eitaa logo
اندیشانه
48 دنبال‌کننده
666 عکس
134 ویدیو
297 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سه نوع مواجهه شیعیان با واقعه عاشورا ✍️استاد مهدی مهریزی 🔹مواجهه اول که قدیمی ترین و پرسابقه ترین مواجهه هست این که به عاشورا از بعد عاطفی نگاه شده و مصیبت‌ها و غم و اندوه‌ها در آن بروز کرده است. برای همین وقتی به کتاب‌هایی که تا همین صد سال پیش نوشته شده است نگاه می‌کنید همه مقتل و بکاء است. این امر درستی است که مستند آن هم روایات و توصیه‌های بسیار از سوی حضرات معصومین است." 🔹مواجهه دوم که از حدود صد سال پیش شکل گرفت علاوه بر بعد احساسی و اندوه یک بعد حماسی هم برای عاشورا برجسته شد. بحث‌های آزادی و مبارزه با ستم از گزاره‌های این رویکرد است که از زمان مشروطه شروع شده است. درست در دوره‌ای که در دنیا هم حرکت‌های آزادی خواهانه شکل گرفته بود. در شوری و امریکا و اروپا همه درگیر مبارزه با ظلم بودند شیعیان هم امام حسین (ع) را مظهر مبارزه با ستم و مظهر آزادی خواهی معرفی کردند. اشعار اقبال هم مربوط به همین دوره است. حتی بعضی از احادیت در این دوره جعل شده مانند "کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا" و یا "ان الحیاة عقیدة و جهاد" این عبارات مربوط به همین دوره است. در دوره مشروطه خیلی از این ادبیات استفاده شد. بعدتر در دوره ملی شدن نفت و بعدتر در جریان انقلاب هم این موارد بسیار به کار آمد و درست هم هست. این وجه تا قبل از این در جریان عاشورا دیده شد. 🔹در دو دهه اخیر مواجهه سومی هم با واقعه عاشورا رخ داده است؛ فکر می‌کنم تحولات جهانی در آن چندان بی تاثیر نیست و من از آن تعبیر می‌کنم به مواجهه انسانی با حادثه عاشورا. کرامت انسان، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق شهروندی، محیط زیست و امثال این‌ها. مواردی که امروز برای متفکرین دنیا مسئله است و عالمان شیعی هم از این منظر به عاشورا نگاه کرده‌اند. 🔸به باور من این سه را نباید نافی یکدیگر دانست. در واقع عاشورا همه این ظرفیت‌ها را دارد و محدود کردن عاشورا به یکی از این‌ها در واقع نگاه ناقص و ناتمام به حادثه عاشوراست. این حادثه مثل برخی از مباحث تاریخی و عرفانی ما و حتی تفسیری ما امکان این را دارد که از جنبه‌های مختلف و در لایه‌های مختلف به آن اشاره شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 پر کشیده هر دل عاشق به سوی کربلا بنی‌فاطمه - شب پنجم محرم ۱۴۰۰ نوحه با سبکی زیبا
مداحی آنلاین - خداحافظ ای آنام باجی - منصوری.mp3
1.83M
🔳 🌴خداحافظ ای آنام باجی 🌴آغلاما یانا یانا 🎤 زنده یاد 👌بسیار دلنشین ____ کانال منزلگه عشاق آ.شرقی ســــــــروش splus.ir/manzelghahoshag_a.shargi ایـــــــــتـا eitaa.com/manzelghahoshag_ashargi روبـــیـــکـــا rubika.ir/manzelghahoshag_ashargi ارتباط با ما 👇👇👇👇👇 🆔 @simorg110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از معارف اعتقادی
معرفی و دانلود کتاب : عاشورا پژوهی" 🔹حجت الاسلام استاد حسین‌زاده یزدی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی(ره) در کتاب " عاشورا پژوهی"در دو باب به سیر کلی معرفتی و روشی در مباحث مطالعات عاشورا پرداخته است. در دفتر نخست مبانی معرفت‌شناختی و روش‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا یا عاشوراپژوهی را تبیین کرده و در دفتر دوم پس از تحلیلی در باب پیروزی خون بر شمشیر، برخی از جانگدازترین مصیبت‌های عاشورا را با استناد به معتبرین مدارروایی به شیو‌های عنوان محوربه تصویر کشیده است. 🔸نویسنده بنابر سنت حسنه وقف کتاب را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است تا منبعی برای استفاده اهل علم و فرهیختگان و همچنین محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار گیرد. لینک دانلود👇👇👇 https://iqna.ir/files/fa/news/1400/3/12/2072525_838.pdf 🆔@meshkatnoor
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 "روایت شیدایی" 🏴 معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان با همکاری تقدیم‌ می کند: ☑️ روایتی از دلدادگی‌های عاشورایی(1) باهنرمندی سیدمهرداد کاووسی پخش از اینستاگرام معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان به آدرس: fjd_hmd و پیج اینستاگرام موسسه احیاء👇 https://instagram.com/eehyakalam
هدایت شده از معارف اعتقادی
گروه پرسمان اعتقادی واتسآپ(۱) 👇🌷 https://chat.whatsapp.com/H4RmlE1AqGoDg2pTvh8cS9 گروه پرسمان اعتقادی واتسآپ(۲) 👇🌷 https://chat.whatsapp.com/Cfj75w2deq93LaMfYYYH8E گروه پرسمان اعتقادی تلگرام 👇🌷 https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0 🔹وابسته به‌
فرعون که خود را خدای بنی‌اسرائیل می‌دانست، وقتی در شکاف نیل و در محاصره‌ی امواج سهمگین قرار گرفت، از خر شیطان پیاده شد و به پروردگار موسی (ع) ایمان آورد، هرچند که کار از کار گذشته بود. طالبان افغانستان را جارو کرده و کاخ ریاست‌جمهوری را گرفته و خرخره‌ی کابل را زیر دندان دارد، اما مشاور اشرف غنی همچنان دل از شیطان بزرگ نمی‌بُرد. آمریکایی که دُمش را روی کولش گذاشته و فرار چهارنعل را بر قرار ترجیح داده است. گاوهای شیرده خلیج‌فارس ببینند امنیتی که به بند خُرجین آمریکا وصل است، عاقبت به پوتین متجاوزان بند خواهد شد. همان‌ها که سیلی عین‌الاسد، انتقام خون شهید فخری‌زاده و تقابل‌به‌مثل خرابکاری نطنز را «تله‌ی تنش» می‌دانستند، امروز فریاد واکابلستانا سر می‌دهند تا ایران را وارد باتلاق افغانستان کنند. فردا که آوارگان کشور همسایه در پناه رأفت جمهوری اسلامی قرار گیرند، همین‌ها معترض می‌شوند که چرا نان‌خور و سربار برای خود تراشیده‌ایم. ، جانستان پارسی‌زبانان است و امنیت آن آرزوی ایران‌دوستان. شرط امداد، ابتدا قیام بالنفس مردم افغان و سپس درخواست رسمی دولت مردمی آنهاست. پوست‌موز غربگرایانی که در بغل آمریکا غش می‌کنند هیچگاه زیر پای دکترین امنیت ملی ایران قرار نمی‌گیرد. ✍️ 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
روضه خانگی - حضرت علی اکبر (ع) - 692.mp3
14.42M
🎙خلق و خویش پیمبری دیگر... 🔻روضه (ع) 👤حاج
🔰 شکست یک باور غلط علامه مصباح یزدی (ره): 🔹تا پیش از قیام امام حسین علیه‌السلام باور مسلمین این بود که هرکس بر مسند خلافت بنشیند واجب الاطاعه ست، و هرکاری بکند عین اسلام ست، اگر آن روش ادامه پیدا كرده بود، یقیناً چیزى از حقایق اسلام باقى نمانده بود. 🔹 نه تنها معارف تشیع و اهل بیت علیهم‌السلام به بركت خون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام باقى مانده است، بلكه همان مقدار از اسلام كه در اختیار اهل تسنن هم هست به بركت خون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام حفظ شده، كسى كه این سد را شكست و این هشیارى را به مردم داد كه هر كس بر خلافت نشست حق نیست، امام حسین علیه‌السلام بود.
بیشه از سیطره‌ی شیر بهم ریخته بود لشگر از غیرتِ شمشیر بهم ریخته بود چشمهای غضب آلود  نَفَس می‌گیرد دشت از ضربِ نَفَس‌گیر بهم ریخته بود مثل این بود زمین‌لرزه به شام اُفتاده کوفه با نعره‌ی تکبیر بهم ریخته بود یک سوار آمده بود و همه رَم می‌کردند دشمن از صاعقه‌ی تیر  بهم ریخته بود مرتضی بود حسن بود ولی لب تشنه کربلا با دو سه تصویر بهم ریخته بود آب بر دامنِ او چنگ زد و گفت بنوش آب از غصه‌ی تقدیر بهم ریخته بود دست در آب فرو برد فرات آتش شد آب از سوز لبِ آبِ حیات، آتش شد ناگهان داغ ، رقم خورد بمانَد بَعدَش  به زمین ماهِ حرم خورد بماند بَعدَش داد زد حرمله از دور چه چشمی دارد تیر را تا که زدم خورد بماند بَعدَش همه سر درد گرفتند میانِ خیمه به سر او که عَلَم خورد بماند بَعدَش آبرویش همه از مَشک چکید و بر مَشک خونِ آن دستِ قلم خورد بماند بَعدَش این عموجانِ حرم بود که هِی کم می‌شد قامتش زود بهم خورد بماند بَعدَش تا که اُفتاد زمین موقعِ مشعل‌ها شد راهِ دشمن به حرم خورد بماند بَعدَش وایِ من دادِ حرم  دادِ حرم  در آمد یک برادر به سرِ چند برادر آمد خیز از خاک بگو تا کمرم را چه‌کنم تو که راحت شده‌ای من جگرم را چه‌کنم موقعِ آمدنم حال رُبابم بد بود بعد این وضع بگو که پسرم را چه‌کنم مادرم آمده اینجا که مرا جمع کند پدرم از نجف آمد  پدرم را چه‌کنم پا مکش رویِ زمین دشت نگاهت نکند جانِ من هلهله‌ی دور و برم را چه‌کنم از رشیدیِ تو در راه کمی ریخته است بازویت را چه‌کنم چشمِ ترم را چه‌کنم ... شاعر:حسن لطفی السلام‌علیک‌یاساقی‌العطاشا