📝 محمدرضا زائرى
سلام فرمانده!
وقتي ميخواهند نهالي را در خاك بنشانند، اگر خاك مساعد نباشد و نتواند نهال را نگه دارد بعد از مدت كوتاهي آن برگهاي سبز و گلهاي تازهشكفته و غنچههاي زيبا بهسرعت پژمرده و خشك خواهد شد.
حالا اگر كسي فقط با همان چند روز و چند ساعت اول كار داشته باشد و بخواهد عكس يادگاري بگيرد و مصاحبه كند و به همان زيبايي و طراوت گذرا دل خوش بدارد طبيعي است كه اصلا به زمينه و زمانه و شرايط خاك اهميتي نميدهد.
اما اگر كسي به دوام آن نهال اهتمام ورزد و به ميوههاي آينده آن دلبسته و به سايهاي كه قرار است بر سر فرزندانش بگسترد اميدوار باشد، بيشك براي خاك ضعيف و تنكمايه اين نهال نگران خواهد بود و به عكس يادگاري همان چند ساعت راضي نميشود!
پس حرص ميخورد و اعتراض ميكند اما نه از آن روي كه براي اين نهال ارزش قائل نباشد بلكه برعكس، به آن جهت كه اين نهال را بسيار مهم و باارزش ميداند!
اعتراض و انتقاد او اين است كه ابتدا بايد خاك مساعدتري تهيه كنيد و كود و آب را فراهم سازيد و به نور مناسب بينديشيد و بعد نهال را بكاريد، زيرا كاشتن بي برنامه اين نهال فقط آن را تلف خواهد كرد و فرصتهاي ديگر را هم خواهد سوزاند!
حتما اين منتقد دلسوز هم اگر خودش باشد و حال همين چند لحظه كوتاهش را در نظر بگيرد و به آينده فكر نكند، او هم از تماشاي اين نهال لذت ميبرد و از بهجت و شادابي و طراوت موقت آن مسرور خواهد بود.
داستان برخي منتقدان ماجراي "سلام فرمانده" هم همين است، خودشان در خلوت و حال فردي با آن انس ميگيرند و از آن لذت ميبرند و با ديدن صحنههاي باشكوه و هيجانانگيز و غرورآفرين جمكران و اصفهان و مشهد به وجد ميآيند و شادمان ميشوند.
اما در عين حال نميتوانند از كنار اين پرسشها بياعتنا بگذرند؛
آيا چنين حركتهايي بر كاهش شديد باور عمومي به مهدويت در جامعه اثر دارد و تغييري ايجاد ميكند؟
آيا حمايت تريبونهاي رسمي نامحبوب از آن فايدهاي دارد؟
آيا اين حجم گسترده از تبليغات سراسري و گسترده نتيجه معكوس نخواهد داشت؟
آيا ادبيات خاص اين سرود با مخاطب عام ارتباط برقرار ميكند يا تنها ادبيات محفلي مخاطباني خاص است و چه بسا حتى شكاف اجتماعي و گسل اعتقادي موجود را عمق بيشتري ميبخشد؟
آيا نوجواناني ديگر با گرايشها و افكار ديگر هم فرصت عرض اندام و اظهار علايق خود را در موقعيتهايي حتى يك صدم و يك هزارم اين دارند؟
اگر خاك مساعد براي پرورش اين نهال فراهم نشده باشد، آيا اين نهال تا چندي بعد بيرمق و ضعيف نخواهد گشت؟
در شرايط ملتهب فعلي جامعه از نظر اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي، آيا چنين برنامههايي در عمق جان و دل مخاطب نفوذ خواهد كرد؟
آيا در كنار حركتهاي حماسي و تبليغي براي تهييج عواطف و احساسات مخاطب، پيشبيني لازم براي حركتهاي جدي جهت اقناع افكار عمومي هم شده است؟
من كه از سالها پيش درباره ضرورت احياي سرودهايي از اين دست نوشتهام كاملا به اهميت و ضرورت آن باور دارم و سرود "سلام فرمانده" را از اين نظر گامي مهم و تجربهاي موفق ميدانم، اما بيتوجهي به زمينههاي تأثير و ماندگاري آن و بيتدبيري براي تهيه پيوستهاي لازم را خسارتبار ميبينم. از اين روي نه شتابزده مانند برخي دوستان، هيجان و شوق فردي خود را تعميم ميدهم و نه بيمهرانه مانند برخي ديگر انتقاد و نگراني خود را فرياد ميكنم، بلكه با ترديد و تأمل ميپرسم و ميانديشم و آرزوي توجه و تعمق افزونتر دارم.
https://t.me/morzaeri/11723
#سلام_فرمانده
تمام مطالب آقای #زائری در این متن، قابل توجه است و با دقت مطرح شده، اما دو تأمل نیز دربارهاش دارم:
1️⃣ ایشان میفرمایند: «آيا نوجوانانی ديگر با گرايشها و افكار ديگر هم فرصت عرض اندام و اظهار علايق خود را در موقعيتهايی حتی يکصدم و يکهزارم اين دارند؟»
میدانیم که فضای فرهنگی عمومی، چه در صداوسیما و چه در مراکز آموزشی و فرهنگی، بیشتر در اختیار افرادی است که دارای گرایشها و افکار دیگری هستند و برنامههای دیگری اجرا میکنند؛ دست کم دو علامت زیر، از این ادعا پشتیبانی میکنند:
1. اگر کسی با افراد مذهبی نشست و برخاستی داشته باشد، میبیند که چقدر از محدودیتهای برنامههای مذهبی و گستردگی بسیارِ برنامههای غیر مذهبی، نگران و نالاناند.
2. چهبسا درخشیدن بسیار زیاد سرود #سلام_فرمانده (با وجود تمام نقاط قوت و ضعفش) نشان آن باشد که چنین تولیداتی (با عناصر فرهنگیِ دینی و مذهبی و امامزمانی) به قدری کمپیدا است که چنین اثری اینگونه حتی برخی از منتقدان ادبیِ سرود را هم جذب میکند.
خوب است گزارشی از یک رصد فرهنگی منتشر شود که ببینیم در آموزشگاههای سراسر کشور، چقدر امکان آموزشدیدن چنین مضامینی وجود دارد و چقدر میدان برای مضامین #دیگر.
با این وصف، همچنان نگرانی و سؤال آقای زائری را پربیراه نمیدانم؛ زیرا شاید نگرانیهای دیگری در لایههای زیرین پرسش بالا وجود داشته باشد که باید بیان شوند.
2️⃣ ایشان میفرمایند: «ابتدا بايد خاك مساعدتري تهيه كنيد و كود و آب را فراهم سازيد و به نور مناسب بينديشيد و بعد نهال را بكاريد، زيرا كاشتن بيبرنامه اين نهال فقط آن را تلف خواهد كرد و فرصتهاي ديگر را هم خواهد سوزاند!»
ضرورت اندیشیدن درباره بسترهای مناسب رشد و شکوفایی نهال، قابل انکار نیست و هشدار ایشان کاملا درست و مجرّب است، اما نباید «ابتدا» را به این معنا تلقی کرد که «تا همۀ زمینهها فراهم نشده، باید از نهالکاری بپرهیزیم». بلکه در همین زمینهها هم باید درصدی از آزمون و خطا را لحاظ کرد.
البته در این باره هم کلام آقای زائری را تامّ میدانم؛ زیرا روی سخن ایشان را بیشتر با آن عده از مسئولان فرهنگی میبینم که به چنین اقداماتی دلخوش میکنند و بار وظیفۀ خود را به دوش دیگران میاندازند.
این هم واضح است که اگر (بر فرض) امکانات ما تنها به انجام یکی از دو کار وفا میکند، حتما باید کارهای ریشهای را که ضروریاند و به لطف خدا، چنین میوههایی را به بار خواهند آورد، پیشاندازیم.
https://eitaa.com/anbaz60/904
https://t.me/anbaz60/885
۱۴۰۱۰۲۳۰ تربیت دینی. اعتمادبهنفس. سوال درباره خدا. لجبازی. نارضایتی. عذرخواهی والدین.mp3
18.8M
بحث تربیتی در خدمت والدین گرامی
مهدکودک #ایثار
و مدارس دخترانه مکمل #عهد
به همراه پرسش و پاسخ
30 اردیبهشت 1401
جلسه دوم
قم
دینپرست
موضوعات:
✅ ضرورت خودمحوری در تربیت دینی
✅ اعتماد به نفس
✅ سؤال کودکان (و جوانان) درباره خدا
✅ لجبازی کودکان
✅ نارضایتی کودکان
✅ عذرخواهی والدین
🆔https://eitaa.com/anbaz60
🆔@ahd_dokhtarane1
🆔@ahd_mahd
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#او که من را نمیبرد از یاد
غیر ناسین لذکرکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فبأيّ كفّ أستجنّ و أتّقي
صرف النّوائب أم بأيّ دعاء
#مادر
#سید_رضی
#فاطمینیا
https://eitaa.com/anbaz60/908
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«به جنگ افکار رفتن، فقط با بیان فکر و اندیشه ممکن است، و لا غیر.
#خط_امام، خط #آزادیهای_اساسی در جامعه است.»
(نفی مقدمات #اختناق و #استبداد)
تقابل با ضد فرهنگ، فقط با فعالیت فرهنگی ممکن و مُجاز است.
هدایت شده از مجموعه "میثم تمار" قم
#اطلاعیه
💠مجموعه تربیتی-فرهنگی میثم تمار مسجدالنبی(ص) برگزار می کند؛
🍃فصل شکوفایی ؛ تابستان ۱۴۰۱☀️
📝شرایط ثبت نام : اتمام پایه های پنجم،ششم ابتدایی و هفتم،هشتم متوسطه اول
🗓مهلت ثبت نام : ۷ الی ۲۰ خرداد ماه
📲شیوه ثبت نام : ارسال نام،نام خانوادگی و پایه تحصیلی به شماره ۰۹۳۰۹۴۲۴۰۱۱
📱برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال مجموعه میثم تمار به نشانی زیر در پیامرسان ایتا مراجعه کنید👇🏼
https://eitaa.com/mfmt_ir
#ویژه_پسران
#پذیرش_تابستان
@mfmt_ir
اساس منطق دین و قرآن حکیم در تربیت و رشد انسان ...
https://eitaa.com/anbaz60
https://instagram.com/stories/sajjad.dinparasti.saleh/2853020339051515262?igshid=MDJmNzVkMjY=