eitaa logo
آنتی شبهه 🇮🇷🇵🇸🇾🇪🇱🇧
2.1هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
4.6هزار ویدیو
89 فایل
کانال پاسخ به سوالات و #شبهات #دینی #اعتقادی ارتباط با ادمین 👇👇 @seyed_javad_hoseini135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞اقدام به دوستی با جنس مخالف به قصد ازدواج کار درستیه؟ 📣توضیحات حجت الاسلام رضا یوسف زاده 📻 زمان پخش: یکشنبه‌ها ساعت ۱۶ موج Fm ردیف 96 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا در جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک وجود دارد؟! 🎤استاد رحیم پور ازغدی 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مسلمان شدن ‌یک‌ مسیحی بخاطر تناقضات سایر ادیان پسری که در خانواده‌ای مسیحی به دنیا اومد و بخاطر منطقی نبودن متون انجیل شروع به تحقیق درباره‌ی دین‌های مختلف کرد و در آخر مسلمان شد... 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️ سمت راستی میگه شراب حلاله و زن گرفتن حرام ، سمت چپی هم میگه شراب حرامه و ۴ تا زن گرفتن حلال و بلکه واجب😂 🙇‍♂️حالا کدومشون راست میگن؟ 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 سوال ❓اگر کسی گناه کبیره مرتکب شده باشد آیا خدا می بخشد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
📳 تصویر روز تشییع جنازه امام خمینی(رحمه الله) که گینس بعنوان بزرگترین مراسم وداع با یک انسان منتشر کرده است 📙حالا اصلا به گینس کاری ندارم تاریخ ایران را بخوانید و شاهان را به ترتیب از آخر مرور کنید 👇 👑شاه و شاهزادگان در این مملکت یا فرار کردند یا اخراج شدند و یا در خشم مردم کشته شدند و از تخت قدرت پایین آمدند ❌ محمدرضا پهلوی به مصر فرار کرد ❌ رضاخان به ژوهانسبورگ تبعید شد ❌ احمدشاه به اروپا رفت ❌ محمدعلی شاه و برادرانش به سفارت روسیه پناهنده شدند ❌ مظفرالدین شاه و محمدشاه به مرگ طبیعی در جوانی از دنیا رفتند و چندان برسرکار نبودند ❌ ناصرالدین شاه در مسجد با اصابت تیر به قلبش کشته شد ❌ آغامحمدخان قاجار و نادرشاه افشار در مسیر اردوی جنگی ترور شدند ✅ کدام حاکم تاریخ ایران وقتی از دنیا رفت محبوبتر از روز استقبالش بود؟ ❓کدام حاکم تاریخ ایران، مردم به عشق و دستور او جوانانشان را به قربانگاه جنگ می‌فرستادند؟ تا جایی که در تمام طول تاریخ این مرز و بوم ، نه اینکه خاکی از ایران کم نشد بلکه حتی درباره ی آن مذاکره هم نشد 💪 ❓یا با فتوای کدام حاکم تاریخ ایران، مردم مقابل ساواک و حکومت نظامی جان می‌دادند؟ این پیام را برای دوست و دشمن بفرستید، اینها انکارشدنی نیست🤌 🖤 تسلیت باد ✍ علیرضا زادبر 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
﷽ 🍱 خوردن غذای اهل مصیبت ⚫️ 🚫 امروزه مشاهده می شود که وقتی مسلمانی از دنیا می رود و خانواده ای داغدار می شود، آداب و رسوم نادرست و نابجایی اجرا می شود که علاوه بر خلاف شرع و عقل بودن ، گاه ظلم و گناه نیز به شمار می آید، به عنوان مثال: 1⃣‌‌ چیدن و حمل حجله عروسی، در تشییع جنازه جوانی که داماد یا عروس نشده است!❌ 2⃣ کشتن گوسفند و قربانی کردن در برابر جنازه❌ 3⃣ مهمانی دادن و پهن کردن سفره از سوی اهل عزا و شرکت مردم در این مجالس، ❌ 👈در حالی که در احکام دین ما آمده است که: "مستحب است پس از دفن تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است." 🔹حتی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده که: "غذا خوردن در کنار (سفره) اهل مصیبت، از اعمال جاهلیت است و سنت اسلام این است که برای مصیبت دیدگان غذا ببرند (نه آنکه غذایشان را بخورند)."1 🔹همانطور که پیامبر دستور دادند برای خانواده جعفر بن ابیطالب; وقتی خبر شهادتش رسید، غذا ببرند. 4⃣ افزایش تشریفات و چشم و هم چشمی ها در مجالس عزا، که گاه مجلس غم و اندوه با محفل فرح و شادی مشتبه می گردد.❌ 5⃣ تشریفاتی که در تشییع جنازه، بر سر قبر و در نهایت در ساختن قبر اجرا می شود.❌ و... 📚1. وسائل الشیعه، ج3 ص237 ح3504 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رهبر عزیز انقلاب اسلامی : دلم برای رئیسی سوخت...😢 🖤 بعد از فقدان رئیس جمهور عزیز همه جریان‌ها از خدمات او حرف میزنند؛ دلم برای آقای رئیسی سوخت، در زمان حیات او یک کلمه حاضر نبودند از این حرفها بزنند... 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽حفظ حتی به قیمت جان عجل‌الله‌فرجه؟! ⁉️آیا مرحوم این حرف و زده‌اند؟ منظورشان چه بوده است؟ 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
حديثي از امام جعفر صادق(علیه السلام) شنيده شده كه فرموده است: «هر پرچمي كه قبل از قائم ما برافراشته شود، ضلالت و گمراهي است» منظور از اين حديث چيست؟ آيا اين حديث با ولايت و يا با هر نوع حكومت مخالفت ندارد؟ اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيام‌هاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد.
متن حديث: آن چه در منابع روايي به دست آمد، حديث ذيل است «عَنْ ابي عبدالله كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[1]امام صادق ـ عليه‌السّلام ـ فرمود: هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است. اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيام‌هاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيام‌هايي است كه در مسير خدا و اهل‌بيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است. مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه مي‌گويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت»[2] هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر مي‌دارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عجل الله فرجه) طاغوتي است نمي‌توان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را هم شامل مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (عجل الله فرجه) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميده‌اي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيام‌هاي فراواني را داشته‌ايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليه‌السّلام ـ و انسان‌هاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفته‌اند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود كه اين روايات با روايت فوق معارض است. 1- قيام زيد بن علي: كه امام هشتم ـ عليه‌السّلام ـ فرمود: زيد از علما آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد[3] و امام هفتم هم فرمود: كه عمويم زيد در راه رضايت آل محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ قيام كرد.[4] و روايات ديگر، كه كاملاً ائمه اطهار قيام زيد را و حتي پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ قيام او را پيش‌گويي نموده، و كاملاً تأييد فرمودند.[5] 2- قيام مختار بن ابي عبيدي ثقفي، كه امام زين‌العابدين در تأييد قيام او فرمود: اگر برده‌اي از زنگار براي ياري ما قيام كند بر همگان واجب است او را ياري رسانند.[6] از اين روايت استفاده مي‌شود كه نه تنها قيام در حمايت، و مسير اهل‌بيت ممنوع نيست، بلكه هر كس قيام كند بر ديگران واجب است او را ياري نمايند و هم چنين امام باقر ـ عليه‌السّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را كشت و از ما اهل‌بيت خونخواهي و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشكلات بين ما به تقسيم مال پرداخت.[7] و فرمود: كه خدا رحمت كند مختار را كه تمام حق ما را ستاند[8]از گفتار امام باقر ـ عليه‌السّلام ـ بخوبي تأييد و تمجيد تشكيل حكومت در مسير حمايت از اهل‌بيت استفاده مي‌شود. 3- قيام يماني و... كه در روايات بدان اشاره شده و تأييد شده است.[9] استاد مطهري در اين زمينه مي‌فرمايد: «از نظر روايات اسلامي در مقدّمه قيام و ظهور امام يك سلسله قيام‌هاي ديگر از طرف اهل‌ حق صورت مي‌گيرد، آن چه به نام قيام يماني قبل از ظهور بيان شده است، نمونه‌اي از اين سلسله قيام‌ها است، اين جريان نيز ابتدا به ساكن و بدون زمينة قبلي رخ نمي‌دهد. در برخي روايات اسلامي سخن از دولتي است از اهل حق كه تا قيام مهدي (عج) ادامه پيدا مي‌كند.[10] و هم چنين دربارة انقلاب اسلامي، به رهبري امام خميني (رحمه الله) بشارت‌هايي داده شد، كه يكي از بزرگان معاصر مي‌گويد: «از نظر شيعيان، انقلاب ايران، به عنوان زمينه‌ساز ظهور مطرح است. آنان كم و بيش مي‌دانند كه اين علائم ظهور است، در روايت‌هاي موجود عبارت «رجل من قم»‌ مردي از قم قيام مي‌كند «و قوم من الشرق» و گروهي از مشرق دست به قيام مي‌زنند آمده است.[11] نظر امام خميني (ره):  امام خمینی توجيهات مختلفي از حديث نموده كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود. 1- مراد روايتي است كه در مقابل روايت حضرت باشد نه روايتي كه دعوت به ايشان و ولايتشان مي‌كند[12] دليل اين توجيه ذيل روايت مذكور، و روايتي است كه قيد «راية ضلالة» پرچم گمراهي دارد. 2- مراد اين است كه پرچمي به عنوان مهدويّت بلند كند.[13] چنان كه در طول تاريخ پرچم‌هاي زيادي به نام مهدي (عجل الله فرجه) قيام كردند، ولي گذشت زمان آنها را رسوا نمود. در جاي ديگر مي‌فرمايد: اين‌هايي كه مي‌گويند كه هر عَلَمي بلند بشود، و هر حكومتي، خيال كردند كه هر حكومتي باشد، اين برخلاف فرج است،‌اين‌ها نمي‌فهمند چي دارند مي‌گويند... حكومت نبودن يعني اين‌كه همة مردم به جان هم بريزند و همديگر را بكشند...، اگر فرض مي‌كرديم دويست تا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار مي‌زديم، براي اين‌كه خلاف قرآن است.[14]
3- (ممكن است روايت) راجع به خبرهاي ظهور ولي‌عصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد در زمان غيبت عَلَم‌هايي ك ه به عنوان امامت، قبل از قيام قائم برپا مي‌شود باطل است[15] يعني روايت مورد خاص را مي‌گويد، لذا اطلاق ندارد.[16] 4- احتمال ديگر آن كه از قبيل پيش‌گويي باشد از اين حكومت‌هايي كه در جهان تشكيل مي‌شود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفة خود عمل نمي‌كنند، همين‌طور هم تاكنون بوده شما چه حكومتي در جهان بعد از حكومت علي بن ابي‌طالب ـ عليه‌السّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغي و برخلاف حق نباشد.[17] جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نمي‌باشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادي داريم كه دستور به قيام براي خدا[18] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهي از منكر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنين روايات فراواني داريم كه دستور به امر به معروف و نهي از منكر،[19] قيام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتي كه در قرآن و روايات وجود دارد، نمي‌توانند مخصوص زمان خاصي باشد. امام خميني(ره) در اين زمينه مي‌فرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت طولاني (آيا) احكام اسلام بايد بر زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاري خواست بكند؟ (آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقت‌فرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودي بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟ [ولايت فقيه و ادله] جواب سوّم اين است كه مسئله ولايت فقيه و تشكيل حكومت اسلامي.‌ ادلة فراوان نقلي و عقلي همراه است كه هرگز روايت فوق‌الذكر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به يك دليل عقلي و يك دليل نقلي اشاره مي‌شود: 1- دليل عقلي، در اين جا جهت اختصار فقط[20] به يك دليل عقلي اشاره مي‌شود: «حيات اجتماعي بشر و نيز كمال فردي و معنوي او، از سويي نيازمند قانون الهي در ابعاد فردي و اجتماعي است كه مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسيان باشد، و از سوي ديگر نيازمند حكومت ديني و حاكمي عالم و عادل براي تحقق و اجراي قانون كامل، حيات انساني در بعد فردي و اجتماعي‌اش بدون اين دو و يا با يكي از آن دو متحقق نمي‌شود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعي، سبب هرج و مرج و فساد و تباهي جامعه مي‌شود كه هيچ انسان خردمندي به آن رضا نمي‌دهد اين برهان كه دليل عقلي است هم شامل زمان انبياء مي‌شود كه نتيجه‌اش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم كه ضرورت امامت را نتيجه مي‌دهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش ضرورت ولايت فقيه است.»[21] 2- دليل نقلي: آيات و روايات فراواني بر مسئله ولايت فقيه دلالت دارند. كه فقط به يك روايت اشاره مي‌شود.[22] امام زمان (عج) در قسمتي از پاسخ به پرسش اسحاق مي‌نويسد: «در پيشامدها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدايم.»[23] نتيجه اين كه: اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيام‌هاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد.
پی نوشت ها : [1] حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6. [2] محمد بن يعقوب كليني، روضة كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456. [3] وسائل الشيعه، همان، ج11، ص39، روايت 11. [4] همان. [5] مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوّم، ‌1403ق ـ 1983م، ج46، ص199. [6] همان، ج45، ص365. [7] همان، ج45، ص343. [8] كشي، رجال كشي، ص125، ح199. [9] بحارالانوار، همان، ج52، ص253. [10] مطهري، مرتضي، قيام و انقلاب مهدي از ديدگاه فلسفة تاريخ، قم، انتشارات صدرا، ص67ـ68. [11] مجله انتظار، سال اول، شماره 2، مصاحبة با استاد علي كوراني، ص 61. ر.ک: بحارالانوار، همان، ج52، ص243، و ج57، ص216، روايت 37. [12] همان، ص81. [13] همان، ص14. و صحيفة نور، ج20، ص196ـ197. [14] مجله انتظار، همان، ص15. و صحيفة نور، ج20، ص198. [15] مجله انتظار، همان، ص18. [16] ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238. [17] مجلّه انتظار، همان، ص18. [18] سبأ:46. [19] حر عاملي، وسائل‌الشيعه، همان، ج11، ص395. [20] ر.ك: واعظي، احمد، حكومت اسلامي، چاپ اوّل، 1380، ص172. [21] جوادي آملي، عبدالله، ولايت فقيه، قم،‌ نشر اسراء، 1378ش، ص151ـ152. [22] ر.ك: حكومت اسلامي، همان، ص147ـ167. و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة‌ امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239. [23] محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضي، ح9. 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
☝️⚠️ همین دو تشییع جنازه گویای همه‌چیز است... تفاوت حکومت با حمایت "مردم" و حکومت با حمایت "اجنبی" 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨پاسخ به شایعه هندی بودن امام خمینی! 📲هر جوری میتونین پخش کنین🌹     🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110
آیا جمله «اسلام، شهید انقلاب است» از علامه طباطبایی است؟! از علامه طباطبائی پرسیدند چرا از انقلاب اسلامی دفاع نمی‌کنید!؟ ایشان گفت: این انقلاب یک شهید داشت آنهم اسلام بود! نقل از
روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از فرزند شهید آیت‌الله قدوسی(نوه مرحوم علامه طباطبایی) در واکنش به ادعاهایی مبنی براینکه مرحوم علامه طباطبایی پس از شنیدن اخبار شهادت برخی چهره‌های انقلاب گفته است: «اسلام، شهید انقلاب است» نامه ای از محمدحسین قدوسی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: مرحوم علامه طباطبایی از چند ماه قبل از ارتحال به دلیل کسالت شدید تحت مراقبت شدید بود و هیچ خبری از نوع شهادت‌ها و حوادث تلخ به ایشان داده نمی‌شد و میهمانانی که نزد او می‌رفتند قبل از ورود توسط همسر علامه آگاه می‌شدند که هیچ خبری به ایشان داده نشده و نشود. حتی خبر شهادت مرحوم بهشتی که چند ماه قبل از این بود نیز به او داده نشد. همسر مرحوم علامه (اکنون زنده است و) چندی قبل در مصاحبه‌ای این مساله را اعلام کرده است. بنابراین در عین احترام به گویندگان خبر و تصدیق مراتب دیانت و صداقت آنان، اصل خبر نمی‌تواند درست باشد. مبانی فکری علامه طباطبایی(رض) در بعد نظری و نوع نگرش اجتماعی و سیاسی به اسلام، کاملاً با مبانی فکری امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی سازگاری دارد. بلکه در نگاهی عمیق‌تر، از آنجا که به تعبیر رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای، «مبانی تئوریک انقلاب اسلامی آثار شهید مطهری است.» و بدون شک آثار شهید مطهری در حوزه مبانی اسلامی، شرح و بسط اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان است، لذا باید علامه طباطبایی را فیلسوف اجتماعی پشتیبان انقلاب اسلامی دانست که بخش مهمّی از مبانی انقلاب اسلامی در آثار ایشان و یا متأثّر از ایشان و در آثار شاگردان ایشان (مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی) تبیین گردیده است. به بیان دیگر انقلاب اسلامی همانگونه که در مقام ثبوت و تحقّق مرهون مجاهدات علمی و عملی رهبر فرزانه انقلاب، امام خمینی(ره) و شاگردان او(و البته مردم) است، در مقام اثبات و تبیین نیز(علاوه بر امام)، مرهون مجاهدت علمی علامه طباطبایی(رض) و شاگردان اوست. در بعد نظریه سیاسی، علامه طباطبایی معتقد به اصل سیاست الهی و حکومت اسلامی و معتقد نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت و لزوم جهاد و مبارزه و فراهم کردن مقدّمات تشکیل حکومت اسلامی است. مبنایی که در اصل آن با امام خمینی(ره) و قاطبه فقهای شیعه اختلافی ندارد. علامه طباطبایی قوانین اسلام را دارای دو دسته ثابت و متغیر می‌دانند که قوانین متغیر برای اداره جامعه در شرایط مختلف و متکامل اجتماعی و ابزاری است در اختیار حکومت برای اداره جامعه. ایشان ولایت و سرپرستی یک قیّم و ولی را به حکم فطرت انسانی برای هر جامعه ای لازم می‌دانند و از این طریق لزوم حکومت اسلامی را اثبات نموده و تشکیل حکومت توسط پیامبر اکرم(ص) و تولّی امور اجتماعی را مویّد می آورند. و اختلاف در جانشینی پیامبر(ص) را نشان دهنده اجماع مسلمانان بر لزوم حکومت دینی و اختلاف آنان در مصداق ولی جامعه می دانند. از نگاه علامه «مساله ولایت یکی از مواد مشروعه شریعت است که مانند سایر موادّ مشروعه دینی برای همیشه در جامعه اسلامی باید زنده باشد.» و پیوسته این مقام باید با یک یا چند نفر اشتغال داشته باشد. و بحث در مورد شخص ولی غیر از ضرورت اصل مقام ولایت و حکومت بوده و با نبودن فرد خاصّ منصوب، مقام حکومت و ولایت از بین نمی رود. و الغای آن الغای فطرت است و الغای فطرت الغای اصل اسلامیت. علامه با توّجه به شرایط تقیّه در زمان شاه، در این مقاله خود که پیش از پیروزی انقلاب منتشر گردیده است، به ولایت فقیه به تفصیل نپرداخته و آن را به فقه موکول می کند. امّا تلویحاً بیان می‌کند که در عصر غیبت نیز ولایت و حکومت به عهده فقیه اصلح یعنی دارای تقوای دینی و حسن تدبیر و اطلاع از اوضاع است. [علامه طباطبایی، بررسی های اسلامی، مقاله مساله ولایت و زعامت، ص 154-178] علامه طباطبایی در المیزان نیز به نظریه ولایت فقیه صحّه می‌گذارد. از نظر ایشان «در صورتی که مردم برای انجام تکالیف واجب اجتماعی خویش بخواهند دولت تشکیل دهند حق دارند که فقیه واجد شرایطی را به عنوان حاکم تعیین نمایند. بی شک چنین فقیهی علاوه بر مشروعیت مردمی دارای مشروعیت الهی نیز خواهد بود. زیرا منطقی و معقول نیست که مردم به تکالیف اجتماعی از سوی شارع مکلف باشند، اما هیچگونه حق دخالت و اظهار نظر جهت ایجاد مقدمات و فراهم آوردن زمینه های انجام آن تکالیف را نداشته باشند. مگر امکان دارد که برای شارع، امری مطلوب باشد و آن را از مردم بخواهد اما مقدمه آن را نخواهد؟ [علامه طباطبائی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، ج 4، ص 207-211.] آیت الله احمدی میانجی، از شاگردان علامه طباطبایی، در خاطرات خویش چنین می‌گویند: «علامه طباطبایی پس از قیام امام خمینی در برابر ستم و استکبار گفت: ایشان خیلی قاطع کلام خود را بر زبان جاری می‌نماید… فردی از اهل علم ساکن مشهد در
امر امام خمینی تردید داشت یک بار که علامه به زیارت بارگاه قدس رضوی آمد درباره امام از وی سئوالاتی نمود علامه در جواب آن مرد مردد گفت: امام بر ملکوت مسلط است.» [خاطرات فقیه اخلاقی احمدی میانجی ص ۲۰۴؛] آیت الله دوست محمّدی که از مبارزان انقلاب و از علاقه مندان و شاگردان همزمان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(رض) است، نقل می‌کند که علامه طباطبایی «در مورد انقلاب و تشویق ما به اطاعت از امام و اطاعت از مراجع و انجام وظیفه و اعمال انقلابی و تبلیغ رفتن و فعالیت کردن. کاملاً تشویقمان می‌کردند.» ایشان همچنین بیان می‌کند که در طول مبارزات توسط رژیم شاه دستگیر می‌شوند و علامه طباطبایی برای آزادی ایشان تلاش می‌کنند. آیت الله دوست محمدی می‌گوید وقتی پس از آزادی محضر علامه رفتم ایشان «دعا فرمودند که شماها مأجور هستید و اسلام فقط این نیست که ما منبر برویم». علامه مبارزه علیه رژیم شاه را مصداق امر به معروف و جهاد می دانستند. آیت الله دوست محمدی می گوید علامه طباطبایی «تصریح کردند به این که فقط ما مسائل عادی مردم را بگوییم؟ اسلام امر به معروف دارد، نهی از منکر دارد. این جمله را من اولین بار از علامه شنیدم که فرمودند «جهاد، یکی از فروع امر به معروف و نهی از منکر است و قضا، یکی از فروع امر به معروف و نهی از منکر است. اصل امر به معروف و نهی از منکر است و این ها فروع امر به معروف اند.» [علامه] دعا کرد و اصلا فرمود که«ما غبطه می خوریم به شما… عین «غبطه» را ایشان به من فرمودند. آخر من نگران بودم که آیا ایشان از من خوشش می‌آید که این کار را کردم؟ اوّلش هم که رفتم یک کم خجالت کشیدم که نکند که یک وقتی ایشان بگوید که شما چه قدر تند هستید. بعد فرمودند که «ما به امثال شما جوان ها غبطه می‌خوریم.» در ادامه خیلی تواضع کرده فرمودند «ما هم غبطه می‌خوریم ولی خب ما عرضه اش را نداریم.» … وقتی که علامه دعا کردند و تشویقم کردند، حتی بیشتر از گذشته محبت فرمودند، بعد با آن لحن خاص فرمودند «احتیاط یک نفر طلبه به این است که کاری که حتی احتمال این باشد که بر خلاف رضای اسلام عندالله باشد، نکند. شما از مراجع معظم مشورت کنید و از اساتید و ببینید که آیت الله خمینی راضی‌اند به این کار یا نه؟» یعنی قریب به این مضمون. راضی‌اند یعنی که بدون اجازه ایشان کاری نکنید. عرض کردم چشم.» [مصاحبه رجانیوز با آیت الله دوست محمدی منتشر شده در 24 /8/94] موضع گیری که مرحوم علامه در قبال شهادت نوه خودشان داشتند و از زبان دختر ایشان نقل شده است، با این شایعات مطرح شده تعارض دارد. خانم نجمه السادات طباطبایی در این زمینه چنین می‌گوید «پس از شهادت محمد حسن، پدرم به تهران آمد… پرسید: نجمه! من به تو چه بگویم ؟! گفتم: هیچ! شکر خدا !. فرمودند: احسنت. نه ایشان به روی خود آوردند و نه من! و فرمودند: «شکر خدا که اگر بچه ای به تو داده خوبش را داده است.» [جرعه های جانبخش ، ص123 ، زمهر افروخته ، سید علی تهرانی ص110] همانگونه که در این مستند آمده است، مرحوم علامه طباطبایی(رض) که پیش از این نیز دامادشان آیت الله قدوسی دادستان کل کشور را در جریان بمب گذاری منافقان از دست داده بودند نه تنها سخنی منفی بر علیه انقلاب بیان نمی‌کنند بلکه دخترشان را دلداری می‌دهند و از اینکه خداوند چنین فرزندی که افتخار شهادت نصیبش شده است به او داده شکر گذاری می‌کند. همچنین نقل شده است که مرحوم علامه در اواخر عمرشان می‌فرمودند: «راهی را که ما عمری با سختی ها و ریاضت ها رفتیم این جوان ها و شهیدان انقلاب اسلامی در یک شب سپری کردند» ایشان پس از فاجعه هفتم تیر ماجرایی دارند که به این صورت نقل شده است: پس از فاجعه هفتم تیر اطرافیان علامه – به علت کسالت و بیماری ایشان- تصمیم داشتند خبر شهادت شهید مظلوم بهشتی (از شاگردان علامه طباطبائی) را به ایشان نرسانند. در همان احوال یکی از اطرافیان علامه به اتاق ایشان می‌رود و علامه به وی می‌فرماید: «چه به من بگویید و چه نگویید من آقا بهشتی را می‌بینم که در حال صعود است.» [زمهر افروخته، سید علی تهرانی ص111] 📌مطالعه بیشتر 👇👇👇👇 khabaronline.ir/news/576499 yon.ir/alametabae rajanews.com/news/227478 🚨به‌کانال‌ آنتی شبهه بپیوندید 🆔 @anti_shobhe110