eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴السَّلامُ‏ عَلَيک اَيتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ🏴🏴 ▪️به مناسبت أیام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، دروس خارج فقه و اصول استاد عندلیب همدانی، امروز و فردا تعطیل می‌باشد.
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاص بحار الانوار /ج ۹۴, ص ۲۲۵ در فراز فوق در دعای یاد شده از حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ایشان از خداوند متعال درخواست می‌کنند. با توجه به سخن اهل لغت و موارد استعمال واژهٔ "کلمه" و "کلمات" در قرآن کریم و روایات چنین استفاده می‌شود که در تمام موارد کاربرد این واژه به نوعی معنای علامت، آیه و نشانه أخذ شده است. از این رو اگر به جمله «لا اله الا الله»، "کلمة الاخلاص" می‌گویند،چون این جمله «نشانگر» توحید واقعی است، اگر حضرت زهرا (سلام الله علیها) از پروردگار متعال "کلمةالاخلاص" می‌طلبد، یعنی می خواهد «لا اله الا الله» فقط زبانی نباشد بلکه حقیقت این جمله (= توحید) در تمام زندگی او نمایان باشد، و نمایانگری توحید هم در زندگی، فقط و فقط در گرو «اخلاص» در همه رفتارها و گفتارهاست. 🆔@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️ ابوبکر ار نظر◾️ ◾️ قرآن و سنت ◾️ 💢حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ، حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ، عَنِ المِسْوَرِ بْنِ مَخْرَمَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي ﴿صحیح بخاری ج ۵ ص ۲۱﴾ علاوه‌ این حدیث را ناصرالدین الالبانی هم در کتاب صحیح الجامع الصغیر /ج ۲ ص ۷۷۱ صحیح شمرده است. ◾️پس به نص صریح حدیث صحیح در نزد عامه هر شخصی که موجب غضب حضرت زهرا ( سلام الله علیها) شود همو باعث غضب نبی رحمت شده است. حال به این تصریح بخاری دقت شود: 💢 ...فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ، فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ، وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا، وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا ﴿صحیح بخاری ج ۵ ص ۱۳۹﴾ ◾️به تصریح بخاری حضرت صدیقه به ابوبکر خشم و غضب کرد و تا پایان عمر با او سخن نگفت. 💢 حال ببینیم عاقبت این اذیت و این خشم نبی مکرم چیست؟ ◾️قرآن کریم در سورهٔ توبه آیهٔ ۶۱ می فرماید : «وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» و نیز در آیهٔ ۵۷ سورهٔ احزاب تصریح دارد : «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا» 🆔@andalibhamedani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل دعوت حسینی ۱۷۸
در سخن بزرگان(۱) 🔹سخنی قابل توجه از سید مرتضی 🔹دربارهٔ 🔹با ادلهٔ قطعیهٔ عقلیه و نقلیه «اعلم أنه لا يجب الإقرار بما تضمنه الروايات، فان الحديث المروي في كتب الشيعة و كتب جميع مخالفينا، يتضمن ضروب الخطأ و صنوف الباطل، من محال لا يجوز أن يتصور، و من باطل قد دل الدليل على بطلانه و فساده، كالتشبيه و الجبر و الرؤية و القول بالصفات القديمة. و من هذا الذي يحصي أو يحصر ما في الأحاديث من الأباطيل. و لهذا *وجب نقد الحديث بعرضه على العقول* *فإذا سلم عليها عرض على الأدلة الصحيحة، كالقرآن و ما في معناه* فإذا سلم عليها جوز أن يكون حقا و المخبر به صادقا. و ليس كل خبر جاز أن يكون حقا و كان واردا من طريق الآحاد يقطع على أن المخبر به صادقا. ثم ما ظاهره من الاخبار مخالف للحق و مجانب للصحيح على ضربين، فضرب يمكن فيه تأويل له مخرج قريب لا يخرج الى شديد التعسف و بعيد التكلف، فيجوز في هذا الضرب أن يكون صدقا. فالمراد به التأويل الذي خرجناه. فأما ما لا مخرج له و لا تأويل الا بتعسف و تكلف يخرجان عن حد الفصاحة بل عن حد السداد، فانا نقطع على كونه كذبا، لا سيما إذا كان عن نبي، أو إمام مقطوع فيهما على غاية السداد و الحكمة و البعد عن الألغاز و التعمية» 📚رسائل الشریف المرتضی، ج ۱، ص ۳۰۹ و ۳۱۰. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#خارج_اصول_ملایر 🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)71 🔰با محوریت تقریرات شیخنا ا
72.mp3
15.34M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)72 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
73.mp3
9.96M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)73 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
74.mp3
15.36M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)74 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
75.mp3
7.69M
🎙صوت درس خارج اصول(ملایر) 🔰تخالف الحجج ( تعارض الادلة)75 🔰با محوریت تقریرات شیخنا الاستاد آیت الله وحید خراسانی دامت برکاته 🆔@andalibhamedani
240.mp3
10.58M
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 240 🆔@andalibhamedani
241.mp3
18.23M
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 241 🆔@andalibhamedani
242.mp3
9.56M
🎙صوت درس خارج فقه(ملایر) 🔰صلوة المسافر 242 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#تعقل_فقیهانه در سخن بزرگان(۱) 🔹سخنی قابل توجه از سید مرتضی 🔹دربارهٔ #لزوم_سنجش_متون_روایات 🔹با ا
درسخن بزرگان( ۲) 🔹شهید ثانی و قوله(المحقق فی الشرائع): «و لو وقف على الكنائس و البيع لم يصحّ» «لمّا حكم بجواز الوقف على أهل الذمّة و جواز الوقف على المساجد و نحوها، و حمله على كونه وقفا على المسلمين، لأنّه من أهمّ مصالحهم، أحتمل كون الوقف على الكنائس و البيع جائزا إذا كانت لأهل الذمّة، بناء على أنّ الوقف عليها وقف على أهل الذمّة و إن اختصّ ببعض مصالحهم، فنبّه على خلاف ذلك للفرق بين الجهتين، فإنّ الوقف على المساجد مصلحة للمسلمين، و هي مع ذلك طاعة و قربة، فهي جهة من جهات المصالح المأذون فيها. و كذا الوقف على أهل الذمّة أنفسهم، فإنّه بذاته لا يستلزم المعصية، إذ نفعهم- من حيث الحاجة و أنّهم عباد اللّه، و من جملة *بني آدم المكرّمين* و من حيث يجوز أن يتولّد منهم المسلمون- لا معصية فيه» 📚شهید ثانی، مسالک الأفهام، ج ۵، ص ۳۳۴. 🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 32-29 آبان 1402.docx
66.6K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 29 آبان‌ماه 1402 🔰جلسۀ 32 سال تحصیلی 1402-1403 🔰 جلسۀ 32 🔰جلسۀ 823 🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 327-29 آبان 1402.docx
66.4K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 29 آبان‌ماه 1402 🔰جلسۀ 32 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 32 🔰جلسۀ 327 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#تعقل_فقیهانه درسخن بزرگان( ۲) 🔹شهید ثانی و #وقف_بر_اهل_ذمه قوله(المحقق فی الشرائع): «و لو وقف عل
در سخن بزرگان (۳) 🔹فرمایشی راهگشا در فقه 🔹از مرحوم صاحب جواهر صاحب جواهر ( قدس سره ) در بحث عبور از برابر مصلی با اشاره به یک روایت منسوب به حضرت امیر المؤمنین(سلام الله علیه) می‌فرماید: « ...سئل عن المرور بين يدي المصلي فقال : لا يقطع الصلاة شي‌ء ولا تدع من يمر بين يديك ولو قاتلته » وحمله في الحدائق على ما سمعته من الذكرى من التغليظ والمبالغة في الدفع ، ولعل ما نراه الآن من بعض السواد من الشيعة مأخوذ من أحوال العامة المزبورة. ولا يخفى على الخبير بلسان الشرع العارف بأحكامه وسهولته وإرادته اليسر ويشرع أحكامه على ما يستحسن عند سائر العقول أن ذلك كله مما هو مناف لمذاق الشريعة» 📚نجفی جواهری، جواهر الکلام، ج ۸، ص ۴۵۰. 🆔@andalibhamedani
هدایت شده از موسسه فهیم
کرامت بنی آدم از دیدگاه فقه.mp3
30.43M
📢 فایل صوتی جلسه کرامت بنی آدم از دیدگاه فقه 🎙 نظریه پرداز: آیت الله محمد عندلیب همدانی 📎 برای مشاهده ویدیو جلسه به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://aparat.com/v/dzo7B 🌐 در شبکه‌های اجتماعی ما را همراهی کنید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
فقه جلسه 33-30 آبان 1402.docx
63.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 30آبان‌ماه 1402 🔰جلسۀ 33 سال تحصیلی 1402-1403 🔰 جلسۀ 33 🔰جلسۀ 824 🆔@andalibhamedani