5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه که این روزها در مقابله ایران و امریکا و اسرائیل شاهد هستیم!!!
✅ نباید از آثار مثبت نوافل غافل بود...
عارف ، فیلسوف و مفسر کبیر قرآن مرحوم علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه میفرمودند:
نوافل(نمازهای مستحبی روزانه) نوری دارد که انسان را به انجام واجبات بلکه به ترک محرمات میکشاند، لذا از آثار مثبت آن نباید غافل بود و نباید خود را از آن محروم ساخت. ببینید یک روز که به نماز شب موفق میشوید با شبی که موفق نمیشوید چه قدر فرق دارد!!!
ملاحظه نمایید شبی که به نماز شب موفق میشوید چه قدر در انجام کارهای خیر موفق هستید و کارها در آن روز برای شما روبراه است، به خلاف شبی که موفق به نماز شب نشدهاید، که به هر کاری دست میزنید و به هر چیز که رو میآورید میبینید که به بن بست میخورد.
📚 در محضر علامه طباطبائی، ص381
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
إِن تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
بقره - ٢٧١
اگر صدقهها را آشكار كنيد این كار خوبي است و اگر پنهانش بداريد و به تهيدستان [آبرومند] بدهيد این براي شما بهتر است و بخشي از گناهان شما را ميزدايد و خدا از آنچه ميكنيد آگاه است.
**************
نکته ها:
امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. [749] شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد.
-----
749) تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 289.
**************
پیام ها:
- انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یك نوع تبلیغ عملى است. «فنعمّاهى»
- شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «فقراء»
- با اینكه صدقات و زكات، مصارف زیادى دارد، لكن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تؤتوها الفقراء»
- شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنكه آنان به سراغ شما بیایند. «تؤتوها الفقراء» و نفرمود: «یأتكم الفقراء»
- انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیك است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى دارد. «فهو خیر لكم»
- انسان، غریزه سودجویى وخیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق ونمونه هاى خیر را براى انسان بیان كرده اند. «فهو خیر لكم»
- كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد. «یكفّر عنكم من سیئاتكم» «سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود.
- آن [750] چه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «واللّه بما تعملون خبیر»
-----
750) ان تجتنبوا كبائر ما تنهون... نكفّر عنكم سیئاتكم...« نساء، 31.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
میدونید چرا گنبد حرم
امیرالمؤمنین علیه السلام
پرچم ندارد؟
🔸برای بسیاری از مردم این سوال وجود دارد که چرا بر گنبد نورانی امیرالمومنین(علیه السلام) پرچمی وجود ندارد در حالی که تمامی گنبدهای ائمه اطهار(علیهم السلام) پرچم دارند؟
پرچم نمادی به نشانه خونخواهی و طلب تقاص است و تقاص خون امام علی(علیه السلام) توسط فرزندش امام حسن(علیه السلام) از ابن ملجم ملعون گرفته شد؛ در حالی که سایر امامان معصوم(علیهم السلام) در انتظار قیام امام منتظر برای قصاص قاتلان هستند.
گنبد حضرت زینب(سلام الله علیها) نیز پرچمی نداشت تا اینکه بارگاه نورانی اش به دست شمر صفتان بمباران شد و مدافعان حرم حضرت زینب پرچم تقاص را بر گنبد ملکوتی اش بر افراشتند.
🌺 اعمال شب سيزدهم رجب :
♦️آغاز شبهاى بيض [يعنى شبهاى روشن و تابناك كه عبارتند از شبهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه] است و در آن سه عمل مستحب است:
اوّل: غسل كردن
دوم: چهار ركعت نماز بخواند، در هر ركعت يك بار سوره «حمد» و بيست وپنج بار سوره توحيد
سوم: دو ركعت نماز، كه در اعمال شب سيزدهم رجب و شعبان بيان شد، در هر ركعت پس از سوره «حمد» سوره هاى «يس» و«تبارك الّذى بيده الملك»و«قل هو اللّه احد»را بخواند.
و در شب چهاردهم: اين نماز خوانده میشود به صورت چهار ركعت با دو سلام.
♦️ و در شرح "دعای مجير" بيان شد، كه هر كه آن را در ايام البيض ماه رمضان بخواند، گناهانش آمرزيده میشود هرچند به تعداد قطرات باران، و برگ درختان، و ريگ بيابان باشد.
مفاتیحالجنان
☘ اعتکاف آناست که انسان به قصد عبادت وبندگی خداوند متعال درمسجد بماند واز آن خارج نشود.
✍🏼اصل اعتکاف مستحب است،ولی گاهی به سبب نذر، عهد،قسم یا اجاره انجام آن واجب میشود
🟪شرایط اعتکاف
صحیحبودن اعتکاف هفت شرط دارد
1⃣ عقل
2⃣ نیّت
3⃣ روزه
4⃣ حضور درمسجد واحد
5⃣حداقل سهروز متوالی بودن
6⃣ استمرار حضور درمسجد
7⃣ اجازهداشتن برای اعتکاف
✳️ بلوغ شرط صحیح بودن اعتکاف نیست،بنابراین کودک ممیّز نیز میتواند مُعتَکف شود.
⛔️ محرّمات اعتکاف
برکسی که اعتکاف میکند انجام کارهای زیر حرام است:
⓵بوییدن موادمعطّر و گیاهان خوشبو برای لذّتبردن ؛
⓶آمیزشجنسی و بنابراحتیاط لمس و بوسیدن همسر ازروی شهوت که علاوه بر حرمت، موجب باطلشدن اعتکاف نیزمیشود
⓷خودارضائی(اِستِمنا) بنابراحتیاط واجب؛
⓸خرید و فروش و بنابراحتیاط واجب هرنوع دادوستد مانند اجاره
⓹مجادله و نِزاع در اموردینی و دنیوی(درصورتی که برای چیره شدن برطرف مقابل و اظهار دانش و برتری باشد)اما اگر مجادله برای اظهار حق و برگرداندن طرف مقابل از اشتباه باشد،اشکال ندارد
🚫توجه:
محرّمات اعتکاف اختصاص به روز ندارد و در شب نیز بایداز آنها پرهیزشود
✅ملاحظات:
هرگاه اعتکاف مستحب را پس از روزدوم باطل کند،باید قضای آن را بهجا آورد؛ولی
◽️اگـر
در روز اول و دوم باطل کند، قضای آن واجب نیست
اعتکاف نباید کمتر از۳روز پیدرپی باشد،ورها کردن آن قبل ازپایان روزدوم جایزاست، ولی
◽️اگـر
۲روز بماند،ماندن روز سوم واجب میشود
کفّاره باطلشدن اعتکاف، همانند کفاره افطار عمدی در ماه رمضان است،یعنی دو ماه روزه که
㉛ روز آن پیدرپی باشد،یاغذادادن به
۶۰ فقیر
حسین بن منصور حلاج را در ظهر رمضان، گذر به کوی جذامیان افتاد! جذامیان به نهار مشغول بودند و به حلاج تعارف کردند. حلاج بر سر سفره نشست و چند لقمه بر دهان برد. جذامیان گفتند: دیگران بر سر سفره ما نمی نشینند. حلاج گفت آنها روزه اند و سپس برخاست.
غروب، هنگام افطار حلاج گفت: خدایا روزه مرا قبول بفرما. شاگردان گفتند: استاد ما دیدیم که روزه شکستی! حلاج گفت: ما مهمان خدا بودیم. روزه شکستیم ولی دل نشکستیم...
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قدیم معروف بوده که اگر کسی دعای مهمی داشت،صبر میکرد تا ماه رجب برسد و در ماه رجب دعا کند...
مقام معظم#رهبری
35.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران: کشورهای اسلامی باید شریانهای حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنند. امت اسلامی در آینده نه چندان دور پیروزی مردم غزه را خواهد دید.