eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 6 🆔@andalibhamedani
5️⃣ سورهٔ آل عمران: وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ ﴿١٣٣﴾ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ﴿١٣٤﴾ از ویژگی های متقین و محسنین کظم غیظ نسبت به همهٔ مردم و عفو از ناس است و این یعنی اصالت را به اخلاق دادن 6️⃣روایاتی داریم دال بر انصاف با ناس و تودد با ناس ، اصطناع الخیر الی کل أحد ﴿به عنوان نمونه:بحار الانوار ج ۷۱ص۳۹۲ ﴾مداراة الناس ﴿ وسائل ج ۱۲ ص ۲۰۰﴾ و ...، حال تصور می رود که این شارع بگوید رعایت اخلاق و حرمت تهمت و غیبت و.. فقط در مورد شیعیان است و بس⁉️ 7️⃣به این دو روایت توجه کنید: علوی:« رأس العقل بعد الإیمان بالله عز وجل مداراة الناس» وسائل ج ۱۲ ص ۲۰۲ صادقی : « أکمل الناس # عقلا أحسنهم خلقا »﴿ وسائل ج ۱۲ ص ۱۵۰} آیا این عقل اجتماعی و مدارات با ناس است که اخلاق را فقط در دائرهٔ شیعه معنا کنیم⁉️ 8️⃣علوی خطاب به محمد حنفیه: أَحْسِنْ إِلَى جَمِيعِ النَّاسِ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ وَ ارْضَ لَهُمْ مَا تَرْضَاهُ لِنَفْسِكَ وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ وَ حَسِّنْ مَعَ جَمِيعِ النَّاسِ خُلُقَكَ حَتَّى إِذَا غِبْتَ عَنْهُمْ حَنُّوا إِلَيْكَ‌ وَ إِذَا مِتَّ بَكَوْا عَلَيْكَ وَ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ وَ لَا تَكُنْ مِنَ الَّذِينَ يُقَالُ عِنْدَ مَوْتِهِ‌ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* وَ اعْلَمْ أَنَّ رَأْسَ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مُدَارَاةُ النَّاسِ وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يُعَاشِرُ بِالْمَعْرُوفِ مَنْ لَا بُدَّ مِنْ مُعَاشَرَتِهِ حَتَّى يَجْعَلَ اللَّهُ إِلَى الْخَلَاصِ مِنْهُ سَبِيلًا فَإِنِّي وَجَدْتُ جَمِيعَ مَا يَتَعَايَشُ بِهِ النَّاسُ وَ بِهِ يَتَعَاشَرُونَ مِلْ‌ءَ مِكْيَالٍ ثُلُثَاهُ اسْتِحْسَانٌ وَ ثُلُثُهُ تَغَافُلٌ‌وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً أَحْسَنَ مِنَ الْكَلَامِ وَ لَا أَقْبَحَ مِنْهُ بِالْكَلَامِ‌...من لا یحضره الفقیه ج ۴ص ۳۸۷ حال برخی فتاوا را با این کلام حضرت مولی /سلام الله علیه /مقایسه کنید. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 6 🆔@andalibhamedani
9️⃣نامه امام ( علیه السلام) به مالک: 🔸و أَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ يَفْرُطُ مِنْهُمُ الزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ الْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي الْعَمْدِ وَ الْخَطَإِ فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي الْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلَّاكَ وَ قَدِ اسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ ابْتَلَاكَ بِهِمْ...... 🔸ولْيَكُنْ اَبْعَدُ رَعِيَّتِكَ مِنْكَ، وَ اَشْنَؤُهُمْ عِنْدَكَ اَطْلَبَهُمْ لِمَعائِبِ النّاسِ، فَاِنَّ فِى النّاسِ عُيُوباً الْوالى اَحَقُّ مَنْ سَتَرَها،فَلاتَكْشِفَنَّ عَمّا غابَ عَنْكَ مِنْها، فَاِنَّما عَلَيْكَ تَطْهيرُ ما ظَهَرَ لَكَ، وَ اللّهُ يَحْكُمُ عَلى ما غابَ عَنْكَ.فَاسْتُرِ الْعَوْرَةَ مَا اسْتَطَعْتَ، يَسْتُرِ اللّهُ مِنْكَ ما تُحِبُّ سَتْرَهُ مِنْ رَعِيَّتِكَ 🔟 اگر رعایت اخلاق انسانی با مومنان به جهت ایمان مؤکد هست که هست ، رعایت اخلاق با غیر شیعه از این جهت مؤکد است که مایهٔ سرافرازی مکتب تشیع می شود و عدم رعایت هم موجب وهن مذهب خواهد بود امام صادق /علیه السلام/ مَعَاشِرَ اَلشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ اِحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ اَلْفُضُولِ وَ قُبْحِ اَلْقَوْلِ بحار الانوار ج ۶۵ص ۱۵۱ 🛑 این حدیث صحیح السند را پایان بخش این قسمت قرار می دهم: أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْجَبَّارِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اِقْرَأْ عَلَى مَنْ تَرَى أَنَّهُ يُطِيعُنِي مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ اَلسَّلاَمَ وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ اَلاِجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ طُولِ اَلسُّجُودِ وَ حُسْنِ اَلْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَدُّوا اَلْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ اِئْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ اَلْخَيْطِ وَ اَلْمِخْيَطِ صِلُوا عَشَائِرَكُمْ وَ اِشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ اَلْحَدِيثَ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا جَعْفَرِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ اَلسُّرُورُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ وَ إِذَا كَانَ عَلَى غَيْرِ ذَلِكَ دَخَلَ عَلَيَّ بَلاَؤُهُ وَ عَارُهُ وَ قِيلَ هَذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ فَوَ اَللَّهِ لَحَدَّثَنِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ اَلرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي اَلْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَيَكُونُ زَيْنَهَا آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ إِلَيْهِ وَصَايَاهُمْ وَ وَدَائِعُهُمْ تُسْأَلُ اَلْعَشِيرَةُ عَنْهُ فَتَقُولُ مَنْ مِثْلُ فُلاَنٍ إِنَّهُ لآَدَانَا لِلْأَمَانَةِ وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ . کافی ج ۲ ص۶۳۶ 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 18 فقه تاریخ 7 آبان 1403.pdf
249.7K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 7 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 18 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 18 🔰جلسۀ 918 🆔@andalibhamedani
جلسه 18 اصول تاریخ 7 ابان 1403.pdf
156.4K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 7 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 18 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 127 🔰جلسۀ 422 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 19 فقه تاریخ 8 آبان 1403.pdf
234.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 🔰جلسۀ 19 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 19 🔰جلسۀ 919 🆔@andalibhamedani
جلسه 19 اصول تاریخ 8 آبان 1403.pdf
95.6K
📄تقریر درس خارج اصول 📆سه‌شنبه 8 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 19 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 128 🔰جلسۀ 423 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت چهارم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ پانزدهم 📆 شنب
16 (2).mp3
3.88M
12 (قسمت پنجم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ شانزدهم 📆 شنبه 12 آبان‌ماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، إِنَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ ، فَقَالَ : ( وَتِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ) ... 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت پنجم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ شانزدهم 📆 شنبه
✅«اَلْعَقْلُ وَ اَلْعِلْمُ مَقْرُونَانِ فِي قَرْنٍ لاَ يَفْتَرِقَانِ وَ لاَ يَتَبَايَنَانِ» 📚غرر الحکم ج ۱ ص ۹۵ 🔺رابطهٔ عقل و علم از این هفت منظر قابل بررسی است: 1️⃣ فهم و درک مطالب علمی بر دوش عقل است 2️⃣ارائهٔ استدلال علمی کار عقل است 3️⃣نقادی استدلال ها بر دوش عقل است 4️⃣هدایت علم در مسیر انسانی و اخلاقی کار عقل است 5️⃣عقل با چراغ علم پرورش پیدا می کند و از بساطت خارج می شود چون با مطالب جدیدی روبرو می شود که باید موضع بگیرد 6️⃣با علم ظواهر الهیه که در جملات قبل همین حدیث هشام آمده بود بررسی می شود و با عقل از این آیات به حقائق و پیام های آیات پی می بریم 7️⃣با علم محسوسات تبیین می گردد و با عقل معقولاتی که ورای محسوسات است و این همان است که فرمود :(وَتِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ وَما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ) 🆔@andalibhamedani
جلسه 20 فقه تاریخ 12 آبان 1403.pdf
147.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆شنبه 12 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 20 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 20 🔰جلسۀ 920 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 20 اصول تاریخ 12 آبان 1403.pdf
117.8K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه 12 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 20 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 129 🔰جلسۀ 424 🆔@andalibhamedani
جلسه 21 فقه تاریخ 13 آبان 1403.pdf
140.2K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆یکشنبه 13 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 21 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 21 🔰جلسۀ 921 🆔@andalibhamedani
جلسه 21 اصول تاریخ 13 آبان 1403.pdf
109.2K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یکشنبه 13 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 21 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 130 🔰جلسۀ 425 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا