امام علی علیه السلام
ضَعْ فَخْرَكَ وَ احْطُطْ كِبْرَكَ وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ.
فخر (و تکبّر) خود را بگزار، کبر و بزرگی فروختن را رها کن، و به یاد خانه قبرت باش.
نهج البلاغه، ص: ۲۱۴
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
نهج البلاغه
حکمت 69 - راضی بودن از سرنوشت
وَ قَالَ عليهالسلام إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلاَ تُبَلْ مَا كُنْتَ
و درود خدا بر او، فرمود: اگر به آنچه كه مىخواستى نرسيدى، از آنچه هستى نگران مباش
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
شرح حکمت👆
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به افرادى كه در رسيدن به مقصودشان ناكام مىمانند دستورى مىدهد كه مايۀ آرامش است، مىفرمايد: «هنگامى كه آنچه را مىخواهى انجام نمىگيرد، هرگونه باشى اعتنا نكن»؛ (إِذَا لَمْ يَكُنْ مَا تُرِيدُ فَلَا تُبَلْ مَا كُنْتَ) . براى اين جمله تفسيرهاى متعددى از سوى شارحان نهجالبلاغه ذكر شده است؛ اكثر شارحان بر اين عقيدهاند كه اين سخن حكيمانه اشاره به همان چيزى است كه در قرآن مجيد آمده: «لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ» يعنى هنگامى كه به مقصد نرسيدى غمگين مباش، چرا كه اگر مقصود مادى است دنياى مادى بقايى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى كه كردى به تو اجر و پاداش مىدهد. بعضى ديگر مانند «محمد عبده» گفتهاند كه منظور اين است كه اگر به مقصود نرسيدى دست از تلاش و كوشش بر ندار و به سخنان اين و آن اعتنا مكن. بعضى ديگر گفتهاند: مقصود اين است كه اگر به مقصود نرسيدى به همان حال كه هستى راضى باش تا از مقام و مرتبۀ تو نزد خداوند كاسته نشود. تفسير چهارمى براى اين سخن به نظر مىرسد كه از بعضى جهات مناسبتر است و آن اينكه اگر به مقصود نرسيدى به هر صورت باشى تفاوتى نمىكند مثل اينكه كسى هدفش اين بوده كه در فلان شهر زندگى كند و موفقيت خود را تنها در آنجا مىبيند. اگر اين مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مىكند كه در هر شهر ديگرى باشد، زيرا همه شهرها نسبت به خواستۀ او يكسان است و نبايد در اينباره سختگيرى كند. اين شبيه چيزى است كه مرحوم «علامۀ شوشترى» در شرح نهج البلاغۀ خود آورده كه زنى تنها يك پسر داشت و از دنيا رفت. آن مادر گفت: من مىخواستم اين فرزند من زنده بماند حال كه از دنيا رفت هر كس ديگرى مىخواهد بعد از او زنده بماند يا نماند. بارها گفتهايم كه ارادۀ چند معناى مختلف از عبارت واحد مانعى از نظر ادبى ندارد و در نثر و نظم كلام عرب و ساير لغات، نمونههاى فراوانى از آن هست، بنابراين ممكن است تمام معانى فوق در محتواى كلام امام عليه السلام جمع باشد
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
🔅توجیه
🔸خدایا مرا به خاطر گناهانی که در طول روز با هزاران قدرت عقل توجیهشان میکنم، ببخش!
شهید مصطفی چمران
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
بوستان حدیث
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
اثر میخها!!
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
خدایا ببخش!!
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
⭕️ #پيامبر_اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸إنَّ المَعصِيَةَ إذا عَمِلَ بِهَا العَبدُ سِرّا لَم تَضُرَّ إلاّ عامِلَها و إذا عَمِلَ بِها عَلانِيَةً و لَم يُغَيَّر عَلَيهِ أضَرَّت بِالعامَّةِ.
🔹هرگاه بنده، پنهانى گناه كند، تنها به خود زيان مى رساند، و هر زمان آشكارا گناه كند و بر اين كار غيرت نورزد، آن گناه به همه مردم آسيب خواهد رساند.
📕بحار الأنوار، ج ۱۰۰، ص ۷۴
#پیامبر_اکرم
@tabyinchannel منبع
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
اگر شهید نشوید، میمیرید!!
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️موسیقی مبتذل چه آثار زیانباری بر سلامت روان فرد و جامعه دارد؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸گرچه رواج فوق العاده انواع #موسیقى مانع از آن است که بسیارى از افراد در این باره درست فکر کنند و منطقى بیندیشند، و مطابق طرز تفکّر نادرستى که عدّه اى به آن سخت پایبندند (متداول شدن هر چیز را دلیل بر بى عیب بودن آن مى گیرند) حاضر به مطالعه در اطراف اثرات شوم و زیانبار #موسیقى نیستند، اما افراد واقع بین هیچ گاه به این مقدار قناعت نخواهند کرد و براى پى بردن به واقعیّت ها، عليرغم شیوع آنها همواره مى کوشند و مطالعه مى کنند.
🔹در بخش قبلی این نوشتار گفته شد گاهی اثر تخدیری موسیقی بقدری قوی است که انسان عقل و هوش خود را چنان از دست میدهد که دست به حرکات غیرعادی میزند. فیالمثل وقتى #تخدیر_موسیقى قوى گردید، قدرت قضاوت صحیح از انسان سلب مى گردد. دیگر نمى تواند خوب و بد را در حدّ واقعى خود درک کند. چه بسا وقتى تحت تأثیر عوامل مرموز کشش هاى صوتى قرار گرفت، و عقل و اندیشه و نیروى تشخیص او اسیر جذبه آهنگ هاى تند موسیقى گردید، بسیارى از اعمال ناشایست که در حالت عادى آن را شایسته شأن و انسانیّت خود نمى داند، مرتکب مى گردد. تصوّر نمى کنم این قسمت از گفتار ما احتیاج به ذکر مثال و بیان نمونه داشته باشد؛ زیرا هر فرد بیدارى توجّه دارد که رقص هاى دسته جمعى و شب نشینى هایى که مردان بیگانه با زنان بیگانه به پایکوبى و دست افشانى مشغول مى گردند، همواره توأم با آهنگ هاى تند موسیقى بوده و ارتعاش اصوات موسیقى آن چنان سرپوشى بر روى عقل و ادراک افراد مى گذارد که انجام دادن هرگونه عمل دور از مقام انسانیّت براى آنها سهل و آسان است.
🔹چه تخدیرى بالاتر از این! وقتى که انسان تحت نفوذ زیر و بم آهنگ موسیقى قرار گرفت، یک نوع رخوت و سستى بر اعصاب مستولى شده، و از مفاهیم انسانى جز شهوترانى، عشقبازى و جمال پرستى چیزى در برابر دیدگان بى فروغ عقل وى مجسّم نمى گردد؛ و آن چنان سرپوش روى ادراک و نیروى خرد گذارده مى شود که مفاهیم مقدّسى به نام رحم، مرّوت، عفّت، حیا، امانت، مساوات، برادرى، مجد و عظمت، کوشش و فعّالیّت، مبارزه و استقامت در راه هدف، به دست فراموشى سپرده مى شود. جاى گفتگو نیست که از روز نخست، الکل و #موسیقى از بزرگترین وسیله هوسرانى براى مردان و زنان شهوتران بود و در مواقع خاصّى براى تخدیر اعصاب به آن پناه مى بردند. درست است که #اسلام هرگز انسان را از لذایذ طبیعى باز نمى دارد، ولى از آن لذایذ زودگذر که از طریق #تخدیر_اعصاب و #تحریک_غرایز_شهوانى پیدا مى شود و انسان را از حالت طبیعى بیرون مى برد، جلوگیرى مى نماید.
🔹آیا جاى گفتگوست که یکى از عوامل انحطاط اخلاقى همین صفحات و تصنیفهاست و آیا نوارهاى فریبنده و تحریک آمیز موسیقى به شیوع فساد و اعمال دور از عفّت دامن نمى زنند و آواز گرم زنان و دختران توأم با آهنگ هاى شهوت انگیز موسیقى، روح عشقبازى را در جوانان ایجاد نمى کند؟! وانگهى، آیا قلبى که مملوّ از نغمه هاى شهوت انگیز و تصنیف هاى عاشقانه گردید، در آن جایگاهى براى #یاد_خدا باقى مى ماند؟! آیا دلى که در گرداب آوازهاى عاشقانه و ارتعاش امواج موسیقى فرو رفت مى تواند به فکر بینوایان و درماندگان باشد؟ آیا چیزى که پدید آورنده این عوامل سوء باشد مى تواند در یک شریعت آسمانى حلال گردد؟! نتیجه اینکه #آهنگهاى_موسیقى هم آثار زیانبخش تخدیر اعصاب را دارد و هم از نظر اخلاقى یک سلسله شهوات را در انسان زنده مى کند. از نظر بهداشتى نیز ثابت شده زیاد شدن مرگ و میرهاى ناگهانى در عصر ما عوامل و علل مختلفى دارد که یکى از آنها شیوع موسیقى است؛ زیرا #موسیقى عامل هیجان است، و هیجان یعنى به هم خوردن تعادل اعصاب مردمى که اعصابشان شب و روز زیر نغمه هاى گوناگون موسیقى بمباران مى شود و در آستانه سکته هاى قلبى و مغزى قرار مى گیرند.
📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی، مدرسة الإمام علی بن أبیطالب(ع)، چ دوم، ص ۳۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#موسیقی
@tabyinchannel منبع
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
#حکایت
امام جماعت دزد
یکی از دوستان نقل میکرد که در یکی از کشورهای آفریقای ساحلی شخصی که حافظ قرآن کریم
و عالم شریعت بود در یکی از مساجد مسؤولیت امامت را پذیرفت و مردم محل از او استقبال بسیار زیادی کردند و هر خانواده تلاش مینمود که امام، میهمان خانهی او شود خصوصا در ماه مبارک رمضان... از جمله یکی از مقتدیان در روزهای پایانی رمضان، امام را به افطار دعوت نمود.
امام دعوت ایشان را اجابت نموده به خانهاش رفت و میزبان از امام به گرمی استقبال نموده و بینهایت مورد عزت و اکرام قرار داد و امام بعد از افطار در حق میزبان و خانوادهاش دعا نموده، مرخص شد.
زمانی که خانم میزبان، نظافت خانه را شروع کرد به یادش آمد که درطاقچه سالن مقداری پول گذاشته بود.... فورا وارد سالن شد ولی پولی ندید.... تمام اطراف سالن را جستجو کرد اما پول را نیافت.
وقتی که شوهرش از مسجد برگشت برایش جریان را گفت و سوال کرد آیا تو پول را از سالن برداشتی؟ شوهر جواب داد نه!
بعد از فکر زیاد به این نتیجه رسیدند که به غیر از امام، هیچ کسی به خانهی شان در این مدت نیامده است و همچنان یک دختر شیرخوار دارند که او از گهوارهاش نمی تواند پایین بیاید به همین خاطرتنهامتهم همان امام است. آن شخص بسیار عصبانی شده گفت: چطور امکان دارد که امام چنین کاری را انجام دهد، در حالی که اورا به خانهی خود دعوت کردهام و به احترام ماه مبارک رمضان اورا اکرام و عزت نمودهام. او میبایست پیشوا و الگو باشد نه دزد!!!
با وجود خشم و غضبش، آن قضیه را پنهان کرد و از روی حیا نتوانست با امام بخاطر پول، مواجهه و موضوع را مطرح کند و لکن از امام دوری می نمود تا مجبور به سلام دادن و سخن گفتن با او نشود.
بعد از گذشت یک سال کامل دوباره ماه مبارک رمضان آمد و مردم با همان شور، شوق، علاقه و اخلاص امام را به خانههای شان جهت افطار دعوت کردند و زمانی که نوبت دعوت امام به خانهی این شخص رسید ؛ قضیه سرقت پول به یادش آمد و با خانم خود مشورت کرد که آیا امام را دعوت کند یا خیر؟
از آنجایی که خانم آن شخص، یک زن صالح و نیکوصفتی بود شوهرش را تشویق نمود تا امام را دعوت کند و گفت شاید امام از روی احتیاج آن پول را برداشته باشد به همین خاطر او را باید مورد عفو و بخشش خود قرار دهیم، شاید که خداوند متعال ما را هم ببخشد.
او امام را به افطاری دعوت نمود ولی در پایان افطاری نتوانست خود را نگه دارد و امام را مورد خطاب قرارداد و گفت: امام محترم، شاید متوجه شده باشید که در طول یک سال گذشته رفتار من در قبال شما تغییر کرده...
امام گفت: بلی، ولی من فرآموش کردم علت انرا جویا شوم زیرا بسیار مشغول کار وتلاش بودم.
آن شخص گفت: امام محترم! از شما یک سوال می کنم امید است که جواب واضح بدهید.... یک سال قبل و در ماه مبارک رمضان خانم من مقداری پول را بالای طاقچه ی سالن پذیرایی گذاشته بود و فراموش کرده بودکه آنرا بردارد و لکن آن پول بعد از رفتن شما از نظر غایب شد و جستجوی بسیاری کردیم ولی نتوانستیم پیدا کنیم حالا بگویید آیا شما آن را برداشته بودید؟
امام گفت: بلی! من آن را برداشته بودم.
صاحب خانه از این جواب صریح، مبهوت، متعجب و حیران شد ولی امام سخنان خود را ادامه داده گفت: وقتی که در سالن تنها بودم دیدم پنجره باز است، باد تندی هم وزید و پولها را پراکنده و پخش کرد به همین خاطر پولها را جمع نمودم و دقت کردم که اگر پولها را زیر فرش و یا روی طاقچه بگذارم ممکن است شما آن را پیدا نکنید و یا باز باد آنها را پراکنده کند...
در این موقع امام سر خود را اندوهگین تکان داده به گریه افتاد.... و در ادامه صاحب خانه را خطاب قرار داده گفت: به نظرت من برای چه چیزی اندوهگینم و گریه میکنم؟
حاشا که به خاطر تهمت دزدی که به من میزنی گریه کنم، اگرچه این تهمت دردناک است و لکن من بخاطر این گریه میکنم که ۳۵۵ روز گذشت و هیچ یک از شما صفحهای از قرآن کریم را هم نخواندید و اگر قرآن کریم را یک بار باز میکردید، البته پول را در آن پیدا میکردید.
صاحب خانه با عجله قرآن کریم را آورده، باز کرد و پول ها را کامل در آن دید...!!!
این است حال برخی از ما مسلمانان که قرآن کریم را در طول یک سال، یکبار هم باز نمیکنیم ولی در عین حال خود را مسلمان هم میدانیم.
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عفت در گفتار (بخش اول)
🔸نحوهی سخن گفتن افراد نشان دهنده ی شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن دربارهی آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ #خوب_بگویید تا به خوبی معروف شوید.» در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را میشناسید.
💠سخنان زشت
🔹پرهیز از سخنان زشت، مهمترین اثر #عفت در گفتار است. کسی که دارای صفت #عفت_در_گفتار است، هیچ گاه حرف زشت و ناپسند به زبان نمیآورد. سخن زشت مصادیق زیادی داشته، به صورتهای مختلف میتواند بروز و ظهور داشته باشد؛ فحش و دشنام، دروغ، غیبت، سخن چینی، اهانت به مردم، زخم زبان به دیگران، سخنان لغو و بیهوده، تملق و چاپلوسی و... از مصادیق سخن زشت به حساب میآیند. افرادی که از عفت در گفتار برخوردار هستند از همهی مصادیق سخن زشت پرهیز نموده، هیچ یک از آنها را به زبان نمیآورند. #امام_سجاد (ع) در مقام بیان حقوق اعضا و جوارح انسان در بارهی #حق_زبان میفرماید: «حَقُّ اللِّسانِ إكرامُهُ عَنِ الخَنا، و تَعويدُهُ الخَيرَ، و تَركُ الفُضولِ التي لا فائدَةَ لَها، و البِرُّ بالنّاسِ، و حُسنُ القَولِ فيهِم؛ #حقّ_زبان، منزّه داشتن آن از #زشتگويى است و عادت دادنش به خوبى و فرو گذاشتن زياده گويى هاى بيهوده و نيكى به مردم و خوب گفتن درباره آنان». [۱]
🔹براساس این بیان نورانی، بازداشتن زبان از سخنان زشت، و عادت دادن آن به گفتن سخنان نیک و گفتار همراه با ادب از حقوق زبان بوده و به عهدهی انسان است. نحوهی سخن گفتن افراد نشان دهندهی شخصیت آنان بوده، و مردم براساس آن دربارهی آنها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) میفرمایند: «قولوا الخیر فتعرفوا به... ؛ خوب بگوید تا به خوبی معروف شوید... ». [۲] همانطور که سخنان نیک به انسان شخصیت میدهد، #سخنان_زشت، گوینده را در نظر دیگران کوچک میسازد. ابهت و موقعیت او را متزلزل و آبرومندان باشخصیت را از او میرنجاند. چنان که امام علی (ع) فرمود: «سوء المنطق یزری بالقدر و یفسد الاخوه؛ #بدزبانی و گفتار زشت از مقام انسان میکاهد و برادری را تباه میسازد». [۳]
🔹سخنان زشت انسان را از جمع خوبان جدا ساخته، به بدان ملحق میسازد. امام علی (ع) در بيان گهربار دیگری فرمود: «ایاک و ما یستهجن من الکلام فانه یجس علیک اللئام و ینفر عنک الکرام؛ بپرهیز از #سخن_زشت و زننده فرومایگان را گرد تو جمع میکند، و نیکان را از تو رنجانده و پراکنده میسازد». [۴] بر اساس این روایات سخنان زشت شخصیت انسان را در جامعه کوچک ساخته، او را در نزد افراد نیک به بدی معروف میسازد. علاوه بر آن، سخنان زشت باعث ایجاد کینه در دلها میشود و باعث اختلاف در جامعه میگردد. اميرالمؤمنين (ع) همچنین ميفرمايد: «ایاک و مستهجن الکلام فانه یوغرالقلوب؛ بپرهیز از #سخن_زشت که آن دلها را به کینه میآورد». [۵] #ادامه_دارد...
پینوشتها:
[۱] بحار الأنوار، ۷۱/۲۸۶/۴۱
[۲] همان، ۷۱/۳۱۱/۹
[۳] تصنیف غرر الحکم، ص ۱۴۴/۴
[۴] غررالحکم، ۲۷۲۲
[۵] غررالحکم، ج ۱، ص ۲۷۲
برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵
منبع؛ وبسایت راسخون
#عفت #عفت_گفتار
@tabyinchannel منبع
#حجاب #امام_زمان #محرم #امام_حسین #اربعین
~~~~~~~~~~~~~~
✳️ #قرارگاه_فرهنگی_عمار
🆔 @ammar_enghlab