eitaa logo
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
937 دنبال‌کننده
32.3هزار عکس
15.5هزار ویدیو
288 فایل
💫 #مهدی_جانم https://eitaa.com/amtewi 🔹هرروز را از تو سرودن عشق است 🔸در هر غزلی تو را ستودن عشق است 🔹زنده ایم به عشق شهادت در رکابت 🔸در صبح ظهور باتو بودن عشق است ادمین کانال @Nava_70
مشاهده در ایتا
دانلود
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌸 ✅ موارد : 👌 مستحب است انسان نماز را در ⏱ بخواند و هر چه به 👈 اول وقت نزديك باشد بهتر است اما تأخير آن گاهى از جهاتى لازم و گاهى بهتر است: 1⃣👈 نماز ظهر و عصر براى خواندن نافله آنها. 2⃣👈 خواندن براى كسى كه نماز قضا دارد. 3⃣👈كسى كه به واسطه براى نماز تيمم مى ‏كند و لو مى ‏تواند در اول وقت نماز بخواند ولى بهتر است تأخير بيندازد تا شايد عذرش برطرف شود. 4⃣👈 براى كسى كه حالت اقبال و در اول وقت ندارد، مثل اين كه خوابش مى ‏آيد. 5⃣👈 براى نماز جماعت يا بيشتر شدن مأمومين يا حضور در مسجد و . 6⃣👈 مسافرى كه در اول وقت بايد با نماز بخواند. 7⃣👈 نماز عصر و عشا به اول وقت فضيلتشان. 8⃣👈 تأخير براى كسى كه روزه است و گرسنگى يا تشنگى به او فشار آورده و يا كسى منتظر اوست. 9⃣👈 تأخير براى كسى كه بعد از طلوع صبح مقدارى از نافله شب او باقى باشد و مى ‏خواهد بخواند. 🔟👈 تأخير براى كسى كه نيازمند به در اول وقت است. 👌اگر وقت نماز دارد و طلبكار هم طلب خود را مى ‏كند در صورتى كه ممكن است بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند و همچنين است اگر كار واجب ديگرى كه بايد فوراً آن را به جا آورد پيش آيد، مثلاً ببيند مسجد است كه بايد اول مسجد را تطهير كند، بعد نماز بخواند و چنانچه اول نماز بخواند، معصيت كرده ولى نماز او صحيح است. 📗 : ۱. توضيح المسائل مراجع م ٧٥٢ ۲.العروة الوثقى فى اوقات الرواتب م ١٣ ۳. فرهنگ فقه، ج ١ ص ٧٥٦ ۴. توضيح المسائل مراجع م ٧٥٤ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• ┏━━━🍃🌼━━━┓ ⠀ @amtewi ┗━━━🌼🍃━━━┛
🕯💔🕯💔🕯💔🕯 ◄ آخر ماه رمضان است چه مهــــمانان ساکتی هستـــند رفتگان نه به دستی ظرفی آلوده میکنند ، نه به حـــــــرفی دلی را 👌تنــها به قانعــــند🌷 شـــــــــادی روح تـــمام امـــوات 🌹 ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و پنجم ✍آقای مهدوی کنی در کتـاب خودشان چند نکته مفید را اشار
💠☀️💠☀️💠☀️💠 ☀️اخلاق مهدوی☀️ ◀️قسمت صد و ششم 📜در حدیثی قدسی آمده؛ 👌هیچ بنده ای به عبادتی بهتر از ″فرایض و واجبات″ به من تقرب نجست و او به وسیله ″نافله ها″ به من تقرب پیدا می کند تا جایی که من او را 💞دوست بدارم، آنگاه که دوستش داشتم من گوش شنوای او و دیده بینای او و زبان گویا و دست توانای او خواهم بود. ✅یعنی همه چیز را از دید الهی می بیند، حرف می زند حرف هایش رنگ و بوی خدا می دهد، اعمالش رنگ و بوی خدا می دهد. چطوری اینها رخ می دهد⁉️ می گوید با نوافل به این درجه تقرب می رسی، با نافله ها، با مستحبات. بعد خدایا می گوید اگر به اینجا رسید من را خطاب کند من هم پاسخش را می دهم. حیف است که ما نافله های ارزشمند را رها کنیم. 🔆روایت از رسول خدا داریم که می فرمایند؛ بزرگان و اشراف امت من دو گروه✌️ هستند 1⃣-حاملان قرآن (حالا حاملان را بعضی ها حافظان هم معنا کردند، بعضی ها آن کسانی که فهم قرآن را یاد می گیرند هم معنا کردند) 2⃣-شب زنده داران ⚠️نکته ای در اعمال مستحبی👇 ⬅️اینها وقتی موثر هستند که استمرار و تداوم داشته باشند. روایت می گوید اگر عمل نیکی را شروع می کنید حداقل آن را تا یکسال ادامه بدهید که تأثیر عمل در تداوم آن هست. ⬅️روایت دیگری هم می گوید مداومت بر کار خیر آثار خوبی از آن ناشی می شود. (اگر مداومت بکند کار خیر شما) آثارش چی هست⁉️ -ترک کارهای زشت -پرهیز از گناه -محبت به سمت خدا -اطاعت خدا و.. پس کار را استمرار بدهیم. تا جایی که ائمه می گویند اگر نتوانستید 🌙نماز شب بخوانید روز قضایش را بجا بگذارید تا این استمرار حفظ بشود، استمرار کار مستحبی. 📝آقای مهدوی کنی در کتاب خودشان بعضی از مستحبات را نام می برند که شرع مقدس روی آنها تأکید⚠️ بیشتری آورده:👇 🔸قرآن خواندن (بسیار قرآن خواندن عالیست و توصیه بزرگان است) 🔹نماز اول وقت (تا جایی که امام زمان گفته دور از رحمت خداست کسی که نمازهایش را به تأخیر بیندازد) 🔸بجا آوردن پنجاه و یک رکعت نماز در روز (که همان نافله هاست به همراه نمازهای واجب) 🔸همواره با وضو بودن (شما همواره با وضو باشی یعنی همواره با نور هستی، نور همیشه همراه تو هست. ما همیشه در محضر خدا هستیم، همیشه در محضر امام زمانیم، پس چقدر خوب است همیشه نورانی در محضر این عزیزان باشیم. وضو نورانیت می آورد) 🔹رعایت آداب و سنن حضور قلب در عبادات 🔸تعقیبات نماز (تعقیباتی که در مفاتیح هست همان قدر کافی است که انجام بدهید، حالا کمتر یا بیشتر) 🔸شرکت مداوم در نماز جمعه و جماعات 🔹طولانی کردن قنوت و سجده های نماز 🔸سه روز روزه هر ماه (که اول ماه هست و وسط ماه و آخر ماه) 🔸زیارت قبور اولیاء و شهدا و ائمه 🔹گریه در عزای امام حسین (ع) 🔸صله رحم 🔹ادامه دارد .... 💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق مهدوی" فایل شماره (21) 🎤استاد احسان عبادی 106 ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
4_5918109954840987749.mp3
6.6M
🌾⚡️🌾 ▫️حقیقت قرآن، اینجاست! کربلایی کاظم ساروقی به محضر امام عصر علیه السلام و عنایت بهت آور مولای عالم به او. ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
💚|اَلسَّلامُ عَلَیڪَ یا فارِسَ الحِجاز|💚 آقای من..! تصویر آمــدنــت را سالهاست بر دیوارِ پر گناهِ دل وصل کرده ایم! بهرِ ظهور، امروز هم روز بدی نیست؛ کاش به ما یاد دَهی که تو را چگونه از خدا بخواهیم ...؟🤲🏻 کاش بگویی در کدامین دعا، به استجابت خواهی رسید..؟! مـــــولای من...! اکنون؛ اشتیاق ظهورت در ما فراوان است! گم‌گشتگانِ مَفتونت را پیدا نمیکنی؟؟😔 🌹 ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ استاد رائفی پور 📝« خانه عنکبوت ( معضلات امنیتی اسرائیل ) » قسمت دوم 🔺 جنگ فرسایشی ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
کانال ܫࡎـــܝ‌ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐ‌ܝ‌
💦✨💦✨💦✨💦✨💦 ✨✨ حضرت زهرا (سلام الله علیها) صابره و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صابر است ✨
 💦✨💦✨💦✨💦✨💦 ✨✨ حضرت زهرا (سلام الله علیها) معصومه و امام زمان عجل الله تعالی الفرجه الشریف معصوم است✨✨ ✨✨حضرت زهرا (سلام الله علیها) مظهر آیه نور و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نور آل محمد است ✨✨الف) حضرت زهرا صلوات الله علیه مظهر آیه نور است. برای آیه نور [۸] چند تأویل در روایات بیان شد. 🔹یکی از آنها حضرت زهرا (علیهاالسّلام) را به عنوان مشکاه (محفظه چراغ، چراغدان) معرفی می‌کند. 🔹قال الصادق (علیه السّلام) «الله نورالسموات والارض مثل نوره کمشکاه » المشکاه فاطمه (علیهاالسّلام)، «فیها مصباح» المصباح، الحسن والحسین (علیهماالسلام) «فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری»، کأن فاطمه (علیهاالسّلام) کوکب دری بین نساء اهل الارض (اهل الدنیا)... 🔹امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «مشکاه» در آیه نور فاطمه (علیهاالسّلام) است «در او مصباح است»، «المصباح» یعنی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) در او وجود دارند، «کانها کوکب دری»، فاطمه همانند ستاره درخشان بین زنان اهل زمین (اهل دنیا) است. ✨✨ب) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نور آل محمد (علیهم السّلام) است. 🔹سید بن طاووس می‌گوید: از مهمات بعد از نماز ظهر، آن است که همانند امام صادق (علیه السلام) برای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم. 🔹راوی می‌گوید: بعد از تمام شدن دعای حضرت صادق (علیه السلام) عرض کردم: الیس قد دعوتُ لنفسک جعلت فداک؟ 🔹 آیا این چنین نیست که برای خودتان دعا کردید؟ حضرت علیه السلام فرمودند: دعوتُ لنور آل محمد (علیهم السّلام) و سائقهم و المنتقم بامر الله من اعدائهم... . 🔹(خیر) دعا کردم برای نور آل محمد (علیهم السّلام) و پیش برنده ی آنها و انتقام گیرنده از دشمنانشان به دستور الهی. ----------~~~~~~~~~~~ 📚[۸]: ۱۰۰. سوره نور، ۳۵. 📚[۱]: ۱۰۱. تفسیر قمی ج ۲، ص ۷۸، ذیل آیه - تفسیر نورالثقلین، ج ۳، ص، ح ۱۶۹ به نقل از اصول کافی. 📚[۲]: ۱۰۲. فلاح السائل، ط دفتر تبلیغات، ص ۱۷۱ و ط دفتر تبلیغات با تحقیق، ص ۳۰۸. 📘حضرت زهرا سلام الله علیها و امام مهدی عجل الله تعالی الفرج الشریف / صفحه ۳۵ 💦✨💦✨💦✨💦✨💦 @amtewi
مهدویت و انتظار -جلسه18.mp3
6.39M
❁﷽❁ ❀ مهدویت و انتظار فرج ❀ 💡جلسه هجدهم : ❀ نقش انقلاب ایران در زمینه سازی برای ظهور 🔸بخش اول 👤 سخنران : محسن ریاضی 📅 سه شنبه 1399/2/30 🕌 مسجد امام موسی ابن جعفر(ع) ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐 🌹💐 💐 ⭕️ "دعای مضطر" 📖 «أمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلًا ما تَذَکَّرُونَ»*۱ 🌸 امام باقر در رابطه با این آیه فرمود: «و او(حضرت مهدی) همان مضطری است که خداوند می‌فرماید: "امن یجیب المضطر.." (این آیه) درباره او و برای او نازل شده است.»*۲ 🔹 تا زمانی که مردم به طور حقیقی خواهان ظهور نباشند خداوند اذن ظهور نخواهد داد. آنگاه که مردم مضطرانه خواستار فرج شوند و به کلی چشم از عالم اسباب برگیرند و تمام قلب و روحشان را در اختیار باری تعالی قرار دهند، حضرت حجت مضطرانه دست به دعا بر می‌دارند و آنگاه است که فرمان «قُم بِاذنِ الله» صادر خواهد شد. 📗۱. سوره نمل، آیه ۶۲ 📘۲‌. الغیبه،ص۱۸۲، باب ۱۰،ح۳۰ 🌹💐 @amtewi 💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷✨🌷✨🌷✨🌷 💥 یعنی میشه یه افطار مهمون امام زمان علیه السلام باشیم؟ 🎤 استاد دانشمند ✨اللهم عجل لولیک الفرج✨ ➰✨➰✨➰✨➰ @amtewi
🌷 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷 💠 کنفرانس ؛ " سلسله مباحث مهدویت " 5⃣ جلسه پنجم ؛ 🔰 عنوان موضوع : " نیم‌نگاهی به مفهوم ولایت در اندیشه دینی_ ۳ " (ارتباط شناسیِ میان انسان و ولایت) 🗓 تاریخ : پنجشنبه_ 99/1/1 🕰 ساعت : 22 🎙توسط : استاد سخایی 💠 اجراء : گروه گفتمان عصر ظهور # قرارگاه بسوی ظهور https://eitaa.com/joinchat/2778660876C0a0b160147 💢🔅💢🔅💢🔅💢🔅💢
💢🔅💢🔅💢🔅💢 🔴 مروری بر مباحث گذشته : 💎 بسمِ الله الرّحمن الرّحیم 💎 🔹ما بحثمان را از مسئله خلافت الهی شروع کردیم و به طور خلاصه و اجمالی پیرامون این مسئله صحبت کردیم ؛ اینکه خلافت الهی چیست ؟(بررسی آیات ۳۰ تا ۳۳ سوره بقره) نتیجه بحث ما این بود که دو ابر نگرش تئوئیسم و خدا محوری و اومانیسم یا انسان محوری ، در این دو اندیشه ، شروع تاریخ انسان از همین آیات شروع می شود؛ " خداوند متعال قرار است مخلوقی را خلق کند که خلیفه و جانشین خودش باشد " که در این باره بحث کردیم. 🔹در هندسه دین ، تمام انسانها خلیفه و جانشین خدا هستند ؛ دلیل این مقام هم توان و قوه ای است در وجود تمام انسانها که این قوّه باید بالفعل شود. چرا که انسان میتواند : اولاً ؛ حقیقت اسماء و نهانِ مسمّی را درک کند. دوماً ؛ متجلّی به صفات الهی شود... در واقع این مقام انسانیتِ انسان است. ◾️در ادامه چند مورد از ویژگیهای خلیفه را عنوان کردیم ؛ گفتیم که خلفای الهی یک مقام دیگری هم دارند که آن مقام " ولایت " است . در واقع مقام " ولایت " برجسته ترین ویژگی خلیفه الهی است . 🔹در جلسه گذشته بیان کردیم که برای پرداختن دقیق به مدل حکومتیِ مدّنظر در هندسه دینِ حقیقی، باید در مورد ولایت بحث کنیم. همچنین برای روشن کردنِ مشیِ سیاسی_اجتماعی اسلام و پاسخ به سؤالات اساسی فلسفه سیاست باید این مسئله (ولایت) روشن شود . ◾️بسیار پراهمیّت است که عمیقاً با معنا و مفهوم عنوان " ولایت " آشنا شویم ، چون یکی از ارکان اصلی نظام اندیشه و نظام فکری شیعی و از اساسی ترین آموزه های بینش دینی و نگرش دینی مسئله ولایت است. ولایت را جلسه گذشته معنا شناسی کردیم و در این مورد آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده (آیه ولایت) را بررسی کردیم ؛ معنای مدّنظر ما از ولایت " استیلاء و سرپرستی " است. 💢🔅💢🔅💢🔅💢1⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 بحث بعدی در جلسه گذشته ، ولایت را در حیطه خداوند متعال عرض کردیم که دو ولایت وجود دارد : ولایت تکوینی و ولایت تشریعی که به تبع این دو ، هدایت تکوینی و هدایت تشریعی را داشتیم. در مورد ولایت تکوینی اختصاراً صحبت کردیم و اینکه ولایت تکوینی با هدایت تکوینی گره می خورد و همینطور در مورد هدایت تکوینی مختصر صحبتی داشتیم . 🔹به طور کلی ولایت تکوینی به این معناست که کلّ هستی و موجودات عالم هستی، بصورت تکوینی و هدایت فطری به سمت خداوند متعال و کمال خویش در حرکت هستند و این قاعده از انسان هم مستثنا نیست ؛ یعنی انسان هم چه بخواهد و چه نخواهد به سمت خداوند متعاد در حرکت است :《یاايّها الانسان اِنَّکَ کادِحٌ اِلی ربِّکَ کَدحاً فَمُلاقیه》؛ تو ای انسان به سمت پروردگار خویش در حرکت هستی و او را ملاقات خواهی کرد. ◾️ما بحث ولایت تکوینی را بیان کردیم و گفتیم که خداوند متعال به واسطه ولایت تکوینی خود، تمام موجودات عالم هستی را تکویناً و فطرتاً هدایت می کند، هدایتی که در مقابلش ضلالتی وجود ندارد؛ چون اختیاری در این زمینه نیست. این ولایت و هدایت برای همه گسترده است..... 🔹و نهایتاً رسیدیم به بحث ولایت تشریعی ؛ در حوزه نگرش تئوئیسم و خدامحورانه ای که محل بحث ماست یعنی اندیشه شیعی، گفتیم که ولایت تشریعی و هدایت تشریعی که بسیارمهم است ، در جهت بینش آنتروپولوژیک و انسان شناختی است ؛ یعنی نگاه شما به انسان را ولایت تشریعی میتواند شرح دهد و نگاه ما به انسان را مشخص کند. البته قبل از این باید به خود ولایت تشریعی و کلمه " شرع " و " شریعت " و " تشریع " بپردازیم. ◾️از حیث اتیمولوژیک و اشتقاق شناسی و ریشه شناسی ، این کلمات از واژه " شرع " مشتق می شوند و معنای جالبی دارد ؛ شرع در یک معنا و در معنای لغوی ، به معنی نوشیدن آب با دهان است. در معنای دیگر ، به معنای راه روشن و واضح است. حال ببینیم در آیات قرآن، وجهِ تسمیه ی لغوی نامگذاری احکام و قوانین الهی به شرع چیست ؟... 💢🔅💢🔅💢🔅💢2⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 🔹از حیث اتیمولوژیک و ریشه شناسی ، کلمات " تشریع " و " شریعت " از واژه " شرع " مشتق می شوند و معنای جالبی دارد ؛ شرع در معنای لغوی به معنی " نوشیدن آب با دهان " است و در معنای دیگر ، به معنای " راه روشن و واضح " است. ◾️حال ببینیم در آیات قرآن، وجهِ تسمیّه ی لغوی نامگذاری احکام و قوانین الهی به " شرع " چیست ؟ ✨آیه ۴۸ سوره مائده《و أنزَلنا اِلَیکَ الکِتابَ بِالحقِّ مُصدِّقاً لِما بینَ یَدَیهِ مِنَ الکتابِ و مُهَیمِناً علیه ِ فَاحکُم بینَهُم .... لِکُلٍّ جَعَلنا مِنکُم شِرعاً و َ مِنهاجاً وِ لو شاءاللهُ لَجَعَلَکُم أُمَّةً واحِدَةً .....》.... برای هر امتی شریعت و طریقه ای قرار دادیم ..... اما وجه تسمیه ی کلمه " شریعت " و " تشریع " و مشتقات این کلمه از واژه و ماده " شرع " که به معنای " آبشخور " یا " راه روشن" است، چیست ؟ اگر بخواهیم وجه تسمیه این کلمه را باتوجه به معنی اول (نوشیدن آب با دهان) بیان کنیم، شاید معنایش این باشد که احکام خداوند و حلال و حرام خداوند و دستورات الهی ، در حوزه نظری و علمی، آبشخور و محلّ نوشیدن مایع اصلی حیات انسانی است؛ یعنی انسان با عمل ، به این دستورات حیات می بخشد. میفرماید: " میوه دین حیاست و در حیا حیات نهفته است. " 🔹این دین حیات بخش است ، دستورات دینی شما را به حیا و تقوا می رساند و برایتان حیات بخش است. در بُعد دیگر اگر بگوییم " شرع " به معنای " طریق روشن و واضح " است ، به این معنی است که دین یک طریقه واضحی است که هر که به درونش نگاه میکند، ودر واقع توحید را میپذیرد. یعنی انسان بر اساس فطرت آفریده میشود، مگر اینکه خودش این را مخدوش کند که البته این را هم می تواند با بازگشت و توبه راه را برای خود باز کند. 💢🔅💢🔅💢🔅💢3⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 معنای لغوی " شرع " بیان شد ، اما این واژه یک معنای اصطلاحی هم دارد؛ شریعت و تشریع از حیث ترمینولوژیک یعنی اصطلاح شناسی، در واقع در اصطلاح قرآنی ، یعنی " راه و روشی که خداوند متعال برای یک امّت از امتها، به وسیله پیامبر خود بیان می کند ." اما در اصطلاح فقهی و در نظر علمای اسلامی " به مجموعه ای از احکام شرعی در حوزه فردی و اجتماعی (همه زمینه ها) که خداوند از طریق وحی به پیامبر نازل میکند و از پیامبر به مردم میرسد، شریعت گفته می شود. " ◾️پس شریعت ، جزء عملیاتی دین به حساب می آید؛ یعنی دین یک بُعد بینشی و نظری به عالم هستی دارد که در این بینش و نظر به توحید می رسید ، به نبوت و امامت می رسید و در امتداد اندیشه امامت به مهدویت می رسید و یک جزء عملیاتی دارد ، یعنی همان اندیشه ای که دارید، بایدها و نبایدهایی برای شما ایجاد می کند که این جزء عملیاتی به شما میگوید در بُعد فردی و در بُعد اجتماعی جطور زندگی کنید؟ 🔹 یک مثال ساده : در این ماه(رمضان) بایدِ آن روزه گرفتن است و نبایدِ آن نخوردن روزه است . اینگونه دستورات از حیث فردی و عبادی است. 💢🔅💢🔅💢🔅💢4⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 از حیث اجتماعی که بسیار اهمیت دارد در حوزه بین الملل، قواعدی برای شما در زمینه هایی مثل سیاست ، اقتصاد و.... تعریف می شود و بایدها و نبایدهایی برای شما ایجاد می کند که بر حَسَب آن اندیشه نظری شما را به سمتی سوق می دهد. 🔹معنی " تشریع " و " شارع " چیست؟ تشریع یعنی قانونگذاری و قاعدتاً بیشتر درباره قانونگذاری در دین به کار برده میشود ، یعنی ریل گذاری که دین انجام داده . " شارع " به دو موجود اطلاق میشود ؛ اولی بالذّات کسی است که شریعت را وضع میکند ، یعنی خداوند متعال و دومی کسی است که این قوانین الهی را تبیین و تفسیر میکند، یعنی پیامبر (ص) . پس واضع این قوانین و مفسّر این قوانین شرعی و الهی، در واقع شارع است. ◾️تعریف ولایت تشریعی : ولایت تشریعی یعنی تنظیم و تدبیر تمام شئون فردی و اجتماعی انسان، در تمام ابعاد زندگی از طریق جعل قانون و حکم توسط خداوند متعال؛ در واقع یعنی سرپرستی و استیلای حق تعالی در قانونگذاری عملیاتی ، برای حیات بشر در جهت سعادتمندی او و رسیدن به کمال او . 💢🔅💢🔅💢🔅💢5⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 تفاوت ولایت تکوینی و ولایت تشریعی : ولایت تکوینی ، در حوزه خلقت و طبیعت است (نگاه آنتولوژیکی ؛ همه هستی به سمت کمال پیش می رود) ولی ولایت تشریعی در حوزه قانونگذاری است ؛ یعنی ایجاد باید و نباید در زندگی فردی و اجتماعی. اینکه ما میگوییم اسلام دینی است که برنامه ریزیِ جامعی برای همه حوزه های زندگی انسان دارد،از این حیث است و شما باید اسلام را اینگونه تبیین کنید. برای این کار باید عمیق باشیم. ◾️در ولایت تشریعی امکان تخلف وجود دارد (برخلاف ولایت تکوینی) ، قانونگذاری توسط پیامبران و انبیاء الهی در طول تاریخ بشر برای انسان وارد می شود که برنامه چگونه زیستن را به انسان می دهد. اما بشر تقلب می کند و عهدش را فراموش می کند. بشر عصیان طغیان می کند و از ولایت تشریعی سرپیجی و نافرمانی و تخلف میکند. این دو ولایت باهم تفاوت دارند. 🔹حال ببینیم هدایت تشریعی کجا قرار میگیرد؟ خداوند هدایت تکوینی را که در فطرت انسان قرار داده ، علاوه بر نگاه عقلانی و حجّت باطنی ، نیاز به یک حجّت بیرونی هم دارد. در این هدایت، راهنمایی از طریق تعلیم و تربیت است ، راهنمایی از طریق بیدار کردن فطرت انسانها به وسیله وضع قانون و شریعت است و از طریق پند و اندرز و موعظه اتفاق می افتد و انسان را به سمت بالا می برد. 💢🔅💢🔅💢🔅💢6⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 خداوند در آیه ۳ سوره انسان می فرماید : 《اِنّا هَدَیناهُ السَّبیل اِمّا شاکِراً و اِمّا کَفوراً》 راه نشان داده شده، حال خواست انسان است که شاکر باشد یا کفر باشد و حق را بپوشاند. ◾️پس هدایت تشریعی هدایتی است که در آن خداوند به واسطه پیامبران، کُتب آسمانی و ائمه معصومین (ع) انسان را به مسیر کمال خود راهنمایی میکند. چرا ؟ چون هدایت تکوینی به تنهایی نمی تواند انسان را هدایت کند؛ بنابراین هدایت تشریعی توسط پیامبران الهی اتفاق می افتد تا بر همگان ابلاغ شود . البته این هدایت مختصّ انسان و طایفه جن است و اختیاری و تخلف پذیر است. 🔹در اینجا سؤالی پیش می آید : ❓فلسفه ولایت تشریعی چیست ؟ ⁉️مگر عقل انسان نمیتواند جامعه را اداره کند ؟ ⁉️مگر نمیتواند بدون کمک خدا و با اتقاء به خود، انسان را به سعادت برساند؟ ✅ پاسخ این است که اگر عقل و فطرت میتوانستند راه کمال انسان را ارائه کنند ، نیازی به هدایت تشریعی نبود، ولی چون ادراک فطری و عقلی انسان خیلی اجمالی و کلّی است، انسان برای دستیابی به باورها نیاز به هدایت تشریعی دارد. اگر این هدایت را پس بزند، نتیجه خودسری عقل شمارشگر و قیاسگر ، ضلالت و فضاحتی است که در غرب دیده می شود. این جامعه نتیجه نوعی مدیریت انسانی است که اصالت را به سود و سرمایه می دهد و انسان نگاه اومانیسم خواهد داشت. 💢🔅💢🔅💢🔅💢7⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 هدایت تشریعی و مسائل زیرمجموعه آن : هدایتگران تشریعی از جانب خود خداوند می آیند، منشاء هدایت تشریعی خودِ خداوند است ، سپس پیامبران که هدایت کنندگان معرفی شده اند. هدایتگران تشریعی بعدی، کتب آسمانی هستند که باید در کنار معصوم و ولّی ناطق باشد وگرنه جوابگو نیست. بر همین اساس است که پیامبر (ص) اشاره به ثقلین (کتاب و عترت) می نماید. از دیگر هدایتگران تشریعی، ائمه معصومین علیهم السلام هستند؛ ائمه دوازده گانه ای که از سوی خداوند متعال عهده دار هدایت هستند. ◾️ارتباط میان ولایت تشریعی و هدایت تشریعی در چند بند : خالق باریتعالی پس از صُنع و خَلق و جعل عالم دنیا، بر آنها استیلاء می یابد. ولایت یعنی سرپرستی و تدبیر تمامی عوالم را در یَد قدرت خود قرار می دهد. غایت تمام هستی یک چیز و آن رسیدن به کمال است؛ به عبارتی هر چیزی در عالم هستی در حال تکوین و تکامل به سمت غایت نهایی خود است. این ولایت و سرپرستی به دو شکل صورت میگیرد و در ذیل آن هدایت هم به دو شکل است : تکوینی و تشریعی . ☆ بحث مهم تری که در اینجا هست و مارا به بحث بعدی متصل خواهد کرد ، مسئله گستره ی ولایت تشریعی است. ولایت تشریعی گستره ی عمیقی دارد که اگر بخواهیم امامت (امام زمان عج ) را بشناسیم ، باید با آنها آشنا شویم. 💢🔅💢🔅💢🔅💢8⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 ولایت بر تشریع یعنی ولایت بر احکام و حق قانونگذاری ؛ حکومت و حاکمیت از آنِ خداوند متعال و در ذیل آن ولی الله و اولیاء خداست و قانونگذار خداوند متعال است. این ولایت با تفویض به بندگان داده میشود و ولایت بر اموال و نفوس مردم وجود دارد. ◾️در ولایت تشریعی، ولایت تفسیری وجود دارد؛ یعنی توضیح و تفسیری که معصوم از وحی ارائه می دهد دلیل اتصال او به عالم بالاست. وقتی ما دین را با عقل پذیرفتیم ، به تعبّد منجر میشود. 🔹مورد بعدی ولایت اجتماعی است ، یعنی ولایت در جامعه و سرپرستی آن. این سرپرستی به معنای حقّ تصرّف در مسائل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و... و همه مسائل و مشکلات مربوط به جامعه انسانی است. هر کس مسئولیت جامعه را برعهده میگیرد از اختیاراتی در تصرّف ، برخوردار خواهد شد. ◾️یکی از ولایت هایی که در زیرشاخه ولایت اجتماعی قرار میگیرد، ولایت سیاسی است؛ یعنی ریاست و رهبری در جامعه با فرمان دادن و جعل دستور که مردم هم موظف به اطاعت هستند‌. اینکه نظریه ولایت فقیه مطرح میشود از این حیث است؛ حکومت و حاکمیت مال خداوند است، ولایت مال خداوند است. ولّی بعدی پیامبران ، سپس ائمه معصومین و بعد از ایشان ولایت فقیه است که ولایت تشریعی و ولایت اجتماعی دارد. 🔹یکی دیگر از شئونات ولایت اجتماعی، ولایت اقتصادی است؛ یعنی در حوزه معیشتی باید برنامه ریزی وجود داشته باشد. بیت المال دست امام است و عدالت مثال زدنیِ علی بن ابیطالب علیه السلام که نمونه و تکرارش را در زمان دولت کریمه آقا صاحب الزّمان (عج) ان شاءالله با چشم سر خواهیم دید. ◾️مورد بعدی ولایت فرهنگی است؛ یعنی وظیفه جلوگیری از انحرافات و سرپرستی معنوی جامعه را بر عهده دارد، طوری که باید میثم تمار تربیت کند،ابوذر و مقداد تربیت بکند. 🔹مورد بعدی ولایت حقوقی است که در دولت آقا صاحب الزّمان (عج) یکی از مهم ترین پستهای اجتماعی است. قضاوت مثل زمان حال نیست، بر مبنای علم لدنّی است . اگر قرار است سازوکار عدالت اجتماعی در جامعه ایجاد شود و حق مظلوم از ظالم گرفته شود ، پس معصوم باید ولایت و هدایت قضایی و حقوقی داشته باشد. 💢🔅💢🔅💢🔅💢9⃣
💢🔅💢🔅💢🔅💢 💠 جمع بندی بحث : ⚜مسئله ولایت تشریعی و ولایت خلیفه و ولیّ خدا ، بر مبنای تکیه بر ولایت الهی محقق می شود. برای این ولایت زیرشاخه هایی وجود دارد که در واقع گستره ی ولایت تشریعی است : _ولایت بر اموال و نفوس مردم _ولایت بر تفسیر منبع دینی و قرآن کریم _ولایت اجتماعی که خود زیرشاخه هایی دارد: ولایت سیاسی، ولایت اقتصادی، ولایت فرهنگی، ولایت حقوقی و.... که همه زیرشاخه ولایت تشریعی هستند. 🔹وقتی ما صحبت از آقا حجّة ابن الحسن (عج) ، صحبت از امام مظلوم و امام غایب میکنیم ، داریم از خلیفه خدا صحبت میکنیم. از خلیفه ای که خاصّ است ، از ولیّ خدایی که ولیّ خاص الخاص خداست ، یعنی ولیّ الله الاعظم ارواحنا فداه . ایشان ولایت تشریعی دارند و در همه حوزه هایی که بیان شد ولایت دارند. وقتی صحبت از امامت است یعنی کسی که ولایت ها را داراست. 💠 سخن آخر : فضا ، فضای مهدوی و معنوی است ، این نکته را بیان میکنم : خیلی از ماها میخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم ، منتهی کار فرهنگی ما فرهنگی نیست؛ چون تا با فرهنگ اسلام و اندیشه ها و نظام فکری اسلامی آشنا نباشیم، این کار فرهنگی ارزشی ندارد. وقتی شما با مبانی اندیشه فرهنگ دینی آشنا نیستید، در چه مورد قرار است کار کنید و تبلیغ نمایید؟ وقتی حرف از فرهنگ سازی میکنیم ، قرار است آن فرهنگ‌ تبدیل به تمدن شود . فلذا تاکید من بر عزیزان این است که حتماً حتماً با مبانی اصلی اندیشه اسلامی و نقطه مقابل آن اندیشه غربی و اندیشه کفر آشنا شوید. کسی که ادعای مهدویت میکند باید این اندیشه ها را بشناسد. اصل این است که اصول دین تحقیقی است و شما دشمن را هم باید در بحث اصول دین بشناسید. سخایی " والسّلام " 💢🔅💢🔅💢🔅💢
💠 برنامه امشب 👇👇👇💠
هدایت شده از محمد
گفتمان ۱.m4a
3.17M
✅ صوت اول؛ مروری بر مباحث جلسات گذشته؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۲.m4a
2.95M
✅ صوت دوم؛ مسئله‌ی اصلی در ارتباط شناسیِ انسان و ولایت؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۳.m4a
3.18M
✅ صوت سوم؛ متَعَلَّقاتِ ولایت انسان در اندیشه‌ی دینی؛ (آن چیزی که انسان ولایت آن را میپذیرد)
هدایت شده از محمد
گفتمان ۴.m4a
2.37M
✅ صوت چهارم؛ معنای لغوی و اصطلاحی و مصادیق طاغوت در ادبیات قرآن؛
هدایت شده از محمد
گفتمان ۵.m4a
2.27M
✅ صوت پنجم؛ ویژگی‌های طاغوت، طاغوت پرستان و وظیفه‌ی مومنین در مقابل طاغوت در ادبیات قرآنی؛