۱۲ آذر ۱۳۹۹
۱۲ آذر ۱۳۹۹
(۱)
رواق اندیشه - شماره ۱۴
#تربیت_دینی_فرزندان
آغاز برنامه های تربیتی
از آنجا که بنابر مطالعات روان شناختی و آموزه های دینی، عوامل مختلف وراثتی و ژنتیکی و حتی محیطی از آغاز شکل گیری نطفه بر انسان تاثیر به سزایی دارند، باید از دوران انتخاب همسر و حتی پیش از آن برای برخورداری فرزندان آینده مان از تربیتی سالم و مناسب، زمینه سازی نماییم .
بر همین اساس، پیامبر اکرم ص از ازدواج با همسران ناشایست نهی فرموده و فرزندان به دنیا آمده از آنها را تباه شده و از دست رفته می شمارد .
امیرمؤمنان ع نیز خصلت های زشت و زیبا در روح و روان انسان ها را متاثر از شیر مادران شان می داند .
آزمایش های تجربی در این زمینه نیز این واقعیت را تایید می کند که انسان از دوران جنینی نسبت به محیط و صداهای مختلف اطراف خود حساس بوده و به خصوص از مادر و سخنان و روحیات وی تاثیر می پذیرد.
به همین دلیل، در اسلام به پدران سفارش شده است که از روزی حرام اجتناب ورزند و آداب ویژه ای را به هنگام هم بستری رعایت کنند.
@amn_org
۱۳ آذر ۱۳۹۹
(۲)
به مادران توصیه شده که در دوران بارداری، مراقب اندیشه ها و رفتارهای خویش بوده، همواره در طهارت جان و پاکیزگی تن و روان تلاش کنند;چرا که از کوزه همان برون تراود که در او است .
پس از ولادت نیز فرزندان به طور مستقیم در معرض برخی آداب و مراسم مذهبی قرار می گیرند
آدابی مانند خواندن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ که در روایات به عنوان پناهی در برابر وسوسه های شیطانی شمرده شده است
کام گرفتن کودک با تربت امام حسین ع;
انجام غسل ولادت;
ختنه کردن;
عقیقه کردن;
صدقه دادن
به وزن موی سر کودک از طلا یا نقره و به وزن بدنش از خرما و . . . .
امروزه از نظر علمی نیز تاثیر بسیاری از این اعمال بر آینده کودک غیرقابل انکار است.
@amn_org
۱۳ آذر ۱۳۹۹
(۳)
بدیهی است که فرزندان را نمی توان از آغاز تولد به طور مستقیم مورد تعلیم و تربیت قرار داد و ناچار باید منتظر پیدایش زمینه های یادگیری و تربیت پذیری در آنها بود.
در این باره که آموزش و پرورش دینی فرزندان را از چه سنی باید آغاز کرد، میان دانشمندان و کارشناسان امور تربیتی اختلاف نظر است.
برخی با هرگونه تعلیم و تربیت مذهبی تا پیش از بلوغ مخالفند، ولی عده ای دیگر با تاکید بر آمادگی و استعداد اطفال برای تربیت پذیری، بر این باورند که می توان برخی معلومات دینی را به طور ساده و قابل فهم به آنها عرضه نمود و با تلقین، آنها را در این فضای مقدس قرار داد.
جان لاک از اندیشمندان غربی نیز معتقد است که تربیت دینی را باید از کودکی آغاز کرد . وی می گوید: «اندیشه خدا را از همان آغاز کودکی می توان در نهاد فرزندان مان جای داده، عشق و احترام به خدا را در روان شان بدمیم.»
@amn_org
۱۳ آذر ۱۳۹۹
بمنظور جهت گیری بسوی خانواده آرمانی،
و ارائه الگوی تربیت دینی فرزندان،
پرورش جوانانی خلاق و مبتکر با اندیشه ای فروزان،
ساختن خانواده ای شاد و با نشاط،
تحکیم بنیان خانواده و بهره گیری از تجربیات مادران و پدران موفق در تربیت فرزندان،
شکوفا کردن عشق و مهرورزی و پیوند عاطفی بین زن و شوهر،
ارائه جلوه گریهای دل انگیز پاکدامنی و نجابت و حیا و عفاف و حجاب،
پاسخگویی به پرسشهای دختران و پسران و زنان و مردان همراه،
ایجاد آرامش با پیامهای انگیزشی و دلنوشته های فرحبخش،
قرار گرفتن زیر لوای نجات بخش تعالیم آسمانی اسلام و ساختن یک خانواده بهشتی،
آراسته شدن به زیبائیهای اخلاقی و رفتارهای جذاب و پسندیده و محبوب شدن در دلها،
راز و نیاز با خالق هستی و درد دل کردن با مهربانترین مهربانان و خلوت کردن با آن محبوب دل انگیز،
و......
کانالی ایجاد کرده ایم که با شما باشیم.
«ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آَمِنِینَ» (حجر/۴۶)
«با سلامت کامل وارد بهشت ما شوید، در حالی که در امان هستید»
منتظر قدوم مبارک شما هستیم:
@amn_org
@amn_org
@amn_org
۱۳ آذر ۱۳۹۹
۱۳ آذر ۱۳۹۹
تربیت فرزند - قسمت ۱ .mp3
2.51M
🎵امیر بودن
🔹مفهوم « امیر بودن » کودک در ۷ سال اول که در روایات به آن تاکید شده به چه معناست؟
👶مجموعه کلیپهای تربیت فرزند (قسمت ۱)
@amn_org
۱۳ آذر ۱۳۹۹
(۴)
به نظر می رسد برای یافتن سن مناسب برای آغاز برنامه های تربیتی، باید سن طبیعی گرایش فرزندان به دین و مذهب را شناخت.
بررسی های روان کاوان نشان می دهد که آغاز پیدایش حس مذهبی در کودکان به ماه های قبل از چهارسالگی بازمی گردد و حتی گاه در حدود 2 تا 3 سالگی ظاهر می شود.
کودکان از سه سالگی، علاقه بسیار به دعا و سرودهای مذهبی داشته، از تکرار و خواندن دعاهای دسته جمعی، لذت بسیار می برند.
از حدود 4 سالگی، کنجکاوی سراسر وجود کودک را فرامی گیرد و درباره حقایق مختلف جهان و از همه مهم تر آفریدگار جهان می پرسد.
این مرحله، سن طبیعی کودک برای پذیرش مفهوم خداوند است.
کودک چهارساله، پدر خود را به بزرگی و اهمیت خدا می داند و تلقی او از خدا همچون پدر، ولی بزرگ تر است.
او حتی گاه خدا را همچو عضوی از خانواده به حساب می آورد.
@amn_org
۱۴ آذر ۱۳۹۹
۱۴ آذر ۱۳۹۹
4_5911107809528776703.mp3
2.36M
🎵فرزندان مؤمن
🔸چگونه فرزندانی با ایمان تربیت کنیم؟
🔹چهار روش و تکنیک برای افزایش ایمان کودکان
👶مجموعه کلیپهای تربیت فرزند (قسمت ۲)
@amn_org
۱۴ آذر ۱۳۹۹
(۱)
اکسیر محبت
اعضاء يك خانواده كه ركن مهم آن زن و شوهر هستند، گذشته از ضرورتهائى كه آنها را دور هم جمع مى كند، بايد از پيوندى مقدس و درونى كه همان محبت و احساس علاقه به يكديگر است ، برخوردار باشند.
زن و شوهر نبايد به حكم ضرورت ، با هم زندگى كنند، در هنگام ساختن يك بنا، ميان آجرها هرگز علاقه ای در كار نيست ، فقط به حكم ضرورت در كنار هم قرار گرفته اند.
ولى در كانون خانواده چطور؟
آيا در زندگى مشترك آنها هم بايد به حكم ضرورتها و ناچاريها با هم باشند؟
مسلما خير،
كانون خانواده بايد از بنياد استواری كه همان علاقه و محبت است ، برخوردار باشد، حكمت متعاليه حضرت حق ، در يك حسابرسى و نقشه كشى دقيق بهترين فرصت را براى پى ريزى اين بنياد در اوائل ازدواج ايجاد كرده است.
شور و نشاط جوانى، شهوت و احساس محبت بسيار به همسر در اوائل ازدواج ، فرصت طلائیى است كه همراه با پيوند جنسى ، پيوند دو قلب هم انجام گيرد و اين زن و مرد هستند كه بايد از اين فرصت و بهانه، نهايت استفاده را بكنند، و با انجام عوامل محبت آن را به گونه اى گسترش دهند كه تا پايان عمر همديگر را دوست و دلسوز هم بدانند.
ما بر آنيم كه با توفيق الهى راههاى ايجاد اين محبت را كه پايه يك زندگى شيرين و آرمانی است جستجو كنيم ، تا بتوانيم زن و مرد را مثل دو دوست در كنارهم داشته باشيم.
در ادامه این سخن با ما بیائید تا رمز و راز بنای یک خانه آرمانی را جستجو کنیم.
@amn_org
۱۴ آذر ۱۳۹۹