساله که: با فوت شخص‌، سال خمسی او فرا میرسد و باید خمس اموالی که بعد از سال خمسی تا زمان فوتش، کسب کرده، توسط ورثه پرداخت شود؛ ❌( متاسفانه بعضی از مردم نسبت به این مساله آگاه نیستند یا سهل انگاری می کنند) 🔒سوال شده: پدرمان فوت کرده و با اینکه سال خمسی داشته و اهل پرداخت خمس بوده و لکن بعضی از اموال ایشان (مثلا پولهایی که در بانک قرار داده یا سکه های طلا که در منزل پس انداز کرده) نمیدانیم و شک داریم خمس آن را پرداخت کرده یا نه، آیا ما وظیفه ای نسبت به پرداخت خمس داریم؟ ⬅️ پاسخ: 1️⃣ آیت الله مکارم و مقام معظم رهبری: در فرض مذکور اگر یقین به تعلق خمس ندارید وظیفه ای جهت پرداخت خمس ، بر عهده شما نیست.✅ 2️⃣ آیت الله سیستانی: اگر مالی به انسان ارث برسد و بداند که آن مال خمس داشته و میت، خمس آن را نداده ، وارث مذکور باید خمس آنرا بدهد و اگر هم شک دارد که میت ، خمس آن را داده یا نه، بنابراحتیاط واجب، لازم است خمس آن را بدهد؛ ولی در هر صورت اگر میت نسبت به دادن خمس، عقیده ای نداشته و یا عقیده داشته ولی عمدا یا از روی سهل انگاری خمس نمی داده، بر وارث، لازم نیست خمس این اموال میت را بپردازد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
✳️ باز کردن فرق سر برای مسح کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آیا بدون درآوردن انگشتر، النگو و ساعت می‌توان وضو گرفت؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠 راه‌های ارتباطی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی: 🔻سامانه‌ی پاسخگو (اپلیکیشن و وب): mmps.ir/app 🔻شناسه در شبکه‌های اجتماعی: @pasokhgoo 🔻ربات تلگرام: t.me/pasokhgoobot 🔻ربات بله: ble.ir/pasokhgoo_ir_bot 🔻پاسخگویی تلفنی: 096400 🔻سامانه پیامکی (ویژه احکام شرعی): 30009640 کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 تبعیت زن از شوهر در وطن و قصد اقامت 💠 سؤال: آیا زن در قصد اقامت ده روز یا قصد وطن تابع شوهر است، یعنی قصد شوهر برای اقامت ده روز یا اقامت مثلا ده سال به عنوان وطن در یک شهر، به طور قهری برای زن نیز محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر زن در انتخاب وطن، تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش مانند قصد خود او محسوب شده و برای او کافی است. برای اقامت ده روز در سفر نیز، اطلاع او از قصد شوهرش مبنی بر اقامت ده روز، برای لزوم تمام خواندن نماز کفایت می کند؛ بلکه اگر مجبور به همراهی با شوهرش در مدت اقامت در آن جا باشد نیز حکم همین است. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💬در نمازجماعت می‌شه همراه با امام جماعت حمد و سوره رو بخونیم؟ 🔹آیات عظام رهبری، سیستانی، مکارم، وحید، نوری و شبیری: بستگی داره توی کدوم نماز باشه. 1️⃣ نماز ظهر و عصر: 👈 در این دو نماز، حتی اگه صدای امام رو هم نمی‌شنویم، نباید حمد و سوره رو بخونیم (رهبری، مکارم و سیستانی: بنابر احتیاط واجب). 2️⃣ نماز صبح و مغرب و عشا: 👈 در این نمازها اگه صدای حمد و سوره امام جماعت رو می‌شنویم (حتی به صورت نامفهوم)، نباید دیگه خودمون چیزی بخونیم؛ اما اگه صدای امام شنیده نمی‌شه، مستحبه خودمون حمد و سوره رو آهسته بخونیم (وحید: ولى این خوندن حمد و سوره رو به قصد اینکه جزئی از نمازه، انجام نده). 📚 توضیح‌المسائل مراجع، م1462و 1466؛ شبیری، م2472؛ رهبری، رساله نماز و روزه، م۷۳۰ و ۷۳۱؛ سیستانی، جامع، ج۱، م۱۸۸۶ و ۱۸۹۰؛ مکارم، رساله، م۱۲۷۵؛ نوری، رساله، م۱۴۵۹ و ۱۴۶۳؛ وحید، رساله، م۱۴۷۰ و ۱۴۷۴. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110