بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
ثُمَّ أَنْتُمْ هَٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾
باز این شما هستید که یکدیگر را می کشید، و گروهی از خودتان را از خانه هایشان آواره می کنید، و از روی گناه و تجاوز یکدیگر را بر ضد آنان [که آواره کرده اید] یاری و کمک می دهید، و اگر آنان در حال اسارت نزد شما آیند، برای آزاد شدنشان فدیه میدهید، در صورتی که آواره کردنشان بر شما حرام بود. آیا به بخشی از کتاب [آسمانی] ایمان می آورید و به بخشی دیگر کفر میورزید؟ [حرام بودن جنگ و آواره کردن را مردود می شمارید، و وجوب آزاد کردن هم کیشان را از اسارت قبول می کنید!] پس کیفر کسانی از شما که چنین تبعیضی را [در آیات خدا] روا می دارند، جز خواری و رسوایی در زندگی دنیا نیست، و روز قیامت به سوی سخت ترین عذاب بازگردانیده می شوند، و خدا از آنچه انجام می دهید، بی خبر نیست. (۸۵)
ثُمَّ أَنْتُمْ = سپس شما
هَٰؤُلَاءِ = اینها ( شماها )
تَقْتُلُونَ = می کشید
أَنْفُسَكُمْ = یکدیگر
وَتُخْرِجُونَ = و بیرون می کنید
فَرِيقًا مِنْكُمْ = گروهی از شما
مِنْ دِيَارِهِمْ = از خانه هایشان ( جمع دار )
تَظَاهَرُونَ = پشتیبانی می کنید
عَلَيْهِمْ = بر ایشان
بِالْإِثْمِ = به گناه
وَالْعُدْوَانِ = دشمنی و ظلم زیاد
وَإِنْ يَأْتُوكُمْ = و اگر بیایند به جانب شما
أُسَارَىٰ = اسیران ( جمع اسیر )
تُفَادُوهُمْ = فدیه می دهید
وَهُوَ مُحَرَّمٌ = در حالی که آن حرام بود
عَلَيْكُمْ = بر شما
إِخْرَاجُهُمْ = بیرون کردنشان
أَفَتُؤْمِنُونَ = آیا پس ایمان می آورید
بِبَعْضِ = به بغضی
الْكِتَابِ = کتاب
وَتَكْفُرُونَ= و کافر می شوید
بِبَعْضٍ = به بعضی
فَمَا جَزَاءُ = پس پاداش
مَنْ يَفْعَلُ = کسی که انجام می دهد
ذَٰلِكَ مِنْكُمْ = ان را از شما
إِلَّا خِزْيٌ = مگر خواری , ننگ و ذلت
فِي = در
الْحَيَاةِ الدُّنْيَا = زندگی دنیا
وَيَوْمَ الْقِيَامَة = و روز قیامت
يُرَدُّونَ = باز گردانده می شوند
إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ = به شدید ترین عذاب
وَمَا اللَّهُ = و نیست خداوند
بِغَافِلٍ = غافل
عَمَّا تَعْمَلُونَ = از آنچه می کنید
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٨٥) -ولى شما بسيارى از مواد اين ميثاق الهى را زير پا گذاشتيد «شما همانها بوديد كه يكديگر را به قتل مىرسانديد و جمعى از خود را از سرزمينشان آواره مىكرديد» (ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِنْكُمْ مِنْ دِيارِهِمْ) . «و در انجام اين گناه و تجاوز به يكديگر كمك مىكنيد» (تَظاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ) . اينها همه بر ضدّ پيمانى بود كه با خدا بسته بوديد. «ولى در اين ميان هنگامى كه بعضى از آنها به صورت اسيران نزد شما بيايند فديه مىدهيد و آنها را آزاد مىسازيد» (وَ إِنْ يَأْتُوكُمْ أُسارى تُفادُوهُمْ) . در حالى كه بيرون ساختن آنها از خانه و كاشانهشان از آغاز بر شما حرام بود» (وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْراجُهُمْ) . و عجب اين كه شما در دادن فدا و آزاد ساختن اسيران به حكم تورات و پيمان الهى استناد مىكنيد «آيا به بعضى از دستورات كتاب الهى ايمان مىآوريد و نسبت به بعضى كافر مىشويد» ؟ ! (أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ) . «جزاى كسى از شما كه چنين تبعيضى را در مورد احكام الهى روا دارد چيزى جز رسوايى در زندگى اين دنيا نخواهد بود» (فَما جَزاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاّ خِزْيٌ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا) . «و در روز رستاخيز به اشدّ عذاب باز مىگردند» (وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يُرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ) . «و خداوند از اعمال شما غافل نيست» (وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ) . و همۀ آن را دقيقا احصا كرده و بر طبق آن شما را در دادگاه عدل خود محاكمه مىكند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 94
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر #جلسه_100
#آیه_85 #سوره_بقره_بخش_1
⚡️ ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنْكُمْ مِّنْ دِيَارِهِمْ تَظاَهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُساَرَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِياَمَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ(۸۵)
🍀 #ترجمه:
امّا این شما هستید كه یكدیگر را به قتل مى رسانید و جمعى از خودتان را از سرزمینشان بیرون مى كنید و بر علیه آنان، به گناه وتجاوز همدیگر را پشتیبانى می كنید. ولى اگر همانان به صورت اسیران نزد شما آیند، بازخریدشان مى كنید (تا آزادشان سازید) در حالى كه بیرون راندن آنها بر شما حرام بود. آیا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ایمان مى آورید وبه برخى دیگر كافر مى شوید؟ پس جزاى هر كسی از شما كه این عمل را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود و روز قیامت به سخت ترین عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست.
❇️ خداوند در این آیه، بنى اسرائیل را سرزنش مى كند كه برخلاف پیمان و میثاقى كه داشتید، همدیگر را كشتید و یكدیگر را ازسرزمینهایتان بیرون كردید. شما موظّف بودید یك جامعه ى متّحد براساس روابط صحیح خانوادگى و رسیدگى به محرومان تشكیل دهید، ولى به جاى آن در گناه و تجاوز به حقوق دیگران، یكدیگر را یارى و حمایت نمودید و در جامعه، هرج و مرج و تفرقه و خونریزى را رواج دادید.
❇️با حمایت شما، حاكمان ظالم جرأت قتل و تبعید پیدا كردند و عجیب اینكه شما به حكم تورات، اگر در این درگیرىها اسیرى داشته باشید با پرداخت فدیه آزادش مى نمایید، در حالى كه حكم تورات را در تحریم قتل و تبعید، گوش نمى دهید. حاضرید همدیگر را بدست خود بكشید، ولى حاضر نیستید اسیر یكدیگر باشید! اگر اسارت توهین است، كشتن از آن بدتر است، و اگر فدیه دادن و آزاد كردن اسیران، فرمان تورات است،
❇️ نهى از قتل و تبعید هم فرمان خداوند است! آرى، شما تسلیم فرمان خداوند نیستید، بلكه آیات الهى را هر جا مطابق میل و سلیقه ى خودتان باشد مى پذیرید وهر كجا نباشد، زیر بار نمى روید. این آیه نسبت به خطر التقاط، هشدار مى دهد كه چگونه افرادى بخشى از دین را مى پذیرند و قسمت دیگر آنرا رها مى كنند.
❇️ مسلمانانى كه به احكام فردى عمل مى كنند، ولى نسبت به مسائل اجتماعى بى تفاوتند، باید در انتظار خوارى و ذلّت دنیا و عذاب قیامت باشند.اى بسا كسانى كه شرایط و احكام نماز و روزه را مراعات مى كنند، ولى در شرایط و وظایف حاكم و حكومت، متعهّد نیستند.
🔴 ادامه تفسیر در بخش بعدی👇👇
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
@amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر #جلسه_101
#آیه_85 #سوره_بقره_بخش_2
⚡️ ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنْكُمْ مِّنْ دِياَرِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُساَرَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْىٌ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ(۸۵)
🍀 #ترجمه:
امّا این شما هستید كه یكدیگر را به قتل مى رسانید و جمعى از خودتان را از سرزمینشان بیرون مى كنید و بر علیه آنان، به گناه وتجاوز همدیگر را پشتیبانى می كنید.ولى اگر همانان به صورت اسیران نزد شما آیند، بازخریدشان مى كنید در حالى كه بیرون راندن آنها بر شما حرام بود.آیا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ایمان مى آورید و به برخى دیگر كافر مى شوید؟ پس جزاى هر كسی از شما كه این عمل را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود و روز قیامت به سخت ترین عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام مى دهید، غافل نیست.
🔰پيامدهای آیه 85 سوره بقره
✅ #قرآن، كشتنِ دیگران را خودکشی تعبیر كرده است«تقتلون انفسكم»
✅ یارى رسانى وهمكارى در #گناه وتجاوز، ممنوع است. «تظاهرون علیهم بالاثم والعدوان»
✅ علامت ایمان، عمل است و اگر كسى به دستورات دین عمل نكند، گویا ایمان ندارد. «أفتؤمنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض»
✅ نشانه ى ایمان واقعى، عمل به دستوراتى است كه برخلاف سلیقه هاى شخصى انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق میل انسان، نشانى از میزان ایمان واقعى ندارد.
✅ كفر به بعضى از آیات، در واقع كفر به تمام #احكام است. و به همین جهت جزاى كسانى كه به قسمتى از آیات عمل نكنند، خوارى دنیا و عذاب قیامت خواهد بود. «خزى فى الحیوة الدنیا... یردّون الى اشدّ العذاب»
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
💠 #ختم_روزانه_یک_جزء_از_قرآن_کریم
📖 به صورت صفحه ای💫
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
✨يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ﴿۱﴾
اى جامه به خويشتن فرو پيچيده (۱)
✨قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا ﴿۲﴾
به پا خيز شب را مگر اندكى (۲)
✨نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا ﴿۳﴾
نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه (۳)
✨أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا ﴿۴﴾
يا بر آن [نصف] بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان (۴)
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💢سلام وعرض ادب
ان شاءالله ب یاری خداوند ختم قرآن را به نیت
☑️سلامتی وتعجیل درظهور آقا صاحب الزمان عج
☑️سلامتی رهبری عزیز
☑️شفای بیماران خصوصاً کرونایی ها
☑️رفع مشکلات وگرفتاری ها
☑️شادی اموات ختم دهندگان
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🔮سری دوم
سه شنبه 17|1|1400
🔴 #جزء_هجده
#کاربر
ص 342 مومن
ص 343 مومن
ص 344 مومن
ص 345 مومن
ص 346 مومن
ص 347 مهدی موعود
ص 348 مهدی موعود
ص 349 حمید حقیقت
ص 350 حمید حقیقت
ص 351 حمیدحقیقت
ص 352 منتظر ظهور
ص 353 منتظر ظهور
ص 354 منتظر ظهور
ص 355 زینب شهبازی
ص 356 زینب شهبازی
ص 357 زینب شهبازی
ص 358 یاصاحب الزمان
ص 359 یاصاحب الزمان
ص 360 یاصاحب الزمان
ص 361 یاصاحب الزمان
🔸بزرگوارانی که تمایل به شرکت دارند پیوی اطلاع بدهند تا صفحه مربوطه به نامشان ثبت شود.
@ALil30
⭕️نکته
صفحه ی مورد نظر درهمان روز خوانده شود.
❌حتما از قرآن عثمان طه استفاده شود.
باتشکر
🔶به کانال آموزش تخصصی حفظ و تجوید قران کریم بپیوندید:👇👇
@amozeshtajvidhefzquran
💠حضرت محمد (ص) فرمودند:
کسی که روزی ده آیه از قرآن را بخواند از اهل غفلت نوشته نمی شود.
👈 پس خوشا به سعادت کسی که هر روز با قرآن انس دارد و تلاش می کند کلام خدارا با حفظ کردن ، آن را در سینه اش بگنجاند.
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
انواع حفظ قرآن
حفظ قرآن به دو شکل ممکن است : ۱ . حفظ ترتیبى ۲ . حفظ موضوعى [حـفـظ ترتیبى "> یعنى حفظ آیات از ابتداى قرآن تا پایان آن ."> حفظ موضوعى "> به معناى حفظ آیات دسـتـه بـنـدى شـده در مـوضـوع هـاى مـتـفـاوت است کسانى که از حافظه ى متوسط و وقت بـیـش تـربرخوردارند, شایسته است در مسیر حفظ ترتیبى گام بردارند .
براى آنان که از حافظه ى مـتـوسـط یـا فرصت کافى بى بهره اند, حفظ موضوعى یا حفظ بعضى از سورهاى کوچک و داراى فضیلت سودمندتر است .
کسانى که به هیچ وجه توان حفظ آیات قرآن راندارند, باید بسیار سجده به جـاى آورنـد .
یـکـى از یـاران پـیـامـبراسلام (ص ) نزد حضرت آمد و گفت : قرآن از ذهنم رمیده ونگهدارى اش برایم دشوار شده است . حضرت فرمود: [لا تحمل علیک ما لا تطیق و علیک بالسجود [
(۱۱۲) کارى که توان انجامش را ندارى , انجام مده , و بر تو بادسجده کردن . مراحل حفظ قرآن حفظ قرآن مراحلى دارد . که رعایت آن ها بسیار سودمند است . این مراحل عبارت است از :
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
۱ - نقطه ى شروع
حـفـظ جـزء اول قرآن از حفظ جزء دوم مشکل تر است , و حفظجزء دوم از جزء سوم دشوارتر .
بدین سبب , یکى ازدانشمندان مى گوید: هرکه پنج جزء قرآن را حفظ کند , باید به حفظ کل قرآن امیدوار باشد . حـفـظ قـرآن در آغاز کار دشوارتر است و هر چه پیش تر رویم ,دشوارى ها کم تر مى شود .
از این رو, شـایـسـته است براى جلوگیرى ازدلسردى حفظ رااز آسان ترین مکان آغاز کنیم .
موارد زیر براى شروع حفظ مناسب ترین آیات شمرده مى شود: الف ) فهرست سوره هاى قرآن ب ) جزء سى ام ج ) داستان هاى قرآن در بسیارى از کشورها, جزء سى ام قرآن - که سوره هایش کوچک و یادگیرى اش تا اندازه یى آسان تر است - با عنوان عم جزء جداگانه چاپ مى شود و متن درسى قرار مى گیرد .
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
#نظم
💐 منظم بودن یک ارزش است 💐
💚 قرآن آموز عزیز 💚
✍ ارتباط با استاد و تحویل حفظ و برنامه ها در هر جلسه گام موثری و ویژه ای برای پیشرفت در حفظ قرآن می باشد.
✅ بنابراین اگر تصمیم جدی گرفته اید و مصمم هستید که در حفظ کلام وحی #موفق شوید باید تماس های حفظ خود را جدی بگیرید و در این راه ثابت قدم باشید . 🌹
✅ و بدانید که لازمه اصلی #موفقیت شما در حفظ، پیگیری منظّم برنامه ها و انجام دقیق و منظم (حفظ روزانه،ده درس،ومرور) و تحویل آن به استاد حفظ و رفع اشکالات احتمالی و اخذ مشاوره های لازم می باشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#تجوید
#درس_بیستم
💠موضوع: انواع مد
🔸سبب دوم از اسباب مدّ، سکون است و بر اثر آن یکی از دو نوع مدّ زیر، بوجود میآید :
1⃣ مدّ لازم
أ- ألضَّآلِّینَ ءَآلئَنَ الطَّآمَّةُ أتُحَآجُّونِّی
ب- ق ص حم المّ طسمّ
⚜با خواندن کلمات فوق، چند چیز ملاحظه میشود :
1- سکون، پس از حرف مدّ آمده است.
2- سکون، ثابت است و نمیافتد؛ حتی اگر کلمه را به ما بعد، متصل سازیم؛ مثلاً : اگر «قَآفْ وَ ألْقُرْءَانِ و ألْمَجِیدِ» را قراءت کنیم؛ میبینیم سکون روی فا (ف) ثابت است (حتی اگر ما روی آن وقف نکنیم و فوراً ما بعد را بخوانیم).
و همچنین اگر «ءَآلئَنَ وَ قَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ» را بخوانیم سکون روی لام را ثابت مییابیم.
از این رو ،این نوع مدّ را «مدّ لازم» مینامند.
اگر به مجموعه «أ» نگاه کنیم؛ میبینیم مدّ لازم در کلمه آمده؛ لذا این نوع را «مدّ لازم کلمی» میگویند. و با توجه به مجموعه «ب» مدّ لازم را در حروف پراکندة اوایل سورهها میبینیم و از این رو، این نوع را «مدّ لازم حرفی» مینامند.
⚜هر کدام از انواع مدّ لازم ـ چه کلمی چه حرفی ـ به دو بخش تقسیم میشود :
1- مُثَقَّل (سنگین).
2- مُخَفَّفْ (سبک).
مثقّل گفته میشود؛ زمانی که پس از حرف مدّ شدّﻩ (ـّ) آید؛ مثل «ألطَّآمَّةُ» «أَلضَّآلِّینَ» یا ادغام آید؛ مثل «المّ» زیرا اصل این حرف در لفظ به اين صورت است : «أَلِفْ لاَمْ مِیمْ» که میم ساکن اولی در میم دومی ادغام میشود.
در همین هنگام، ملاحظه میکنیم : مدّ لازم دیگری در،یایی که قبل از میم آخری قرار دارد؛ موجود است و از آنجاكه بعد از حرف مدّ، تشدید یا ادغام نیامده است؛ مدّ لازم از نوع مُخَفّف است.
مقدار کشیدن مدّ لازم با تمام انواع چهارگانه، اشباع است؛ یعنی،باید به مقدار شش حرکت کشیده شود.
#ملاحظه :
امکان دارد، این سؤال پیش آید که سکون بعد از حرف مدّ در مثال«أَلضَّآلِّینَ» «ألطَّآمَّةُ» «أَتُحَآجُّوَنَّی» کجا قراردارد؟
در جواب میگوییم : حرف مشدّد، همیشه عبارت از دو حرف است که اولی ساکن و دوّمی حرکت دارد؛ لذا «لام» در «الضّآلین» نيز، تشدید دارد و عبارت از دو لام است : اولی ساکن و دومی کسره دارد. همچنین «میم» در «ألطَّآمَّةُ» و «جیم» و «نون» در «أَتُحَآجُّوَنَّی» .
2⃣ مدّ عارض
ألْعَلَمِینَ ألرَّحِیمْ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ ألْمَصِیرٌ
ألْخُرُوجِ مَرْصُوصٌ تَعْلَمُونَ وَمَاتُعْلِنُونَ
مَتَابِ ألْحِسَابُ ألرَّحْمَنُ لِلْأَنَامِ
⚜با خواندن کلمات بالا ،به امور زیر نيز، توجه میکنیم :
✨1- هنگامی که بر حرف آخر این کلمات وقف میکنیم، حرف آخر به سبب وقف، ساکن میشود و در نتیجه سکون، بعد از حرف مدّ واقع میشود.
✨2- هنگامی که کلمات مذکور را به ما بعد، متصل کرده، پشت سرهم بدون وقف میخوانیم؛ هیچ سکونی حاصل نمیشود و باید کلمه را با حرکت قبل از وقف خود بخوانیم؛ مثل «ألْعَلَمِینَ، الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، مَلِکِ ...» و مثل «وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ وَ بَشِّرِ ألْمُرْمِنِینَ».
و از این رو؛ این نوع را «مدّ عارض» گفتهاند؛ یعنی، مدّی که سکون آن به سبب وقف ،عارض میشود و با وصل ،از بین میرود.
💥حکم مدّ عارض ـ نزد همه قُرَّا ـ کشیدن،به مقدار دو یا چهار یا شش حرکت است.
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
- saeedmosallim.blogfa.com.mp3
1.44M
🔹تلاوت قبل از اذان
⚡️احترام به والدین
🎤قاری:استاد سعید مسلم
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🕋 اذان به افق شرعی
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ اَللّهُ اَکبَرُ
🕊 اَللّهُ اَکبَرُ اَللّهُ اَکبَرُ
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ
🕊 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ
🕊اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّه
🕊 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ
🕌 حَی عَلَی الصَّلاةِ
🕊 حَی عَلَی الصَّلاةِ
🕌 حَی عَلَی الْفَلاحِ
🕊 حَی عَلَی الْفَلاحِ
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ
🕊 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ اَللّهُ اَکبَرُ
🕊 لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈