eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
693 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 24 اصول تاریخ 19 آبان 1403.pdf
192.1K
📄تقریر درس خارج اصول 📆شنبه 19 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 24 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 133 🔰جلسۀ 428 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 25 فقه تاریخ 20 آبان 1403.pdf
137.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆یک‌شنبه 20 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 25 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 25 🔰جلسۀ 925 🆔@andalibhamedani
جلسه 25 اصول تاریخ 20 ابان 1403.pdf
135.5K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یک‌شنبه 20 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 25 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 134 🔰جلسۀ 429 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 26 فقه تاریخ 21 آبان 1403.pdf
175.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 21 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 26 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 26 🔰جلسۀ 926 🆔@andalibhamedani
جلسه 26 اصول تاریخ 21 آبان 1403.pdf
105.7K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 21 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 26 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 135 🔰جلسۀ 430 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 7 🆔@andalibhamedani
✍️لزوم رعایت حرمت و حقوق بیمار ولو غیر شیعه //از ملل و نحل گوناگون// و نیز لزوم حفظ اسرار او از دو دیدگاه قابل بررسی است: 🔰الف // از نصوص قرآنی و روایی مذکور در جلسات پیشین چنین برداشت کنیم که اگرچه گناه غیبت ، تهمت ، تعییر ، خیانت ،اذاعهٔ اسرار و... در مورد شیعه مضاعف است و اگرچه رعایت حرمت و حقوق او هم مؤکد است، ولی از سوی دیگر دین از ما رعایت ادب ، احسان ، اخلاق ، انصاف را به همهٔ انسان ها خواسته است، قرآن کریم رعایت عدالت در عداوت با مشرکین را دستور می دهد، پس رعایت اولی ترین حقوق انسانی بر همه و از جمله کادر پزشکی لازم است. حال مهم اینکه با توجه به روایات پیشین چون رعایت حقوق شهروندان غیر شیعه توسط شیعیان خود تجلی دعوت به سوی دین و مذهب شیعه خواهد بود ، رعایت این حقوق از این دید مؤکد است 🔰 ب// بگوییم نفس طبابت و درمانگری چنین اقتضایی را دارد ، و این حقیقت با دو بیان قابل تبیین است: 🔸بیان اول: اعتماد بیمار یا اطرافیان او به کادر پزشکی و آنگاه توجه به جایگاه عقلانی ، عقلایی و شرعی امانت داری و قبح و حرمت خیانت. مرحوم صدوق در معانی الأخبار ص۲۰۸ و ۲۰۹ می فرماید : «أما الخيانة فإنها تدخل في أشياء كثيرة سوى الخيانة في المال ، منها : أن يؤتمن على فرج فلا يودي فيها الأمانة. ومنها : أن يستودع سرا يكون إن أفشاه فيه عطب المستودع أو فيه شينه. ومنها : أن يؤتمن على حكم بين اثنين أو فوقها فلا يعدل. ومنها : أن يغل من المغنم شيئا . ومنها : أن يكتم شهادة. ومنها : أن يستشار فيشير بخلاف. الصواب تعمدا وأشباه ذلك و مرحوم علامهٔ مجلسی در مرآة العقول ج ۷ ص ۳۴۵ می فرماید : الأمانة ضد الخيانة وما يؤتمن عليه و كأنها تعم المال والعرض والسر وغيرها من حقوق الله وحقوق النبي والأئمة عليهم‌ السلام وسائر الخلق ، كما قال تعالى : « إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها » [١] وقد فسرت الأمانة في هذه الآية وغيرها بالودائع والتكاليف ، والإمامة والخلافة في أخبار كثيرة در جلسهٔ پیشین مشاهده شد که از نظر روایات در لزوم امانت داری فرقی بین امانت بر و فاجر نیست. و نیز گفتیم که بیمار و یا اطرافیان او مستشیر هستند و در مورد نصح مستسیر دررسالة الحقوق چنین آمده است: وأما حق المستشير : فإن حضرك له وجه رأي جهدت له في النصيحة ، وأشرت عليه بما تعلم أنك لو كنت مكانه عملت به ، وليكن ذلك منك في رحمة ولين. فإن اللين يؤنس الوحشة وإن الغلظ يوحش موضع الأنس. وإن لم يحضرك له رأي وعرفت له من تثق برأيه وترضى به لنفسك دللته عليه ، وأرشدته اليه ، فكنت لم تأله خيرا ولم تدّخره نصحا. ولا حول ولا قوة إلاّ باللّه حق آن که با تو مشورت مى کند این است که اگر رأى صحیحى دارى در خیرخواهى او بکوشى و چیزى را به اوپیشنهاد کنى که اگر خود به جاى او بودى مى کردى، البته با مهربانى و ملایمت؛ که نرمش، وحشت را مى زداید و خشونت بر وحشت مى افزاید؛ و اگر رأى و نظرى ندارى، او را نزد کسى که به رأیش اعتماد دارى و دیدگاهش را مى پسندى راه نمایى کن تا در خیرخواهى اش کوتاهى و در نصیحتش فروگذار نکرده باشى 🔸بیان دوم، طبابت در قالب عقدی مثل اجاره است و رعایت تمام حقوق متعلق به تمام بیماران را از هر ملت و آیینی که باشند ، می شود توسط دولت که طبیب یا پرستاری را استخدام می کند ،‌به عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود ، همچنانکه در بیمارستان ها و درمانگاهها هم می توانند شروطی را ضمن قرار داد استخدام ذکر کنند و حتی می توان گفت اگر بیماری به پزشکی مراجعه کرد ، حد اقل شرط ارتکازی در این بین رعایت دقت در کار و نیز حفظ حرمت بیمار است، و اینجا هم مثل دیگر مواردی که شرط ضمنی ، ضمانت آور است ، عدم رعایت آن حکم وضعی ضمان را هم در پی داشته باشد. 🆔@andalibhamedani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى ◾️ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ ) عَنْ  فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ ( صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : يَا  فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى  عَلَيْكِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ اَلْجَنَّةِ /کشف الغمة ج ۱ص ۴۷۲ ◾️کریمهٔ ملکوتیان باب توبه به سوی خدای کریم ، و صلوات خالصانه بر او خود مصداق  استغفار است. و نیز حضرت حبیبة النبی باب ارتباط معنوی با ساحت مقدس نبوی است به گونه ای که تکریم او موجب همنشینی با آن پیامبر رحمت در جهان آخرت خواهد بود. 🆔@andalibhamedani
جلسه 27 فقه تاریخ 21 آبان 1403.pdf
130.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 22 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 27 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 27 🔰جلسۀ 927 🆔@andalibhamedani
جلسه 27 اصول تاریخ 22 آبان 1403.pdf
88.1K
📄تقریر درس خارج اصول 📆سه‌شنبه 22 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 27 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 136 🔰جلسۀ 431 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت پنجم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ شانزدهم 📆 شنبه
17 (2).mp3
4.19M
12 (قسمت ششم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفدهم 📆 شنبه 17 آبان‌ماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، ثُمَّ ذَمَّ الَّذِينَ لَايَعْقِلُونَ فَقَالَ : ( وَإِذا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَوَلَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلا يَهْتَدُونَ ) وَقَالَ : ( وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاّ دُعاءً وَنِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً ) وَقَالَ : ( لا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاّ فِي قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ ) ... 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت ششم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفدهم 📆 شنبه 17
👆 1/ تعقل یعنی شنیدن ، سنجش و تبعیت از سخن حق، یعنی در برابر سخن حق بی تفاوت و یا طاغی و عاصی نبودن. 2/ تعقل یعنی عدم تقلید کورکورانه، یعنی مقهور و مغلوب آراء و آداب خرافی گذشتگان نشدن. 3/تعقل یعنی خود را فراموش نکردن، یعنی ارزش خود را فراموش نکردن ، یعنی هدف خلقت خود را فراموش نکردن ،یعنی موانع و موجبات رشد خود را فراموش نکردن، یعنی حیات حقیقی ( آخرت ) را فراموش نکردن. 4/تعقل یعنی بهره برداری صحیح از همهٔ دانسته ها به ویژه علوم الهی. ✅حال کسی که چنین فرمانبرداری از عقل ندارد کور و کر و گنگی است که از این حیث با حیوان تفاوتی ندارد. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا