eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
700 دنبال‌کننده
131 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو الگوی زیبا برای روحانیت در تعامل اخلاقی و انسانی با : ۱/ابو اسحاق صابی دانشمند و ادیب مؤدب که اساسا منکر نبوت پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) بود با این دو عالم بسیار گرانقدر شیعه دوست بود و ارتباط علمی داشت تا آنجا که مرحوم نجاشی در شمارهٔ ۱۰۶۵ کتاب رجال خود دو کتاب از کتاب های سید رضی را اینگونه نام می برد: «کتاب مختار شعر ابی اسحاق الصابی و کتاب مادار بینه و بین ابی إسحاق من الرسائل شعر» و این یعنی یک ادیب شیعه با ابو اسحاق مراوده و مکاتبه ادبی داشته و نیز گزیده ای از سرود های او را گردآوری کرده است. ۲/ پس از مرگ ابو اسحاق در شوال ۳۸۴ سید رضی قصیده ای بسیار زیبا حدود هشتاد بیت در رثای او سرود که واقعا خواندنی است .( دیوان سید رضی ، ج ۱ ،ص ۳۵۵ به بعد) ۳/پس از گذشت نه سال از فوت ابو اسحاق وقتی سید رضی بر سر مرقد او رفته باز قصیدهٔ دیگری در شانزده بیت گفته است.( همان ، ج ۲ ،ص ۷۰ به بعد) ۴/وقتی عده ای کم ظرفیت به این رفتار سید رضی ایراد می گیرند ، پاسخی فقط در حد اقناع آنان می دهد که قصیدهٔ من در سوگ علم است.( الکنی و الالقاب ، ج ۲،ص ۳۶۷ و ۳۶۸ و تاریخ تمدن جرجی زیدان ،ص۷۷۲و ۷۷۳) ۵/سید مرتضی نیز در کنار قبر ابو اسحاق قصیده ای دارد که پنجاه و پنج بیت است.(دیوان سید مرتضی ،ج ۲ ص ۴۳۶ به بعد) ۶/در احوال سید مرتضی نوشته اند وقتی به قبر ابو اسحاق می رسید جهت تعظیم مقام علمی او از مرکب پیاده می شد.( روضات الجنات ، ج ۷، ص ۶۶ و ج ۲ ص ۱۶۶) عده ای توان تحلیل صحیح اینگونه تعامل زیبای قرآنی را ندارند و آن را مصداق آیه ۲۲ سورهٔ مجادله می شمرند که فرمود: «لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ...» ( روضات الجنات، ج ۷ ، ص ۶۶ ) در حالی که این برخورد هرگز به معنای جذب به کافر و عدم مرزبندی دینی نیست بلکه تعاملی زیباست بر مبنای: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً»۸۳ بقره «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ»۱۲۵ نحل «لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِين»۸ممتحنه در باب تعامل زیبا و اخلاق حسنهٔ این دو برادر و نیز عالمان بزرگ دیگر با ملل و نحل گوناگون داستان های دیگری هم آورده اند . اما به راستی چرا به قول مرحوم مطهری اگر الان این کار را یک عالم شیعه انجام دهد از شهر بیرونش می کنند؟!( مجموعه آثار ، ج ۱۸،ص۸۲) محمد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
تحلیل دعوت حسینی جلسه 165-31 خرداد 1402.docx
55.3K
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 165 📆31 خرداد 1402 🔰51- [جلسۀ یازدهم] 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.mp3
2.39M
💢 (قسمت بیست و چهارم) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 9️⃣2️⃣توضیحی مختصر دربارۀ حدیث ﴿عَلِیٌ مِنّی و أنا مِنه﴾ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️ درسی از مکتب باقرالعلوم علیه السلام «قُولُوا لِلنَّاسِ أَحسَن مَا تُحِبُّون أَن یُقَال لَكُم بحار الانوار »، ج ۶۵, ص، ۱۵۲ امام باقر علیه السلام در تفسیر زیبایی ازکلام زیبای الهی که می فرماید*قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً*معیار زیبایی در سخن گفتن با همه مردم را به خود گوینده واگذار می کند ، یعنی با همهٔ مردم باید به گونه ای زیبا سخن بگوییم که دوست داریم آنها با ما سخن بگویند، و این یعنی انصاف در گفتار ، چنانکه بر طبق روایات انصاف در رفتار هم به این است که رفتار ما با مردم به همان گونه باشد که دوست داریم مردم با ما رفتار کنند. شهادت مظلومانهٔ امام محمد باقر سلام الله علیه تسلیت باد ◾️◾️◾️◾️◾️ 🆔@andalibhamedani
26.mp3
2.52M
💢 (قسمت بیست و ششم) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1️⃣3️⃣ توضیحی پیرامون فرازی از دعای عرفه؛ ﴿اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی﴾ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحلیل دعوت حسینی جلسه 166-7 تیر 1402.docx
56.4K
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 166 📆چهارشنبه 7 تیر 1402 🔰51- [جلسۀ دوازدهم] 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
💢#یادداشتها_نکته_ها (قسمت بیست و ششم) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1️⃣3️⃣ توضیحی پیرامون فرازی از دعای عرفه؛ ﴿اللَّه
27.mp3
3.32M
💢 (قسمت بیست و هفتم) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 2️⃣3️⃣ چهار نوع ملاک واقعی در احکام؛ تحلیلی مختصر از اوامر امتحانیه و دستور الهی به 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)51 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
52.mp3
15.3M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)52 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
53.mp3
15.36M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)53 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 📄تقریر درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة) 50/51 🔰با محوریت تقریرات ش
1_5421307412.pdf
557K
📄تقریر درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة) 52/53 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
222.mp3
11.62M
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 222 🔰شرح عروة الوثقی 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢پاسخ به مناقشاتی نسبت به کرامت ذاتی انسان ✔️استاد محمد عندلیب همدانی: 🔺از آنجا که پرسش‌ها و اشکالاتی درباره کرامت ذاتی انسان و نیز طهارت ذاتی انسان مطرح شده است مطالب و نکاتی را درباره برخی از این مناقشات و پاسخ اجمالی به آن، به عنوان خاتمه مباحثِ قاعده الزام و تعایش سلمی اختصاص می‌دهم و آنچه عرض می‌کنم دفاع از دروسی است که القا کرده‌ام و طبیعتاً دفاع از آن نیز بر من لازم است؛ اعمّ از اینکه مستشکلین اشکال را به حقیر داشته باشند یا به دیگر کسانی که ممکن است چنین نظری داشته باشند. ✂️حضرت آقای سیستانی در رساله خبر واحد در تعادل و تراجیح و در جاهای دیگر، تصریح می‌کنند به این‌که هر روایتی که مخالف روح شریعت باشد، قابل قبول نیست. ایشان در این دو صفحه صریحاً و واضح می‌فرماید روح شریعت مثل کرامت انسان و عدالت. هر روایتی با کرامت انسان، با عدالت سازگاری نداشت، حجیّت ندارد. فقیه برجسته نجف قاعده‌ای به نام قاعده تعایش سلمی تأسیس کرده است. عباراتی را که می‌خوانم از خود ایشان است : «أن التعایش السلمی، لا یمکن الا مع احترام کل قوم الروابط المالیة المحترمة عند قوم آخرین»؛ «التعایّش السلمی [المشترک] الذی هو أساس الذمّة و الهُدنة و التعاون.»؛ «هو قانون الاحترام المتبادل فیما إذا کان بناء المجتمع المتشکّل من الأدیان و المذاهب المختلفة علی التعایّش السلمی. فإنّ ذلک یستدعی احترام کل من الأطراف قانون الآخر» 👈 متن کامل را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71785 eitaa.com/ijtihad 🆔@andalibhamedani