#سلام_فرمانده
تمام مطالب آقای #زائری در این متن، قابل توجه است و با دقت مطرح شده، اما دو تأمل نیز دربارهاش دارم:
1️⃣ ایشان میفرمایند: «آيا نوجوانانی ديگر با گرايشها و افكار ديگر هم فرصت عرض اندام و اظهار علايق خود را در موقعيتهايی حتی يکصدم و يکهزارم اين دارند؟»
میدانیم که فضای فرهنگی عمومی، چه در صداوسیما و چه در مراکز آموزشی و فرهنگی، بیشتر در اختیار افرادی است که دارای گرایشها و افکار دیگری هستند و برنامههای دیگری اجرا میکنند؛ دست کم دو علامت زیر، از این ادعا پشتیبانی میکنند:
1. اگر کسی با افراد مذهبی نشست و برخاستی داشته باشد، میبیند که چقدر از محدودیتهای برنامههای مذهبی و گستردگی بسیارِ برنامههای غیر مذهبی، نگران و نالاناند.
2. چهبسا درخشیدن بسیار زیاد سرود #سلام_فرمانده (با وجود تمام نقاط قوت و ضعفش) نشان آن باشد که چنین تولیداتی (با عناصر فرهنگیِ دینی و مذهبی و امامزمانی) به قدری کمپیدا است که چنین اثری اینگونه حتی برخی از منتقدان ادبیِ سرود را هم جذب میکند.
خوب است گزارشی از یک رصد فرهنگی منتشر شود که ببینیم در آموزشگاههای سراسر کشور، چقدر امکان آموزشدیدن چنین مضامینی وجود دارد و چقدر میدان برای مضامین #دیگر.
با این وصف، همچنان نگرانی و سؤال آقای زائری را پربیراه نمیدانم؛ زیرا شاید نگرانیهای دیگری در لایههای زیرین پرسش بالا وجود داشته باشد که باید بیان شوند.
2️⃣ ایشان میفرمایند: «ابتدا بايد خاك مساعدتري تهيه كنيد و كود و آب را فراهم سازيد و به نور مناسب بينديشيد و بعد نهال را بكاريد، زيرا كاشتن بيبرنامه اين نهال فقط آن را تلف خواهد كرد و فرصتهاي ديگر را هم خواهد سوزاند!»
ضرورت اندیشیدن درباره بسترهای مناسب رشد و شکوفایی نهال، قابل انکار نیست و هشدار ایشان کاملا درست و مجرّب است، اما نباید «ابتدا» را به این معنا تلقی کرد که «تا همۀ زمینهها فراهم نشده، باید از نهالکاری بپرهیزیم». بلکه در همین زمینهها هم باید درصدی از آزمون و خطا را لحاظ کرد.
البته در این باره هم کلام آقای زائری را تامّ میدانم؛ زیرا روی سخن ایشان را بیشتر با آن عده از مسئولان فرهنگی میبینم که به چنین اقداماتی دلخوش میکنند و بار وظیفۀ خود را به دوش دیگران میاندازند.
این هم واضح است که اگر (بر فرض) امکانات ما تنها به انجام یکی از دو کار وفا میکند، حتما باید کارهای ریشهای را که ضروریاند و به لطف خدا، چنین میوههایی را به بار خواهند آورد، پیشاندازیم.
https://eitaa.com/anbaz60/904
https://t.me/anbaz60/885
۱۴۰۱۰۲۳۰ تربیت دینی. اعتمادبهنفس. سوال درباره خدا. لجبازی. نارضایتی. عذرخواهی والدین.mp3
18.8M
بحث تربیتی در خدمت والدین گرامی
مهدکودک #ایثار
و مدارس دخترانه مکمل #عهد
به همراه پرسش و پاسخ
30 اردیبهشت 1401
جلسه دوم
قم
دینپرست
موضوعات:
✅ ضرورت خودمحوری در تربیت دینی
✅ اعتماد به نفس
✅ سؤال کودکان (و جوانان) درباره خدا
✅ لجبازی کودکان
✅ نارضایتی کودکان
✅ عذرخواهی والدین
🆔https://eitaa.com/anbaz60
🆔@ahd_dokhtarane1
🆔@ahd_mahd
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#او که من را نمیبرد از یاد
غیر ناسین لذکرکم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فبأيّ كفّ أستجنّ و أتّقي
صرف النّوائب أم بأيّ دعاء
#مادر
#سید_رضی
#فاطمینیا
https://eitaa.com/anbaz60/908
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«به جنگ افکار رفتن، فقط با بیان فکر و اندیشه ممکن است، و لا غیر.
#خط_امام، خط #آزادیهای_اساسی در جامعه است.»
(نفی مقدمات #اختناق و #استبداد)
تقابل با ضد فرهنگ، فقط با فعالیت فرهنگی ممکن و مُجاز است.
هدایت شده از مجموعه "میثم تمار" قم
#اطلاعیه
💠مجموعه تربیتی-فرهنگی میثم تمار مسجدالنبی(ص) برگزار می کند؛
🍃فصل شکوفایی ؛ تابستان ۱۴۰۱☀️
📝شرایط ثبت نام : اتمام پایه های پنجم،ششم ابتدایی و هفتم،هشتم متوسطه اول
🗓مهلت ثبت نام : ۷ الی ۲۰ خرداد ماه
📲شیوه ثبت نام : ارسال نام،نام خانوادگی و پایه تحصیلی به شماره ۰۹۳۰۹۴۲۴۰۱۱
📱برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال مجموعه میثم تمار به نشانی زیر در پیامرسان ایتا مراجعه کنید👇🏼
https://eitaa.com/mfmt_ir
#ویژه_پسران
#پذیرش_تابستان
@mfmt_ir
اساس منطق دین و قرآن حکیم در تربیت و رشد انسان ...
https://eitaa.com/anbaz60
https://instagram.com/stories/sajjad.dinparasti.saleh/2853020339051515262?igshid=MDJmNzVkMjY=
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ
وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى
الصِّدِّیقِ الشَّهیدِ
صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً
کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ.
۱. همه #رفتارهای_اختیاری انسان، همواره #وصف_اخلاقی دارند، چه در قلمرو اقتصادی و چه سایر قلمروها. #توصیههای_اخلاقی مربوط به این حیث اقتصاد است.
۱.۱. باید "جواب ندادن توصیههای اخلاقی" ایضاح مفهومی پیدا کند تا قابل ارزیابی باشد.
۱.۱.۱. مثلا اگر منظور این باشد که صرفا با توصیههای اخلاقی (نه با نظام مسائل عینیِ اخلاقمدار، که "توصیه" یکی از اجزائش است)، #مشکلات_اقتصادی_کشور حل نمیشود، درست است، ولی آن طرف ماجرا این است که اگر مسئولان، مشکلات اقتصادی کشور را (عمدا یا جهلا) حل نمیکنند، وظیفه اخلاقی آحاد مردم منتفی نمیشود.
۱.۱.۲. اگر هم منظور این است که مردم گوش نمیدهند، شاید حتی درباره اکثریت جامعه صادق باشد، اما لزوما باعث نمیشود که ارزش اخلاقی رفتار، تغییر کند یا منتفی شود. بله، توصیهکننده باید این جهت (و جهات دیگر، مثل واقعیت تورم در حق موجر) را هم لحاظ کند.
ضمنا حتی اگر در یک نفر هم مؤثر باشد حکیمانه است.
۲. یکی از واقعیات اجتماعی این است که رعایت حال #مستأجر، در بسیاری از موارد (نه لزوما در بیشتر موارد) باعث فقر (به معنای نفسی، نه نسبی) #صاحبخانه نمیشود، اما #فاصله_اقتصادی بین موجر و مستأجر را کمتر میکند. طبعا چنین مواردی، مصداق اصلی (و شاید مصداق منحصر) برای چنین توصیههایی هستند و با شرائطی، میتوان اقدامات منتهی به چنین وضعیتی را اخلاقیتر دانست، حتی درباره قصاب و بقال و راننده تاکسی و دیگران. البته نباید منجر به انحطاط اقتصادی جامعه و انحطاط اخلاقی آحاد (چه موجر و چه مستأجر و نظائرشان) شود، یعنی انفاق به دیگران هم باید با ظرفیت اخلاقی افراد هماهنگ باشد.
۳. بله، ظاهرا در مقام #توصیف، واقعیت اکثر رفتارهای بشری، تقدم انگیزههای شخصی بر عمومی است. اما در مقام #توصیه، یکی از مبانی مهم در #فلسفه_اخلاق، لزوم هماهنگی حداکثریِ انگیزههای شخصی و انگیزههای نوعی است.
اتفاقا این هماهنگی در مستأجران هم باعث میشود به صرف بالارفتن اجارهبها، قضاوت اخلاقی منفی درباره صاحبخانه نکنند.
۴و۵. قطعا نباید #وظیفه_حکومت را در #کنترل_تورم بر اساس #علم و #تجربه انکار کرد و آقای #حسینی_قمی هم چنین نکرده، بلکه میگوید "تا مسئولان به نتیجه عملی برسند دیر میشود، لااقل چند نفر از موجران متدین که هنوز حرف من #آخوند برایشان ارزش دارد به این مطلب توجه کنند".
هرچند کاملا موافقم که مسائل مربوط به حکومت باید پررنگتر و منضبطتر، مطالعه و گفته و پیگیری شود، حتی از طرف #تریبونداران_دینی.
۶. #آسیبشناسی چنین توصیههایی هم مثل هر زمینه دیگری، مفید و بلکه ضروری است. آسیب تقابل آحاد و اصناف و طبقات جامعه هم تا حدی درست است و باید در چنین خطابههایی برای جلوگیری از چنین آسیبهایی هم تدبیر دقیقی داشت و باید مصادیق این تدبیر را یافت.
اما این تقابل قبل از چنین توصیههایی هم وجود دارد، یعنی وقتی اجارهبها به نحوی زیاد میشود که تناسبی با درآمد مستأجر و نیاز حیاتی به مسکن نداره، تقابل و صفکشی و دوقطبی اتفاق افتاده است. پس #عمل به چنین توصیههایی، میتواند جلوی این تقابل را بگیرد.
#نظرسنجی درباره بازخوردهای مثبت یا منفی این سخنان (و امثال آن) برای خطبا و تریبونداران دینی و ... آموزنده است.
ایتا:
https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام:
https://t.me/anbaz60