جلسه 108 (2).pdf
126K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆دوشنبه 21 خردادماه 1403
🔰جلسۀ 108 سال تحصیلی 1402-1403
🔰جلسۀ 108 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 403 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#فقه_التعامل_1402_1403 🎙صوت درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 21 خردادماه 1403 🔰جلسۀ 108 سال تحصیلی 1402-
55 (2).mp3
8.26M
#فقه_التعامل_1402_1403
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 22 خردادماه 1403
🔰جلسۀ 109 سال تحصیلی 1402-1403 (جلسۀ آخر سال تحصیلی)
🔰جلسۀ 55 #قاعده_نفی_سبیل
🔰جلسۀ 900 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
جلسه 109.pdf
95.7K
#فقه_التعامل_1402_1403
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
📆سهشنبه 22 خردادماه 1403
🔰جلسۀ 109 سال تحصیلی 1402-1403 (جلسۀ آخر سال تحصیلی)
🔰جلسۀ 55 #قاعده_نفی_سبیل
🔰جلسۀ 900 #فقه_التعامل
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
#اصول_1402_1403 🎙صوت درس خارج اصول 📆دوشنبه 21 خردادماه 1403 🔰جلسۀ 108 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 1
404.mp3
7.16M
#اصول_1402_1403
🎙صوت درس خارج اصول
📆سهشنبه 22 خردادماه 1403
🔰جلسۀ 109 سال تحصیلی 1402-1403 (جلسۀ آخر سال تحصیلی)
🔰جلسۀ 109 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 404 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
جلسه 109 (2).pdf
98.9K
#اصول_1402_1403
📄تقریر درس خارج اصول
📆سهشنبه 22 خردادماه 1403
🔰جلسۀ 109 سال تحصیلی 1402-1403 (جلسۀ آخر سال تحصیلی)
🔰جلسۀ 109 #بررسی_اخبار_علاجیه
🔰جلسۀ 404 #تخالف_الحجج
🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
استاد عندلیب همدانی
صوت جلوه هایی از : #تفسیر_روائی جلسه دوم #صبغة_الله 2 🆔@andalibhamedani
3 (2).mp3
16.23M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ سوم
#صبغة_الله 3
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۱ امام صادق علیه السلام: «إِنَّ اَلْحَسَنَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إ
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۲
چگونه هیئتی؟
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ : «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا . يَا فُضَيْلُ ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ»
قرب الاسناد ۳۶
✔️اهل بیت ( علیهم السلام ) گردهمایی و گفتگوی دینی شیعیان را دوست دارند چرا که این محافل موجب نزدیکی دلها و باعث رشد علمی و معنوی آنهاست.
✔️حقیقت #شعائر الهی #إحیاء حقائق کتاب الله و #إعلام مواضع آل الله ( علیهم السلام) و در نتیجه #إعلاء کلمة الله است.
✔️إعلاء کلمة الله که عالی ترین هدف هیئت است بدون محوریت وعظ و خطابهٔ مستند به سخن #ثقلین میسر نیست.
✔️ زیبایی و زینت مجالس إعلام و إعلاء و إحیاء به إظهار شور و شوق و شیفتگی شیعیان است ؛ از اینرو امام ( علیه السلام)
به دنبال بحث إحیاء امر ؛ سخن از ارزش گریه به میان می آورد
✔️ خطر و خذلان و خسران این که خیمهٔ حسینی که خانهٔ خداشناسی وخردورزی و خودسازی است در دست خامدستان افتد که نه تنها خلق را خسته می کنند بلکه خزعبلاتی را به نام دین به خورد آنان می دهند.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است
🔹 آیتالله محمد عندلیب همدانی؛ استاد درس خارج حوزه قم در گفتوگو با ایکنا: امروز در مجالس ما خطابه و وعظ حرف اول را نمیزند بلکه منبری را میآورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینهزنی دهد و برخی منبرها هم شامل بیان خرافات، مطالب ساختگی و عوامفریبانه است.
iqna.ir/00HjCe
@iqnanews
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ سوم #صبغة_الله 3 🆔@andalibhamedani
4 (3).mp3
10.54M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ چهارم
#صبغة_الله 4
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت//۲ چگونه هیئتی؟ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ق
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۳
دروغ بستن به اهل بیت ( علیهم السلام)
✅ در هیئت مورد تایید عترت نه خطیب و نه ذاکر حق #دروغ_بستن به معصوم را ندارند چه اینکه بر طبق روایت اول این دروغگویی او را از صراط مستقیم و توحیدی خارج می کند و طبق روایت دوم موجب عذاب الهی خواهد بود
امام باقر( علیه السلام) :
۱// «لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا كَذِبَةً فَتُسْلَبَ الْحَنِيفِيَّةَ»
کافی ج ۲ ص۳۳۸
۲// يَا أَخَا أَهْلِ اَلشَّامِ اِسْمَعْ حَدِيثَنَا وَ لاَ تَكْذِبْ عَلَيْنَا فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيْنَا فِي شَيْءٍ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ عَذَّبَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
کافی ج ۴ص ۱۸۷
✅ علامهٔ مجلسی دروغ بستن به معصوم را شامل این موارد می داند:
جعل حدیث ؛ برداشت غلط از یکروایت و انتساب آن به امام به صورت قاطعانه ؛ بیان افکار #غالیانه و تقصیر در مقامات امامان و انتساب این فکر اشتباه به خود آن بزرگواران.
مرآة العقول/ ج ۱۰ ص ۳۲۶
حال آیا خطای خطیبان خاطی و مداحان کاذب و غالی بخشودنی است⁉️
✅ سرپرستان و متصدیان هیئات وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارند.
چرا وقتی دروغگویی شخصی آشکار شد باز هم از او دعوت می کنند⁉️‼️
🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️
هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال
او در دل است وهیچ دلی بی ملال نیست
جلَّ الإلهُ فلیسَ الحزنُ بالغهُ
لکنَّ قلباً حواهُ حزنهُ جَلَلُ
◾️◾️◾️◾️◾️
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ چهارم #صبغة_الله 4 🆔@andalibhamedani
5 (4).mp3
12.53M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ پنجم
#صبغة_الله 5
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#هیئت از نگاه قرآن و عترت //۳ دروغ بستن به اهل بیت ( علیهم السلام) ✅ در هیئت مورد تایید عترت نه خط
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت//۴
#لزوم_پرسش_و:
#رجوع_به_متخصص
«فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»
۴۳/نحل
✔️ هیئت باید طبق موازین فقهی اداره شود و این مهم با معیار بودن فتاوا و نیز پرسش و پاسخ از مرجعیت است.
✔️از آنجا که هیئت از آن همه است؛در موارد اختلاف فتاوا بهترین راهکار معیار بودن نظر مشهور فقها خواهد بود.
✔️متصدیان هیئت ها درانتخاب واعظ و مداح از عالمان و پیشکسوتان آگاه پرسش کنند.
✔️ستایشگری و مرثیه خوانی نیازمند به استادواقعی نه استاد نماست ، استادی که بتواند منبع معتبر را از غیر معتبر و گزارش قابل قبول را از غیر آن تمییز دهد ، استادی که شعر شناس باشد ، استاد با تجربه ای که لحن و سبک مناسب با مجالس آل الله(علیهم السلام ) را از دیگر الحان و سبک ها تشخیص دهد...
ذاکران جوان از پرسش از متخصصان غافل نمانند؛ و به گوش کردن صوت این و آن اکتفا نکنند.
✔️طلاب عزیزی که وارد امر خطیرخطابه می شوندمبادا بپندارند همان دروس مرسوم حوزوی کافی برای منبر رفتن است و مبادا از مراجعه به سیرهٔ سلف صالح و نیز پرسش از پیشکسوتان باتجربه و متخصص غافل بمانند.
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
عاشورا هم فلسفه سیاسی دارد و هم فلسفه اخلاقی و معنوی
🔹آیتالله عندلیب همدانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا: فلسفه سیاسی عزاداری، زنده نگهداشتن امر امامت است و فلسفه معنوی آن هم این است که این گریهها پاککننده است؛ در دعای کمیل میخوانیم و سلاحه البکاء؛ عزاداری و گریه سلاح مؤمن در جهاد اکبر است.
iqna.ir/00HjKv
@iqnanews
استاد عندلیب همدانی
✔️جلوههایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ پنجم #صبغة_الله 5 🆔@andalibhamedani
6 (3).mp3
9.1M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ ششم
#صبغة_الله 6
🆔@andalibhamedani
این مصرع منسوب به امام شهید (علیه السلام)را معمولا اینگونه تفسیر می کنند که مسیر منتهی به مرگ برای هر موجود زنده ای مقرر شده است.
اما والد معظم ( حشره الله مع الحسین علیه السلام )
در ترجمهٔ آن نوشته اند که «هر زنده ای بایستی راه مرا طی نماید» .
یعنی انتخاب مسیر من نشانگر حیات و زندگی واقعیست.﴿ والله العالم﴾
🆔@andalibhamedani
جلی الحسین کما یجلی الصقر
این جمله در مورد آمدن امام (علیه السلام)بر بالین قاسم بن الحسن ( علیهمالسلام) است
والد معظم ( قدس سره) نوشته اند:
«تجلیه در لغت به معنای سربرداشتن و تیز نگاه نمودن آمده ؛گویا مؤلف محترم منتهی الامال که به معنای تعجیل و شتاب آورده
﴿( و می نویسد:) « تعجیل کرد مانند عقابی که از بلندی به زیر آید ﴾معنای لازمی آن را در نظر گرفته»
🆔@andalibhamedani
سه گزارش از :
#مقتل_الرضیع
«فالتفت الحسين فاذا بطفل له يبكي عطشا فأخذه على يده و قال يا قوم إن لم ترحموني فارحموا هذا الطفل؛ فرماه رجل منهم بسهم فذبحه، فجعل الحسين يبكي و يقول: اللهم احكم بيننا و بين قوم دعونا لينصرونا فقتلونا، فنودي من الهوى دعه يا حسين فان له مرضعا في الجنة؛ و رماه حصين بن تميم بسهم فوقع في شفتيه فجعل الدم يسيل من شفتيه و هو يبكي و يقول اللهم اني أشكو اليك ما يفعل بي و بأخوتي و ولدي و أهلي» ..
تذکرة الخواص ص۲۲۷
-----
«فَتَقَدَّمَ إِلَى الْخَيْمَةِ وَ قَالَ لِزَيْنَبَ نَاوِلِينِي وَلَدِيَ الصَّغِيرَ حَتَّى أُوَدِّعَهُ فَأَخَذَهُ وَ أَوْمَأَ إِلَيْهِ لِيُقَبِّلَهُ فَرَمَاهُ حَرْمَلَةُ بْنُ الْكَاهِلِ الْأَسَدِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِسَهْمٍ فَوَقَعَ فِي نَحْرِهِ فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزَيْنَبَ خُذِيهِ ثُمَّ تَلَقَّى الدَّمَ بِكَفَّيْهِ فَلَمَّا امْتَلَأَتَا رَمَى بِالدَّمِ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ».
«قَالَ الْبَاقِرُ ع فَلَمْ يَسْقُطْ مِنْ ذَلِكَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ»
لهوف ص ۱۱۷
---
«لَمّا قُتِلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام وأقارِبُهُ، وبَقِىَ وَحيداً فَريداً لَيسَ مَعَهُ إلَا ابنُهُ عَلِىٌّ زَينُ العابِدينَ عليه السلام، وَابنٌ آخَرُ فِى الرِّضاعِ اسمُهُ عَبدُ اللّه، فَتَقَدَّمَ الحُسَينُ عليه السلام إلي بابِ الخَيمَةِ فَقالَ: ناوِلونى ذلِكَ الطِّفلَ حَتّي اُوَدِّعَهُ! فَناوَلوهُ الصَّبِىَّ، فَجَعَلَ يُقَبِّلُهُ وهُوَ يَقولُ: يا بُنَيَّ، وَيلٌ لِهؤُلاءِ القَومِ إذا كانَ خَصمَهُم مُحَمَّدٌ صلي الله عليه وآله . قيلَ: فَإِذا بِسَهمٍ قَد أقبَلَ حَتّي وَقَعَ فى لَبَّةِ الصَّبِىِّ فَقَتَلَهُ، فَنَزَلَ الحُسَينُ عليه السلام عَن فَرسِهِ، وحَفَرَ لِلصَّبِىِّ بِجَفنِ سَيفِهِ، ورَمَّلَهُ بِدَمِهِ ودَفَنَهُ»
احتجاج ج ۲ ص ۲۵
🆔@andalibhamedani
مرحوم والد از جملهٔ هون علی ما نزل بی انه بعین الله استفاده کرده اند که سوزش مصیبت شیرخواره را هیچکس غیر از خداوند نمی تواند تسلی دهد لذا ندایی ملکوتی رسید که دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنة
پس ندا آمد بدو کی شهریار
این رضیع خویش بر ما واگذار
تا دهیمش شیر از پستان حور
خوش بخوابانیمش اندر مهدنور
🆔@andalibhamedani