eitaa logo
اندیشانه
48 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
297 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قانون جذب اسلامی؟! 🔹برخی تئوری‌های ثابت نشده علمی از جمله از آنجا که مفاهیمی جذاب و دلخواه بشر را دارد با استقبال مواجه شده است. چرا که طبیعی است هر انسانی دوست داشته باشد با مثبت اندیشی مشکلاتش حل شود اما این تنها یک تئوری است و هیچ‌گاه به لحاظ علمی ثابت نشده است. اما آن استقبال مردم از این به اصطلاح قانون، موجب شده بسیاری از سودجویان با سوءاستفاده اقدام به برگزاری کلاس و فروش بسته‌های آموزشی با قیمت گزاف بکنند. 🔸به تازگی جریانی درصدد است تا این قانون را اسلامیزه کرده و شاهد کتاب‌های «مثبت‌اندیشی از منظر قرآن کریم»یا «کسب و کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام و اهل بیت» و .... باشیم. فارغ از این که برخی مدعیان این آموزه‌ها چندی پیش لباس روحانیت برتن داشتند و امروز با کت و شلوار وکراوات کلاس برگزار می‌کنند؛ سوال اساسی اینجاست. طبق ادعای آنها چرا تفکر مثبت حضرات معصومین(ع) به موفقیت مادی انها (به تعابیر امروزی) کمکی نکرد و این بزرگواران با مصائب گوناگون مواجه بودند؟ ❓سوال دیگر اینکه اگر مثبت اندیشی و بهترین راه حل برای مشکلات زندگی است و شما دغدغه‌مند هستید چرا برای بهره و برخورداری از آموزه‌های شما باید بیش از دو میلیون تومان هزینه کرد؟ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
جلسه دوم جریان منظومه فکری رهبری.mp3
14.28M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع جریان منظومه فکری امام خامنه‌ای   🆔 @khosropanah_ir
جلسه اول جریان منظومه فکری رهبری.mp3
24.51M
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع جریان منظومه فکری امام خامنه‌ای   🆔 @khosropanah_ir
📌 مراسم رونمایی از دو کتاب جدید مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه مربوط به در قم برگزار شد. ‍ 📌 تالیف این دو کتاب مهم و مفید در باب شبهات مربوط به کرونا گام مهمی در این زمینه است که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. 🔻باید بین شبهه و سوال فرق گذاشت؛ در تولید یک شبهه قدری از حق و باطل با هم مخلوط می‌شوند 🔻 باید دانست که فردی که شبهه را باور کرده است عموماً به دنبال فهم حقیقت نیست اما کسی که سوالی را مطرح کرده است در اکثر اوقات به دنبال فهم حقیقت می‌گردد و در صورت پاسخ مناسب او می پذیرد 🔻 باید فرهنگ‌ پرسشگری راه انداخت و از آن استقبال کرد. چراکه موجب تبیین حقیقت برای مردم و سوال‌کننده می‌شود. 🔻 اینگونه نباید تصور کرد که به محض اینکه یک شبهه‌ای آمد باید به او فوراً و بدون تامل کافی پاسخ گفت چرا که اساساً برخی افراد دنبال جواب نیستند بلکه به دنبال تخلیه هیجانات و حرف‌های خود است و به چیزهایی که میگوید اعتقادی ندارد بلکه به دنبال گوش شنوایی برای درد دل است 🔻 گاهی برای پاسخ به یک شبهه باید تبارشناسی آن شبهه را دانست به عنوان مثال وقتی یک شبهه‌ای از سوی وهابیت مطرح می‌شود باید فهمید که آن شبهه در چه بستر تاریخی به وجود آمده است و متناسب با آن پاسخ گفت 🔻 پس از شیوع ویروس کرونا عده‌ای با شایعه‌پراکنی و ایجاد شبهه تلاش کردند تا تعارضی بین علم و دین نشان دهند که این دو کتاب در پاسخ به آنها تدوین شده است.
هدایت شده از المدرس الافضل
📸تصویری از مقام معظّم رهبری بر سر مزار 👈🏻 🍃باغ بهشت همدان/سال۱۳۷۷ ♦️انتشار به‌مناسبت سالگرد عالم‌ربانی حضرت‌آیت‌الله‌آخوندملاعلی‌همدانی @etelaresanihamedan
@Farsna(10).mp3
3.57M
🎙یا جواد الائمه ادرکنی...با نوای سید مجید بنی فاطمه
▪️سائل شبی که زائر باب المراد شد ▪️تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد ▪️در اولین قدم به مراد دلش رسید ▪️سائل دمی که ساجد باب‌الجواد شد 🏴شهادت امام جواد (ع) تسلیت باد.
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ آیا چهار رود بزرگ مهر صدیقه طاهره است؟! سلام علیکم آیا این روایت پذیرفتنی است؟ آیا آب برداشتن از فرات و نیل و ... دست‌درازی به مهریهٔ حضرت زهرا سلام الله علیهاست؟ ✅ پاسخ علیکم السلام اگر صدور و صحت چنین روایتی را بپذیریم، باید آن را حمل بر باطن کرد؛ همان گونه که طبق روایات مکرر ازدواج آن دو بزرگوار در آسمان انجام گرفت. پیداست اینها حکایت از باطن عالم دارد. از سویی دیگر حمل روایت بر ظاهر دچار چند اشکال اساسی است. مهر مالیت دارد و نوعی مثمن به حساب می آید که خداوند آن را در برابر بضع قرار داده است. از این حهت باید قابل تسلیم باشد. مثلا اگر مردی مهر همسر خود را قلب خود قرار دهد، باطل است؛ زیرا قلب قابل تسلیم و تملیک نیست. حال باید پرسید آیا آب رود نیل، فرات، دجله و نهروان یا بلخ قابل تسلیم بوده و هست؟! نیل طولانی ترین رود دنیا با حدود ۶ هزار کیلومتر است که میان چند کشور تقسیم شده است. اساسا در روز ازدواج حضرت امیر و فاطمه (ع) کشورهای شمال آفریقا همچون اتیوپی و مصر در اختیار مسلمانان نبود تا از تملک آنها سخنی به میان آید. تازه پسر از تصرف این سرزمین ها تملیک این رودها ممکن بوده است؟! از آن گذشته مهر قرار دادن چند رود و آب آنها به حسب ظاهر چه معنا و مفهومی دارد؟! به عبارتی چه امتیاز مادی یا معنوی خاص بر آنها مترتب است؟! این را مقایسه کنید با سرزمین فدک با آن همه زراعت و کشت و کار و باغ و نخلستان! عرض کردم اگر هم روایت صدورا صحیح باشد که جدا جای تامل دارد؛ زیرا به حسب تتبع ناقص در هیچ متبع موثقی جز در بحار الانوار مرحوم مجلسی یافت نشده است، باید حمل بر باطن شود. والله هو العالم
⁉️متن شبهه 👇👇👇 آیا وصلت پیامبر(ص) با ابوبکر، عمر و عثمان و انتخاب اسامی آنان توسط ائمه(ع) دلیل بر رضایت از آنان نیست؟ ✅پاسخ 👇👇👇 سؤال شما به سه بخش تقسیم می شود: 1. چرا پیامبر (ص) با دختران ابوبکر و عمر ازدواج کرده است؟ 2. چرا ازدواج هایی بین اهل بیت (ع) و خاندان خلفاء صورت گرفته است؟ 3. چرا ائمه (ع) اسامی فرزندان خود را ابوبکر، عمر، عایشه و ... گذاشته اند؟ 🔰قسمت اول 1. ماجرای ازدواج پیامبر (ص) با دختران ابوبکر و عمر: برای پاسخ به این سؤال باید به اهداف مقدسی که پیامبر اکرم (ص) از ازدواج هاى خود داشتند برگردیم یکی از اهداف آن حضرت(ص) جهت سیاسى - تبلیغى بود؛ تا با ازدواج موقعیت خود را به عنوان پیام آور و رسول خدا در بین قبایل مستحکم گرداند و بر نفوذ سیاسى و اجتماعی خود بیفزاید و از این راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نماید. در راستاى این هدف پیامبر (ص)با زنان زیر ازدواج کردند: عایشه دختر ابوبکر از قبیله «تیم» . حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدى» . ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنى امیه . ام سلمه از قبیله بنی مخزوم . سوده از قبیله بنى اسد . میمونه از قبیله بنى هلال . صفیه از یهودیان بنی مصطلق . ازدواج مهمترین پیوند و میثاق اجتماعى است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیارى از خود به جا می گذارد. در آن محیطى که جنگ و خونریزى و غارتگرى رواج داشت، بلکه به تعبیر " ابن خلدون " جنگ و خونریزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود [1] ، بهترین عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پیوند زناشویى بود. از این روی، پیامبر(ص)با قبایل بزرگ قریش ، به ویژه با قبایلى که بیش از دیگران با پیامبر (ص)دشمن بودند ، مانند بنى امیه و بنی مصطلق، ازدواج نمود. اما با قبایل انصار که از سوى آنان هیچ خطرى احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نکرد. گیورگیو ، نویسنده مسیحى می‌نویسد: "محمد (ص)ام حبیبه را به ازدواج خود درآورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنى قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان و سایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثرى براى تبلیغ اسلام در خانواده هاى مکه شد". [2] آنها به همینقدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر (ص) نامیده شده ، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به این ترتیب رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر (ص) محکمتر، و در دفاع از او مصمم تر مى شدند. ام سلمه از طایفه بنى مخزوم - طایفه ابوجهل و خالد بن ولید - بود، وقتى که رسول خدا (ص) وى را به همسرى خویش درآورد ، خالد بن ولید موضعگیرى شدید خود را در برابر مسلمانان مورد تجدید نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد. پس از ازدواج رسول خدا (ص) با جویریه و صفیه هیچگونه تحرکى را از سوى بنى نضیر و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى کنیم . از سوى دیگر، مشاهده مى کنیم که جویریه از جهت برکت آفرینى براى قوم و قبیله اش یک زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا (ص) یکصد خانوار از اسیران قوم و قبیله وى را بخاطر ازدواج پیامبر(ص) با او آزاد مى کنند و مى گویند: اینان خویشاوندان رسول خدایند! و پر واضح است که چنین منت گذارى بر یک طائفه و قبیله از سوى مسلمانان چه تاثیر بسزایى در عمق جان آنان داشته است. بنابراین اگر ازدواج پیامبر با دختر کسی را بخواهیم دلیل بر بزرگی شخصیت آن فرد بدانیم باید بگوییم ابوسفیان نیز از افراد مورد علاقه پیامبر بوده است در حالی که کینه و عناد و دشمنی او و همسرش (هند) نسبت به اسلام و شخص پیامبر غیر قابل انکار است. ادامه در پست بعدی👆👆🔻👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا👆👆🔻👇👇 2. ازدواج نمودن فرزندان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرزندان و نوادگان بعضی از صحابه هیچ دلیلی بر دوستی و محبت با شخص آن صحابی نیست چه بسا فرزندانی که با پدران و اجداد خود هم عقیده نبوده اند آیا در تاریخ اسلام امثال مصعب بن عمیرها که برخلاف پدر و مادر مشرک خود به پیامبر ایمان آورده و از یاران نزدیک پیامبر شدند کم بودند؟ آیا کسی شک دارد که محمدبن ابوبکر از یاران و شیعیان امام علی (ع) بود و چه بسیارند از این نمونه ها ! علاوه بر اینکه همیشه وصلت دو فرد دلیل بر این نیست که آن دو فرد در همه زمان ها از هر نظر دارای فکر و عقیده مشترکی بوده و هیچگونه اختلاف فکری نداشته باشند، چه بسا که در یک برهه ای از زمان، دو نفر با هم از جهاتی هماهنگ و هم عقیده باشند و نقاط مشترکی داشته باشند ولی بعد از گذشت اندک زمانی اختلافات بروز نماید و از آنجایی که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) مأمور به قصاص قبل از جنایت نبودند با چنین ازدواج هایی مخالفت نکردند. بنابراین تنها ازدواج پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرد نمی تواند دلیل بر صلاحیت آن فرد و خانواده اش از تمام جهات حتی جهات سیاسی باشد. و شاهد این نکته آن است که در زمان ما نیز ازدواج های متعددی بین دختر و پسر شیعه و سنی و یا خانواده مذهبی با خانواده ذهبی صورت می گیرد با این که دو خانواده با هم، هم عقیده و هم فکر نیستند ولی با یکدیگر ازدواج می کنند. اما در جریان ازدواج عثمان با دختران پیامبر باید متذکر شویم که: اولاً رقیه دختر پیامبر (ص) از حضرت خدیجه بود و پیش از بعثت در مکّه زاده شد . گرچه برخی معتقدند که وی با عتبه فرزند ابولهب (عموی پیامبر) ازدواج کرد، امّا مشهور آن است که همسر عثمان بن عفّان بود و همراه وی به حبشه کوچ کرد و پس از بازگشت به مدینه، در سال 2 ه‍. ق درگذشت . پیامبر در مرگ وی بسیار گریست و او را در قبرستان بقیع در مدینه دفن کرد و فرمود: "به گذشته شایسته ما، عثمان بن مظعون بپیوند ." [3] همچنین زینب دختر ارشد پیامبر (ص) و خدیجه، که در سال 23 پیش از هجرت، در مکّه متولّد شد. با پسر خاله‌اش ابوالعاص بن ربیع ازدواج کرد. هنگامی که در سال 2 ه‍. ق در غزوه بدر همسرش به اسارت سپاه اسلام در آمد، زینب گردن بندی را که مادرش در شب ازدواج به وی بخشیده بود، نزد پدر فرستاد و چون پیامبر (ص) یادگار خدیجه را دید، از وی به نیکی یاد کرد و گریست و از اصحاب خواست تا از حق خویش درگذرند و ابوالعاص را بدون فدیه رها سازند. با موافقت مسلمانان، پیامبر دامادش را رها کرد و از او خواست تا به محض ورود به مکّه، دخترش زینب را نزد او بفرستد، زیرا دختران مسلمان بر همسران مشرک حرام شده بودند. ابوالعاص به عهد خود وفا کرد. در جریان این سفر، زینب کودکش را سقط نمود.در سال 6 ه‍. ق نیز ابوالعاص در جنگی دیگر اسیر شد و به وساطت زینب رهایی یافت، امّا سرانجام در سال 7 ه‍. ق اسلام آورد و بار دیگر با زینب ازدواج کرد. نخستین فرزند زینب که پسری به نام علی بود در کودکی درگذشت و دخترش اُمامه، پس از شهادت خاله‌اش حضرت فاطمه زهرا به عقد امام علی (ع) در آمد. زینب در سال 8 ه‍. ق در 31 سالگی از دنیا رفت و در قبرستان بقیع در مدینه دفن شد . [4] خلاصه کلام این که رقیه و ام کلثوم، پیش از ظهور اسلام همسر دو پسر عبدالعزی بن عبدالمطلب (ابولهب) شدند و وقتی سوره "تبت" در نکوهش ابولهب نازل شد، با لجاجت و اصرار وی پسرانش، دختران پیامبر (ص) را طلاق دادند، این زنان پس از آنکه از همسران خود جدا شدند و اسلام آوردند یکی پس از دیگری به ازدواج عثمان درآمدند. [5] بنا براین، ازدواج ها دلیل بر رضایت پیامبر (ص) از موضع گیری های عثمان بعد از رحلت آن حضرت ندارد. اگر ازدواج با دختران پیامبر باعث امتیازی شود باید بگوییم شوهران قبلی آنان نیز دارای این امتیازات بوده اند درحالی که در اسلام امتیاز فقط به تقوی است که " .. إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ.." [6] ثانیاً همانگونه که در نزد عقلای عالم، شخصی را به خاطر گناه و ظلمی که سال های بعد قرار است که انجام دهد، قبل از ارتکاب آن جرم، مجازات نمی کنند، نظر اسلام نیز همین گونه بوده و پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز موظف بوده که بر اساس ظاهر امور دنیوی با مردم رفتار نمایند. ادامه در پست بعدی 👆👆🔻👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2
ادامه پاسخ بالا قسمت اخر👆👆🔻👇👇 3. آنچه مسلم است این است که حضرات ائمه معصومین (ع) اسامی فرزندان خود را ابابکر، عمر، عایشه و ... گذاشته اند و حتی یکی از نام های امام زمان (عج) و یکی از کنیه های امام رضا (ع) ابوبکر است. [7] ولی دلیل انتخاب چنین نام هایی، این بوده است که: اولاً این نام ها، نام های مرسوم و رایج بین مردم عرب آن زمان بوده و اختصاص به شخص خاصی نداشته است با مراجعه به کتب رجال معلوم می شودچه حجم زیادی از راویان دارای این اسامی بوده اند. ثانیا: این اسامی که دارای معانی خوبی بوده است ائمه (ع) بر اساس آن معانی چنین نام هایی را بر فرزندان خود نهاده اند، مثلاً کلمه عمر یعنی کسی که عمر طولانی خواهد نمود. [8] ابوبکر یعنی پدر فرزند شاداب و تازه متولد شده [9] و عایشه یعنی کسی که زندگی و عمر طولانی نموده و انسانی مرفه است. [10] منابع : [1] مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286. [2] محمد پیامبرى که از نو باید شناخت، ص 207. [3] ذخایر العقبی 1 / 162 ؛ ریاحین الشریعه 2 / 267. [4] آرامگاههای خاندان پاک پیامبر(ص)271 ؛ منتهی الآمال 1 / 132. [5] شهیدی، سید جعفر، زندگانی فاطمه زهرا (س)، ص 45، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377. [6] حجرات،13 [7] طبرسی نوری، میرزا حسین، نجم الثاقب، ص 60، انتشارات مسجد مقدس جمکران، 138. [8] بندر ریگی، محمد، المنجد، ج 2، ص 1184، حرف عین، انتشارات ایران، بی تا. [9] همان، ج 1، حرف باء، ص 96-97. [10] همان، ج 2، حرف عین، ص 1213، کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2