📌تحلیلی عام نسبت به موضعگیرهای عترت پس از #شهادت_نبی_خاتم
عترت پپامبر (علیهم السلام) بر طبق نصوص و ادلۀ فراوان متکفل و متصدی هدایت خلق پس از شهادت رسول خدا بودند، آنچه برای تمام عترت، اصل غیر قابل تنازل در همۀ حالات و در جمیع شرائط بود، محور قرار دادن دعوت به قرآن و سنت نبوی بود. مهمترین برنامههای عترت در این موضوع مهم از این قرار است:
1️⃣وظیفۀ اول آنها که در رأس برنامههای پیامبر هم بود، در قرآن کریم با واژههایی مثل تبیین، تبلیغ و ... ترسیم شده است. آنچه در اهمیت این امر میتوان گفت اینکه:
اولاً به گواهی تاریخ هنوز بسیاری از مطالب حتی برای اصحاب پیامبر، و در مراحل بعد تابعین و حتی فقهای نامدار در دوران عترت، معلوم نبود. هنوز برخی از آنها از اصلیترین حقایق قرآن و عترت آگاهی نداشتند. تمام ائمه (علیهم السلام) از امیر المؤمنین تا امام حسن عسکری (سلام الله علیهم اجمعین) و نیز وجود مقدس صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در پی تبیین حقیقتهای قرآن و سنت برای مردم بودند، تا پردههای جهالت و ضلالت را کنار بزنند و مردم را با زلال قرآن و سنت آشنا کنند.
ثانیاً طبیعی است که با دور شدن مردم از عصر نبوی و آمدن نسلهای جدیدی که پیامبر (ص) را درک نکردهاند و اطلاع آنها نسبت به اسلام در مقایسه با نسلهای گذشته کمتر بود، وظیفۀ آگاهی بخشی سنگینتر میشد.
ثالثاً گذر زمان، ترقی و پیشرفت علم، گستردهتر شدن مرزهای اسلامی و رسوخ فرهنگهای غیر اسلامی به داخل جوامع مسلمین، از یک سو باعث طرح سؤالات و ایجاد شبهات کلامی، فقهی، تفسیری و ... شد و از سوی دیگر مسائلی نوپدید به وجود آمد که پاسخ به آن پرسشها و حلّ این مسائل مستحدثه از متن قرآن و سنت کار هر شخصی که اطلاع اندکی به قرآن و سنت داشت، نبود.
رابعاً وظیفۀ عترت مثل خود رسول خدا «اتمام حجت» است، و روشن است که اتمام حجت بدون تبیین و تبلیغ ممکن نیست.
با توجه چهار نکته فوق است که میتوان به این واقعیتها پی برد که:
الف: روح واحدی در سیرۀ تمام عترت جاری است و آن «تبیین» است. اختلافهای صوری در مواضع نیز به شرائط زمانی و مکانی برمیگردد.
ب: اینکه در مورد پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله وسلم) وظیفآ تبلیغ و تبیینش را باید با توجه به جایگاه پیامبری ایشان تفسیر کرد، ولی عترت در عین داشتن ارتباط ویژه با عالم غیب، هرگز پیامبر نیستند، اما در عین حال رسالت تبلیغی مهمی بر دوش آنهاست.
ج: اصل رسالت تبلیغی نباید توسط عترت ترک شود، اگر چه کیفیت تبلیغ با توجه به شرائط قطعا متفاوت خواهد بود، و در این راه مقدس نباید از چیزی به غیر خداوند خوف و خشیتی داشته باشند.
«الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا»(احزاب/39)
2️⃣وظیفۀ دوم که در راستای همان وظیفۀ اول قرار دارد، زدودن آفت خطرناک بدعت از شجره طیبه دین است. آفتی که دین را از درون می پوساند، آفتی که حیات بخشی دین را از آن سلب می کند. بدعت به مانند داروی تقلبی است که نه تنها شفابخش نیست بلکه دردی را بر روی درد اضافه میکند، عترت تنها گروهی هستند که با توجه به علم به حقایق قرآن و سنت، می توانستند پرچمدار مبارزه با بدعت باشند. آنها به قیمت بذل جان در مقابل بدعتها ایستادند و در این راه نیز اتمام حجت به خوبی صورت گرفت.
3️⃣سومین وظیفۀ عترت این است که به مردم این حقیقت را اعلام کنند که:
اولاً اولی و احقّ برای حکومت بر خلق و برای اجرای قرآن و سنت، داناترین، معصومترین و شجاعترین انسانهاست. و از نظر مصداقی این ویژگی فقط در آنهاست و نه در غیر.
ثانیاً امامت همچون نبوت است و نصب و جعل الهی را میطلبد، و این نصب هم مصداقا فقط در عترت است لا غیر.
پس دعوت به سوی تحقق حکومت قرآن و سنت واقعی از طرف عترت همواره صورت گرفته و در این بخش هم اتمام حجت صورت گرفته است.
4️⃣امامت وحکومت از نظر عترت، مثل حکومت نبوی است که نخست دلها باید جلب شود، آنها هرگز حکومت را به هر قیمتی پذیرا نبودند، آنها احقّیت خویش را بیان می کردند، اما:
الف/ حاضر نبودند با زور و جنگ و ترور و حیله و عوام فریبی بر مردم حکومت کنند.
ب/ حاضر نبودند در اثر حق خواهی آنان آسیبی به ریشه شجره طیبه قرآن و سنت وارد شود.
ج/ حاضر نبودند در اثر این حق خواهی بین امت واحده اختلافی ایجاد شود.
د/ حاضر نبودند در اثر این حق خواهی به وظیفۀ اصلی و اساسی آنها که تبیین دین و زدودن بدعتهاست آسیبی برسد.
5️⃣افرادی از عترت معصوم در زمانی که وظیفۀ امامت را بر عهده ندارند، در تبیین حقیقت ظلم ظالمان به دین و آسیبهای حکومت جائران آزادتر بودند، و تفاوت بیان فاطمی با بیان علوی، و نیز تفاوت بیان حسینی با بیان حسنی در زمان امامت امام مجتبی (علیه السلام) و پس از ماجرای صلح با همین نکتۀ مهم قابل تفسیر است.
🆔@andalibhamedani
#رسول_پایان_بخش
#رسالت_پاینده
✔️قرآن مجید تکلیف مردم را پس از پیامبر، استمرار همان دین و همان سنت میداند، بدون اینکه صحبت از ادامۀ آن اهداف با دین جدیدی به میان آورده باشد.
﴿وَمَا مُحَمَّدٌ إِلا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ * وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتَابًا مُؤَجَّلا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَنْ یُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِی الشَّاکِرِینَ﴾ (آل عمران/144و145)
✔️در کتاب الهی صراحتا سخن از اتمام نعمت و اکمال دین به میان آمده، اتمام و اکمالی که در تام وکامل بودن قانون دین، و در ولایت آل الله تجلی مییابد، پس هیچ حکمتی در دینی جدید و قانون نو نیست.
﴿الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإسْلامَ دِینًا﴾ (مائده/3.)
✔️در قرآن مجید تنها دینی را که شایستۀ غلبه بر همۀ ادیان باشد، دین و آیین محمدی میداند.
﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ﴾(توبه/33)
﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا﴾(فتح/28)
✔️خداوند متعال گروهی از انسانهای هم عصر با نبی خاتم را برای عدم پایبندی آنها نسبت به دین سرزنش میکند، و متقابلا انسانهایی از آیندگان را میستاید، که اگر شما از دینتان برگردید، در آینده گروهی خواهند آمد که خدایشان دوستشان دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند، گروهی که در برابر مومنان متواضع، و در مقابل کفار سرسخت و مقاومند، آنان در راه خدا جهاد می کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری نمیهراسند ... و این یعنی اینان همین آیین شما را با شوق و شور ادامه میدهند، با اینکه چه بسا پیامبر را ندیده باشند، نه اینکه بخواهد به اصطلاح یاران این پیامبر را با یاران پیامبر توحیدی که بعدا خواهد آمد مقایسه کند!
﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾(مائده/54)
✔️در قرآن کریم صراحتا آن رسول بزرگ را پایان بخش سلسلۀ پیامبری میداند، کسی که بر طومار نبوت با بعثت او مهرپایانی زده شد، و لذا در این کتاب اساسا از آمدن پیامبری دیگر چیزی گفته نشده است.
﴿مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً﴾ (احزاب/40)
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
💢#یادداشتها_نکته_ها (قسمت پنجاه و چهارم) 4️⃣5️⃣ مطالبی دربارهٔ شهید بزرگوار #حجر_بن_عدی رضوان الله
55.mp3
5.19M
﴿صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكَ صَبَرْتَ وَ أَنْتَ الصَّادِقُ الْمُصَدَّقُ قَتَلَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ﴾
💢#یادداشتها_نکته_ها (قسمت پنجاه و پنجم)
5️⃣5️⃣ توضیح مختصری از یک حدیث زیبا از امام رضا علیه السلام:
«اَلنَّاسُ ضَرْبَانِ:بَالِغٌ لاَ يَكْتَفِي،وَ طَالِبٌ لاَ يَجِدُ» (حلوانی، نزهة الناظر، ص 128.)
©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از تاریخ دوشنبه ۳ مهرماه ان شاء الله آغاز خواهد شد.
✅ خارج #فقه_معاصر(فقه التعامل و التعایش مع مختلف الملل و النحل) :
🔺آغاز بحث در #قاعده_تألیف_قلوب
🔺و در ادامه ان شاء الله بحثِ #قاعده_نفی_سبیل
🕰زمان: شنبه تا سهشنبه، ساعت ۸ تا ۹ صبح
✅ #خارج_اصول (تعادل و تراجیح) :
🔺آغاز بحث در #بررسی_اخبار_علاجیه (با محوریت مباحث آیت الله سیستانی)
🕰زمان: شنبه تا سهشنبه، ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
🕌مکان: مدرسه امام کاظم(علیه السلام) واقع در بلوار معلم شرقی، ساختمان امام رضا(علیه السلام)، مدرس ۱۸.
✅ درس خارج #تحلیل_دعوت_حسینی
🔺ادامه بحث در انصار الحسین (علیه السلام)
🕰زمان:روزهای چهارشنبه(آغاز جلسات #۲۹_شهریور)، ساعت ۸ صبح، به صورت مجازی👇
gharar.ir/r/df029c9a
🔹 ضمنا میتوانید متن و صوت دروس خارج استاد را از طریق همین کانال و کانال تلگرام استاد دریافت نمایید.
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از
📣چند نکته در تکمیل اطلاعیۀ فوق:
1️⃣با توجّه به تغییرات در مدرسۀ امام کاظم (علیه السلام)، دروس خارج فقه و اصول استاد ان شاء الله در همان مدرسه ، ساختمان امام رضا (علیه السلام) مدرس 18 برگزار خواهد شد.
2️⃣جلسات درس خارج #تحلیل_دعوت_حسینی ان شاء الله از چهارشنبه #29_شهریور ادامه خواهد یافت.
3️⃣برای انتخاب درس خارج فقه، از قسمت فقه معاصر-فقه اجتماعی درس را انتخاب کنید.
استاد عندلیب همدانی
﴿صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْحَسَنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكَ صَبَرْتَ وَ أَ
56.mp3
5.95M
💢#یادداشتها_نکته_ها (قسمت پنجاه و ششم)
6️⃣5️⃣ اعتراض مرحوم آیت الله حاج میرزا #محمد_ارباب_قمی در مقدمهٔ کتاب #الأربعین_الحسینیة به کتابهای ضعیف در مقتل و به کیفیت ایراد مراثی در مجالس حسینی
🔹ایشان از فقهای بزرگ قم بودند که در تأسیس حوزهٔ قم سهم به سزا داشتند
✅به راستی اگر آن عالم بزرگ وضعیت امروز مجالس را میدیدند چه میفرمودند؟!
©️کانال تلگرام استاد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حوزه علمیه قم، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی از
🔷🔶🔹🔹🔶🔷
ان شاء الله تعالی
فردا ساعت هشت و ربع جلسهٔ ۱۶۹ درس خارج #تحلیل_دعوت_حسینی
انصار الحسین علیهم السلام
ادامهٔ حرف زاء
✔️ معرفی : #زیاد_بن_عریب صائدی همدانی
و آنگاه شروع بحث دربارهٔ: حضرت #زینب سلام الله علیها
از طریق👇
https://gharar.ir/r/df029c9a
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 168 📆چهارشنبه 21 تیر 1402 🔰51-#زهیر [جلسۀ چه
169.mp3
17.79M
#تحلیل_دعوت_حسینی
🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 169
📆چهارشنبه 29 شهریور 1402
🔰52-#زیاد_بن_عریب [جلسۀ اول]
🔰53-#زینب_بنت_علی (علیه السلام) [جلسۀ اول]
🆔@andalibhamedani
تحلیل دعوت حسینی جلسه 169-29شهریور 1402.docx
55.9K
#تحلیل_دعوت_حسینی
📄تقریر درس خارج تحلیل دعوت حسینی
🌀جلسۀ 169
📆چهارشنبه 29 شهریور 1402
🔰52-#زیاد_بن_عریب [جلسۀ اول]
🔰53-#زینب_بنت_علی (علیه السلام) [جلسۀ اول]
🆔@andalibhamedani
14020627.mp3
18.57M
🎙گفتوگوی صمیمی استاد عندلیب همدانی با تعدادی از طلاب و فضلای حوزه
💠اهمّ مباحث مطرح شده در این جلسه:
✅دو وظیفۀ طلاب که قناعت در آن ممنوع است!
✅ماجرای دیدار آیت الله قمی و سردار کابلی (رحمة الله علیهما)
✅افراطها و تفریطها در پذیرش مقاتل
✅پاسخ به پرسشهایی در مورد اطلاعیۀ اخیر حضرت استاد
و ....
©️@mojalese
🆔@andalibhamedani
#عندلیب_گلشن_اسلام_رفت
#اول_مهر امسال بیست و چهارمین سالگرد رحلت عالم ربانی ، حضرت شیخ الخطباء و المحدثین ، مرحوم حاج شیخ #حسین_عندلیب(قدس سره) است.
✔️ایشان در سال ۱۳۲۶ هجری قمری برابر با ۱۲۸۷ هجری شمسی در شهر #اصفهان در خانواده ای مذهبی، علمی و حسینی دیده به جهان گشود .
✔️پدر بزرگوارش مرحوم شیخ محمد تقی عندلیب عالمی عارف و خطیبی بسیار خوش صوت بود ، او دوست بسیار صمیمی شاعر بزرگ مرحوم #عمان_سامانی بود. عمان در دیوان خود از او به این گونه یاد می کند :
اصفهان را عندلیب گلشن اوست
دراخوت گشته مخصوص من اوست
✔️مادر محترمه اش علویه ای از سلسله سادات سجادی اصفهان بود، مرحوم والد در کودکی مادرش را از دست داد و آنگاه همراه پدر به #همدان مهاجرت کرد .
وی پس از تحصیل در مکتب های سنتی و دبستان نصرت ، در حوزه علمیه همدان که در آن زمان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود، از محضر ادیبان، فقیهان وفیلسوفان آن سامان بهره های فراوان بود . اما از همه بیشتر سالهای متمادی از درس تفسیر ، فقه و اصول مرحوم آیت الله آخوند ملا علی معصومی همدانی (طاب ثراه) استفاده کرد.
✔️او در کنار تحصیل علم از تهذیب و تزکیهٔ نفس غافل نماند و سیر و سلوکی منطبق با موازین قرآن و عترت داشت .
مهمترین ویژگی روحی آن بزرگوار عشق و دلباختگیش به سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) بود ، برای او زندگی بی نام و یاد حسین
(علیه السلام) معنی و مفهومی نداشت.
✔️پدرم از هر فرصتی برای مطالعه و تحقیق استفاده می کرد و نتیجهٔ این مطالعات ده ها دفتر یادداشت بزرگ و کوچک است ، در بین نوشته های آن عاشق حضرت سید الشهداء ( علیه السلام ) لازم است از کتاب کم نظیر «ثارالله» نام ببرم که بارها به چاپ رسیده است.
همچنین ایشان یادداشت های زیادی در باب امامزادگان و سادات استان همدان ، آثار باستانی و شرح حال علمای این سامان دارد.
✔️ روح پاک این محقق فرزانه پس از تحمل مدت ها بیماری سخت و طاقت فرسا در روز دوازدهم جمادی الثانی ۱۴۲۰ هجری قمری برابر با اول مهر ۱۳۷۸ هجری شمسی از دار فانی رحلت کرد.
#ماده_تاریخ :
[=عندلیب گلشن اسلام رفت = ۱۳۷۸]
✔️پیکر آن مرحوم پس از تشییعی بسیار با شکوه و کم نظیر در جوار امام زاده حسین همدان دفن شد.
عاش سعیدا ومات سعیدا
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#عندلیب_گلشن_اسلام_رفت #اول_مهر امسال بیست و چهارمین سالگرد رحلت عالم ربانی ، حضرت شیخ الخطباء و ال
💠خاطره استاد انصاریان از لحظات پایانی عمر مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی
بالای سر حجت الاسلام عندلیب همدانی حاضر بودم که ۹۴ سال از عمرش میگذشت و در حال احتضار نفسهای آخر عمرش را کنار بالینش نشسته بودم و در ذهنم باطن کارهایش را با روایاتی که درباره وضعیت محتضر و سختی جان کندن وارد شده تطبیق می دادم.
آن بزرگوار عالمی صاحبدل، از نظر کردههای حضرت سیدالشهدا(ع) و از پاکان روزگار بود. نسلهایی که او را در طول ۹۰ سال زندگیاش دیده بودند از وی به نیکی یاد میکردند.
آن روز عالم دیگری نیز بر بالین او نشسته بود. در همان لحظاتی که من داشتم به روایات فکر میکردم ایشان خطاب به من گفت این لحظه، لحظۀ بسیار سخت و مشکل و خطرناکی است. گفتم: البته نه برای چنین کسی.
گفت: چطور؟
گفتم: همه مردم این شهر، خود من که سی سال است او را میشناسم، شهادت میدهیم که این مرد قریب یک قرن در راه خدا و پیغمبر و اهل بیت(ع) و قرآن تلاش کرد و با زبان پاک سه نسل از مردم این شهر را هدایت کرده است. آیا باور کردنی است که خدا و اهل بیت(ع) در این زمان که او در حال احتضار است و به یاری آنها نیاز دارد به حال خود رهایش کنند؟!
مگر میشود کسی این همه در پی خدا برود و مطیع اوامر و نواهی الهی باشد، ولی خدا در موقع اضطرار و نیاز او را رها کند؟!
📚زندگینامه و خاطرات استاد حسین انصاریان، ص۵۲۰.
🆔@andalibhamedani