استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)59 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
61.mp3
17.87M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)61
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
61.mp3
17.87M
#خارج_اصول_ملایر
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر)
🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)62
🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_فقه_ملایر 🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 230 🔰شرح العروة الوثقی 🆔@andalibhamedani
231.mp3
18.5M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 231
🆔@andalibhamedani
232.mp3
12.95M
#خارج_فقه_ملایر
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر)
🔰صلوة المسافر 232
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#کرامت_و_حکمت (فرستۀ چهارم) 🔸لسان آیه ۷۰ إسراء که می فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» انشا
#کرامت_و_حریت (فرستۀ پنجم)
🔹جلوهای از کرامت الهی به بنی آدم در #حریت و حق انتخاب اوست.
✔️حال که خداوند این حریت را به انسان عطا کرده، هیچ کس حق ندارد آن را از او سلب کند؛ مگر اینکه او به اسم آزادی، سلامت روح و جسم دیگران را مخدوش کند.
✔️تکریم انسان به این است که خداوند رسولی درونی به نام عقل به او عنایت کرده است و نیز رسولان و راهنمایان معصومی را مأمور کرده که آدمیان را در مسیر انتخاب کمک رسانند.
✔️ کسی که آزادانه انتخاب کرد باید توابع و آثار بد یا خوب انتخاب خود را هم بپذیرد.
🔹 روایت معتبره زیر به خوبی کرامت آزادی اندیشه را برای بنی آدم تبیین فرموده و تصریح می کند که اگر او از این حریت در انتخاب درست استفاده کند و شهوت را تابع عقل قرار دهد، از فرشتگان که عقل محضند کرامت بیشتری دارد در حالی که اگر عقل را فدای شهوات حیوانی کرد و انتخابی ناروا داشت از جانداران بیبهره از عقل بدتر میشود.
«أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ اَلْمَلاَئِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ فَقَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي اَلْمَلاَئِكَةِ عَقْلاً بِلاَ شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي اَلْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلاَ عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ اَلْبَهَائِمِ».
📚ابن بابویه، علل الشرائع ، ج ۱ ، ص ۴ و ۵.
🆔@andalibhamedani
#کرامت_و_دعوت (فرستۀ ششم)
💢پرسشهایی مهم و راهگشا از کسانی که کرامت ذاتی بنی آدم را نمی پذیرند💢
🔸۱/ آیا میپذیرید که قرآن کریم به نبی خاتم (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان دستور دعوت حکیمانه، موعظهٔ زیبا و زیباترین شیوهٔ بحث را مطرح فرموده است؟
﴿ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ﴾ نحل/ ۱۲۵.
✔️حال آیا اگر من برای او هیچ احترامی قائل نبودم و او را دعوت به دین کردم، دعوتم حکیمانه است؟‼️ اگر او را موعظه کردم در حالی که هیچ ارزشی برای او معتقد نبودم موعظهٔ من زیبا است؟‼️اگر او را فقط شبیه به انسان بدانم و فاقد ارزش انسانی بشمرم، بحث و گفتگوی من جدال بالتی هی أحسن است؟‼️
✔️آیا پیش شرط دعوت حکیمانه و موعظهٔ زیبا و بحث زیبا برای جلب خلق به زیباییهای دین این نیست که او را واقعا و نه از روی ظاهر سازی محترم بشمرم؟‼️
✔️آیا اگر او بفهمد که من او را فاقد ابتداییترین حقوق اجتماعی می دانم، و او را نجس میدانم این دعوت زیبا و حکیمانه است؟‼️
🔸۲/ آیا قرآن مجید دستور زیباترین شیوهٔ گفتگو را با اهل کتاب نداده است؟
﴿وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَهُنَا وَإِلَهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ﴾عنکبوت/ ۴۶.
✔️حال آیا این آیه با تحقیر، تصغیر و توهین آنان هماهنگ است؟‼️
🔸۳/آیا کتاب کریم صراحتا اهل کتاب را دعوت به همکاری بر محور توحید نداده است؟
﴿قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ﴾آلعمران/ ۶۴.
✔️آیا همکاری انسان با انساننما آن هم بر محور توحید و یگانه پرستی معنا دارد؟‼️
🔸۴/آیا این کریمه در قرآن نسبت به کفار و مشرکین بیآزار آمده است یا نه؟
﴿لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ﴾ممتحنه/۸.
✔️آیا برخورد زیبانما و تصنعی و منافقانه را میتوان مصداق بر و قسط قرآنی دانست؟‼️
✔️آیا اگر او مرا فاقد ارزش انسانیت بشمرد و آنگاه ظاهرا با من رفتار نیکویی داشته باشد، به او نمیگویم احترام تصنعی و منافقانه چه فائدهای دارد؟‼️
باور کنیم که بدون باور به #کرامت_ذاتی_بنی_آدم
نمیتوانیم خود را داعی الی الله بشمریم.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 171 📆چهارشنبه 12 مهر 1402 🔰53- بررسی مختصری
172.mp3
21.27M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 172
📆چهارشنبه 19 مهر 1402
🔰53- بررسی مختصری دربارهٔ عقیلة النساء حضرت #زینب_کبری سلام الله علیها [جلسۀ چهارم]
🆔@andalibhamedani
تحلیل دعوت حسینی جلسه 172- 19مهر 1402.docx
60.7K
#تحلیل_دعوت_حسینی
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 172
📆چهارشنبه 19 مهر 1402
🔰53- بررسی مختصری دربارهٔ عقیلة النساء حضرت #زینب_کبری سلام الله علیها [جلسۀ چهارم]
🆔@andalibhamedani