#دوستان_چرا ؟ !
🔹 عدالت مهدوی در راستای سنت زیبای نبوی و سیرهٔ عقلانی علوی است و نه در ادامهٔ شیوهٔ خشن و عدالت نمای برخی از خلفا، پس هر روایتی که تفسیری خشن از عدالت عقلانی ، عقلایی و رحمانی مهدوی ارائه داد، پذیرفتنی نیست.
🔹 با توجه به احتمال بالای خطا و خیالپردازی و نیز دروغگویی، نباید نسبت به ادعاهای ارتباط مستقیم و یا تشرف به محضر مبارکش ، ساده و زودباور باشیم.
🔸ازدشمنانش انتظاری نیست ولی چرا گاهی دوستان او رو به سوی خواب های بی اساس و خیال و خرافه می آورند؟!
🌹میلاد مسعودش مبارک🌹
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
💢به مناسبت بحث از قاعدهٔ الزام, ۲۲ جلسه مباحثی دربارهٔ #قاعده_تکلیف_کفار_به_فروع مطرح شد، آنچه در ذیل مشاهده می کنید ، مجموعهٔ تقریرات این جلسات است.
👇👇👇
قاعدۀ تکلیف کفار به فروع.pdf
1M
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه استاد آیت الله عندلیب همدانی
🔰قاعدۀ تکلیف کفار به فروع [مجموعه جلسات 156 تا 177 قاعدۀ الزام]
#خارج_فقه
#فقه_1400_1401
#قاعده_تکلیف_کفار_به_فروع
🆔@andalibhamedani
#حیات_و_حیات_بخشی_مهدوی 1
حیات و زندگی از ابعاد مختلفی قابل تقسیم است:
۱/حیات مادی و حیات معنوی که در گرو اخلاق و دین است...
۲/حیات به معنای ملازم با نمو و رشد وحرکت و جنبش ( اختیاری و غیر اختیاری) که در نباتات و حیوانات و انسان هست و حیات به معنای عامتر که ملازم با اثر بخشی است که ولو مجازا در جمادات هم اطلاق می شود
۳/حیات نباتی و حیات حیوانی که حیات نباتی ناظر به حرکت غیر ارادی است وحرکت حیوانی حرکتی ارادی است
۴/حیات حیوانی و حیات انسانی که این تقسیم با توجه به تفاوت روح بلند انسان با روح حیوان است .
۵/حیات دنیوی در برابر حیات برزخی و اخروی که حقیقت حیات است
۶/حیات قابل توجیه عقلانی که در نبات و حیوان و انسان است در برابر حیات با توجیه قرآنی و عمیق که حتی در جمادات هم هست و آنها نیز نحوه ای از شعور و حیات را دارا هستند
۷/حیات حقیقی در برابر حیات مجازی که به معنای نام نیک و آثار و برکات وجودی داشتن است.
۸/حیات قابل فهم برای انسان در برابر حیات غیر قابل فهم ما که نمونه اش به تصریح قرآن در مورد حیات شهداست
۹/حیات ملکی ( نبات و حیوان و انسان)
حیات ملکوتی ( فرشتگان)
حیات ارضی+ غیر ارضی( مثل جن)
مقایسه حیات عیسوی با حیات مهدوی:
حال با توجه به این تقسیم بندی ها می گوییم قرآن کربم در دو سوره آل عمران آیه ۵۵ و نساء آیه ۱۵۷و ۱۵۸ سخن از حیاتی عرشی و آسمانی و ملکوتی برای حضرت عیسی علیه السلام دارد که البته نهایتا نحوه نطارت و علمی هم به حوادث ارضی دارد.
ما نمی توانیم حیات امام عصر (ارواحنا فداه) را دقیقا مثل حیات عیسوی بدانیم چون او امام زمان است
و اگر ارتباطش با زمین قطع شود به تصریح روایات اثری از زمین باقی نمی ماند
چنانکه نمی توان حیات دوران غیبت کبری را حیات ملکی محض دانست چه اینکه ممکن است صدها هزار سال دیگر ظهور رخ ندهد و این حد از بقاء در باره بدن ملکی محض قابل تصور نیست.
🆔@andalibhamedani
#حیات_و_حیات_بخشی_مهدوی 2
دوران های مختلف در حیات امام عصر
(روحی فداه)
۱/از بدو تولد تا شهادت پدر بزرگوارش و آغاز امامت ایشان که در این برهه زندگی ملکی مخفیانه در عین ارتباط با ملکوت داشتند.
۲/از آغاز امامت تا پایان غیبت صغری ( غیبت کوتاه و غیر تام) ایشان در این قسمت آن حضرت زندگی ملکی در عین ارتباط عمیقتر با عالم بالا ونیز بسیار بسیار مخفیانه داشتند( امداد ملکوتی برای مخفی ماندن ایشان قابل انکار نیست)
۳/دوران غیبت کبری ( بلند مدت و تام) که به نظر ما دوران زندگی ملکوتی و ملکی ایشان است، البته نه مانند حضرت عیسی بلکه زندگی ملکوتی در عین امامت بر زمین
او با این زندگی ملکوتی از شر دشمنان در امان است و ورای زمان زندگی می کند و گذشت ایام هرگز او را پیر و فرتوت نمی کند و...در عین حال با عالم ملک نیز ارتباط وثیق ومحکم خود را دارد.
۴/ حیات آن بزرگوار در دوران ظهور که باز با حیاتی ملکی است در عین ارتباط با عرش و ملکوت...
🆔@andalibhamedani
#حیات_و_حیات_بخشی_مهدوی 3
#امام_محیی
﴿حيات بخشی حضرت از سه بعد قابل بررسی است﴾:
١/او منبع حیات است و به تصریح روایات کثیره واسطهٔ فیض است و به تعبیر عالمان بزرگ فاعل ما به الوجود است ، در عین آنکه انسان کاملی است که غایت از آفرینش خلقت و هدف از پیدایش حیات است.
٢/او منبع حیات معنوی است ، او محیی دلها و هادی انسان هایی است که به شوق او نفس می کشند او زنده کننده واقعی جانهاست ، او در عصر غیبت بسان آفتاب پس ابر حیات بخشی دارد.[یهدی الله لنوره من یشاء]
٣/او محیی معالم دین و مجری آیین الهی و ممیت و از بین برندهٔ بدعتها و انحرافات و برپادارندهٔ قرآن و سنت است ، او اخلاق و ادب انسانی و عدالت و قسط را احیاء می کند، با ظهور جهانی او نور او چون خورشید بدون هیچ حائلی حیات بخشی دارد [ و أشرقت الارض بنور ربها]
شاید اینکه در دعای عهد چند بار با عبارات گوناگون به اسم حی الهی و نیز محیی تصریح می شود رازش همین احیا گری امام عصر ( روحی فداه ) باشد
🆔@andalibhamedani
🌹🌹🌹
#پرسش_و_پاسخ
می گویند: امام حسین (علیه السلام )شیر هیچ بانویی را نخورده و تغذیه ایشان توسط انگشت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده آیا روایتی در این زمینه هست و صحیح می باشد یا خیر؟
🌹🌹🌹
بسمه تعالی
سلام علیکم
اصل وقوع معجزه قابل تردید نیست ، ولی در مورد سؤال مذکور، روایت هم طبق نقل مرحوم کلینی در کافی و هم طبق نقل مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات مرسل است(=نام یک راوی معلوم نیست) و چنین روایتی قابل اعتماد نیست، بگذریم از اینکه به نظر حقیر در زمینه اثبات یک معجزه حتی خبر واحد صحیح السند هم کافی نیست بلکه نیازمند مؤیدات و شواهد بسیار قوی است.
البته یقین به کذب و جعلی بودن حدیث فوق نداریم ولی هرگز گزارش مستند و قابل اعتمادی نیست.
والله العالم
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از دین، سلامت و سبک زندگی
❇️ مدرسه رمضانیه فقه سلامت ❇️
هیئت اندیشه ورز دین،سلامت و سبک زندگی حوزه علمیه خراسان
با مشارکت
معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی حضرت بقیه الله (عج)
برگزار مینماید.
♦️چهارمین مدرسه رمضانیه فقه سلامت♦️
🔸موضوعات 🔸
🔹بررسی فقهی و روانشناسی اختلالات هویت جنسی
🔹 بررسی ابعاد حقوقی عمل تغییر جنسیت
🔹خلأ ها و بایسته های فقهی قانون تغییر جنسیت
🔹کاربرد قاعده ضرورت در فقه پزشکی
✅ با حضور اساتید محترم:
آیت الله محمد عندلیب همدانی
آیت الله زارعی سبزواری
حجتالاسلام دکتر رضا مهکام
جناب آقای دکتر محمود عباسی
جناب آقای دکتر غلامرضا نورمحمدی
🔖با اعطا گواهینامه معتبر
🔖دارای امتیاز فرهنگی برای اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی
🗓 زمان:
ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۱۴-۱۶
📌 لینک ثبت نام رایگان:
https://survey.porsline.ir/s/Lgi91uR/
کسب اطلاعات بیشتر: مراجعه به سایت و کانالهای رسمی ما در ایتا و تلگرام به آدرس زیر 👇
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
╔═🦋🌸════╗
@salamngo
www.salamngo.ir
╚════🌼🦋═╝
📌|شرحی بر دعای «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ»
✅| «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ» عمل می کردیم، وضعیت امروز را نداشتیم.
✅|«نگاه وسیع» پیام اساسی این دعاست. نگاه کلان داشته باشیم و برای همگان خیر و خوبی بخواهیم.
✅|فقط به دعا خواندن بسنده نکنیم، اقدام و عمل داشته باشیم
✅|«فساد عقیدتی» انسان را از اهداف حقیقی دور می کند
✅|اگر در جامعه ای غیبت، تهمت و دروغ عادی بود، آن جامعه، فاسد است
✅|استبداد و خودکامگی از بزرگترین فسادهاست
✅|«غنای معنوی» یعنی حرّیت و آزادگی، دوری از ذلت
✅|«فقر معنوی» یعنی خود را به بهای اندک گناه معامله کنم
✅|اگر عمل ظالمانه داریم، بدانیم به بیماری روحی مبتلا شدیم.
✅|امروز همه ما گرفتار سوء حال هستیم/ خود را به بهای اندک گناه معامله نکنیم
🌐متن کامل گفتگوی شفقنا با استاد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani