eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.6هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اهمیت علم از نظر قرآن: 💎خدا درجه اهل ایمان وعلم رابالا برده. 💎وصی سلیمان،چون علمی از قرآن داشت، در یک چشم به هم زدن،عرش بالقیس راحاضرکرد. 💎بگوخدایا علم مرا زیاد کن. 💎 اگرنمیدانید، از اهل ذکر بپرسید. 💎قطعا فقط اهل علم،یعنی خداشناسان ازخدامیترسند. 💎حضرت موسی (ع) با اینکه پیغمبر اولوالعزم بود، رفت تا ازخضر که خدا میگه: مابهش علم دادیم،علم یادبگیرد. 💎کسی که علم کتاب قرآن آگاهی دارد میان منو شما گواه باشند. (حضرت علی (ع) همه علم قرآن رادارد). 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 113 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002113.mp3
547.2K
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١١٣﴾ ویهودیان گفتند: نصرانی ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب [آسمانی] را می خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده] کسانی که نادانند [هم چون مشرکان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند. (۱۱۳) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١١٣﴾ ویهودیان گفتند: نصرانی ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب [آسمانی] را می خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده] کسانی که نادانند [هم چون مشرکان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند. (۱۱۳) وَقَالَتِ = و‌گفت الْيَهُودُ = یهود لَيْسَتِ = نیست ،‌نمی باشد النَّصَارَىٰ = نصارا عَلَىٰ شَيْءٍ = بر چیزی وَقَالَتِ = و‌گفت النَّصَارَىٰ = نصارا لَيْسَتِ = نیست الْيَهُودُ = یهود عَلَىٰ شَيْءٍ = بر چیزی وَهُمْ = در حالی که ایشان يَتْلُونَ = می خوانند الْكِتَابَ = کتاب را كَذَٰلِكَ = اینچنین قَالَ = گفتار الَّذِينَ= کسانی که لَا يَعْلَمُونَ = نمیدانند ،‌نادانان مِثْلَ = مانند قَوْلِهِمْ = گفتار ایشان فَاللهُ = پس خدا يَحْكُمُ = داوری می کند بَيْنَهُمْ = میان ایشان يَوْمَ الْقِيَامَةِ = روز قیامت فِيمَا = در آنچه كَانُوا = بودند فِيهِ = در ان يَخْتَلِفُونَ  = اختلاف می کنند 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آيه ١١٣- شأن نزول: جمعى از مفسران از ابن عباس چنين نقل كرده‌اند: هنگامى كه گروهى از مسيحيان «نجران» خدمت رسولخدا صلّى اللّه عليه و اله آمدند، عده‌اى از علماى يهود نيز در آنجا حضور يافتند، بين آنها و مسيحيان در محضر پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نزاع و مشاجره در گرفت، «رافع بن حرمله» (يكى از يهوديان) رو به جمعيت مسيحيان كرد و گفت: آيين شما پايه و اساسى ندارد و نبوّت عيسى و كتاب او انجيل را انكار كرد، مردى از مسيحيان نجران نيز عين اين جمله را در پاسخ آن يهودى تكرار نمود و گفت: آيين يهود پايه و اساسى ندارد، در اين هنگام آيه نازل شد و هر دو دسته را به خاطر گفتار نادرستشان ملامت نمود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 111 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: تضادهاى ناشى از انحصار طلبى-در آيات گذشته گوشه‌اى از ادّعاهاى بى‌دليل جمعى از يهود و نصارى را ديديم آيۀ مورد بحث نشان مى‌دهد كه وقتى پاى ادّعاى بى دليل به ميان آيد نتيجه‌اش انحصار طلبى و سپس تضاد است. مى‌گويد: «يهوديان گفتند: مسيحيان هيچ موقعيتى نزد خدا ندارند، و مسيحيان نيز گفتند: يهوديان هيچ موقعيتى ندارند و بر باطلند» ! (وَ قالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصارى عَلى شَيْءٍ وَ قالَتِ النَّصارى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلى شَيْءٍ) . سپس اضافه مى‌كند: «آنها اين سخنان را مى‌گويند در حالى كه كتاب آسمانى را مى‌خوانند» ! (وَ هُمْ يَتْلُونَ الْكِتابَ) . يعنى با در دست داشتن كتابهاى الهى كه مى‌تواند راهگشاى آنها در اين مسائل باشد اين گونه سخنان كه سر چشمه‌اى جز تعصّب و عناد و لجاجت ندارد بسيار عجيب است. سپس قرآن اضافه مى‌كند: «مشركان نادان نيز همان چيزى را مى‌گفتند كه اينها مى‌گويند» با اين كه اينها اهل كتابند و آنها بت‌پرست (كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ) . در پايان آيه آمده است «خداوند داورى اين اختلاف را در قيامت به عهده خواهد گرفت) (فَاللّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ) . آنجاست كه حقايق روشنتر مى‌شود و اسناد و مدارك هر چيز آشكار است، كسى نمى‌تواند حق را منكر شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 112 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاَرا عَلَى شَىءٍ وقَالَتِ النَّصاَرا لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَى شَيءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَلِكَ قَالَ الَّذِينَ لاَيَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الِْقیامة فِيَما كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ 🍀 ترجمه:و یهود گفتند:نصرانی ها بر حقّ نیستند و نصرانی ها گفتند: یهود بر حقّ نیستند، در حالى كه آنان،كتاب آسمانى را مى خوانند،همچنین افراد نادان دیگر(همچون مشركان كه خبر از كتاب ندارند)،همانند سخن آنها را گفتند. پس خداوند در روز قیامت در آنچه اختلاف دارند،در بین آنان داورى خواهد کرد. 🌺 مانند مزرعه است هر عملی که انجام می دهیم مانند دانه است دقیقا دانه هر میوه ای را بکاریم همان میوه را به ما می دهد. اگر می خواهیم حرف های خوب گوش کنیم باید حرف های خوب هم به دیگران بزنیم. اگر می خواهیم در زندگی ما باشد نباید آرامش زندگی دیگران را به هم زد ، اگر می خواهیم کسی غیبت ما نکند نباید غیبت دیگران کنیم اگر در زندگی زن و شوهری، خانم نخواهد که شوهرش به او دروغ بگوید پس زن هم نباید به شوهرش دروغ بگوید و بر عکس . 🌺 چنین مثالی را قرآن در ماجرای یهودی ها و نصرانی ها بیان می کند. در واقع داستانی را درباره قومی بیان می کند ولی در واقع با خود ما هم هست یهودی ها درباره نصرانی ها می گفتند: ها هیچی نیستند یعنی آدم های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند دقیقا همین حرف را نصرانی ها درباره یهودی می گفتند و آنها هم می گفتند:یهودی ها هیچی نیستند یعنی آنها انسان های بی پایه و بی اساس هستند و بر حق نیستند. این مثال همان الدنيا مزرعة یعنی دنیا مزرعه است یعنی هر کاری کردیم هر چه گفتیم همان خواهد شد. در حالی که یهودی ها و نصرانی ها کتاب های آسمانی داشتند پس هر که آسمانی دارد نباید مانند جاهلان و مشرکان سخن بگوید. ما مسلمانان هم باید حرف های بیهوده و گزاف نزنیم و حرف های خوب و آسمانی زد. 🔹پيام های آیه 113 سوره بقره🔹 ✅ هر عملی درباره دیگران انجام بدهیم همان برای ما پیش می آید. ✅ تعصّب بى جا ممنوع است. تحقیر و نادیده گرفتن دیگران، نشانه ى استبداد و خودمحورى است. ✅ اگر تعصّب و خودخواهى باشد، هم نمى تواند هدایت كند. اهل كتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحیّه ى انحصارطلبى تلاوتها كارساز نبود. ✅ در فضاى آمیخته به تعصّب، و جاهل همانند هم فكر مى كنند. مشركان جاهل همان حرفى را مى زدند كه تلاوت كنندگان تورات و انجیل مى گفتند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ذکری که آیه قران هست. 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکاتی از آیات جزء بیست و یکم 🔰موضوع: بر اثر گناه بلا رخ میدهد. # سوره_روم_آیه_41 ⚡️ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ ‌ ✨به خاطر کارهایى که مردم انجام داده ‏اند، فساد در خشکى و دریا آشکار شده است، تا خداوند کیفر بعضى اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوى حقّ) بازگردند. 💎امام صادق‏ (ع) فرمود: «حیات جنبندگان در خشکى و دریا وابسته به باران است که اگر باران نبارد، در خشکى و دریا فساد مى ‏شود و همین که گناهان انسان زیاد شد، باران نازل نمى ‏شود». ✨در آیه‏ 30 سوره‏ شورى‏ مى‏ خوانیم: «ما أصابکم من مصیبة فبما کسبت أیدیکم و یعفوا عن کثیر» هر مصیبتى به شما رسد به خاطر عملکرد شماست، ولى بدانید که خداوند به خاطر رحمت و لطفش از بسیارى گناهانتان مى‏ گذرد. اگر بخواهد کیفر همه‏ کارهاى شما را بدهد، احدى روى زمین باقى نمى‏ ماند. برخى سختى‏ها و تلخى‏ هاى دنیوى، گوش ه‏اى از کیفر گناهان انسان است. ❇️ 1_شرک، سبب فساد و تباهى در زمین است. «عمّا یشرکون - ظهر الفساد» 2_ اعمال انسان، در طبیعت اثر مى‏ گذارد. اعمال نارواى انسان، مانع از سودبخشى آب و خاک و عامل بروز پدیده‏ هاى ناگوار است. «ظهر الفساد فى البرّ و البحر بما کسبت أیدى النّاس» 3_ فساد محیط زیست، به خاطر عملکرد انسان است. «ظهر الفساد... بما کسبت...» 4_همه‏ى کیفرها به قیامت واگذار نمى شود، بلکه بعضى کیفرها در همین دنیا تحقّق مى‏ یابد. «لیذیقهم بعض الّذى» 5_آنجا که هدف هشدار و اصلاح است، گاهى اندکى تنبیه کافى است. «لیذیقهم بعض الّذى عملوا لعلّهم یرجعون» 6_هدف از چشاندن کیفر بعضى گناهان، توبه و بازگشت است. «لعلّهم یرجعون» باید از بلاها درس گرفت. 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکته ای دیگر از آیات جزء بیست و یکم 💎 موضوع:حسابرسی دقیق ⚡️يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ⚡️ : اى فرزندم! اگر (عمل تو) همسنگ دانه ى خردلى باشد و در دل تخته سنگى يا در آسمان ها يا در زمين نهفته باشد، خداوند آن را در قيامت براى حساب مى آورد، زيرا كه خداوند دقيق و آگاه است. ☘ اعمال انسان، در اين جهان از بين نمى رود، حتی اگر به کوچکی خردل بوده و در سخت ترین چیز، مانند صخره، یا در دورترین نقاط آسمان یا زمین باشد. 🔴خداوند به همه چيز آگاه، و حسابرسى اش دقيق است. ☘ايمان انسان به حضور عملش در قيامت، سرچشمه ى اصلاح اوست. 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نکته ای دیگر از آیات جزء بیست و یکم موضوع: نماز- امربه معروف- صبر در برابر سختیها ⚡️یَا بُنَىَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلَى‏ مَآ أَصَابَکَ إِنَّ ذَ لِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ فرزندم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهى از منکر کن و بر آنچه از سختى‏ها به تو مى‏ رسد مقاومت کن که این (صبر) از امور واجب و مهم است. 💫مراد از «عَزم» در اینجا، یا عزم و اراده‏ى قطعى خداوند بر انجام این امور است و یا لزوم عزم و تصمیم جدّى انسان بر انجام آنها. با این که در قرآن، ۲۸ مورد در کنار نماز از زکات یاد شده؛ امّا در این جا کنار نماز امر به معروف ذکر شده است. شاید به خاطر آن که در این آیه مورد خطاب فرزند است و فرزندان معمولاً ثروتى ندارند که زکات بپردازند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف» ⚡️حضرت على‏ (ع) مى ‏فرماید: در مشقت و سختى‏هایى که در راه امر به معروف و نهى از منکر به تو مى‏رسد، صبر کن. صبر، گاهى در برابر مصیبت است، «و بشّرالصّابرین . الّذین اذا أصابتهم مصیبة» گاهى در برابر انجام وظیفه، «وامر بالمعروف و انه عن المنکر واصبر على ما أصابک) و گاهى در برابر گناه، چنانکه یوسف در زندان گفت: «ربّ السّجن أحبّ الىّ...» پروردگار! زندان نزد من بهتر از ارتکاب گناهى است که مرا به آن مى‏ خوانند، تا آنجا که فرمود: «انّه مَن یتّق و یصبر فانّ اللّه لا یضیع اجر المحسنین» ❇️ ۱- یکى از وظایف والدین نسبت به فرزندان، سفارش به نماز است. «یا بُنىّ أَقِم الصّلاة» ۲- پاکسازى درونى را با دورى از شرک و بازسازى روحى را با نماز آغاز کنیم. «لاتشرک... اقم الصلاة» ۳- وجوب امر به معروف و نماز، مخصوص دین اسلام نیست. (قبل از اسلام نیز، لقمان سفارش به نماز کرده است) «یا بُنىّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف» ۴- فرزندان خود را از طریق سفارش به نماز، مؤمن و خدایى، و از طریق سفارش به امر به معروف و نهى از منکر، افرادى مسئول و اجتماعى تربیت کنیم. «یا بُنىّ أقم الصّلاة وامر بالمعروف» ۵ - آگاهى فرزندان خود را به قدرى بالا ببریم که معروف‏ها و منکرها را بشناسند تا بتوانند امر و نهى کنند. «یا بُنىّ - وَ امُر - وَ انْهَ» ۶- بعد از توجّه به مبدأ و معاد، مهم‏ترین عمل، نماز است. «أقم الصّلاة» ۷- کسى که مى‏خواهد در جامعه امر و نهى کند و قهراً با هوس‏هاى مردم درگیر شود، باید به وسیله‏ى نماز خودسازى و خود را از ایمان سیراب کند. «أقم الصّلاة وامر بالمعروف» ۸ - فرزندان خود را آمر به معروف و ناهى از منکر بار آوریم. «وامر بالمعروف...» ۹- امر به معروف، همیشه قبل از نهى از منکر است. «وامر بالمعروف وانه عن المنکر» رشد معروف‏ها در جامعه، مانع بروز بسیارى از منکرات مى‏گردد. ۱۰- در مسیر حقّ بودن کافى نیست، لازم است دیگران را نیز به مسیر حقّ دعوت کنیم. «وامر بالمعروف» چنانکه در سوره عصر مى‏خوانیم: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ» ۱۱- در تبلیغ دین و اجراى فریضه‏ى امر به معروف و نهى از منکر، باید صبر و سعه‏ى صدر داشته باشیم. «واصبر على ما أصابک» نهى از منکر، با تلخى‏ها و نیش‏زدن‏هاى گناهکاران همراه است، مبادا عقب‏نشینى کنیم. ۱۲- پدر حکیم، رسیدن سختى به فرزندش را مى‏پذیرد و فرمان صبر مى‏دهد، ولى ضربه به مکتبش را که سکوت در برابر فساد باشد، هرگز. «و انه عن المنکر و اصبر على ما أصابک» ۱۳- امر به معروف و نهى از منکر از مسایل مهم است و صبر در برابر آنچه در این راه به انسان مى‏رسد ارزش دارد. «انّ ذلک من عزم الامور» 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا