eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
649 عکس
75 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام جدید 🔹کلام جدید نوشته حسن یوسفیان سعی می‌کند مسائل جدیدی که در الهیات اسلامی طرح می‌شود را بررسی کند. 🔸از جمله آن مباحث می‌توان به اثبات وجود خدا، صفات خدا و مسئله شرور اشاره کرد که در این کتاب با رویکردی که مورد توجه کلام جدید و فلسفه دین می‌باشد پرداخته شده است. 🔺از دیگر موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده نیز می‌توان به «خاستگاه دین»، «نیاز به دین» «زبان دین» «عقل و وحی» «تجربۀ دینی» «کثرت گرایی دینی» «دین و جامعه» «دین و اخلاق» و ... اشاره کرد. ▪️اگرچه عموم این مسائل در رنسانس و مدرنیته و ناظر به الهیات مسیحی پدیدار شدند ولی امروزه آن‌ها، در ارتباط با الهیات اسلامی نیز مطرح می‌شوند و بخش مهمی از چالش‌های امروز این دانش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 📌از اینرو خوانش این کتاب برای علاقه‌مندان مسائل اعتقادی، دانش کلام و نیز فلسفه دین توصیه می‌گردد. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
از سکولاریسم تا سکولاریزاسیون 🔹 در واقع یک امر فکری و مفهومی است اما سکولاریزاسیون یک فرایند اجتماعی و عینی، جهت برقراری سکولاریسم [در جامعه] است. 🔸گفته می‌شود که تعبیر سکولاریزاسیون در زبان‌های اروپایی برای اولین بار در پیمان صلح معروف به «پیمان وستفالی» به سال ۱۶۴۸ میلادی به کار رفته است؛ پیمانی که به جنگ‌های سی‌سالۀ مذهبی در مناطق آلمانی‌نشین پایان داد و موجب برپایی اقتدار غیرکلیسایی در برخی مناطق گردید. 📚 برگرفته از واژه‌نامۀ سیاسی _ فرهنگی، ص ۱۴۳. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
مشروعیت در فلسفه سیاسی اسلام 🔺مشروعیت از نگاه اسلام، مفهومی فراتر از آن چیزی است که در علوم سیاسی مدرن است. در واقع این مفهوم جایگاهی عمیق‌تر و برتر از مقبولیت عمومی دارد. 🔻در نظام سیاسی اسلام علاوه بر مقبولیت، از بار اعتقادی نیز برخوردار بوده و به معنا و مفهوم گسترده تر و عمیق تری می‌باشد که آن انطباق با نظام تشریع الهی و هماهنگی عمل و نظر با قرآن و سنت است. 🔷لیکن این هرگز بدین معنا نیست که در اسلام مردم بر سرنوشت خویش مسلط نبوده و صاحب اختیار خود نیستند و حق انتخاب و عمل ندارند. 🔸در اسلام تمام آزادی‌های فردی و اجتماعی به رسمیت شناخته شده است. ولی آزادی‌ها و اختیارات منطقی و معقول و در چارچوب ارزش‌های دینی و الهی بر اساس خدا محوری نه است. 🌱اندیشه رضوان 📎 ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
علاقه‌مندان برای دریافت پاورپوینت‌های کتاب کلام جدید به کانال اندیشیار مراجعه نمایید: 🔸کلام جدید - حسن یوسفیان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @Andishyar_ir
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه محاسبه ساده درباره مردم و کشور... 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم در جهان اسلام 🔹 اگرچه زادگاهی در غرب دارد ولی اگر سکولاریسم را به معنای یک رویکرد بدانیم، می‌توانیم سابقه آن را در صدر اسلام هم پیدا کنیم. 🔸 مهمترین جریانی است که رویکردی سکولار را در صدر اسلام در پیش گرفته است؛ چراکه بخش مهمی از ادعای اهالی سقیفه آن بود که علی بن ابیطالب (ع) در علم و تقوا شخصیتی وارسته است ولی شأنی در حاکمیت ندارد. 🔺 در واقع سقیفه باوری به نداشت؛ در نتیجه معتقد نبود که تعیین حاکم بایستی امری دینی و از جانب خداست بلکه آن را امری مادی و از جانب انسان‌ها قلمداد می‌کرد. ▪️ اهالی سقیفه در عمل شأن حاکمیتی پیامبر (ص) را از شأن رسالت و نبوتش جدا کردند و بذر جدایی دین از سیاست و به تعبیر عام بذر جدایی دین از دنیا را در جهان اسلام کاشتند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
سکولاریسم در جهان اسلام 🔸تبلور در جریان‌های مقابل امیرالمومنین (ع) را می‌توان در نامه معاویه بن ابی‌سفیان مشاهده کرد. 🔹وی در نامه‌ای به تئوری اشاره می‌کند مبنی بر اینکه پیامبر (ص) فقط یک رسول بود و شأن دیگری نداشته است. پس این که علی بن ابیطالب خود را ازجهات گوناگون به پیامبر (ص) منتسب می‌کند، آورده‌ای حاکمیتی برایش ندارد. 🔸این فقره به وضوح رویکرد سکولاریستی را نشان می‌دهد که البته با پاسخ هوشمندانه امیرالمومنین (ع) مواجه شد؛ پاسخی که شواهد متعددی از جایگاه حاکمیتی پیامبر را ارائه میدهد 📌برای مطالعه متن نامه به اینجا مراجعه کنید 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
نسبت دین و دنیا 🔷کتاب «نسبت دین و دنیا: بررسی و نقد نظریه »، نوشتۀ آیت‌الله جوادی آملی در واقع نسبت میان شئون دنیوی انسان مثل اقتصاد، سیاست و فرهنگ را با دین بیان می‌کند. 🔸 در حقیقت این کتاب پاسخ به پرسش‌هایی بنیادین است که جایگاه دین را مشخص و در پرتو آن به چگونه ارتباط و تعامل دین با دنیا می‌پردازد. از جمله رویکردهای اساسی این کتاب بررسی مسائلی همچون علم گرایی، عقل گرایی و انسان مداری است؛ اینکه آیا این مسائل می‌توانند مبنای جدایی دین از دنیا یا بالعکس باشند؟ 🔺این کتاب در حدود ۳۰۰ صفحه و در پنج فصل، به مفهوم سكولاریسم، حكومت دینی، زمینه‌های پیدایی سكولاریسم، بررسی دلایل سكولاریسم، دلایل بطلان سكولاریسم، نگرش‌های تطبیقی میان دیدگاه‌های اسلام و سكولاریسم و… نظر دارد. 📌پرواضح است که مقصود از نسبت دین و دنیا، آن نیست که در زندگی فردی چه مقدار از دنیا و امکانات آن استفاده کنیم یا نکنیم، بلکه مقصود آن است که آیا اساساً دین می‌تواند برای ساختارهای کلان دنیوی و حیات مادی بشر برنامه ارائه دهد؟ 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
زمینه‌‌ی سکولاریسم 🔸نباید گمان کرد که سکولاریسم (به معنای جدایی دین از شؤون دنیوی به خصوص عرصه‌های اجتماعی) نظریه‌ای است که از سوی معاندین و مخالفین دین مطرح شده است 🔹برخی افراد بدان جهت سکولار شدند که رشد و شکوفایی علم تجربی عملا حوزه‌های دینی را نیز تحت شعاع قرار داده بود و چالش‌هایی را برای مسیحیت فراهم آورده بود 🔺از طرف دیگر مسیحیت نیز در عرصه‌هایی به جدایی دین از دنیا و تقابل آن‌ها تن داده بود. ▪️از اینرو برخی متفکران برای حفظ دین از چالش‌های علم تجربی، به سکولاریسم باورمند شدند یعنی معتقد شدند که دین ارتباطی به شؤون دنیا ندارد تا با علم تعارض یا درگیری پیدا کند. 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام
با دقت کافی رأی بدید نتیجه انتخاب به خودتون برمیگرده! 🌱اندیشه رضوان 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام