اندیشانه
🖌معرفی کتاب
نام کتاب: عصمت امام در تاریخ تفکر امامیه
نویسنده: استاد محمدحسین فاریاب
انتشارات: موسسه امام خمینی(ره)
کتاب مذکور فهم شیعه از عصمت امام را در عصر حضور ائمه و سیر تطور بحث عصمت را در ادوار مختلف در ثرات کلامی شیعه کاویده و اطلاعات کاملی را در خصوص مستندات عصمت امام از منابع مختلف ارائه کرده است.
در جلد اول از ابتدا تا قرن ۶ و در جلد دوم از قرن ۶ تا دوران معاصر را بررسیده است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
⛅️ گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره «انتظار فرج» و «وظیفه منتظران»
💠 امروز باید در جهت حکومت امام زمان(عج) #کار و تلاش کنیم
💠 قبل از فرج، آسایش و #راحتطلبی و عافیت نیست!
💠 زمینه ظهور را باید با حاکمیت #قرآن و اسلام آماده کرد
💠 اگر به سمت #صلاح نزدیک بشویم ظهور نزدیک خواهد شد
💠 فقط #نشستن و اشک ریختن فایده ندارد!
💠 انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان #آماده کنیم
💠 معنای انتظار فرج، انتظار گشایش در گرفتاری عمومی بشریت است
💠 انتظار #حرکت است، سکون نیست
💠 زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود
💠 زندگی اصلی بشر از #دورانظهور آغاز میشود
💠 معتقدین به ظهور هیچگاه دچار #ناامیدی نمیشوند
💠 انتظار یعنی دائم در حال #آمادهباش باشید
💠 در انتظار باید #اهلعمل به چیزی باشیم که دل امام زمان را شاد میکند
💠 لازمه انتظار #خودسازی است
💠 روحیه انتظار از بزرگترین دریچههای فرج برای جامعه اسلامی است
مشروحبیانات:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/489390
✳️ فضیلت شیعیان زمان غیبت
🔹عن النبی(ص): يَا عَلِيُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِيمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى بَيَاض.
🔻پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
ای علی!
عجیبترین مؤمنان که یقین ارزشمندی دارند؛
کسانی هستند که در آخرالزمان زندگی میکنند و پیامبر را ندیدهاند و حجت آنها نیز غایب است و به سیاهی روی سفیدی (نوشتهای) ایمان آوردهاند.
📚 منلایحضرهالفقیه، ج۴، ص۳۶۶
4_5850332948548550905.mp3
555.6K
❓چند #کتاب برای تربیت دینی فرزندان معرفی می کنید؟
🎙پاسخ
#حجت_الاسلام_تراشیون 👆
#تربیت_فرزند
#معرفی_کتاب
#گفتگو
#حوزه_انقلابی با آیت الله محمدی قائینی
🌿🌿🌿
🔹 حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
📝 اسباط- با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. همانطور که مستحضرید مقام معظم رهبری مدتی است بر مقوله «انقلابی بودن» مجموعههای مختلف نظام اسلامی تأکید دارند. یکی از تأکیدات ایشان نسبت به انقلابی ماندن حوزه و خطر انقلاب زدایی از آن است. لطفاً به عنوان سؤال اول بفرمایید تعریف حوزهی انقلابی و ابعاد و مختصات آن چیست؟
✳ بسم الله الرحمین الرحیم. صفت انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال میکنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آنچنان که شهید مطهری عقیده دارند و بقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمهای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضیها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضیها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند.
🔹 در مورد تشیع و تسنن هم همینطور است. تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عدهای منحرف شدند، آنها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد، اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب، اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند.
🔹 دررابطه با حوزهی انقلابی هم همینطور است. حوزهی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقهدار و ریشهدار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب میگوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپا کردهاند و این حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع میشود به آن نگاه کرد. حوزهای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد و حوزهای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکر اضافی به نام انقلابی بودن و انقلابیگری فعالیت انجام میدهند. حقیقت حوزه انقلاب است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر میرسد تا احترازی؛ چرا؟ به خاطر اینکه در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزشها، دستورات، امر و نهیها و تبینها برسانند به قلهی کمال خودش و لازمهی این کار
این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحلهی اجرا در بیاید به این میگویند حوزهی انقلابی. یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزههای اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در میآید.
✳ اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند!
🔹 آنچنان که درباره اسلامی کردن دانشگاه هم حرف همین است برخی بر این تصور هستند که اسلامی کردن دانشگاهها یعنی عکس امام را در صفحهی اول کتاب بچسبانند، شب چهارشنبه دعای توسل بخوانند، شب جمعه دعای کمیل، و ایام عزاداریها و مناسبتها پرچم بالا ببرند و چندتا شعار بدهند بعد دانشگاه میشود انقلابی و اسلامی! دانشگاه اسلامی یعنی فکر، بینش، برنامه و تحقیقات ما باید عمیق و بر اساس مبدأ و معاد باشد. این را میگویند دانشگاه اسلامی؛ حتی اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند. فکر باید اسلامی باشد،کتاب باید اسلامی باشد، حرف زدن باید اسلامی باشد، برنامهها باید بر اساس مبانی اسلام و وحی و دین ارائه شود آن وقت دانشگاه میشود دانشگاه اسلامی. البته مسائل رو بنایی هم باید باشد ولی آنها دانشگاه را اسلامی نمیکند لذا به نظر میرسد انقلاب هم همینطور است.
🔹 پس کسی خیال نکند که حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون اینها با هم ضمیمه شدهاند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است. حوزهی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آ
موزههای دین را آنچنان که اولیای دین پیغمبر و ائمهی معصومین خواستند عمل و پیاده کند و اینها را در میان مردم نشر دهد و دین را اصلاً عملیاتی کند.
🔹 هنری که مرحوم امام(ره) داشتند نسبت به همهی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزههای ذهنی گوشهی کتابخانه و برای نظریهپردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدتها بود که این چراغ سوسو میزد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این. دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمهی ابعاد زندگی ولذا حوزهی انقلاب همینطور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را میگویند حوزهی انقلابی.
✳ حوزه انقلابی، دانشگاهی است معرفتآموز حقایق وجود، تربیتگر نفوس متعالی …
🔹 لذا اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم اینطور میشود تعریف کرد: حوزه انقلابی عبارت است از «مرکز آموزش رسالت انسانی و پرورش استعدادها و قوای ملکوتی و ممارست در تشخیص وظیفهی دینی در ابعاد مختلف به همراه تقویت حس تعاون و همگرایی اجتماعی» البته این تعریف قدری نظری شد و اگر هر کدام از قیود را بخواهیم توضیح دهیم هم فرصت زیادی می٬خواهد هم بیان زیر مجموعههای هر کدام از حوصلهی یک گفتگو بیرون است. خلاصه این تعریف این میشود:
🔹 رسالت اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. میتوانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزههای دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است.
ادامه گفتگو در کانال👇👇👇👇
@salmanraoof
▪️#روایت | طلبه ها رفتن گندمهای سیل زدگانی که قابل درو هست را درو کردن تا خسارت کمتری به مردم وارد شود...
#عمامه هویت طلبه هاست ایرادی نداره موقع فعالیتهای اجتماعی بر سر طلاب باشه؛
مردم وقتی می بینن با لباس دین بهشون خدمت می شه حس بهتری دارند...
رمز و راز حمله تروریستی به روحانیون در چند روز اخیر چه آن سلبریتی بی هویت که با تخریبگری ترور رسانه ای میکند چه آن اوباش که با گلوله داغ روحانیت را ترور فیزیکی میکند در همین مردم داری روحانیت است که شیاطین را بشدت خشمگین کرده است.
عالِم دین عمر خود را در راه مقدسی وقف کرده که مهم، صرف آن در مواضع تکلیف است...
خواه در جبهه جنگ جان بازد
خواه در یاری سیل زدگان در گل و لای فرو رود و تهمت این و آن بیند..
و یا در مسیر علم و عمل طهارت جان با حدیث خون شوید.
مهم خوب سرباز بودن و سرباز خوب بودن برای حضرت صاحب(عج) است که جان مصطفی و جان های همگون با تایید خون به این مقام شامخ می رسند.
مصطفی قاسمی عزیز شهادتت مبارک🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم/ تشییع باشکوه طلبه شهید همدانی
@HawzahNews
🖌پژوهانه : مسأله چیست؟!
اساتید به دانشجویان دکتری،توصیه می کنند:موضوعاتی را برای تدوین رساله خویش برگزینند که مسأله محور باشد.سردبیران به پژوهشگران پیشنهاد می کنند، مقالات علمی-پژوهشی خود را با یک مسأله یا مشکل آغاز نمایند و در آن مقاله، به حل همان مسأله بپردازند و ... اما کمتر کسی می داند که مسأله چیست؟
مشکل همان مانعی است که در نیل به مقصد یا مقاصد، پیش پای فرد یا افراد(گروه) قرار دارد.مشکل آن چیزی است که اگر حل نشود،بحران می آفریند.مسأله،همان سئوال یا پرسش نیست! بلکه سئوال یا سئوالات،از مسأله یا مسائل برمی خیزند.مشکل یا مسأله، همان چیزی است که دغدغه می آفریند،به بسیج امکانات می پردازد و با طی فرایندهایی، مسیر رفتن را فراهم می کند.
مسئله، نیاز یا نارضایتی است که فرد یا گروهی از جامعه، آن را درک می کنند و برای آن،راه حل یا چاره¬ای را می جویند. مسأله به گونه¬ای است که علاوه بر افرادی که تحت تاثیر مستقیم آن ¬اند؛ سایرین نیز، آن را احساس کرده و نسبت به آن، واکنش نشان می دهند.
مسأله چیزی است که موجب می شود که یک فرایند سیاست گذاری آغاز گردد. در واقع،فرایند سیاست¬گذاری با شناخت مسئله یا مشکل آغاز می¬شود.از این رو، مهم¬ترین گام ضروری در فرایند خط¬مشی¬گذاری، پی بردن به وجود یک مسئله است.
مسأله اغلب بدین معنی است که افراد گمان می¬کنند که اتفاق اشتباهی رخ داده و درصدد حل آن برمی آیند، البته هر فکری که به ذهن افراد خطور می کند را نمی¬توان به عنوان یک مشکل یا مسئله در نظر گرفت، زیرا ممکن است افراد برداشت¬های متفاوتی از واقعیات داشته باشند و بنا بر عقاید خود، به تعریف و تفسیر مشکلات بپردازند.در حقیقت،آنچه برای یک شخص،گروه و کشور، مسأله است، ممکن است برای دیگری مشکل نباشد به علاوه،شیوه اقدام برای ¬حل یک یا چند مسأله، مشابه نیست!و گاه اقدام برای حل مسأله،مسأله یا مسائل دیگری را پدید می آورد.اهتمام به شناسایی مسئله یا مشکل گاهی به صورت ذهنی، گاهی به صورت عینی و گاهی به هر دو صورت بروز می¬کند...
در قرون جدید به دلایلی چون ضرورت توسعه، میل به تولید دانش رو به افزایش نهاد زیرا، بشر به تجربه دریافت که بدون تولید علم نمی تواند جامعه امن تؤام با رفاه، برای خود فراهم آورد.این اندیشه و اراده، به الگویی جهت دستیابی به آسایش و آرامش تبدیل شد که نخست در غرب و با یک تأخیر طولانی، به سایر مناطق جهان راه یافت. از راه های مؤثر در تولید دانش، انتشار مقالات علمی-پژوهشی است.این دسته از مقالات که در بالاترین سطح علمی جهان و ایران قرار دارند، بر فرض و پایه تولید دانش استوار است و آن، بی هیچ تردیدی در رشد همه جانبه یک کشور نقش تعیین کننده دارد، علاوه بر آن، مقالات علمی-پژوهشی به رکن و عامل اساسی در پیشرفت علمی دانشجویان و اساتید تبدیل شده است.
از مهم ترین بخش های یک مقاله علمی-پژوهشی، مسأله آن است. مسأله، مدخل ورودی مقاله است که تسلط بر آن، دانشجویان و اساتید را قادر خواهد کرد که با صرف زمان کمتری مقاله خود را با سرعت و کیفیت مطلوب مراکز علمی، تدوین نمایند،در واقع، مسأله به مثابه استارت است که بدون آن، هر تلاشی برای تحریر مقاله ناکام باقی می ماند، به علاوه، راز مطالبه چکیده در همایش ها و دلیل درخواست چکیده از سوی مجلات معتبر، آن است که گردانندگان همایش ها و مجلات، مایل اند دریابند که آیا نویسنده یا نویسندگان مقاله از توان لازم برای تنظیم مقاله بر اساس مسأله برخوردارند؟ و یا آیا مسأله در چکیده نشان می دهد که مقاله پس از تدوین، از حرف و سخن یا یافته نو و تازه برخوردار است؟ و یا این که آیا مقاله پیش رو، می تواند نوید بخش عرضه یک نوشتار روش مند و هدف مند باشد؟ این دسته از سئوالات و سئوالات فراوان مرتبط دیگر، تنها با یک چکیده خوب و علمی پاسخ مثبت دریافت می کنند که مرکز ثقل آن مسأله ایی است که تاکنون حل نشده است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
کتاب الکترونیکی راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال.pdf
2.17M
💯 #ویژه_والدین 💯
📚 #کتاب الکترونیکی راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال
❓چه بازی دیجیتالی ( رایانه ای، موبایلی و ...) به درد فرزند من می خورد؟
#بازی
#تربیت_فرزند
#خانواده_و_فضای_مجازی
✅ طلاب پاسخگو 👇
http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a
🔹بسم الله الرحمن الرحیم🔹
"اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ"
بار خدایا اگر ما را در ايام گذشته از ماه شعبان نيامرزيده اى، در باقيمانده از اين ماه بیامرزمان...
این دعا را در این ایام بیشتر بخوانیم.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام