eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
692 دنبال‌کننده
130 عکس
5 ویدیو
1.3هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه 25 فقه تاریخ 20 آبان 1403.pdf
137.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆یک‌شنبه 20 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 25 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 25 🔰جلسۀ 925 🆔@andalibhamedani
جلسه 25 اصول تاریخ 20 ابان 1403.pdf
135.5K
📄تقریر درس خارج اصول 📆یک‌شنبه 20 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 25 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 134 🔰جلسۀ 429 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه 26 فقه تاریخ 21 آبان 1403.pdf
175.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆دوشنبه 21 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 26 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 26 🔰جلسۀ 926 🆔@andalibhamedani
جلسه 26 اصول تاریخ 21 آبان 1403.pdf
105.7K
📄تقریر درس خارج اصول 📆دوشنبه 21 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 26 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 135 🔰جلسۀ 430 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#فقه_پزشکی 🎙 صوت درس خارج فقه پزشکی 🔰حقوق بیمار 🌀جلسۀ 7 🆔@andalibhamedani
✍️لزوم رعایت حرمت و حقوق بیمار ولو غیر شیعه //از ملل و نحل گوناگون// و نیز لزوم حفظ اسرار او از دو دیدگاه قابل بررسی است: 🔰الف // از نصوص قرآنی و روایی مذکور در جلسات پیشین چنین برداشت کنیم که اگرچه گناه غیبت ، تهمت ، تعییر ، خیانت ،اذاعهٔ اسرار و... در مورد شیعه مضاعف است و اگرچه رعایت حرمت و حقوق او هم مؤکد است، ولی از سوی دیگر دین از ما رعایت ادب ، احسان ، اخلاق ، انصاف را به همهٔ انسان ها خواسته است، قرآن کریم رعایت عدالت در عداوت با مشرکین را دستور می دهد، پس رعایت اولی ترین حقوق انسانی بر همه و از جمله کادر پزشکی لازم است. حال مهم اینکه با توجه به روایات پیشین چون رعایت حقوق شهروندان غیر شیعه توسط شیعیان خود تجلی دعوت به سوی دین و مذهب شیعه خواهد بود ، رعایت این حقوق از این دید مؤکد است 🔰 ب// بگوییم نفس طبابت و درمانگری چنین اقتضایی را دارد ، و این حقیقت با دو بیان قابل تبیین است: 🔸بیان اول: اعتماد بیمار یا اطرافیان او به کادر پزشکی و آنگاه توجه به جایگاه عقلانی ، عقلایی و شرعی امانت داری و قبح و حرمت خیانت. مرحوم صدوق در معانی الأخبار ص۲۰۸ و ۲۰۹ می فرماید : «أما الخيانة فإنها تدخل في أشياء كثيرة سوى الخيانة في المال ، منها : أن يؤتمن على فرج فلا يودي فيها الأمانة. ومنها : أن يستودع سرا يكون إن أفشاه فيه عطب المستودع أو فيه شينه. ومنها : أن يؤتمن على حكم بين اثنين أو فوقها فلا يعدل. ومنها : أن يغل من المغنم شيئا . ومنها : أن يكتم شهادة. ومنها : أن يستشار فيشير بخلاف. الصواب تعمدا وأشباه ذلك و مرحوم علامهٔ مجلسی در مرآة العقول ج ۷ ص ۳۴۵ می فرماید : الأمانة ضد الخيانة وما يؤتمن عليه و كأنها تعم المال والعرض والسر وغيرها من حقوق الله وحقوق النبي والأئمة عليهم‌ السلام وسائر الخلق ، كما قال تعالى : « إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها » [١] وقد فسرت الأمانة في هذه الآية وغيرها بالودائع والتكاليف ، والإمامة والخلافة في أخبار كثيرة در جلسهٔ پیشین مشاهده شد که از نظر روایات در لزوم امانت داری فرقی بین امانت بر و فاجر نیست. و نیز گفتیم که بیمار و یا اطرافیان او مستشیر هستند و در مورد نصح مستسیر دررسالة الحقوق چنین آمده است: وأما حق المستشير : فإن حضرك له وجه رأي جهدت له في النصيحة ، وأشرت عليه بما تعلم أنك لو كنت مكانه عملت به ، وليكن ذلك منك في رحمة ولين. فإن اللين يؤنس الوحشة وإن الغلظ يوحش موضع الأنس. وإن لم يحضرك له رأي وعرفت له من تثق برأيه وترضى به لنفسك دللته عليه ، وأرشدته اليه ، فكنت لم تأله خيرا ولم تدّخره نصحا. ولا حول ولا قوة إلاّ باللّه حق آن که با تو مشورت مى کند این است که اگر رأى صحیحى دارى در خیرخواهى او بکوشى و چیزى را به اوپیشنهاد کنى که اگر خود به جاى او بودى مى کردى، البته با مهربانى و ملایمت؛ که نرمش، وحشت را مى زداید و خشونت بر وحشت مى افزاید؛ و اگر رأى و نظرى ندارى، او را نزد کسى که به رأیش اعتماد دارى و دیدگاهش را مى پسندى راه نمایى کن تا در خیرخواهى اش کوتاهى و در نصیحتش فروگذار نکرده باشى 🔸بیان دوم، طبابت در قالب عقدی مثل اجاره است و رعایت تمام حقوق متعلق به تمام بیماران را از هر ملت و آیینی که باشند ، می شود توسط دولت که طبیب یا پرستاری را استخدام می کند ،‌به عنوان شرط ضمن عقد مطرح شود ، همچنانکه در بیمارستان ها و درمانگاهها هم می توانند شروطی را ضمن قرار داد استخدام ذکر کنند و حتی می توان گفت اگر بیماری به پزشکی مراجعه کرد ، حد اقل شرط ارتکازی در این بین رعایت دقت در کار و نیز حفظ حرمت بیمار است، و اینجا هم مثل دیگر مواردی که شرط ضمنی ، ضمانت آور است ، عدم رعایت آن حکم وضعی ضمان را هم در پی داشته باشد. 🆔@andalibhamedani
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى ◾️ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ ) عَنْ  فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَالَتْ قَالَ لِي رَسُولُ اَللَّهِ ( صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) : يَا  فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى  عَلَيْكِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ اَلْجَنَّةِ /کشف الغمة ج ۱ص ۴۷۲ ◾️کریمهٔ ملکوتیان باب توبه به سوی خدای کریم ، و صلوات خالصانه بر او خود مصداق  استغفار است. و نیز حضرت حبیبة النبی باب ارتباط معنوی با ساحت مقدس نبوی است به گونه ای که تکریم او موجب همنشینی با آن پیامبر رحمت در جهان آخرت خواهد بود. 🆔@andalibhamedani
جلسه 27 فقه تاریخ 21 آبان 1403.pdf
130.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل 📆سه‌شنبه 22 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 27 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 27 🔰جلسۀ 927 🆔@andalibhamedani
جلسه 27 اصول تاریخ 22 آبان 1403.pdf
88.1K
📄تقریر درس خارج اصول 📆سه‌شنبه 22 آبان‌ماه 1403 🔰جلسۀ 27 سال تحصیلی 1402-1403 🔰جلسۀ 136 🔰جلسۀ 431 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت پنجم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ شانزدهم 📆 شنبه
17 (2).mp3
4.19M
12 (قسمت ششم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفدهم 📆 شنبه 17 آبان‌ماه 1403 💠 ... يَا هِشَامُ ، ثُمَّ ذَمَّ الَّذِينَ لَايَعْقِلُونَ فَقَالَ : ( وَإِذا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا ما أَنْزَلَ اللهُ قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ ما أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا أَوَلَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلا يَهْتَدُونَ ) وَقَالَ : ( وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلاّ دُعاءً وَنِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلاّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلاً ) وَقَالَ : ( لا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلاّ فِي قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ ) وَقَالَ : ( وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ ) ... 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#شرح_حدیث #اصول_کافی #کتاب_العقل_و_الجهل 12 (قسمت ششم) 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفدهم 📆 شنبه 17
👆 1/ تعقل یعنی شنیدن ، سنجش و تبعیت از سخن حق، یعنی در برابر سخن حق بی تفاوت و یا طاغی و عاصی نبودن. 2/ تعقل یعنی عدم تقلید کورکورانه، یعنی مقهور و مغلوب آراء و آداب خرافی گذشتگان نشدن. 3/تعقل یعنی خود را فراموش نکردن، یعنی ارزش خود را فراموش نکردن ، یعنی هدف خلقت خود را فراموش نکردن ،یعنی موانع و موجبات رشد خود را فراموش نکردن، یعنی حیات حقیقی ( آخرت ) را فراموش نکردن. 4/تعقل یعنی بهره برداری صحیح از همهٔ دانسته ها به ویژه علوم الهی. ✅حال کسی که چنین فرمانبرداری از عقل ندارد کور و کر و گنگی است که از این حیث با حیوان تفاوتی ندارد. 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی #انصار_الحسین (علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 196 📆چهارشنبه 16
197.mp3
17.31M
(علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 197 📆چهارشنبه 23 آبان‌ماه 1403 2️⃣8️⃣عابس بن أبي شبيب الشاکري 3️⃣8️⃣عامر بن حسان بن شریح (جلسۀ اول) 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
#تحلیل_دعوت_حسینی #انصار_الحسین (علیه السلام) 🎙صوت درس خارج تحلیل دعوت حسینی 🌀جلسۀ 197 📆چهارشنبه 23
بسم الله الرحمن الرحیم 2️⃣8️⃣ عابس بن ابی شبیب الشاکری الدالانی الوادعی الهمدانی فرستۀ 1 2 ✅1/ مرحوم شیخ طوسی در رجال ص ۱۰۳ رقم ۱۰۱۹ جزء اصحاب امام شهید ( علیه السلام) نام ایشان را می برد و فضیل بن زبیر در تسمیة من قتل.. ص ۳۰ ششمین نام از شهدای کربلا را این عابس می شمرد.و نیز حمید بن احمد در کتاب حدائق الوردیة ص۲۱۲ نام شهدای « همدان» از جمله ابوثمامهٔ صائدی ، قیس بن عبدالله ،‌ یزید المشرقی ، حنظلة بن أسعد ،عبدالرحمن الأرحبی ، عمار الدالانی و بن ابی شبیب الشاکری الدالانی را می برد و می گوید: هم یسمون فتیان الصباح من وادعة». ✅2/ابصار العین ص ۷۴ //ص۱۲۶ طبع دیگر «هو عابس بن أبي شبيب بن شاكر بن ربيعة بن مالك بن صعب بن معاوية بن كثير بن مالك بن جشم بن حاشد الهمداني الشاكري ، وبنو شاكربطن من همدان. كان عابس من رجال الشيعة رئيسا شجاعا خطيبا ناسكا متهجدا ، وكانت بنو شاكرمن المخلصين بولاء أمير المؤمنين علیه السلام وفيهم يقول علیه السلام يوم صفين : « لو تمّت عدّتهم ألفا لعبد الله حقّ عبادته » وكانوا من شجعان العرب وحماتهم ، وكانوا يلقّبون فتيان الصباح ، فنزلوا في بني وادعة من همدان ، فقيل لها فتيان الصباح ، وقيل لعابس الشاكري والوادعي.» ✅3/طبری ج ۳ ص ۳۵۵: ثم اقبل مسلم حتى دخل الكوفه، فنزل دار المختار ابن ابى عبيد- و هي التي تدعى اليوم دار مسلم بن المسيب- و اقبلت الشيعة تختلف اليه، فلما اجتمعت اليه جماعه منهم قرأ عليهم كتاب حسين، فأخذوا يبكون.فقام عابس بن ابى شبيب الشاكري، فحمد الله و اثنى عليه ثم قال: اما بعد، فانى لا اخبرك عن الناس، و لا اعلم ما في انفسهم، و ما اغرك منهم، و الله لأحدثنك عما انا موطن نفسي عليه، و الله لأجيبنكم إذا دعوتم، و لاقاتلن معكم عدوكم، و لاضربن بسيفي دونكم حتى القى الله، لا اريد بذلك الا ما عند الله فقام حبيب بن مظاهر الفقعسي، فقال: رحمك الله! قد قضيت ما في نفسك، بواجز من قولك ✅4/طبری ج ۵ ص ۳۷۵: و قد كان مسلم بن عقيل حيث تحول الى دار هانئ بن عروه و بايعه ثمانية عشر ألفا، قدم كتابا الى حسين مع عابس بن ابى شبيب الشاكري: اما بعد، فان الرائد لا يكذب اهله، و قد بايعنى من اهل الكوفه ثمانية عشر ألفا، فعجل الاقبال حين يأتيك كتابي، فان الناس كلهم معك، ليس لهم في آل معاويه راى و لا هوى، و السلام چون نامه در مکه به امام علیه السلام رسیده است پس عابس از مکه با امام همراه شده است. 5/طبری ج ۵ ص ۴۴۳: قال: و جاء عابس بن ابى شبيب الشاكري و معه شوذب مولى شاكر، فقال: يا شوذب، ما في نفسك ان تصنع؟ قال: ما اصنع! اقاتل معك دون ابن بنت رسول الله(ص)حتى اقتل، قال: ذلك الظن بك، اما الان فتقدم بين يدي ابى عبد الله حتى يحتسبك كما احتسب غيرك من اصحابه، و حتى احتسبك انا، فانه لو كان معى الساعة احد انا اولى‌به منى بك لسرني ان يتقدم بين يدي حتى احتسبه، فان هذا يوم ينبغى لنا ان نطلب الاجر فيه بكل ما قدرنا عليه، فانه لا عمل بعد اليوم، و انما هو الحساب، قال: فتقدم فسلم على الحسين، ثم مضى فقاتل حتى قتل ثم قال عابس بن ابى شبيب: يا أبا عبد الله، اما و الله ما امسى على ظهر الارض قريب و لا بعيد أعز على و لا أحب الى منك، و لو قدرت على ان ادفع عنك الضيم و القتل بشي‌ء أعز على من نفسي و دمى لفعلته، السلام عليك يا أبا عبد الله، اشهد الله انى على هديك و هدى ابيك، ثم مشى بالسيف مصلتا نحوهم و به ضربة على جبينه. قال ابو مخنف: حدثنى نمير بن وعله، عن رجل من بنى عبد من همدان يقال له ربيع بن تميم شهد ذلك اليوم، قال: لما رايته مقبلا عرفته و قد شاهدته في المغازى، و كان اشجع الناس، فقلت: ايها الناس، هذا الأسد الأسود، هذا ابن ابى شبيب، لا يخرجن اليه احد منكم، فاخذ ينادى: الا رجل لرجل! فقال عمر بن سعد: ارضخوه بالحجارة، قال: فرمى بالحجارة من كل جانب، فلما راى ذلك القى درعه و مغفره، ثم شد على الناس، فو الله لرايته يكرد اكثر من مائتين من الناس، ثم انهم تعطفوا عليه من كل جانب، فقتل، قال: فرايت راسه في أيدي رجال ذوى عده، هذا يقول: انا قتلته، و هذا يقول: انا قتلته، فاتوا عمر بن سعد فقال: لا تختصموا، هذا لم يقتله سنان واحد، ففرق بينهم بهذا القول. 🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم 2️⃣8️⃣ عابس بن ابی شبیب الشاکری الدالانی الوادعی الهمدانی فرستۀ 1 • 2 ✅1/
2️⃣8️⃣ عابس بن ابی شبیب الشاکری الدالانی الوادعی الهمدانی فرستۀ 1 • 2 ✅6/ابصار العین ص ۱۲۷ و ۷۵ طبع دیگر:أقول : هذا مثل مقال العبّاس بن علي علیه السلام لإخوته في ذلك اليوم ، تقدّموا لأحتسبكم فإنّه لا ولد لكم. يعني فينقطع نسلكم فيشتدّ بلائي ويعظم أجري.وفهم بعض المؤرخين من هذا المقال أنّه أراد : لأحوز ميراثكم لولدي ، وهو اشتباه ، والعبّاس أجلّ قدرا من ذلك. ✅7/ بحار الانوار ج ۴۵ ص ۲۸ وقال محمد بن أبي طالب وجاء عابس بن أبي شبيب الشاكري معه شوذب مولى شاكر وقال يا شوذب ما في نفسك أن تصنع قال ما أصنع أقاتل حتى أقتل قال ذاك الظن بك فتقدم بين يدي أبي عبد الله حتى يحتسبك كما احتسب غيرك فإن هذا يوم ينبغي لنا أن نطلب فيه الأجر بكل ما نقدر عليه فإنه لا عمل بعد اليوم وإنما هو الحساب . فتقدم فسلم على الحسين عليه السلام وقال يا أبا عبد الله أما والله ما أمسى على وجه الأرض قريب ولا بعيد أعز علي ولا أحب إلي منك ولو قدرت على أن أدفع عنك الضيم أو القتل بشيء أعز علي من نفسي ودمي لفعلت السلام عليك يا أبا عبد الله أشهد أني على هداك وهدى أبيك ثم مضى بالسيف نحوهم. قال ربيع بن تميم فلما رأيته مقبلا عرفته وقد كنت شاهدته في المغازي وكان أشجع الناس فقلت أيها الناس هذا أسد الأسود هذا ابن أبي شبيب لا يخرجن إليه أحد منكم فأخذ ينادي ألا رجل ألا رجل.فقال عمر بن سعد ارضخوه بالحجارة من كل جانب فلما رأى ذلك ألقى درعه ومغفره ثم شد على الناس فو الله لقد رأيت يطرد أكثر من مائتين من الناس ثم إنهم تعطفوا عليه من كل جانب فقتل فرأيت رأسه في أيدي رجال ذوي عدة هذا يقول أنا قتلته والآخر يقول كذلك فقال عمر بن سعد لا تختصموا هذا لم يقتله إنسان واحد حتى فرق بينهم بهذا القول. 🆔@andalibhamedani