تعدادی از فعالان فرهنگی شهر تهران از آماری عجیب و تکان دهنده سخن می گویند. این فعالان رسانه ای و فرهنگی تصمیم میگیرند در چند نقطه تهران با تلویزیون های خانگی تصاویر حملات اسرائیل را برای رهگذران به نمایش بگذارند. در این مواجهه دوستان تهران می گویند به طور میانگین 30% مردم حتی از بمباران بیمارستان هم خبری نداشتند. این آمار بسیار مهم است. حتی اگر بگوییم 10% یا حتی 5%.
اینکه صدا و سیما به خوبی پوشش می دهد و گمان کنیم دیگر تمام افکار عمومی ملت ایران روشن شده است این یک توهم است.
باید قبول کنیم درصدی از جامعه رسانه ملی را دنبال نمی کنند. و منابع دیگری برای رصد اتفاقات جامعه و جهان انتخاب کرده اند. در این وضعیت باید از تمام ظرفیت های ارتباطی استفاده کرد. تبلیغات شهری برای آن دسته از مردم که منابع خبری آن ها رسانه های غربی و سلبریتی ها هستند حیاتی است. ای کاش شهرداری اصفهان اهمیت و ضرورت تبلیغات شهری به خوبی درک کند.
#دیده_بان
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک دقیقه و شانزده ثانیه.
فقط هفتاد و شش ثانیه. لطفا این هفتاد و شش ثانیه را تماشا کنید. و دعوت کنید تا دیگران تماشا کنید. اهیمت کار رسانه ای برای نیروهای نظامی چیست؟
این چند ثانیه می تواند از صد ها موشک و صد ها هواپیما قدرتش بیشتر باشد.
باید از قدرت رسانه استفاده کرد. رسانه با کم ترین هزینه کابوس استکبار جهانی خواهد شد و ضربه های جبران ناپذیری را به آمریکا و اسرائیل وارد خواهد کرد.
باید به رسانه عمیقا فکر کرد. رسانه ( تبلیغ ) مهم ترین عملیات جریان حق است.
#دیده_بان
دیدهبان فرهنگ و هنر اصفهان
یک دقیقه و شانزده ثانیه. فقط هفتاد و شش ثانیه. لطفا این هفتاد و شش ثانیه را تماشا کنید. و دعوت کنید
همراهان فرهیخته دیدهبان
سلام علیکم.
از همه شما عزیزان خواهشمندیم از دوستانتان دعوت کنید این مستند چند ثانیه ای را تماشا کنند و با دوستان و خانواده ی محترمتان پیرامون این عملیات رسانه ای گفت و گو کنید.
نظراتتان را برای ما ارسال کنید.
تحلیل های شما و خانواده ی محترم تان را منتشر خواهیم کرد.
با تشکر
تحریریه دیدهبان
تیتر یک روزنامه هممیهن
به نظر شما چرا یک روزنامه در ایران تلاش می کند دوقطبی را در جبهه مقاومت فلسطین مطرح کند.
چرا فلسطین می شود عباس و حماس؟
چرا روزنامه هممیهن برای مخاطب ایرانی از تفرقه یا دوقطبی صحبت می کند؟ آن هم در میان جنگی بی رحمانه و ظلمی بی سابقه.
چرا اصلاح طلبان تحمل اتحاد را ندارند و برای ایشان گفتمان وحدت گفتمان مطلوب نیست؟
لطفا این تیتر را آن هم این روزها ساده نگیرید. یک فرقه شبه سیاسی در ایران از وحدت جهان اسلام علیه استکبار خوشحال نیستند و می دانند این وحدت ناقض خیلی از نظریه های این جریان است. نظریه هایی که تنها راه حل کشور و منطقه را سازش با استکبار میداند؛ و قدرت نمایی جریان مقاومت و وحدت جهان اسلام ناقض اصلی این نظریه است.
بهترین ترفند برای دفاع از نظریه غیر علمی این جریان دمیدن در شیپور تفرقه است. پرداختن به حاشیه و ضریب دادن به موضوعاتی که اصلا مطرح نیست یکی از مهم ترین ترفند های جریان غیر علمی در کشور است.
#دیدهبان
تصویری که روزنامه شرق از ایران می سازد بسیار قابل توجه و تأمل است.
دقیقا یک روز بعد از سیزده آبان ایران را اینگونه نشان می دهد.
شاید با خود بگویید این روز ها چه کسی روزنامه میخواند؟ پس اهمیت ندارد و این جریان رسانه ای تاثیری روی افکار عمومی مردم ایران نخواهد داشت.
این روزنامه را روزنامه نگارانش می نویسند. روزنامه نگاران هر کدام در شبکه های اجتماعی فعالیت جدی دارند. هر کدام دنبال کننده هایی دارند. تعداد زیادی از دنبال کننده های روزنامه نگاران دانشجویان رشته های علوم انسانی هستند. و از زاویه دید این روزنامه نگاران وضعیت ایران را می بینند و تحلیل می کنند.
اما سوال مهم این است: چرا این رسانه ها ایران را اینگونه روایت می کنند؟ روایت ایران خراب چه سود و منفعتی برای این جریان دارد؟
آیا واقعا وضعیت ایران اینگونه است؟ اگر این نیست چه می شود یک رسانه دروغ بگوید؟ چرا تصویر غلطی از ایران برای اذهان عمومی ساخته می شود؟
#دیدهبان
#اندیشکده_تبیین
🖌یادداشت حامد واعظ پور
برداشتی از مباحث مطرح شده در قرارهای گفتگوی اندیشکده تبیین
🔸جمهوری اسلامی با عقلانیت بهتر پذیرفته می شود.
جمهوری اسلامی حکومتی است که پذیرش و تبعیت از آن با عقل راحت تر است. یعنی محاسبه غیر عقلانی باعث می شود که بسیاری از اتفاقات و رفتار ها داخل جمهوری اسلامی معنای صحیحی پیدا نکند.
ما به دنبال جواب این سوال ها هستیم:
- چه محاسباتی باعث می شود که عده ای آن را ویرانه ای بپندارند که به بن بست رسیده و چیزی به فروپاشی اش نمانده؟
- چه می شود که عده ای بر این باورند که ایران جای زندگی نیست و جمهوری اسلامی جز خرابی در این چهل سال دستاوردی نداشته است؟
- و چه می شود که عده ای آن را نزدیک قله می دانند؟
اصلا عقل چیست که باید معیار تشخیص درک و پذیرش این نظام باشد و نمیتوان با معیار های دیگر درستی این نظام را محک زد؟
عقل همان چیزی است که انسان را وادار می کند تا کاری را انجام دهد که به نفع اوست.
اگر از ما پرسیده شود، آیا حاضرید در یک خانه کلنگی که لوله هایش ترک برداشته و دیوارش نم دارد و روشنایی خوبی ندارد زندگی کنید یا در یک خانه شیک و نوساز، عقل به انسان می گوید که خانه دومی را انتخاب کند. چرا که نفع او در انتخاب زیبایی است.
حال اگر از همین عقل پرسیده شود که اگر خانه کلنگی برای خودت باشد ولی آن خانه دومی از آن تو نیست و باید بابتش اجاره پرداخت کند، دوباره همان عقل به انسان می گوید خانه کلنگی را انتخاب کند. چرا که مالکیت به نفع اوست. چون عقل همیشه نفع بیشتر و دائمی تر را می خواهد. عقل چیز عجیبی است که موجودات دیگر از آن بی بهره اند و اگر ادارک داشتند حتما از محاسبات عجیب آن در موقعیت های مختلف شگفت زده می شدند.
🔻 عقل این چنین است و جمهوری اسلامی جز با چنین عقلی قابل پذیرش نیست. یعنی عقلی که نفع زودگذر را بخواهد و یا همه نفع ها را نخواهد و یا فقط نفع شخصی خودش را بخواهد، نمیتواند جمهوری اسلامی را بپذیرد. دیگر چنین عقلی معنای عقل ندارد و به آن نفسانیت می گویند. جمهوری اسلامی نمیتواند با معیار نفسانیت درست محاسبه شود و مشروعیت یابد.
جمهوری اسلامی به جز از مسیر عقلانیت رفتار هایش معنا نمیشود چرا که شاید نتوان بعضی از کمبود ها و خرابی ها را در این کشور برای کسی به جز از راه عقلانیت تشریح کرد.
بسیاری از افراد جامعه که از کاستی ها و کمبود ها در کشور مینالند و آن را با بقیه مقایسه می کنند، اگر برایشان #تبیین شود که عقل کدام را حکم می کند؟ تحمل کمبود ها و کاستی ها به بهای داشتن استقلال و تلاش برای رفع آن یا عدم مالکیت برای این سرزمین و مستعمر بودن آن؟ به حکم عقل، استقلال را انتخاب می کنند.
این رویکرد #تبیینی شیوه خود رهبر انقلاب است. ایشان در مواجهه با سازش یا مقاومت می گویند که هم مقاومت هزینه دارد و هم سازش. ولی هزینه ای که سازش دارد به مراتب بیشتر از مقاومت کردن است.
ایشان در شیوه تبیین خود هزینه های مقاومت را نفی نمیکنند ولی طبق معیار عقلانیت و نفع بیشتر، مقاومت را انتخاب می کنند.
لذا در مباحثات تبیینی و دفاع از جمهوری اسلامی باید تاکید روی عقلانیت این نظام داشت نه توجیه کاستی ها و کمبود ها.
#دیدهبان
#اندیشکده_تبیین
تیتر یک هفته نامه خط حزب الله
صفحه اول این هفته نامه با توجه به اظهارات یک کارشناس در رسانه ملی قابل تامل است. پیش از انتشار این شماره خط حزب الله ، مهدی فضائلی هم با نقل جملاتی از آیت الله خامنه ای به این اظهارات واکنش نشان داد.
رهبر انقلاب: این انقلاب یک انقلاب الهی است و پایه اصلی آن مردمند؛..این انقلاب متعلق به مردم است... هیچ کس، هیچ قشری، نمیتواند و نباید ادعای مالکیت این انقلاب را بکند؛ خود را مالک بداند، دیگران را مستأجر... صاحب این انقلاب مردمند.
#دیده_بان
فصل دوم #قرار_تماشا به زودی آغاز خواهد شد.
درباره ارتباطات و رسانه دو گرایش وجود دارد:سلطه بخشی و توسعه بخشی
موضوع این است که ایا ارتباطات و رسانه ها آسان کننده توسعه هستند یا به عنوان یک ابزار اساسی، در خدمت کشورهای توسعه یافته اند به منظور مصرفی شدن کشور های کم تر توسعه یافته؟ سوال مهم این است که ارتباطات توسعه بخش است یا سلطه بخش...
#قرار_تماشا
#فصل_دوم
اندیشکده تبیین تلاش می کند با فهم ماهیت رسانه زمینه ساز تحقق تبیین باشد. رسانه چیست مسئله مهم ماست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه اذان شنیدنی پیرمرد پاکبان در میدان ولیعصر(عج)
تحلیلی درباره پخش اذان از صدا و سیما
👈در ادامه...
اگر یهودیان میخواستند اذان را از تلویزیون پخش کنند، به همین شکلی که ما الان انجام می دهیم، انجام می دادند.
🔸مسأله:
آیا اذان گفتن یک فعل زنده است که لازم است هر بار باید از مأذنه ها به گوش برسد، یا اینکه می توان صدای آن را یک بار ضبط کرد و چندین بار پخش کرد و دیگر نیازی به اقامه آن نیست؟
🔻جواب:
فرض کنید نقاره خانه حضرت رضا (ع) یک بار اجرای خوبی انجام دهد و آن را ضبط کند و دفعات بعد همان صدا را پخش کند. چه حسی به شما دست می دهد؟
شاید در ظاهر مسأله تفاوتی ایجاد نشود و هر دو نتیجه یکسان باشد. ولی دقیق تر که تأمل شود می بینیم هدف از اقامه همانطور که در اسمش پیداست، برپایی یک چیز است. یعنی خود برپا کردن هدف است نه وسیله برای رسیدن به هدف دیگر.
اقامه اذان خودش به خودی خود هدف است. ماهیگیران یهودی به خدا گفتند باشد شنبه ماهیگیری نمیکنیم ولی توری در آب پهن کردند تا ماهی های جمع شده در تور را در روز بعد از آب در آورند. خدا آن ها را لعنت کرد. چرا؟ چون هدف خدا اقامه امرش بود نه نتیجه آن.
اقامه امر خدا، اذان، به خودی خود ماهیت زنده ای دارد. نمیتوان تور پهن کرد و آن را ضبط کرد و روزهای بعد آن را پخش کرد.
اذان به خودی خود رسانه است. حال که رسانه تلویزیون میخواهد در نقش رسانه اذان عمل کند، آیا می تواند ماهیت حی و زنده بودن آن را کنار بگذارد؟ آیا میشود وقتی تمام ماهیت اذان را از آن گرفته ای، از آن انتظار تاثیر داشته باشی؟
🔻نتیجه:
اذان در عالم وجود ماهیتی زنده دارد و شاید بزرگترین رسانه جمعی مسلمانان در جهان است و تکراری بودن اذان دلیلی بر آن نمی شود که تنها یک بار اجرا شود.
#رسانه_چیست
#ماهیت_رسانه
#رسانه_شناسی
#مسئله_رسانه
#اندیشکده_تبیین
📝 این متن حاصل هم اندیشی اعضای اندیشکده تبیین پیرامون ماهیت رسانه است.
📱کانال دیده بان فرهنگ و هنر اصفهان را در ایتا دنبال کنید.
https://eitaa.com/ammaresf
اندیشکده تبیین درس منطق را در آینده ای نزدیک برای فعالان رسانه ای ارائه خواهد داد.
بدون منطق تبیین کردن ممکن نیست. امیدواریم فعالان رسانه ای با دانستن منطق در عملیات های رسانه ای عملکرد بهتری داشته باشند.
اطلاعات تکمیلی منتشر خواهد شد.
#اندیشکده_تبیین
#مقدمات_رسانه
#رسانه_شناسی