مروری بر فرازهایی از #خطبه_بلند_حضرت_زهرا (سلام الله علیها)
دکتر سعید جلیلی
(۹)
عزت در گرو جهاد
این فرمایش حضرت زهرا است! عزت با جهاد به دست میآید نه با خواهش و تمنا
«و جعل الله الجهاد عزًا للاسلام»
مگر میشود شما بدون جهاد در برابر مستکبرانی که با همهچیز میخواهند در برابر شما قرار بگیرند، با خواهش و تمنا و اینها از آنها چیزی بگیرید؟
امام در همین تعبیر به صراحت بیان میکنند «آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند. و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایه داران و مرفهان بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند»
مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند.
و الجهاد عزاً للاسلام. اگر شما میخواهید عزتی داشته باشید باید برای آن هزینه بدهید. باید برایش جهاد بکنید. تلاش بکنید.
@amn_org
پدران و مادران آگاه
(۱۹)
نكته دوم در ارتباط با محبت نسبت به فرزندان
مساوات در بذل محبت:
از نكات قابل توجهى كه در ميان فرزندان وجود دارد رعايت مساوات و عدالت در رفتار با آنان مى باشد. اين مسئله در مورد نيازهاى معنوى و عاطفى فرزندان بيشتر جلوه گر است، والدين شايسته است در ابراز محبت در ظاهر مساوات را رعايت كنند، گر چه در باطن بنا به علت هاى مختلف يكى از فرزندان را بيشتر از ديگرى دوست داشته باشند.
امام باقر عليه السلام مى فرمايد:
به خدا قسم ، رفتار من با بعضى از فرزندانم از روى تكلف و بى ميلى است، او را روى زانوى خود مى نشانم ، محبت بسيار مى كنم، از وى شكر گزارى و قدردانى مى نمايم، با آن كه اين همه احترام و محبت شايسته فرزند ديگر من است. به اين تكلف تن مى دهم تا آن كه فرزند شايسته ام از خطر آنان مصون باشد، تا آنان رفتارى را كه برادران يوسف، با او انجام دادند، مرتكب نشوند، خداوند سوره يوسف را نفرستاد مگر به عنوان نمونه و مثال، كه بعضى از ما نسبت به بعضى ديگر حسد نورزيم، چنان كه برادران يوسف به او حسد كرده و ستم نمودند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
در ميان فرزندان خود عدالت را رعايت كنيد، چنان كه خودتان دوست داريد در نيكى و احسان برايتان مساوات و عدالت رعايت شود.
و هم چنين آن حضرت مردى را به همراه دو فرزندش مشاهده كرد، آن مرد در حضور پيامبر صلى الله عليه و آله يكى از آن ها را بوسيد و ديگرى را نبوسيد، پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود:
چرا عدالت را رعايت نكردى؟
البته گاهى بنا به علل مى توان برخى از فرزندان را از نظر مالى برترى داد. مثلا اگر برخى فرزندان وى صغير و ناتوان بوده و هيچ گونه پشتوانه مالى نداشته باشد، مى تواند نسبت به آنان بخشش زيادتر و يا سهم الارث بيشترى در نظر بگيرد.
@amn_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 آتشِ جهنم بعضیها را نمیسوزاند!
@amn_org
بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم
🔷هر ورقی از تاریخ جهان را که ورق میزنید تا قبل از جنگ جهانی دوم،زنان جامعه هرچه از شکوه و منزلت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند پوشش و حجاب آنان نیز کامل تر بود
و برعکس زنانی که از مقام و منزلت پایین تری برخوردار بودند حجاب آنان کامل نبوده و و مردم شهر با توجه به حجاب زنان متوجه مقام و مرتبه آنان میشدند.
🔷بعضی از کشورها در تمام تاریخ خود یک برخورد افراطی و تفریطی نسبت به زن داشتهاند؛ بهعنوان نمونه بسیاری از کشورهایی که امروز داعیهدار دفاع از حقوق زنان هستند تا چندین سال پیش حق رأی و مالکیت را برای زن قائل نبودند
ستم تاریخی غربی و شرقی نسبت به زن علیرغم همهی تبلیغات موجود تداوم یافته است. در این میان بزرگترین ستم غرب در دورهی جدید نسبت به زن نگاه لذتجویانه به او بود. آن ستم تاریخی که حضرت آقا اشاره میکنند همین نگاه ابزاری به زن برای التذاذ مردان است.
@amn_org
❤️❤️❤️ معرفت حضرت ام البنین(سلام الله علیها) نسبت به خاندان حضرت فاطمه(علیها السّلام)
درباره معرفت حضرت ام البنین(سلام الله علیها) و رحجان فرزندان حضرت فاطمه(علیها السلام) بر فرزندان خود همین نقل تاریخی بس که هنگامی که بشیر به دستور امام سجاد به مدینه رفت و خبر شهادت حضرت اباعبدالله (علیه السّلام) و رسیدن خاندان عصمت (علیهم السّلام) به مدینه را بدهد، حضرت ام البنین (سلام الله علیها) را دید و خبر شهادت چهار فرزند او را داد
حضرت ام البنین (سلام الله علیها) فرمود:
«همه فرزندانم و همه آنچه در زیر آسمان کبود است به فداي امام حسین (علیه السلام) باشند. وقتی که بشیر خبر شهادت امام حسین (علیه السلام) را اعلام کرد، آنگاه امّ البنین (سلام الله علیها) در حالی که بسیار منقلب شده بود، گفت: قَدْ فَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی: با این خبر بندهاي دلم را پاره پاره کردي.»
احترام و تعظیم حضرت ام البنین (سلام الله علیها) نسبت به فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام) بی جواب نماند و ایشان همواره مورد احترام فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام) و ائمه معصومین (علیهم السلام) بودند.
«زینب کبري (علیها السلام) پس از رسیدن به مدینه به محضرش شتافت و شهادت چهار فرزندش را تسلیت گفت. چنان که در اعیاد نیز، براي اداي احترام به محضرش مشرف می شد. رفتن نواده رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) زینب کبري (علیهاالسلام) نزد ام البنین (سلام الله علیها) و تسلیت گفتن شهادت فرزندان برومندش، نشان دهنده منزلت والاي ام البنین (سلام الله علیها) نزد اهل بیت (علیهم السلام) است.»
«عالم ربّانی، زین الدین، معروف به شهید ثانی (متوفی 965 ه.ق) می نویسد: امّ البنین (سلام الله علیها) از بانوان با معرفت و پرفضیلت بود. نسبت به خاندان نبوّت، محبّت و دلبستگی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آنان نموده بود. خاندان نبوّت نیز براي او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام مخصوصی می گذاشتند. در روزهاي عید، به احترام او به محضرش می رفتند و اداي احترام می کردند و حضرت زینب (علیها السلام) پس از بازگشت از سفر کربلا به مدینه، به محضر او رفت و شهادت فرزندانش را به او تسلیت گفت.»
مروری بر فرازهایی از #خطبه_بلند_حضرت_زهرا (سلام الله علیها)
دکتر سعید جلیلی
(۱۰)
مصلحت یک ملت:
«وَ الأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ»
(خداوند) «امر به معروف» را وسیلهای برای اصلاح تودههای مردم (قرار داد).
حضرت زهراسلام الله علیهادر خطبۀ معروف خودشان در مدینه نکات مهمی را مطرح کردهاند که فقط مخصوص مردم آن زمان نیست، بلکه خطاب به همۀ اعصار است. ایشان در بخشی از خطبه میفرمایند:
شما که ادعای بندگی خدا را دارید، باید پیام خدا را به مردم برسانید.
حضرت زهراسلام الله علیهادر این خطبه میفرمایند که خداوند امر به معروف و نهی از منکر را «مصلحت عمومی» برای یک جامعه قرار داده، لذا نمیشود مراسم فاطمیه گرفت ولی به این آموزهها بیتوجه بود.
امر به معروف و نهی از منکر، احسان، اقامه عدل، نفی سبیل و ... باید توسط هیاتها برای مردم تبیین شود. حل مشکلات اجتماعی توسط هیاتها باید شکل بگیرد نه کلونیهای جناحی و سیاسی که خروجیشان نه به درد دین مردم میخورد نه دنیای مردم.
هیات ها باید حلقه وصل اندیشه اسلام ناب با مردم باشند و مردم باید نشانه هایی از اسلام ناب را در هیاتهای محلهشان ببینند. هیاتها باید مشکلات اجتماعی را حل کنند نه کلونیهای جناحی و سیاسی.
در هر شهری جریانهای سیاسی موقت و محدود زیادی شکل میگیرد و بعد از مدت کوتاهی نیز از بین میرود ولی عمدۀ هیاتها سوابق چند ده ساله دارند زیرا بر یک مبنای صحیح و ریشۀ عمیق ایجاد شدهاند.
در بسیاری از موارد رقابتها صرفا برای کسب قدرت و سهمخواهی است اما در پارادایم دینی و انقلابی رقابتها برای خدمت بیشتر است، کما اینکه یک نفر مانند حاج سعید قاسمی از چند ماه قبل با تلاش شبانهروزی در مناطق زلزلهزده با دیگر نیروهای انقلابی جهت خدمت به مردم رقابت دارد و این موارد باید یک الگو برای سایر رقابت ها برای نیروهای انقلابی باشد.
@amn_org
#هو_العشق💚🍃
عجب آدمی هستی #دختر !😕
چرا مگه چمه؟😑
تو اینهمه #خواستگار داشتی، #پسر وزیر وکیل یا فلان تاجر... اون وقت اومدی #زن این مصطفای #کچل شدی؟😒
برو بابا! کجای #مصطفی من کچله؟😨
آن روز همین كه رسید #خانه (دو ماه از #ازدواج شان گذشته بود) در را باز كرد و چشمش افتاد به مصطفی شروع كرد به #خندیدن😂
مصطفی پرسید «چرا میخندی» ؟😐
. و #غاده كه چشمهایش از #خنده به #اشك نشسته بود گفت «مصطفی تو كچلی ... من نمیدانستم!»😄
مصطفی هم شروع كرد به خندیدن...😆
بعدها #امام_موسی_صدر به مصطفی گفته بود: "تو" چه کردی که غادة "تو" را ندید؟😊
@amn_org