eitaa logo
کانال رسمی دعای کمیل شهرستان بابل
95 دنبال‌کننده
11 عکس
45 ویدیو
0 فایل
هیئت انصارالحسین (ع) مسجد قهاریه بابل ادرس : چهارراه شهدا - خیابان یوسفپوری - مسجد قهاریه تآسیس : ۱۳۶۶ یک ساعت و نیم بعد از اذان مغرب بمدت یک ساعت
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت زمزمه دعای کمیل حاج حسین مشهدسری 22 آذر ۱۴۰۳
"چرا شب های جمعه دعای کمیل را میخوانیم؟ روایات اهل بیت علیهم السلام و سیره ی بزرگان دین، شب جمعه را از بهترین و پرفضیلت ترین شبها برای دعا کردن می دانند، و برای آن، ارزش و اعتبار ویژه ای قائل شده اند. چنانچه امام باقر علیه السلام در حدیثی فرمودند:«خدای تعالی هر شب جمعه فرشته ای را دستور می دهد تا از اول شب تا آخر آن، از جانب پروردگار ندا سر دهد که: آیا بنده مؤمنی هست که پیش از طلوع صبح از گناهش توبه کند تا توبه اش را بپذیرم؟ آیا بنده مؤمنی هست که پیش از طلوع صبح مرا برای دنیا و آخرتش بخواند تا من دعای او را مستجاب کنم؟ آیا بنده مؤمنی هست که من روزی او را تنگ کرده باشم، و از من بخواهد پیش از طلوع صبح روزی او را زیاد کنم، پس روزی او را وسعت دهم؟ آیا بنده مؤمن ناخوش احوالی هست از من درخواست کند پیش از طلوع صبح او را شفا دهم، تا او را عافیت بخشم؟ آیا بنده ی با ایمانِ محزون و محبوسی هست که پیش از طلوع صبح از من بخواهد او را از زندان رهائی بخشم و اندوهش را برطرف کنم، تا دعایش را به اجابت برسانم؟ آیا بنده ی با اخلاص و مظلومی هست که پیش از طلوع صبح از من بخواهد که برای دفع شر و ظلم ستمکار، از او انتقام گیرم، و حقِ زایل شده اش را به او باز گردانم؟ فرشته حق پیوسته تا طلوع صبح این ندا را سر می دهد."
"چرا بهتر است دعای کمیل دسته جمعی خوانده شود؟ زمانی که بندگان، به صورت جمعی دست به دعا بر می دارند و همگی با هم، ندای اللهم … سر می دهند، دعایشان به اجابت نزدیک تر است چنانچه پیامبر اکرم صلوات الله فرمودند: «چهل مرد جهت دعا برای گشایش کاری واحد، اجتماع نمی کنند، مگر این که خدای تعالی دعایشان را مستجاب می نماید، تا جائی که اگر بر ضد کوهی دعا کنند، آن را از میان برمی دارند.» [۹] و نیز امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هرگز چهار نفر بر کار واحدی جهت دعا به خاطر گشایش آن کار اجتماع نمی کنند مگر اینکه با مستجاب شدن آن دعا از یکدیگر جدا می شوند"
"محتوا و مضامین دعای کمیل دعای کمیل، از آنجا که از زبان امیر المؤمنین علی علیه السلام نقل شده است، دارای مضامین ژرف و شگفت انگیزی در باب معرفت و شناخت خداوند و نیز طلب مغفرت و آمرزش گناهان است. امام علی علیه السلام این دعا را با لفظ جلاله آغاز می‌کند و سپس در فرازهای بعدی، خداوند را با صفاتِ بی بدیلش می خواند و او را به رحمت، علم لدنی، نور ازلی، قدرت و قوت، جلال و جبروت، عظمت و عزت و … سوگند می‌دهد. سپس پروردگار جهانیان را با عبارات «یا نُورُ یا قُدُّوسُ یا أَوَّلَ الْأَوَّلِینَ وَ یا آخِرَ الْآخِرِینَ» می خواند و از خداوند طلب مغفرت و آمرزش می‌ نماید. ایشان، در همه ی فرازهای دعا، با ذکر و یاد خدای متعال، به وجود بی همتای کردگار جهانیان تقرب می‌جوید، خودِ خدا را شفیع درگاه الهی قرار داده و از او می‌خواهد که توفیق تقرب به پیشگاهش را به او عنایت نماید. شکرگزاری را به او تعلیم دهد، همواره یاد خدا را مقیم دل و جانِ او نماید و با طلب خضوع و خشوع از محضر خداوند، با بیانِ عباراتی شدت اشتیاق خود به وصال حق را ابراز می‌دارد. در ادامه ی دعا، به حاکمیت مطلق و فرمان عالم‌ گیر پروردگار اشاره کرده و با عباراتی عرفانی و خاضعانه، خداوند را بخشایشگرِ خطاپوش معرفی می‌کند. در فرازهای دیگر، امیر المؤمنین، ستار العیوب بودن خداوند، قدرت و اختیار دفع آفات و بلیات، حفظ بنده از لغزش‌ها و خطاها و عدم استحقاق او به توصیف و تعریف و تمجید را بیان می‌کند و با اعتراف به ضعف و نقص و کاستی، به دشواری و سنگینی بلاها و گرفتاری و مشقات و نارسایی‌ها و… اشاره می‌کند و از آنها در پیشگاه خداوند گلایه کرده و از لطف و جود الهی برای رفع آنها استعانت می جوید و با توسل به شکوه و عزت خداوند، خواسته‌های خود را مطرح کرده و با اشاره به مکر و فریب شیطان تقاضای یاری می نماید. سپس با اشاره به لطف ازلی و رحمانیت و رحیمیت لم یزلی، بیان می‌کند که خداوند خداپرستان موحد و پرستشگران باایمان را در آتش جهنم نخواهد افکند. سپس آن حضرت در مقام مقایسه ی آفات و بلاهای دنیا با عذابِ دردناک آخرت، عباراتی را بیان نموده و می‌گوید: «ای مولای من! حتی اگر که بتوانم بر عذابِ دردناکِ تو شکیبا باشم، چگونه بر فراق و دوریت صبر نمایم؟» امید و رجای بنده ی باایمان، به رحمت بی کران توست، پس آیا مؤمن و کافر یکسانند؟ و در پایانِ دعا، با ندا کردن خداوند متعال، به صفات احدیت، حاجات خود را از درگاه خداوند طلب می نماید و ضمن درخواست آمرزش و طلب مغفرت برای خویش، دعا را تنها سرمایه و امید را تنها دارایی و ندبه و گریه را تنها سلاح خویش دانسته است."
"سند دعای کمیل منبع دعای کمیل، کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی [۱۲] است. شیخ طوسی رحمه الله این دعا را به نام دعای خضر در ضمن اعمال ماه مبارک شعبان نقل کرده است. سید بن طاووس در اقبال الاعمال [۱۳]، علامه مجلسی در زاد المعاد [۱۴] و کفعمی در بلد الامین [۱۵] در ضمن اعمال نیمه شعبان این دعا را آورده‌اند. شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان [۱۶] دعای کمیل را به نقل از مصباح المتهجد شیخ طوسی آورده است."
"دعای کمیل از دیدگاه علما و اندیشمندان امام خمینی قدس سره الشریف درباره ی مضامین عمیق و عرفانی دعای کمیل می فرمایند: «دعای کمیل یک دعای عجیبی است، بسیار عجیب. بعض فقرات دعای کمیل از بشر عادی نمی‌تواند صادر بشود.» استاد مطهری رحمه الله: «یکی از آن گنجینه‌های بزرگی که در دنیای شیعه وجود دارد این دعاهاست. به خدا قسم گنجینه‌ای است از معرفت… اگر ما جز دعای کمیل از علی و جز دعای ابوحمزه از علی بن الحسین نداشتیم و اسلام در چهارده قرن چیز دیگری نداشت، همین‌که توسط دو تن از شاگردهای اسلام از آن دنیای بدویت و جهالت چنین دو اثری ظاهر شده کافی است. آنقدر اینها اوج و رفعت دارد که اصلًا اعجاز جز این چیزی نیست"
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ، برادر رزمنده جانباز جناب سرهنگ علیرضا مرادی سلام علیکم بما صبرتم و عظم الله اجورکم خبر جانسوز و اندوه‌بار درگذشت فرزند برومندتان، زنده‌یاد خادمةالحسین(علیه السلام) مرحومه فاطمه مرادی موجب تأثر عمیق و تألم خاطرمان گشت. هرچند صبوری شما در تسلیم به مشیت الهی و تمسک به حقیقت جاودانه "إنا لله و إنا إلیه راجعون" خود جلوه‌ای از مقام رضا و ایمان ناب است، اما داغ فرزندی چنین شایسته و پاک‌نهاد، نه تنها سنگینی بار غم، که عمق عشق و اخلاصتان در مصاف با اراده الهی را می‌نمایاند. ا درگذشت فرزند دلبندتان را خدمت شما و مادر بزرگوار و صبورشان تسلیت عرض می‌ نماییم .. و از خداوند متعال خواستاریم که با عظمت و جلالش، به شما و مادرشان اجری عظیم عطا نماید وروح پاک او را درجوار خود غرق در رحمت واسعه گرداند. وهمنشین با اولیای الهی بویژه حضرت زهرا سلام الله علیها نماید.. هیئت انصارالحسین ع مسجد قهاریه بابل