eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿١٧٧﴾ نیکی این نیست که روی خود را به سوی مشرق و مغرب کنید، بلکه نیکی [واقعی و کامل، که شایسته است در همه امور شما ملاک و میزان قرار گیرد، منش و رفتار و حرکات] کسانی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده اند، و مال و ثروتشان را با آنکه دوست دارند به خویشان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و سائلان و [در راه آزادی] بردگان می دهند، و نماز را [با همه شرایطش] برپای می دارند، و زکات می پردازند، و چون پیمان بندند وفاداران به پیمان خویشند، و در تنگدستی و تهیدستی و رنج و بیماری و هنگام جنگ شکیبایند؛ اینانند که [در دین داری و پیروی از حق] راست گفتند، و اینانند که پرهیزکارند. (۱۷۷) لَيْسَ الْبِرَّ = نیست نیکی أَنْ تُوَلُّوا = که رو کنید ، بگردانید وُجُوهَكُمْ = رو هایتان را ، چهره هایتان را قِبَلَ الْمَشْرِقِ = جهت مشرق وَپالْمَغْرِبِ = و به طرف مغرب وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ = و لیکن نیکوکار مَنْ آمَنَ بِاللهِ = کسی که ایمان آورده به خدا وَالْيَوْمِ الْآخِرِ = و روز قیامت وَالْمَلَائِكَةِ = و فرشتگان وَالْكِتَابِ = و‌ کتاب وَالنَّبِيِّينَ = و پیامبران وَآتَى الْمَالَ = و داد مال را عَلَىٰ حُبِّهِ = بر( با وجود ) دوست داشتن آن ذَوِي الْقُرْبَىٰ =صاحبان نزديك ( خويشان ) وَالْيَتَامَىٰ = و يتيمان وَالْمَسَاكِينَ = و بيچارگان وَابْنَ السَّبِيلِ = در راه ماندگان وَالسَّائِلِينَ = و سائلین وَفِي الرِّقَابِ = و در راه آزادی بردگان وَأَقَامَ الصَّلَاةَ = و بر پا داشت نماز وَآتَى الزَّكَاةَ = و داد زکات را وَالْمُوفُونَ =و وفا كنندگان ( جمع موفی ) بِعَهْدِهِمْ = به عهد و پیمانشان إِذَا عَاهَدُوا = زمانی که عهد بستند وَالصَّابِرِينَ = و صبر کنندگان فِي الْبَأْسَاءِ = در هنگام فقر و تنگدستی وَالضَّرَّاءِ = و درد و بیماری وَحِينَ الْبَأْسِ = و هنگام‌ جنگ أُولَٰئِكَ ‌= آنان ‌ الَّذِينَ صَدَقُوا = کسانی راست گفتند وَأُولَٰئِكَ = و آنان هُمُ الْمُتَّقُونَ = ایشانند پرهیزکاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آيه ١٧٧-شأن نزول: چون تغيير قبله سر و صداى زيادى در ميان مردم بخصوص يهود و نصارى به راه انداخت، يهود كه بزرگترين سند افتخار خود (پيروى مسلمين از قبله آنان) را از دست داده بودند زبان به اعتراض گشودند، كه قرآن در آيۀ ١٤٢ با جملۀ (سَيَقُولُ السُّفَهاءُ) به آن اشاره كرده است. اين آيه نازل گرديد و تأييد كرد كه اين همه گفتگو در مسألۀ قبله صحيح نيست بلكه مهم‌تر از قبله مسائل ديگرى است كه معيار ارزش انسانهاست و بايد به آنها توجه شود و آن مسائل را در اين آيه شرح داده است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 154 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: ريشه و اساس همۀ نيكيها-در تفسير آيات تغيير قبله گذشت كه مخالفين اسلام از يك سو و تازه مسلمانان از سوى ديگر چه سر و صدايى پيرامون تغيير قبله به راه انداختند. اين آيه روى سخن را به اين گروهها كرده، مى‌گويد: «نيكى تنها اين نيست كه به هنگام نماز صورت خود را به سوى شرق و غرب كنيد و تمام وقت خود را صرف اين مسألۀ نماييد» (لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ) . قرآن سپس به بيان مهمترين اصول نيكيها در ناحيه ايمان و اخلاق و عمل ضمن بيان شش عنوان پرداخته چنين مى‌گويد: «بلكه نيكى (نيكوكار) كسانى هستند كه به خدا و روز آخر و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و پيامبران ايمان آورده‌اند» (وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ) . پس از ايمان به مسألۀ انفاق و ايثار و بخششهاى مالى اشاره مى‌كند، و مى‌گويد: «مال خود را با تمام علاقه‌اى كه به آن دارند به خويشاوندان و يتيمان و مستمندان و واماندگان در راه، و سائلان و بردگان مى‌دهند» (وَ آتَى الْمالَ عَلى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ) . بدون شك گذشتن از مال و ثروت براى همه كس كار آسانى نيست. چرا كه حبّ آن تقريبا در همۀ دلها است، و تعبير عَلى حُبِّهِ نيز اشاره به همين حقيقت است كه آنها در برابر اين خواستۀ دل براى رضاى خدا مقاومت مى‌كنند. سومين اصل از اصول نيكيها را برپا داشتن نماز مى‌شمرد و مى‌گويد: «آنها نماز را برپا مى‌دارند» (وَ أَقامَ الصَّلاةَ) . چهارمين برنامه آنها را اداى زكات و حقوق واجب مالى ذكر كرده، مى‌گويد: «آنها زكات را مى‌پردازند» (وَ آتَى الزَّكاةَ) . بسيارند افرادى كه در پاره‌اى از موارد حاضرند به مستمندان كمك كنند اما در اداى حقوق واجب سهل‌انگار مى‌باشند، و به عكس گروهى غير از اداى حقوق واجب به هيچ گونه كمك ديگرى تن در نمى‌دهند، آيۀ فوق نيكوكار را كسى مى‌داند كه در هر دو ميدان انجام وظيفه كند. پنجمين ويژگى آنها را وفاى به عهد مى‌شمرد، و مى‌گويد: «كسانى هستند كه به عهد خويش به هنگامى كه پيمان مى‌بندند وفا مى‌كنند» (وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا) . چرا كه سرمايۀ زندگى اجتماعى اعتماد متقابل افراد جامعه است، لذا در روايات اسلامى چنين مى‌خوانيم كه مسلمانان موظفند سه برنامه را در مورد همه انجام دهند، خواه طرف مقابل، مسلمان باشد يا كافر، نيكوكار باشد يا بدكار، و آن سه عبارتند از: وفاى به عهد، اداى امانت و احترام به پدر و مادر. و بالاخره ششمين و آخرين برنامه اين گروه نيكوكار را چنين شرح مى‌دهد: «كسانى هستند كه در هنگام محروميت و فقر، و به هنگام بيمارى و درد، و همچنين در موقع جنگ با دشمن، صبر و استقامت به خرج مى‌دهند، و در برابر اين حوادث زانو نمى‌زنند» (وَ الصّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ) . و در پايان آيه به عنوان جمع بندى و تأكيد بر شش صفت عالى گذشته مى‌گويد: «آنها كسانى هستند كه راست مى‌گويند و آنان پرهيزكارانند» (أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ) . راستگويى آنها از اينجا روشن مى‌شود كه اعمال و رفتارشان از هر نظر با اعتقاد و ايمانشان هماهنگ است، و تقوا و پرهيزكاريشان از اينجا معلوم مى‌شود كه آنها هم وظيفۀ خود را در برابر «اللّه» و هم در برابر نيازمندان و محرومان و كل جامعۀ انسانى و هم در برابر خويشتن خويش انجام مى‌دهند. جالب اين كه شش صفت برجسته فوق هم شامل اصول اعتقادى و اخلاقى و هم برنامه‌هاى عملى است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 156 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 بخش1 🌸 لَيْسَ الْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالْنَّبِيِّينَ وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبَى وَالْيَتَامى وَالْمَساَكِينَ وَ ابْنَ الْسَّبِيلِ وَالْسَّآئِلِينَ وَفِى الْرِّقَابِ وَأَقَامَ الْصَّلَوةَ وَ ءَاتَى الْزَّكَوةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَالْصَّابِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ 🍀 ترجمه:نیكى تنها این نیست كه روى خود را به سوى مشرق یا مغرب بگردانید، بلكه نیکوکار آن است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه اى كه به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه ماندگان و نیازمندان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه وقتی پیمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى ها، محرومیت ها، بیمارى ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى دهند، این ها كسانى هستند كه راست گفتند و اینان همان پرهیزكارانند. 🌷 :نیست 🌷 :به معناى نیكى است، ولى به هركسی كه خیلى نیكوكار باشد،مى گویند او «برّ» است. یعنى وجودش یكپارچه نیكى است. 🌷 :برگردانید 🌷 :صورت هايتان 🌷 : در اینجا به معنای به طرف و به سوی و جهت می باشد 🌷 :خویشاوندان و نزدیکان 🌷 :یتیمان 🌷 :بیچارگان 🌷 :در راه ماندگان 🌷 :نیازمندان 🌷 :بردگان 🌷 :نماز 🌷 :زكات 🌷 :وفاداران 🌷 :به معناى فقر و سختى 🌷 :درد وبیمارى 🌷 :زمان جنگ 🌷 :راست گفتند منظور در گفتار و عمل یکی بودند. 🌷 :تقوا پیشه کنندگان ، پرهیزکاران، کسانی که خود را از خطرات گناه حفظ می کنند. 🌺 هنگامی که قبله به طرف کعبه قرار گرفت. همه متوجه منسوخ شدن قبله قبلی شدند ، مخصوصا یهود و نصارا این موضوع را به زبان می آوردند خداوند این آیه را فرستاد این آیه مى فرماید: چرا به جاى محتواى دین كه ایمان به خدا و قیامت وانجام كارهاى نیك است، به سراغ بحث هاى جدلى رفته ا ید.این آیه جامع ترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گردیده است. در تفسیر المیزان از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه فرمودند: هر كسی به این آیه عمل كند، ایمانش كامل است. این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است.در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و كتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زكات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى وروانى مثل صبر در برابر مشكلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقی به وفای به عهد و دل کندن از مادیات و ترحم به فقرا اشاره شده است. پيام های آیه در جلسه بعد بیان شده است 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 بخش2 🌸 لَيْسَ الْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَالْمَلاَئِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالْنَّبِيِّينَ وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبَى وَالْيَتَامى وَالْمَساَكِينَ وَ ابْنَ الْسَّبِيلِ وَالْسَّآئِلِينَ وَفِى الْرِّقَابِ وَأَقَامَ الْصَّلَوةَ وَ ءَاتَى الْزَّكَوةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَالْصَّابِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ 🍀 ترجمه:نیكى تنها این نیست كه روى خود را به سوى مشرق یا مغرب بگردانید،بلكه نیکوکار آن است كه به خدا و روز قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پیامبران ایمان آورده و مال (خود) را با علاقه اى كه به آن دارد به خویشاوندان و یتیمان و بیچارگان و در راه ماندگان و نیازمندان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه وقتی پیمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى ها، محرومیت ها، بیمارى ها و در میدان جنگ، استقامت به خرج مى دهند، این ها كسانى هستند كه راست گفتند و اینان همان پرهیزكارانند. 🔹 پيام های آیه 177سوره بقره 🔹 ✅ به جاى محتواى دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلى باز نمانیم. «لیس البرّ... ولكن البرّ» ✅ یكى از وظایف انبیا وكتب آسمانى، تغییر فرهنگ مردم است. «لیس البرّ... و لكن البر» ✅ ایمان، مقدّم بر عمل است. «من آمن باللَّه... آتى المال» ✅ ایمان به همه انبیا و ملائكه لازم است. «آمن باللَّه... والملائكة والكتاب والنبیّین» ✅ ارتباط با خدا در كنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعى در حوادث و گرفتارى ها مطرح است. «آمن باللَّه و الیوم الاخر... وآتى المال على حبه» ✅ تمام كارهاى نیک در سایه ایمان به خدا شكل مى گیرد. «آمن باللّه... آتى المال» ✅ هدف اسلام از انفاق، تنها سیر كردن گرسنگان نیست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نیز هست. «على حبّه» ✅ نیكوكاران، مال و دارایى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى كنند. «آتى المال على حبّه» ✅ با دست خود به فقرا و یتیمان و بستگان انفاق كنید. «آتى المال على حبّه» ✅ در انفاق، بستگان نیازمند بر سایر گروههاى مستمند، اولویّت دارند. «ذوى القربى و الیتامى...» ✅ سائل را ردّ نكنید، گرچه فقیر، مسكین، در راه مانده و فامیل نباشد. كلمه ى «السائلین» به صورت مستقل مطرح شده است. «والمساكین و... السائلین» ✅ ایمان ونماز و زكات، بدون شركت در جهاد كامل نمى شود. «وحین البأس... اولئك الّذین صدقوا» ✅ مدّعیان ایمان بسیارند، ولى مؤمنان واقعى كه به تمام محتواى دین عمل كنند، گروهى اندك هستند. «اولئك الّذین صدقوا» ✅ نشانه ى صداقت، عمل به وظایف دینى وتعهّدات اجتماعى است. «اولئك الّذین صدقوا» ✅ متّقى كسى است كه عملش، عقایدش را تأیید كند. «آتى المال... اولئك الّذین صدقوا اولئك هم المتقون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«177» لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‌ نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده و مال (خود) را با علاقه‌اى كه به آن دارد به خويشاوندان و يتيمان و بيچارگان و در راه‌ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پيمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى‌ها، محروميّت‌ها، بيمارى‌ها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى‌دهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اينان همان پرهيزكارانند. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshta
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💯💯💯💯 💯💯💯 💯💯 💯 ۱ 🔴8مرحله حفظ قرآن: 1️⃣روانخوانی 2️⃣مطالعه ترجمه 3️⃣استماع 4️⃣تقطیع وتکرار 5️⃣پیوند بین قطعات 6️⃣خودآزمایی ورفع مشکلات 7️⃣کتابت 8️⃣مرور ⬅️هرکدام از این مراحل به اختصار توضیح داده میشود...✅ 💯اولین مرحله از حفظ ، خواندن قرآن از روی آن میباشد... ✨مقدار و چگونگی حفظ مهم نیست ... ❌ ✨فقط اول باید از روی آن بخوانیم...✅ 👈میخواهد حفظ آیه باشد یا صفحه... فرقی نمیکند 🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱 💯ماباید ترجمه آنچه را که حفظ میکنیم بدانیم...✅ 👈 این کار به این دلیل مفید است که اگر احیاناً جایی را فراموش کردیم با شنیدن ترجمه ( توسط استاد یا دوست یا... ) آن مطلب به یادمان بیاید..👌 ⬅️دقت کنید که ترجمه حفظ نشود و فقط مطالعه شود➡️ 🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱 💯استماع یعنی گوش 🎧دادن ... 👈شما باید به صوت یکی از اساتید قرآن گوش دهید تا با مشکل اشتباه خواندن روبرو نشوید ✨اساتیدی مثل منشاوی و خلیل الحصری✅ .............................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿📿📿📿 🔴برای پی بردن به فضیلت و اهمیت حفظ قرآن کافی است اندکی در احادیث رسیده از پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) در اينباره و نیز در سیره عملی ايشان در تعامل با قرآن و اهل آن دقت کنیم.🔴 👈به طور کلی قرآن کریم در نگاه آن بزرگواران از جایگاهی رفیع و منزلتی ویژه برخوردار است و بالتبع مسائل مربوط به آن، از جمله ✨«تلاوت و قرائت، تدبر و عمل به فرامین آن و آموختن و آموزاندن آن» ✨ و نيز «حفظ قرآن و در سينه داشتن آن»، مورد سفارش ایشان قرار گرفته است. به حدیث مرتبط با حفظ قرآن توجه کنید:👇 🌺قال رسول الله (صلي الله عليه و آله): «إنَّ اَكْرَمَ العِبادِ إلَي اللهِ بَعْدَ الاَنبياءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. يَخْرُجونَ مِن الدُّنيا كَما يَخْرُجُ الاَنبياء وَ يَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبياءِ و يَمُرُّونَ عَلي الصِّراط مَعَ الاَنبياءِ و يَأخُذونَ ثوابَ الاَنبياء. فَطوبي لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَ اللهِ مِن الكرامَةِ وَ الشَّرَفِ.»[۱]🌺 ✨گرامي‌ترين بندگان بعد از انبياء علما و سپس حافظان قرآن هستند.✅ 🌹 مانند انبياء از دنيا مي‌روند، 🌹همراه انبياء از قبرهايشان خارج مي‌شوند، 🌹به همراه انبياء از صراط مي‌گذرند 🌹و ثواب انبياء را مي‌برند. ⬅️ پس خوشا به حال پوينده راه علم و حافظ قرآن، به سبب كرامت و شرافتي كه نزد خدا دارند.➡️ .................................................. 📚منبع: [۱] . بحارالانوار /ج 89/ ص 18ـ 19. .............................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌾🌾🌾 🌾🌾🌾 🌾🌾 🌾 🦋حافظ عزیز🦋 🔴 از سرگرم شدن با چیزایی که هیچ فایده ای برای رسیدن به اهدافتون نداره خودداری کنید❌ 💢سرگرمی های ناسالم و کشنده وقت را از کارهای روزانه خود خارج کنیم✅ 👈حفظ قرآن📘 یک هدف بزرگ است برای رسیدن به این هدف باید در زمان مدیریت داشته باشیم👌 .............................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾ (ترجمه: و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: «او واقعاً دیوانه‌ای است.» (۵۱) و حال آنکه [قرآن‌] جز تذکاری برای جهانیان نیست. (۵۲))[ قلم–۵۱- ۵۲] معنای آیه ناراحتی و خشم کافران کلمه «ان» بدون تشدید، مخففِ إنّ است، و کلمه «زلق» به معنای زلل و لغزش است، و ازلاق به معنای ازلال، یعنی صرع است، و کنایه است از کشتن و هلاک کردن. و معنای آیه این است که محققا آنها که کافر شدند وقتی قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشم‌های خود تو را به زمین بیندازند، یعنی با چشم زخم خود تو را بکشند.[۱] بعضی از مفسرین گفته‌اند: معنای آیه این است که وقتی ذکر را یعنی قرآن را از تو می‌شنوند با نظری سرشار از کینه و خشم به تو نظر می‌کنند، به طوری که می‌خواهند با همان نگاه تیزشان تو را بکشند.[۲] و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین نسبت دیوانگی به آن جناب دادن در هنگامی که قرآن را از او می‌شنوند، خود دلیل بر این است که میخواسته‌اند بگویند قرآن از القائات شیطان‌ها و جن است، و به همین جهت خدای تعالی وقتی می‌خواهد پاسخشان بدهد، می‌فرماید قرآن به جز ذکر برای عالمیان نیست.[۳] چشم‌زخم نوشتار اصلی: چشم‌زخم و مراد از این ازلاق به ابصار - به طوری که همه مفسرین گفته‌اند - چشم زدن است، که خود نوعی از تاثیرات نفسانی است و دلیلی عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق هست، و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده، و با این حال علت ندارد که ما آن را انکار نموده، بگوییم یک عقیده خرافی است. در فرهنگ عامه برای دفع چشم زخم چنان‌که در‌شان نزول این آیه نیز گفته‌اند که درباره چشم خوردن پیامبر(ص) از ناحیه عده‌ای از مخالفان بود[۴] و در برخی کتاب‌های روایی و دعایی خواندن و نوشتن آن را برای دفع چشم زخم حسودان و بد خواهان مفید دانسته‌اند. به عنوان نمونه،از حسن بصری روایت شده است که فرمود: دوای درد چشم زخم، خواندن آیه:«و ان یکاد الذین کفروا…» است.[یادداشت ۱] بسیاری از مردم این آیه را به صورت قاب یا مانند آن در منزل یا محل کار یا جاهای دیگر برای رفع چشم‌زخم نصب می‌کنند. شهید مطهری معتقد است که مدرکی نداریم تا دلالت کند آیه «ان یکاد» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد: آیا آیه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا لَیزْلِقونَک بِابْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟ ما تا حالا به مدرکی (حدیثی، جمله ای) برخورد نکرده‌ایم که دلالت کند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده کنید. اینکه چشم زخم حقیقت است یا نه، یک مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد) و اینکه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله دیگری است. چیزی که از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم. نظر به اینکه روح مردم برای چنین چیزی آمادگی دارد [آن را از پیش خود ساخته‌اند.][نیازمند منبع] استفاده در کتیبه‌ها و زیورآلات وإن یکاد، در شمار پر کاربردترین آیات قرآنی در زندگی مردم ایران قرار دارد. بسیاری از مردم این آیه را به‌عنوان محافظی دربرابر چشم‌زخم استفاده می‌کنند؛ همچنین یکی از آیاتی است که به شکل کامل نوشته می‌شود و به منظور دور کردن چشم زخم بر سر در خانه ها، نصب می‌گردد. استفاده از آیه وان یکاد به عنوان کتیبه تزینی برای سر در ورودی منزل رواج بسیاری دارد، به نحوی که در میان کتبیه‌های سردرهای منازل امروزی، آیه «وان یکاد» بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.[۵] مطهری از برداشت مردم ایران از این آيه و استفاده گسترده از آن انتقاد می‌کند: هیچ آیه‌ای به‌اندازه آیه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. در هر خانه‌ای که بروی می‌بینی یک «ان یکاد» آنجا زده‌اند، یعنی چشم تو کور که خانه و زندگی من را می‌بینی، این تابلو را اینجا نصب کرده‌ام، برای اینکه چشم تو کور باشد. این امر یک حالت خودخواهی در مردم از یک طرف و یک حالت بدبینی به دیگران از طرف دیگر را نشان می‌دهد. .... در هر خانه‌ای که بروید آیه «وَ انْ یکادُ الَّذینَ کفَروا» را می‌بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت‌هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می‌خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای اینکه جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام؛ و شاید کمتر خانه‌ای است که چنین چیزی در آن نباشد.[۶] پانویس 1. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۶۴۸ 2. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۶۴۸ 3. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۹، ص۶۴۸ 4. موسوی آملی، ص۴۸، نقل از: الکافی،۴/۵۶۷ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرار ما حرم توست یا امام رضا(ع) امید ما کرم توست یا امام رضا(ع) خوشا به حال دل عاشقی که در هر حال کبوتر حرم توست یا امام رضا(ع) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا