▪️پربسته بود و وقت پریدن توان نداشت
▪️مرغی که بال داشت ولی آسمان نداشت
▪️خوکرده بود با غم زندان خود ولی
▪️دیگر توان صبر در آن آشیان نداشت
🏴شهادت باب الحوائج، حضرت امام موسی کاظم(ع) تسلیت باد.
آموزش مداحی تخصصی
@amozeshe_maddahi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید
#رامین_محمدی
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🔴از صدای چه کسی تقلید کنیم ؟
چارچوب کلی فراگیری مداحی شامل دو مرحله کلی می شود که عبارت است از: مرحله تقلید و مرحله استقلال. عزیزانی که در مرحله تقلید هستند گاهی سؤال می کنند از صدای چه کسی تقلید کنیم؟ گویا ریشه این سؤال این است که شاید شباهت با صدای استاد هنرجورا در یادگیری کمک کند. در جواب این افراد می گوییم: آن چه باید مورد تقلید واقع شود سبک و روش مداحی است که غالبا ممکن است با صداهای مختلف پیاده شود؛ در نتیجه سبک و روش صحیح و مورد تأیید اساتید با صداهای مختلف برای افراد مختلف با تن صدای مختلف قابل تقلید است و اساسا نباید از صداي استادي تقليد کرد و نباید در خواندن، تُن صدا را تغيير داد. البته ناگفته نماند که اگر استادی یافت شد که هم سبکش مورد تأیید اساتید است و هم صدای ما به تن صدای او نزدک است، برای الگوی تقلید مناسبتر به نظر می رسد.
🔴از سبک چه کسی تقلید کنیم؟
همانطور که در بحث قبل بیان شد، چارچوب کلی فراگیری مداحی شامل دو مرحله کلی می شود که عبارت است از: مرحله تقلید و مرحله استقلال. در مرحله تقلید باید به پیشنهاد و تحت نظر اساتید الگوهای مورد نظر را بیاموزیم و در مرحله استقلال گلهای خواندن اساتید مختلف را بچینید و از کسی تقلید کنید که خواندنش را دوست دارید.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
آموزش مداحی تخصصی
@amozeshe_maddahi
️گاهی مداحی کردن به این است که دست به خیر شوی و دست کسی را بگیری
نه اینکه همیشه دست به میکروفون باشی🎤
#کانال_آموزش_مداحی
@amozeshe_maddahi
#سوال
سوال یکی از اعضای کانال
👇👇👇👇👇👇👇👇
اینکه بعضیامیگن بایدصدای خودتوبشناسی یعنی چی مثلاخودمن صدام زیره شنیدم ازیه مداح که میگفت باصدای زیرنمیشه نوحه های حماسی خوند امابرامناجات خوبه یعنی مداحی صداش زیره نبایدحماسی بخونه؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆
#پاسخ
#رامین_محمدی
برای مداحی کدام نوعِ صدا بهتر است؟
گاهی هنرجویان می پرسند: برای مداحی کدام نوعِ صدا بهتر است؟ در جواب باید دانست که می توان خواندن را به دو روش کلی برگزار کرد؛ الف) به روش فن محور: که محوریت آن با رعایت فنون و هنر مداحی است ب) به روش محتوا و معنویت محور: که اساس آن محتوا و معنویات است.
در مداحی فن محور صدای زیر و بم هر یک خصوصیت خاص خود را دارند و در بخشهایی بهتر به نظر می رسند اما برای مداحی محتوا محور و معنویت محور، تفاوتی بین صداها نیست و صدا مرکبی است که محتوا را به مستمع منتقل می کند که حاصل این انتقال محتوا بایستی رشد و ارتقای معنوی باشد.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
آموزش مداحی تخصصی
@amozeshe_maddahi
🌷سوم شعبان، #روز_پاسدار گرامی باد
•
🔰رهبر انقلاب:
سپاه پاسدار انقلاب است
•
🔸️رهبر انقلاب اسلامی: «یکی از بخشهای مهمّ کارنامهی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است»
•
@Khamenei_ir
#کانال_آموزش_مداحی
@amozeshe_maddahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شعرخوانی حماسی سیدمجید بنیفاطمه با لباس سپاه
اگر خار چشمانتان این سپاه است
که ای خصم پایانتان این سپاه است
که کابوس دورانتان این سپاه است
فقط دشمن جانتان این سپاه است
#کانال_آموزش_مداحی
@amozeshe_maddahi
✨السّلام عَلی علیبنِالحُسین(ع)
نوزاد حسین جلوه اش مصطفویست
دقت که کنی خَلقاً و خُلقاً نبویست
تبریک بگویید به ارباب که او
نامش،نسبش،خودش،جمالش علویست
💐ولادت شاهزاده کربلا،حضرت علیاکبر و روز جوان مبارک
#کانال_آموزش_مداحی
@amozeshe_maddahi
#مولودی_خوانی
#تحلیل_سبک
#ولادت_حضرت_علی_اکبر(ع)
#استاد_حاج_محمود_کریمی
#مدرس_رامین_محمدی
آواز #بیات_اصفهان
شعر سرود حاج محمود کریمی در آواز بیات اصفهان
تو اومدی و نسیم پیچیده زیر پر حسین ای جانم
آیینه عمو عباس و دلاور حسین ای جانم
شبه پیمبر ای علی اکبر / اکبر حیدر ای علی اکبر
جلوه فتح و ظفر ای علی اکبر
چشم تو ستاره سحر حسین / تویی تویی بال و پر حسین
جون ما همگی فدای موی پسر حسین
تو اومدی و نسیم پیچیده ...
*******
مظهر لطف آل عبایی / مست خداوندی خدایی
لیلی عالم و زاده لیلایی
ماه جمال زیبای تو ماه عشق / مسیر خونه تو راه عشق
سر ما صدقه سر آقا زاده شاه عشق
تویی که بهار و میاری به خونه حسین ای جانم
تویی که سرتو میذاری روشونه حسین ای جانم
********
روشنی خورشید زمینی / دلبر ماه ام بنینی
ما همگی پر درد و تو تسکینی
روح نبوی و نفس حیدری تو اومدی برای سروری
به خدا تا ابد دلا رو پیش خدا میبری
تویی که تا ابد خونت شدخونه پدری ای جانم
یه گوشه همون شیش گوشه دلا رو میبری ای جانم
********
#تحلیل_سبک 👇
دستگاهی که این سرود در آن خوانده شده بيات اصفهان است؛ البته بهتر است بگوییم مینور غربی است.
از جهت سبکی این سرود به سه قسمت تبدیل میشود که میتوان گفت که سبکی متنوع است
1_تو اومدی و نسیم ... 2_شبه پیمبر ای علی اکبر.... 3_چشم تو ستاره سحر حسین......
به دلیل همین تنوع زیاد، سبک شادی است
علت دیگر اینکه این سبک شاد و مناسب مراسم میلاد است تنوع در سرعت بیان و گنجاندن هجاهای زیاد در فاصله یک ضرب است که این روش یعنی گنجاندن هجاهای زیاد در فاصله یک ضرب باعث شاد شدن سبک می شود.
همچنین تکنیک دیگر استفاده شده در این سبک گنجاندن مکث در قسمتهایی از سبک است که خود باعث تنوع میشود به عنوان مثال:(جون ما_ همگی_ فدای موی پسر حسین) خطوط تیره نشان دهنده مکث در بین سبک است.
نکته دیگر در مورد بحث تنوع سبک این است که تنوع پرده های صدایی در این سبک زیاد است و حتی دربند دوم(تو اومدی نسیم پیچیده) مداح برای ایجاد تنوع بیشتر اوج به صورت اکتاوی میرود یعنی به یکباره هشت نت بالاتر از پرده معمول سبک را میخواند.
توجه: اگر در جایی خواستید که به صورت اکتاوی به پرده های بالا صعود کنید به خصوص در گوشواره سبک، توان جواب دادن مستمع در آن پرده را در نظر بگیرید (که در سبک حاج محمود کریمی ، مستمع آماده بود و به خوبی با مداح همراهی کرد) به طور کلی باید جواب در پرده متوسط باشد.
علت دیگر تاثیر گذاری سبک، شور و حال بالای مداح است که به صورت مستقیم به مستمع القاء می شود و باعث میشود که مجلس شاد برگذار شود.
نکته مهم: مداح در جلسه عامل القاء شور و حال است به همین دلیل اگر میخواهید تاثیر گذاری چه در روضه و چه در مراسم میلاد و سرود و سینه زنی و .... داشته باشید باید بسیار این امر، یعنی شور و حال را جدی بگیرید، شاید به جرات بتوان گفت یکی از عواملی که باعث موفقیت مداحان شاخص میشود شور و حال بالای آنها است.
تجربه شخصی بنده این است که در مجالس روضه بسیار دقت کرده ام زمانی که مداحی شاخص روضه میخواند اولین کسی که پای روضه اش گریه میکند خود مداح است و این حس از طریق صدا بر روی مستمع تاثیر می گذارد.
البته این سبک جای تحلیل بیشتری دارد به عنوان مثال: محتوا که به همین مقدار بسنده میکنم.
ومن الله توفیق رامین محمدی
#کانال_آموزش_مداحی
@amozeshe_maddahi