مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۶) 🔹هر یک از این نقشها را باید به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از حد
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷)
🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين مفهوم، مشاركت اجتماعی را با اين گفتمان مشاركت اجتماعي در رويكرد غربي متمايز میكند. ايشان نقش زنان در پيشبرد انقلاب اسلامی را به دليل نقش آفرينی خـود آنهـا و همچنـين تشجيع و تشويق مردان منحصربهفرد بيان كردند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🔹عید کمال دین
🔹سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت
🔹امیرالمومنین علیهالسلام
🔹بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد
🏷برای دانلود تصاویر با کیفیت اصلی و بدون لوگو کلیک کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷) 🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۸)
🔹در بیانات امام خمینی، در کنار حضـور اجتماعی زنان، تأکید بر خانواده و نقش های خانوادگی زن نیز دیده میشود و توجه بـه جایگـاه مادری در حدی است که مادری به عنوان بالاترین شغل بیان میشود و بر همـین اسـاس نقـش زن را بالاتر از نقش مرد میداند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۴) 4️⃣ یکی از مشکلات ما در جمهوری اسلامی است که گامهای پس از گا
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۵)
5️⃣ رهبری به کار کارشناسی در همه امور توجه ویژه دارند به عنوان مثال در تدوین سند تربیت و آموزش سلامت جنسی، از طرف رهبری حتی از افراد متخصص و صاحب نظری که دیدگاههای مخالف هم داشتند برای کارشناسی دعوت به عمل آمد.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول)
🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خویشاوندش مادری است که به جرم قتل، محکوم به اعدام شده و در زندان به سر میبرد. اما چه کسی کشته شده است؟ کسی که قصد هتک حرمت به ثریا و تجاوز به او را داشته و ثریا در دفاع از خود مجبور به زدن چاقو و منجر به مرگ وی شده است. به نوعی دفاع از خود محسوب میشود که در جای جای فیلم به این موضوع اشاره میکند اما حکم اعدام صادر شده است.
🔹در ایران منابع اصلی برای تدوین قوانین، منابع فقهی و روایی هستند و دفاع مشروع یکی از اصول شریعت است. اینکه مسلمان بتواند ازجان، مال و آبروی خود در برابر متجاوز دفاع کند و چنانچه منجر به آسیب یا مرگ متجاوز شد، مجازات و قصاص نشود.
🔹دفاع مشروع موضوع ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی است. قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ در مواد ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ به این موضوع پرداختهاست. ماده ۱۵۶ میگوید: هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریبالوقوع با رعایت مراحل دفاع، مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب شود، در صورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمیشود:
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول) 🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خو
1️⃣ رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
2️⃣ در دفاع مشروع، تجاوز باید اقدامی باشد که شخص متعارف و عاقل در آن شرایط برای حفظ جان، مال و آبروی خود ناگزیر به انجام دفاع باشد.
3️⃣ خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
4️⃣ توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.
5️⃣ دفاع باید در حد حمله و با آن متناسب باشد که توسط قاضی احراز میگردد.
🔹تبصره دوم این قانون مقرر دارد: هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد، اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است.
🔹فقها برای دفاع درجاتی ذکر کردهاند که مدافع باید از آسانترین درجهای که ظن غالب پیدا میکند با آن از خود دفاع نماید. نخستین فقیهی که در این باره اظهار نظر کرده، شیخ طوسی است. ایشان میفرماید: هرگاه کسی قصد جان یا مال یا حریم کسی را داشتهباشد، برای مدافع هجوم به آسانترین چیز ممکن جایز است. پس اگر در جایی است که صدا بزند، کسی به فریاد او میرسد دفاع با همان فریاد محقق میشود و اگر لازم است با دست از خود دفاع کند و اگر متجاوز با دست دفع نشود، با عصا و اگر با عصا نشد میتواند با سلاح متجاوز را دفع کند.
🔹در آیات قرآن هم تأکید بر این شدهاست که از حدود خویش تعدی و تجاوز نکنید که خداوند اهل تعدی را دوست ندارد. شهید ثانی در شرح لمعه میگوید: "جایز است دفعکردن محارب ولو به کشتن او، و هرگاه جز با کشتن مهاجم حملۀ او را نتوان دفع کرد و باعث کشته شدن مهاجم شود خونش هدر است و دیهای بر عهدۀ مدافع نیست." در ماده پانزده قانون آمده: کسی که در مقام دفاع مشروع موجب خسارت بدنی یا مالی شخص متجاوز شود، خسارت نیست، مشروط بر این که خسارت وارده بر حسب متعارف متناسب با دفاع باشد.
🔹در حال حاضر در پروندههای قضایی با موضوع دفاع مشروع، آنچه مشکل ساز است اثبات همخوانی میزان دفاع با حملهای است که رخ داده با این هدف که فردی که از خود دفاع کرده بتواند ثابت کند که مورد سوءقصد قرارگرفته و نمیتوانسته دفاع سبکتری برای نجات خود انجام دهد.
ادامه دارد...
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۸) 🔹در بیانات امام خمینی، در کنار حضـور اجتماعی زنان، تأکید بر خانواد
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۹)
🔹زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابـت کـرد کـه میتوان زن بود، «عفیف» بود، «محجبه و شریف» بود و درعینحال، «در متن و مرکـز» بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشـت و در عرصـه سیاسـی و اجتمـاعی نیـز سنگرسازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغـان آورد. ص۲۶۸
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول) 🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خو
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت دوم)
🔹اما یک مسئله مهم وجود دارد که در واقع حلقه مفقودهی چنین پرونده هایی است؛ هنگامیکه زن یا دختری مورد سوءقصد قرار میگیرد و در تنگنای خطر تجاوز است، طبیعتا متجاوز شرایط این سوءقصد را مهیا کرده تا بتواند به هدف خود برسد و در بسیاری از موارد، شخص یا امکانی برای نجات فرد، یا کسی به عنوان شاهد حضور ندارد کما اینکه معمولا به لحاظ فیزیکی توانمندی جسمی مردان بیش از زنان است و زنان بدون استفاده از ابزار نمیتوانند خود را نجات بدهند. علاوه بر این زنی در این شرایط از لحاظ روانی تحت فشار شدیدی است و به علت احساس خطر شدید به چیزی جز نجات خود فکر نمیکند. قانونگذار از فرد که در اینجا موضوع ما زنی است که در خطر تجاوز قرار دارد، میخواهد مراحل دفاع از خود را رعایت کند و اگر مثلا میتوانسته به پای متجاوز بزند نباید به سینه او بزند!
🔹در حالیکه اولا بسیاری از مردم اساسا در جریان چنین مراحلی برای دفاع از خود نیستند و آگاهی کافی از قانون موجود در این حوزه ندارند. ثانیا زنی که اسیر شده یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته تا به تقاضای متجاوز تن دهد یا فرد متجاوز چنان به او نزدیک شده که کار دیگری از دستش بر نمیآید طبیعتا به محل فرود آمدن ابزار دفاعی خود فکر نمیکند؛ او فقط به فرار فکر میکند و زمینهای که این امکان را برای او فراهم سازد. در نتیجه اینکه بگوییم باید دفاع با حمله هماهنگی داشته باشد در شرایط چنین زنی چندان امکانپذیر نیست و اظهارنظر در این مورد احتیاج به تامل جدی دارد، چرا که دفاع مشروع برای یک زنِ در خطرِ تجاوز، متفاوت است از دفاع مشروع در برابر سارق یا موارد مشابه.
🔹اما خوشبختانه نظام فقه برای چنین موقعیت هایی تمهیداتی اندیشیده و راهکارهایی ارائه داده است؛ یکی از مشهورترین قواعد فقه جزایی «قاعدة درأ» است که از سال ۱۳۹۲ در قانون مجازات اسلامی وارد شدهاست. مفاد اجمالی قاعده آن است که حدود با شبهه برداشته میشوند و مجازات حدی تنها در صورتی جاری میشود که هیچ گونه شک و شبههای در میان نباشد. در ماده ۱۲۰ و ۱۲۱ به طور صریح به این قاعده اشاره شده است؛ منبع این قاعده حدیث «ادرئوا الحدود بالشبهات» است (حدود با وجود شبهه برداشته میشوند و جاری نمیشوند). طبق این قاعده اگر در وقوع جرم، انتساب جرم به متهم، شک کنیم و شبههای ایجاد گردد یا در علم متهم به جرم بودن عمل، در علم متهم به موضوع جرم، در مختار بودن یا نبودن متهم هنگام وقوع جرم تردید کنیم، باید به نفع متهم حکم کنیم و در یک کلام با این شکها و تردیدها جرم اثبات نمیگردد.
🔹ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی در این خصوص مقرر میکند که: هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن و یا هر یک از شرایط مسئولیت کیفری مورد شبهه یا تردید قرار گیرد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمیشود. در ماده ۱۲۱ قانون مجازات اسلامی نیز ذکر شده که در جرائم موجب حد به استثنای محاربه، افساد فی الارض، سرقت و قذف، به صرف وجود شبهه یا تردید و بدون نیاز به تحصیل دلیل، حسب مورد جرم یا شرط مذکور ثابت نمیشود.
🔹ده ها پرونده مشابه ماجرای مادر ثریا در فیلم «کت چرمی» در دادگاهها وجود دارد. زنان و دخترانی که در معرض تجاوز قرار گرفتهاند، در مرحله دفاع از خود، منجر به آسیب یا مرگ مهاجم شدهاند و حال باید قصاص شوند یا دیه را پرداخت کنند. با نگاهی دقیقتر به چنین حوادثی، درمییابیم زن هم متحمل یک تهاجم شدهاست و اگر از خود دفاع کند احتمالا منجر به آسیب به متجاوز شده که موفق به فرار شده است و حالا علاوه بر آسیب روانی که به او وارد شده، ملزم به پرداخت ضرر مالی که در بهترین حالت دیه است و اگر هم منجر به مرگ مهاجم شود که در صورت عدم کسب رضایت، قصاص میشود و جان خود را از دست میدهد.
🔹عملا در حکم صادره چه پیامی را به جامعه منتقل میکنیم؟!
با توجه به مشکل بودن اثبات جرم، مردان ضعیفالنفس و هوسران مجازات سختی در برابر خود نمیبینند که پیشگیرنده باشد.
زنان و دختران از ترس آبرو و در عین حال ترس از مجازات و زندان، از دفاع از خود میهراسند و قانون را در جایگاه حمایت نمیبینند؛ گویی ناموس و آبرو چندان بهایی ندارد!
🔹در نتیجه به نظر میرسد یکی از دلایل عدم کاهش چنین حوادثی نبود جهتگیری صحیح و شفاف قانون در تعیین مجازات این بزه میباشد و مجازاتها آنچنان که باید بازدارنده نیستند. از این رو با گذشت زمان روز به روز به میزان این جرایم و تجاوز به عنف افزوده میشود.
✍️م. کامیار (دکتری مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
🔹میان همه اما و اگرهای مربوط به اجباری بودن یا نبودن پوشش، یکی از نکاتی که کمتر بدان پرداخته میشد، فردا و فرداهای بعد از برداشته شدن اجبار قانونی پوشش بود. امروز اما با گذشت بیش از دو فصل از شروع اعتراضات به اجباری بودن پوشش، و با ورود به فصل گرما، میتوان واقعبینانهتر نسبت به این موضوع اندیشید.
🔹از دیرباز بازار صحبت از مقایسه جامعه ایرانی با جوامع اروپایی در این موضوع گرم بوده و مخالفان پوشش اجباری به تعامل افراد جوامع دیگر استناد میکنند که بیش از ایران عاری از نگاه جنسیتی است و چه بسا زنان، چه محجبه و چه بدون حجاب، از امنیت و احساس امنیت بیشتری برخوردار هستند. این امنیت نیز ماحصل عادی شدن پوششهای مختلف و قائل شدن حق انتخاب برای آن مردمان دانسته میشود.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم 🔹میان همه اما و اگرهای مربوط به اجباری بودن یا نبودن پوشش، یکی ا
🔹حال آنکه این مقایسه بین دو جامعه کامل و همهجانبه نیست.
قدم بعد از برداشته شدن اجبار برای پوشش چیست؟ حداقل شواهد این چند ماه گذشته، نشان میدهد برداشته شدن حجاب سر، حد یقف نیست. شاید بتوان از حجاب تعبیر ویترین را داشت. حجاب قدم اول و ضروری است برای دومینویی از مسائل که مستقیم و غیر مستقیم بدان وابستهاند.
🔹گزاره "در جوامعی که آزادی پوشش وجود دارد، اتفاقا زنان امنیت بیشتری دارند و از نگاهها و آزارهای جنسی بیشتر در امان هستند"، میتواند گزاره صحیحی باشد، با در نظر گرفتن این مساله که، امکان تخلیه هیجان و غریزه جنسی نیز در آن جوامع برای همه فراهم است. به عبارتی در جامعه اسلامی، ارتباط آزاد نیست، زمینه هم برای این عدم آزادی و محدودیت فراهم است. فضای کلی جامعه در این زمینه مساعد است و حجاب خط مقدم این کنترل است.
🔹حال اصرار بر این چرخه معیوب، چه وجهی میتواند داشته باشد؟ راهِ رفتهی غرب، آن هم با یک بازه زمانی معقول، و نتیجهای که امروز حاصل شده، قرار است در کشور ما، با دخالت همه عوامل بیرونی و درونی، در یک شیب تند و غیر منطقی با سرعت هرچه تمامتر طی شود!
🔹سادهانگاری است که حجاب را فقط پوشش سر بدانیم و وسیلهای برای رعایت تقوای مردان جامعه. البته که حجاب کارکرد جنسیتزدایی از جامعه را داراست تا محیط اجتماع برای فعالیت هر دو جنس ایمن و مناسب باشد؛ اما قضیه به همین جا ختم نمیشود. حجاب مهره اول دومینویی است که اگر بیفتد، گریزی از اتفاقات پسینی نخواهد بود. تعامل دو جنس در جامعه غربی جنسیتزده نیست، اما آیا غرب مساله خود را با بارداریهای نوجوانان دختر، ارتباط آزاد دختران و پسران نوجوان، گرایشهای جنسی متعدد، تجاوزها و مسائل دیگر حل کرده است؟
✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
#یادداشت_روز
#روزعفاف_وحجاب
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۹) 🔹زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابـت کـ
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۰)
🔹زنـانی کـه اوج احسـاس و لطف و رحمت زنانه را بـا روح جهـاد و شـهادت و مقاومـت درآمیختنـد و مردانـهتـرین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فـتح کردنـد.
🔹در انقـلاب اسـلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که میتوانند تعریف زن و حضـور او در سـاحت رشـد و تهذیب خویش و در ساحت حفظ خانـه سـالم و خـانواده متعـادل و در سـاحت ولایـت اجتماعی و جهاد امر به معـروف و نهـی از منکـر و جهـاد اجتمـاعی را جهـانی کننـد و بن بستهای بزرگ را درهم بشکنند. ص۲۶۸
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌مصاحبه اختصاصی مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔹نظر به اهمیت کار، برنامه و تلاش در حوزه زن و خانواده که همواره از مهمترین دغدغههای مقام معظم رهبری بوده است و نیز باتوجه به شکلگیری مرکز اندیشهورزی زنان ایران در چارچوب بنیاد ملی خانواده در خصوص موقعیت قرارگاهی این مجموعه و اهداف آن در راستای شناخت هر چه بیشتر مخاطبان به گفتگو با دکتر مرضیه شعربافچی مدیر این مرکز پرداختیم.
🔹مرضیه شعربافچی موقعیت و ضرورت تشکیل این مرکز را چنین بیان کرد: گروه مشاوران جدیدی که از سال ۹۸ به بنیاد دعوت شدند، اقدام به طراحی زیستبومی کردند که در آن زیست بوم، مراکز پنجگانهای بتوانند با ارتباط و تعامل با یکدیگر، ماموریت بنیاد ملی خانواده در راستای قرارگاه شدن را محقق سازند.
🔹یکی از این مراکز، مرکز فکر و اندیشه بود و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده بود از این قرار است:
🔸یکی از مراکز همیار قرارگاه خانواده میباشد که به منظور کمک به شورای راهبری قرارگاه در راستای ایجاد و تقویت جبهه گسترده، منسجم و متشکل فعالان خانواده ایجاد شده است.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌مصاحبه اختصاصی مرکز اندیشهورزی زنان ایران 🔹نظر به اهمیت کار، برنامه و تلاش در حوزه زن و خانواده ک
🔸این مرکز در قالب چند کارگروه از جمله، کارگروه نشستهای هماندیشی، کارگروه تدوین محتوا، کارگروه پروژه معنا تلاش دارد:
◀️ فعالان و فعالیتهای در حال انجام در حوزه تخصصی زن و خانویاده را رصد نماید؛
◀️ خلاءهای موجود در زیستبوم در زمینه زن و خانواده را شناسایی و با توجه به ظرفیتهای موجود برای رفع آنها همافزایی و طراحی لازم را انجام دهد؛
◀️ بسترهای فعالیت شبکهای برای تقویت زیستبوم را با روشهای گوناگون ایجاد و یا تقویت کند؛
◀️ شناسایی ظرفیتهای مختلف میدان، پشتوانهسازی برای کنشهای میدانی که در نهایت به تجمیع و همافزایی آنان کمک کند؛
◀️ به طور موردی و در صورت فقدان محتوای پشتیبان برای کنشگران میدان، به تولید محتوا بپردازد؛
◀️ ورودهای موردی به میدان عملیات در حوزه زن و خانواده در موارد خاص یا در موضوعات کلانی که ورودهای بالادستی از طرف قرارگاه لازم است، داشته باشد.
❇️مرکز اندیشهورزی زنان ایران قرار است نماینده این مرکز باشد.
🔹وی در ادامه به تبیین اهداف و برنامههای ترسیم شده این مرکز با تاکید بر پاسحگویی نیازهای جامعه پرداخت و گفت: مرکز اندیشهورزی زنان ایران با توجه به نیاز میدان میکوشد با ورودهای دقیق و مهندسی شده، ظرفیتهای موجود را همافزا و تقویت کند و در مواردی که لازم است حتی به طراحی از ابتدا بپردازد. شروع به کار مرکز با پرداختن به مساله زن در انقلاب اسلامی بود تا از این رهگذر، بتواند تشویش موجود در میدان در باب تعریف دقیق و صحیح الگوی سوم زن مسلمان و مصادیق و نمونههای عینی آن را برطرف کند. دستیابی به فهم صحیح از الگوی سوم زن مسلمان در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی، ماموریت اصلی این مرکز است و تمامی فعالیتها و اقدامات مرکز با پیشفرض دانستن همین دیدگاه صورت میگیرد.
🔹شعربافچی اهم ماموریتهای مرکز اندیشهورزی زنان ایران را برگزاری نشستهای هماندیشی و نخبگانی برای نزدیک کردن دیدگاه و تفکر نظریهپردازان، کنشگران میدان و نمایندگان حاکمیت دانست و اظهار کرد: بدینسان امید میرود از رهگذر این نشستهای سهجانبه، کنشهای میدانی بتوانند از پشتوانه نظری مناسب برخوردار شوند و متقابلا نظریهپردازان نیز با نگاه به میدان، بتوانند نظریات خود را عینیتر و قابل استفاده توسط جامعه هدف ارائه کنند. در این میان حاکمیت نیز با بهرهگیری از این همافزایی قادر خواهد بود از این پشتوانه مردمی در راستای رفع خلاءهای خود استفاده نماید.
🔹مدیر مرکز اندیشهورزی زنان در راستای شفافسازی عرصه فعالیت در حوزه زن و خانواده بیان کرد: این مرکز تلاش دارد ویژگیهای خانواده مطلوب را با انجام پژوهشی ویژه و همهجانبه احصا کند. به این منظور طی همکاری با موسسه معنا، بر طراحی پروژهای گسترده در راستای تحصیل و تقریر آرای صاحبنظران برجسته این حوزه متمرکز شده است.
🔹از سوی دیگر، در برخی موارد، وظیفه قرارگاهی مرکز ایجاب میکند ورود مقطعی و در جهت شفافیت میدان به مسئلهای خاص در حوزه زن و خانواده وجود داشته باشد.
#مصاحبه
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۰) 🔹زنـانی کـه اوج احسـاس و لطف و رحمت زنانه را بـا روح جهـاد و شـها
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۱)
🔹امروز بـانوان ايرانی با حفظ حجاب، استقلال هويتی خودشان و استقلال فرهنگـی خودشـان را دارنـد اعلام میكنند و به دنيا صادر میكنند؛ يعنی دنيـا سـخن جديـدی دارد مـیشـنود. ص ۲۷۰
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌مصاحبه اختصاصی مرکز اندیشهورزی زنان ایران 🔹نظر به اهمیت کار، برنامه و تلاش در حوزه زن و خانواده ک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۵) 5️⃣ رهبری به کار کارشناسی در همه امور توجه ویژه دارند به عنوا
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۶)
6️⃣ این مشکل در کشور ما وجود دارد که عموما فعالیتهای پژوهشی در راستای نیاز میدان نیست. پایان نامهها و پژوهشهایی که بر اساس نیاز کشور انجام میشود اندک هستند. وقتی قانونی یا سندی مصوب میشود لازم است بر اساس آن دانشگاهیان و دستگاههای اجرایی جهتدهی و همراستا شوند.
🔹نسل جدید باید سعی کند کاستیهای گذشته را جبران کند. یکی از ضعفهای نسل ما این بود که به پوشش رسانهای و بازتاب بینالمللی کارهایمان توجه کافی نداشتیم بنابراین فعالیتهایی که انجام گرفته بود بُرد کافی را نداشت.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۱) 🔹امروز بـانوان ايرانی با حفظ حجاب، استقلال هويتی خودشان و استقلال
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱۲)
🔹تمدن نوین اسلامی جز با تدوین الگوی جامع دینی در موضوعات مختلف امکانپذیر نیست. استنباط و تبیین مبانی و معارف اسلام از منابع دینی، ضرورت طراحی الگوهاست.
🏷برای دیدن منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود
🔹عالمه غیر معلمهاش میخواندند همو که از کودکی درس توحید در کلاس پدر از بر میکرد. عقیله نیز به او میگفتند، چرا که بانوی خردمند بنیهاشم بود و همگان بدان معترف.
🔹از بعدازظهر عاشورا، که خون خدا آخرین وداع را با حرم انجام داد، و پس از بازگشت ذوالجناح بدون امام به خیمه، ابعاد متکثر وجود مبارک زینب سلام الله علیها یکی پس از دیگری رخ مینمایاند.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود 🔹عالمه غیر معلمهاش میخواندند همو که از کودکی درس توحید در ک
🔹بانوی پرورش یافته در مکتب امیرالمومنین و صدیقه طاهره، علیهما السلام، لحظه به لحظه پس از شهادت امام و یارانش را مدیریت و راهبری میکند. از حفاظت از جان امام زمانش، تا نگهداری و مراقبت از اطفال سرگردان در بیابان، تا دلداری به زنان و مادران و داغدیده، تا صبوری بر همجواری با قاری کلام خدا بر نی، تا به جا آوردن نافله شب در اوج خستگی و فشار مصیبت، تا ایستادگی در مقابل یاوه گویان نامه فرستاده، تا ابلاغ رسالت حسین علیه السلام به مردم کوفه و شام با بلیغترین زبان، که یادآور خطبههای علوی بود برای مردمی که هنوز صدای علی علیه السلام را فراموش نکرده بودند...
🔹اینها همه زینب بود، همو که اباعبدالله، امام زمانش، از او خواسته بود در نافله شب دعایش کند...
🔹زینب سلام الله علیها توانست بار رسالت را به دوش بکشد و کربلا را به جهان مخابره کند، چرا که ظرف وجودیاش برای چنین ماموریتی مهیا شده بود.
🔹ایمان و تقوای الهی، اگر ثمرهای جز این داشته باشد عجیب است. و همین ایمان و تقواست که نسل به نسل از زینب سال ۶۱ هجری، تا زینبهای سالهای بعد تداوم مییابد و حسینهای زمان را یاری میکند. ایمان است که میتواند جان سرشار از عاطفه یک زن، یک مادر را چنان صلابتی بخشد، که رو در روی خصم بایستد و کوبنده بگوید "ما رایت الا جمیلا".
🔹و چنین است که زینبهای تاریخ، با قلبهایی به غایت رئوف، مدیریت عواطف را مشق، و جامعه را راهبری میکنند.
✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌سلسله نشستهای امتداد حضور (نشست چهارم)
🔹روایت حکمرانی و سیاستگذاری حوزه زنان
با محوریت انتقال تجارب مدیران زن جمهوری اسلامی
🎙با حضور سرکارخانم زهره الهیان
🕰زمان:
سه شنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۳ الی ۱۵
📍مکان: بنیاد ملی خانواده
(به علت محدودیت ظرفیت، لطفا جهت هماهنگی حضور با شماره 09127978764 تماس حاصل فرمایید)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌فرزند نه؛ حیوان خانگی آری!
🔹عنوان روز جهانی بدون فرزند در وهله اول این تصور را به ذهن متبادر میسازد که هدف از تخصیص این نام به روزی خاص، همدردی با زوجهایی است که با وجود تمام تلاشها، پیگیریها و تحمل مشقات بسیار و عشق سرشاری که به داشتن فرزند از خود نشان دادند اما به حکم تقدیر، ناچار از این نعمت محروم ماندند. اما با اندکی جستجو میتوان دریافت که بر خلاف تصور این روز مختص افرادی است که کاملا خودخواسته و آگاهانه تصمیم گرفتند خود را مقطوع النسل کرده (!!!) و فرزندی را به این دنیا نیاورند!
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌فرزند نه؛ حیوان خانگی آری! 🔹عنوان روز جهانی بدون فرزند در وهله اول این تصور را به ذهن متبادر میسا
🔹سه تصویر به ذهنم خطور کرد؛
1️⃣تصویر اول کلیپ کوتاه و اثرگذاری(!) بود که مدتی قبل در فضای مجازی دست به دست میچرخید و زنی که سگ خود را گم کرده بود با پیدا کردنش او را در آغوش گرفته، خود را مادر توله سگ خطاب کرده و برای پیدا شدن فرزندش اشک شوق میریخت.
2️⃣تصویر دوم صحنهی فیلمی سینمایی بود که سالها پیش دیده بودم و شوهر در برابر تمایل همسرش به داشتن فرزند، آوردن طفلی بیگناه به این دنیای کثیف را دور از عقل و وجدان میدانست.
3️⃣و تصویر سوم، پیرزن و پیرمردی که دوران کهنسالی را در تنهایی و سکوت میگذرانند و هر روز با این ترس چشم به روزگار نو میگشایند که شاید فردا با رفتن دیگری بیش از پیش تنها و بیکس شوند.
🔹در پس ذهنم سیاستهای جمعیتی دهههای شصت و هفتاد رژه میرود که در شکل افراطی خود و در نسلهای پس از انقلاب با کاهش مسئولیتپذیری نسبت به خانواده و تمایل به بیفرزندی مواجه شد و جامعه را به سویی سوق داد که علی رغم صعوبت نگهداری حیوان خانگی، تمام دردسرهای ناشی از تیمارش را به جان خریده و به جای قبول مسئولیت فرزندآوری، جانوری زبان بسته را از چرخهی حیات طبیعی خارج کرده و به خیال خود به او محبت میکنند.
🔹چندی پیش در کتاب "موقعیت زن از نظر اسلام" از شهید بهشتی خواندم که ازدواج دو هدف را دنبال میکند یا برای تشکیل خانواده است و یا "نه برای تشکیل خانواده".
🔹در شکل دوم به ازدواج موقت و شرایط و حتی امتیازاتی(!) اشاره شده بود که شکلی کاملا مساوی به جایگاه زن و مرد در این نهاد تازه تاسیس میداد. اما شکل اول که با هدف تشکیل خانواده و به شکل دائم ایجاد شده است میبایست حسب وظیفه و کارکرد، قرارگاه و پناهگاه فرزندانی باشد که خانواده مسئولیت تربیت و پرورش آنان را پذیرا شده بود.
🔹تصور میکنم درنگی جامعه شناسانه قادر باشد کاهش مسئولیت پذیری نسلهای پس از انقلاب را یکی از دلایل تصمیم برای بی فرزندی برشمارد.
🔹شاید یکی دیگر از علل این امر افزایش بیش از پیش "اصالت لذت" در جامعه و رویکردهای اومانیستی است که سبب شده هرکسی خواست و لذت خود را بر هر مصلحت دیگری و بالاخص جامعه ارجح بداند و به نوعی به استفاده مادی بهینه از دوران کوتاه عمر در جهت رسیدن به خواستههای دل اعتبار ویژه بخشد.
🔹هرچند پرواضح است این دگردیسی فرهنگی اجتماعی نیازمند عوامل متعددی است...
✍️سعیده صفایی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
#یادداشت_روز
#روز_جهانی_بدون_فرزند
#۱۰مرداد
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan