eitaa logo
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
280 دنبال‌کننده
653 عکس
29 ویدیو
252 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
#لوح_پژوهشی ۱۰
لوح پژوهشی فقه الأئمه(ماهنامه) معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام تا کنون به همت اساتید و طلاب و مدیریت پژوهش تا شماره 19 منتشر شده است اساتید و طلاب محترم دیگر نیز ما را در ارتقای هر چه بیشتر این لوح علمی یاری کنند😌
درس اخلاق3 استاد معظم آیت الله علیدوست دامت برکاته امروز چهارشنبه 17مهر 1398،مسجد مرکز فقهی موضوع :نشانه شناسی مؤمن عاقل روایت: نشانی : الخصال , جلد 2 , صفحه 433 عنوان باب : > الجزء الثاني > باب العشرة > معصوم : پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، امام باقر علیه السلام عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لَمْ يُعْبَدِ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَفْضَلَ مِنَ اَلْعَقْلِ  بهترین ابزار و مطمئن ترین ابزار برای عبادت خدا عقل است تعریف عقل:اگر تمام عقلاء جمع شوند نمی‌توانند عقل را تعریف کنند. بسیار سخت است. مثل تعریف روح لذا بهترین راه، تعریف این نهادها به وسیله آثارش است و امتیازش این است که اختلافی هم نیست بنابر این حضرت به جای تعریف به جنس و فصل با آثار، عقل را تعریف فرمودند: وَ لاَ يَكُونُ اَلْمُؤْمِنُ عَاقِلاً حَتَّى يَجْتَمِعَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ  باید ده خصلت را باهم داشته باشد! اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ وَ لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ عُمُرِهِ وَ لاَ يَتَبَرَّمُ بِطُلاَّبِ اَلْحَوَائِجِ قِبَلَهُ اَلذُّلُّ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ وَ اَلْفَقْرُ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى نَصِيبُهُ مِنَ اَلدُّنْيَا اَلْقُوتُ وَ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى امروز می خواهیم نشانه دهم را بحث کنیم گاهی ما به خاطر چند گرم عبادت، یا یاد گرفتن چندتا فرمول، خیالهایی به ذهنمان می آید! هیچ وقت عاقل نباید احساس خود به(بهتر) پنداری داشته باشد بلکه باید غیرْ(دیگر) به پندار باشد اَحَداً هم نکره در سیاق نفی است و عموم دارد و تخصیص و تقیید ندارد بله شبهه است اگر کسی شر باشد، چرا او را بهتر بدانیم، لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ادامه فرمودند: إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ فَرَجُلٌ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ آخَرُ هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا رَأَى مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ وَ إِذَا لَقِيَ اَلَّذِي هُوَ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ عَسَى خَيْرُ هَذَا بَاطِنٌ وَ شَرُّهُ ظَاهِرٌ توجیه اول:یعنی در مورد انسان شر، می‌گوییم شاید خوبیهایی دارد که من نمبینم.که این حرف را اگر بگوییم دروغ هم نگفتیم وَ عَسَى أَنْ يُخْتَمَ لَهُ بِخَيْرٍ توجیه دوم: وشاید او عاقبت به خیر است.چه افراد زیادی که زندگی سیاهی داشتند ولی به خوبی عاقبت به خیر شدند(مانند جناب حرّ، یا سَحَره فرعون و امثال این دو) این حدیث بسیار مناسب برای رفع اختلاف های شخصی، اجتماعی، سیاسی ووو است فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلاَ مَجْدُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ یک پیشنهاد :هر روز دو رکعت نماز برای امام زمان علیه السلام ما سربازیم و باید متصل به فرمانده باشيم یک لامپ بدون وصل به برق چه فایده ندارد ما اگر متصل به امام زمان علیه السلام نداشته باشیم بیچاره ایم الله نور السموات و الارض ما طبق سلسله مراتب باید وصل به نور بالذات داشته باشیم. لذا باید متصل به امام زمان علیه السلام باشیم و به ایشان توسل بجوییم نماز هم وسیله است. وباعث توسل است وابتغوا الیه الوسیلة امیدواریم خداوند ما را مؤمن عاقل قرار دهد و الحمد لله رب العالمین ۳
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
از حضور پر مهر و به موقع طلاب عزیزی که در روز چهارشنبه در سومین جلسه ی اخلاق عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام حضور داشته اند کمال تشکر و قدردانی را داریم .🌹🌹
حسین بن ثویر بن أبى فاخته می‌گوید، امام صادق (ع) فرمودند: «اى حسین! کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السّلام باشد اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمی‌‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالى او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتى که مراسم و اعمال زیارت را به پایان رساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب می‌فرماید تا زمانى که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏‌اى نزد او آمده و می‌گوید: «رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم سلام رسانده و به تو می‌فرماید: «از ابتداء عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد.» از تمامی عزیزان مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام که امروز در قالب یک کاروان، از مرکز به سمت دیار عاشقان، کربلای معلــّی حرکت کردند التماس دعا داریم
🔔 مزایای جدید شرکت در دروس خارج فقه معاصر + لیست اساتید 🔹طلاب برای استفاده از این امتیازات باید حضور مستمر و فعال در دروس اعلامی ذیل داشته و از تاریخ ۱۱ لغایت ۱۳ آبان ماه ۹۸ نیز در سامانه نجاح http://login.ismc.ir/ به ثبت نام در حداقل یکی از این دروس اقدام نموده باشند. 🔻امتیازات عمومی شرکت در دروس خارج فقه معاصر شامل: ◽️امتیاز ویژه در کتاب سال و جشنواره علامه حلی؛ ◽️بهره مندی در اجرای بسته حمایتی درس خارج در تعلق گرفتن ۴ نمره تشویقی برای تقریر نویسی و ۵ نمره تشویقی در ازای انتشار مقاله علمی طبق ضوابط مصوب به اضافه یک نمره اضافه در موارد فوق در موضوعات مصوب فقه معاصر؛ ◽️امکان برگزاری مصاحبه درس خارج از دروس فقه معاصر در صورت تمایل طلاب حاضر در درس. ◽️طلاب دروس خارج فقه معاصر با ارائه تقریرات مناسب برای شرکت در مصاحبه شفاهی درس خارج، به ازای هر سال شرکت در آن دروس از ۲ نمره تشویقی در یک مصاحبه درس خارج بدون نیاز به اخذ نمره قبولی بهره مند میگردند. ◽️تسهیل در تصویب موضوع پایان نامه سطح ۳ و ۴ ؛ ◽️امتیاز ویژه در خدمات ارائه شده در مرکز خدمات؛ ◽️امتیاز ویژه در شهریه هدفمند طلاب؛ ◽️امتیاز ویژه در امتیاز شهرک مهدیه؛ ◽️اعطای گواهی پایان دوره؛ ◽️امتیازات طلاب منتخب حاضر در دروس خارج فقه معاصر؛ 🔹تنها طلابی می توانند از امتیازات فوق بهره‌مند گردند که حداقل نمره ۱۴ در امتحانات فقه و اصول پایه ۱۰ خود کسب نموده باشند. جزئیات بیشتر + لیست اساتید 👇 http://hawzahnews.com/news/869092 @Hawzah
از اساتید مرکز فقهی، درس فقه استاد شهیدی(درس چهارشنبه ها فقط) ، قایینی، شوپایی، شب زنده دار در لیست اساتید فقه معاصر می باشد.
مرجعیت شیعه و قرآن کریم جلسه هماهنگی در مورد همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره الان. مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با حضور آیات و حجج اسلام فاضل لنکرانی(رئیس مرکز فقهی) ، اعرافی(مدیر حوزه های کشور) واعظی(رئیس دفتر تبلیغات) عباسی(رئیس جامعة المصطفی) مدنی(رئیس جامعة الزهرا) فاضل کاشانی(مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) و معاونین و مدیران مرکز فقهی(صرفی:معاون آموزش، حسینی خواه:معاون پژوهش، عظیمی :مدیر بخش تفسیر)
درس اخلاق 4 چهارشنبه 22 آبان 1398 ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام استاد رمضانی زید عزه جایگاه علما و مبلغ دینی اینقدر بالاست که در روز قیامت به ایشان احتجاج میشود: تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ ۖ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ (8) قَالُوا بَلَىٰ قَدْ جَاءَنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ (9) مبلغ دینی هم بشير است و هم نذیر لذا توسط ملائکة الله در روز قیامت، به افراد گفته می‌شود ‌‌: أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ اما چه کسی می تواند این سمت را داشته باشد جواب: کسی که ادب داشته باشد، یعنی تربیت شده باشد. روایت از امام صادق علیه السلام : إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَالَ- إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ‏ عِبَادَهُ‏ فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً مُؤَيَّداً بِرُوحِ الْقُدُسِ لَا يَزِلُّ وَ لَا يُخْطِئُ فِی شَيْ‏ءٍ مِمَّا يَسُوسُ بِهِ الْخَلْقَ فَتَأَدَّبَ بِآدَابِ اللَّه‏ ... . ترجمه : فضيل بن يسار گويد: شنيدم امام صادق(علیه السلام) به يكى از ياران قيس ماصر مى‏فرمود: خداوند عز و جل پيامبرش را تربيت كرد و نيكو تربيتش كرد و چون ادب و تربيتِ او را به كمال رساند، فرمود:" همانا تو داراى خويى والا هستى". آن گاه، كار دين و امّت را به او واگذار كرد تا بندگانِ او را تربيت و اداره كند. پس فرمود:" آنچه پيامبر به شما فرمود، به كار گيريد و از آنچه شما را از آن نهى كرد، باز ايستيد". پيامبر خدا، هدايتْ‏شده و توفيقْ‏يافته بود و به وسيله" روح القُدُس" تأييد و كمك مى‏شد. در هيچ امرى از امور اداره مردم، دچار لغزش و خطا نمى‏شد؛ چرا كه آراسته به آداب الهى بود نکته مهم در روایت این است که میگوید: ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ یعنی پس از مؤدب شدن، تفویض وظیفه شد دقت کنید منشأ این برخوردهای ادبی اگر درونی باشد، فضیلت محسوب می‌شود در کشورهای غربی این برخوردها قانون شده و اگر کسی رعایت نکند تخلف است و در پرونده کاری ثبت میشود اما ادب طبق متون دینی ما باید منشأ نفسانی و درونی داشته باشد در کتب اخلاقی ما، بحث ادب مطرح نشده اما در کتب عرفانی، بحث ادب مطرح شده است البته مرادشان ادب الهی است که توضیح خاص خود را دارد اما مراد ما از ادب، معنای عام است. به معنی اصلاح شدن.حتی اصلاح شدن یک فرزند توسط پدرش ادب سه نوع است ادب مع النفس، ادب مع الله، ادب مع الغیر که در هر سه، نوعی اصلاح هست ادب مع النفس به معنی رابطه انسان با خودش، ارتباط با روحش، ارتباط با بدنش، تربیت گوش، تربیت زبان، تربیت چشم. غیبت نکند،غض بصر داشته باشد. به تعبیر مرحوم امام ره این‌ها جُند مُلکی است که باید تربیت شوند. تربیت اینها موجب تولید فضیلت میشود این نوع تربیت، باید در صحنه های مختلف که پیش می آید باید بروز یابد و انسان روی خودش کار کند ادب مع الغیر: همان حسن خُلق است. قولوا للناس حسنا این یک قانون طلایی است. قانون طلایی یعنی قانونی که هر جای دنیا و در همه ی ادیان، مقبول و مطلوب است. پیامبر این را به نحو تمام و کمال داشت روایت:عاقلترین شما، خوش اخلاق ترین شماست فرق بین محاسن و مکارم: محاسن یعنی در مواجهه با دیگران، بهترین رفتار را دارد که بواسطه منشأ نفسانی است. این ادب است. بی ادب:کسی است که رفتارهایی از او ظهور می‌کند که ناشی از رذائل درونی اش است (تکمله فرق بیشتر مکارم و محاسن در پست دیگری ارسال میشود) برخی روایات دیگر: لا ادب لمن لاعقل له لامیراث کالادب حسن الادب یستر قبح النسب لاشرف مع سوء ادبٍ بئس النسب سوء الادب طبق روایت صدر بحث گفتیم حتی مقام نبوت بعد از ادب، به پیامبر تفویض شد ما هم باید ادب داشته باشیم. با مردم با ادب و اخلاق برخورد کنیم منشأ و محور ادب، رحمت الهی است:فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ اگر روحانی، عالم دینی و مبلغ دینی، ادب و اخلاق داشته باشد، در جامعه تاثیر خواهد داشت. والا این علم یار نیست، بار است پروردگارا به ما توفیق درک ادب الهی نصیب بفرما خدمتگزاران به اسلام، مخصوصا مقام معظم رهبری توفیق عنایت بفرما استاد ما مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی ره غریق رحمت بفرما والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
کلاس حدیث خوانی استاد سبحانی نیا امروز چهارشنبه ،یک ساعت به اذان مغرب،برگزار میگردد.
معاونت آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
درس اخلاق 4 چهارشنبه 22 آبان 1398 ساعت 11 مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام استاد رمضانی زید ع
تکمله بر کلام استاد :در یک تقسیم بندی کلی می توان دستورات اخلاقی را به دو گروه محاسن و مکارم اخلاق تقسیم کرد: آن دسته از دستورات اخلاقی که مربوط به روابط اجتماعی و جلب منافع مادی و چگونگی معاشرت با دیگران است و موجب بهبود زندگی دنیوی می شود، در گروه محاسن اخلاق قرار می گیرد. اخلاقیاتی که معیار انسانیت است و از بزرگواری و طبع بالا و تعالی روحی و معنوی انسان حکایت می کند، در زمره مکارم اخلاق قرار می گیرد. به عبارت دیگر، از تقابل بین حسن خلق با سوء خلق و محاسن اخلاق با مکارم اخلاق در روایات چنین برمی آید که در مواردی که اولیای الهی خواسته اند پیرامون اخلاق خوب به معنای جامع و کامل آن سخن بگویند و اهمیت و ارزش آن را در مجموع بیان نمایند، از کلمه «حسن خلق» استفاده کرده اند و آن را با «سوء خلق» می سنجیدند و بدینوسیله، ما را بر ملکات حمیده و سجایای اخلاقی پسندیده تشویق و ترغیب می کنند و از صفات ناپسند بازمی دارند و به موازات ذکر فواید مادی و معنوی حسن خلق، از زیان های دنیوی و اخروی سوء خلق نیز سخن به میان می آورند. برای مثال، پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)در این کلام گهربار خود می فرمایند: « من سعادهٔ الرجل حسن الخلق و من شقاوته سوء الخلق.»۱ اما در مواردی که اولیای دین خواسته اند از تعالی معنوی و کمال روحانی سخن بگویند و افراد جامعه را به ارزش های عالی انسانی متوجه کنند، از مکارم اخلاق نام برده اند و آن را در کنار محاسن اخلاق آورده اند و گام نهایی هدف انبیا و اولیای الهی شمرده اند. اولیای دین به پیروان خود می فهماندند که هدف عالی رهبران ادیان الهی، از جمله اسلام، تنها این نیست که مردم را با اخلاق خوب اجتماعی آشنا سازند و تربیت کنند، بلکه علاوه بر آن می خواهند آنان را با سجایای عالی انسانی پرورش دهند و از مزایای کرامت و انسانیت برخوردارشان نمایند. به همین دلیل رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «بعثت لاتمّم مکارم اخلاق»;۲ یعنی به منظور رسیدن به مکارم اخلاق، به پیامبری مبعوث شدم. چگونگی رسیدن به این مقام رفیع و بلند را می توان در کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) جستوجو کرد، آن جا که می فرمایند: «ذلّلوا اخلاقکم بالمحاسن و قودوها الی المکارم»;۳یعنی اخلاق خود را در آغاز با صفات حمیده و محاسن اخلاق رام کنید و سپس آن را به سوی مکارم اخلاق و سجایای عالی و ملکات نفسانی انسانی سوق دهید. بنابراین، گام اول در اخلاق رعایت محاسن اخلاقی است. برای دست یابی به گام دوم، یعنی مکارم اخلاق، باید گام اول را با موفقیت سپری کرد. محاسن اخلاق مایه بهزیستی و موجب تحکیم روابط اجتماعی است. محاسن اخلاق مردم را به ادب و احترام متقابل وامی دارد و در جامعه مهر و محبت ایجاد می کند. دست یابی به محاسن اخلاق کم و بیش برای همه افراد میسّر است و همه می توانند با تمرین و مراقبت های لازم، دیر یا زود خویشتن را به اخلاق خوب اجتماعی متخلّق سازند، با مردم به گرمی برخورد کنند، وظایف خویش را به شایستگی انجام دهند و از نتایج مفید و ثمربخش آن بهره مند گردند. مکارم اخلاق آن دسته از صفاتی است که در مرتبه بالاتری قرار دارد و به انسان تعالی معنوی عطا می کند و تمایلات عالی انسان را از قوه به فعلیت درمی آورد. تنها کسانی می توانند به کرایم اخلاق متخلّق شوند که از محاسن اخلاقی عبور، و بر هوای نفس خود غلبه کرده، به خواهش های غیرانسانی خویش پشت پا زده و خویشتن را از اسارت آزاد نموده باشند. پس، محاسن اخلاق برای تأمین حیات بشری و زندگی مادی است و مکارم اخلاق برای احیای جنبه انسانی و تکمیل جهات معنوی. «برخی در تعریف محاسن اخلاق گفته اند: آن قسم خلق و خویی که در شرع مقدس، ممدوح شناخته شده و با غرایز حیوانی و تمایلات نفسانی هماهنگ است، یا لااقل با آنها تضادی ندارد، حسن خلق است و در تعریف مکارم الاخلاق گفته شده: آن قسم خلقیات عالی و رفیعی که اگر کسی بخواهد انجام دهد یا باید با هوای نفس خود و کشتن غرایز خویش بجنگد و در جهت مخالف آنها قدم بردارد یا لااقل باید نداری آنها را نادیده انگارد. محاسن اخلاق با تمایلات نفسانی هم آهنگ است، امّا مکارم اخلاق در نقطه‌ مقابل غرایز است. انسانی که تعالی یافته و متصف به مکارم اخلاق شده است، در معرض این است که فخر فروشی کند و با این فخر فروشی از جهت الهی خارج گردد. امام سجاد ـ علیه السّلام ـ از خداوند کرامت‌های اخلاقی و اخلاق بزرگوارانه را درخواست می‌کند و از خداوند می‌خواهد که دچار آفت فخرفروشی نگردد. چون مرز بین این دو دقیق است، تنها با توفیق و دستگیری خداوند است که انسان می‌تواند مرزها را بشناسد و از حد خویش خارج نشود. ۱ـ مستدرک الوسایل، ج ۲، ص ۸۳. ۲و۳ـ فیض کاشانی، محجهٔ البیضاء، ج ۴، ص ۱۲۱/ ص ۱۲۲.