🚨 نفوذ جبهه نفاق یهودی در حکومت اسلامی
🔎بخش اول :
تاریخ صدر اسلام، دربردارندهی حوادث و مسائل آشکار و پنهان بسیاری است. شناخت این حوادث در فهم مسائل تاریخ اسلام و حتی مسائل امروز جهان اسلام، بسیار مهم و کارگشاست. جبهه نفاق یهودی
فهم مسائل تاریخی به روشهای گوناگون انجام میشود. ولی جهت بررسی همهجانبه مسائل، بهتر است این موضوعات بهصورت جریانی و پیوستاری بررسی شود. نگاه جریانی به تاریخ، مسائل تاریخ را به هم پیوسته و بهصورت دانههای زنجیر مینگرد.
براین اساس، دو جریان مهم را در دستور کار قرار میدهیم: جریان حق و جریان باطل. این دو جریان در طول تاریخ و از ابتدای تاریخ بشریت، قابل تبیین و بررسی است. هریک از این دو جریان، نمایندگان و اصولی دارند که تاریخ را ساختهاند و پیش بردهاند. در قرآن نیز این نگاه به تاریخ، با بهکار بردن واژهی «شجره طیبه» [۱] و «شجره خبیثه» [۲] تأیید شده است.
تاریخ اسلام که در ادامهی تاریخ پیامبران به وقوع پیوسته، در همین راستا قابل تحلیل و بررسی است و میتوان جریان حق و باطل صدر اسلام را، در مسیر جریان حق و باطل در مسیر نبوت و تاریخ بشریت، تحلیل نمود.
بهنظر میرسد مهمترین مسأله در این رویداد، ولایت و جانشینی پیامبر (ص) است که بسیاری از حوادث، در اطراف این مسألهی مهم طراحی شده است. خداوند نیز در قرآن، در کنار تبیین مسأله ولایت و امامت و شرایط آن، مسلمانان را از خطر نفوذ جریان باطل در جریان حق برحذر میدارد. [۳] از این جهت، جریان حق و باطل در تاریخ اسلام، در موضوع بسیار مهم و حیاتی ولایت و امامت قابل پیگیری است.
اولین انحراف سیستمی در مسیر حق، در دوران نبوت حضرت موسی (ع) و بنیاسرائیل اتفاق افتاد که با تخلّف از فرامین حضرت موسی (ع) آغاز شد. در ادامه، این جریان از حذف معنوی پیامبران الهی به حذف فیزیکی و کالبدی آنها رسید؛ بهطوری که قرآن کریم، بنیاسرائیل را قومی پیامبرکُش توصیف میکند. [۴] این سیستم انحرافگر که سهم زیادی در انحراف در تاریخ دارد، در مقابل جریان حق ایستاد و مسیحیت را نیز دچار انحراف معنوی کرد. جریان انحرافی بنیاسرائیل که نمیتوانست جلوی مسیحیت را بگیرد، آن را دچار انحراف کرد تا خطری برای آنها نباشد.
حوادث بعد از پیامبراسلام (ص) نیز ناگهانی و بدون برنامهریزی قبلی نبود. این جریان باطلِ انحرافگر، با تجربهای که از تحریف و انحراف در دین مسیحیت داشت و با توجه به اخبار ظهور پیامبر خاتم (ص)، قبل از تولد پیامبر کار خود را شروع کرد و نسخهای جدید و ارتقاء یافته از انحراف را در دین اسلام، مد نظر قرار داد. آنها با نفوذ در سیستم پیامبر (ص)، به هدف نقشآفرینی فعال در بعد از پیامبر (ص) پرداخته و نفوذ در حکومت را در دستور کار قرار دادند.
پیامبر اسلام (ص) در این شرایط دشوار، از طرفی تثبیت اسلام و تبیین دین خاتم را در نظر داشت، و از طرف دیگر با مثلث شرک و نفاق و یهود مواجه بود. دقت در جنگها و نحوهی مواجههی پیامبر، نشان میدهد که حضرت بیشترین نیرو و شدیدترین برخورد را با یهود داشتهاند.
بررسی تاریخ با این نگاه، آیهی ۸۲ سورهی مائده را برای ما روشن میکند که خداوند میفرماید: یهود، شدیدترین دشمنان اسلام هستند! پیامبر اکرم (ص) به یارانش فرموده بود:
«به درستی که وجب به وجب و ذراع به ذراع روش کسانی که قبل از شما بودند را پیروی خواهید کرد، اگرچه داخل لانهی سوسماری رفته باشند! اطرافیان پرسیدند: یا رسولالله! منظورت یهود و نصاری است؟ فرمود: پس چه کسی؟» [۵]
این گزارش، یکی از گزارشهای کلیدی در جریانشناسی حوادث پس از رسولالله (ص) بهشمار میآید. براساس این گزارش، رفتاری که مسلمانان پس از شهادت رسولالله (ص) از خود نشان میدهند، تطابق کامل با رفتار یهودیان و مسیحیان در گذشتهی تاریخ دارد. این تطابق کامل، هم میتواند حاکی از سنّتی تاریخی در میان جوامع دینی باشد، و هم میتواند ریشه و خاستگاه حوادثی را که بعدها در جامعهی مسلمانان اتفاق افتاد، نشان دهد.
پینوشتها:
[۱] سوره ابراهیم: آیه ۲۴.
[۲] سوره ابراهیم: آیه ۲۶.
[۳] سوره مائده: آیات ۵۵ و ۵۷.
[۴] سوره آل عمران: آیه ۲۱.
[۵] صحیح بخاری، ج۴، ص۱۴۴.
#اندیشکده_مطالعات_نفوذ
@Anusism
🚨نفوذ جبهه نفاق یهودی در حکومت اسلامی
🔎بخش دوم :
تشکیل جبهه نفاق یهودی
رسولالله (ص)، بهصورت ضمنی تأکید داشت که یهودیان به او ایمان نخواهند آورد. طبق نقل منابع غیرشیعی، آن حضرت بهگونهای از ایمان آوردن یهودیان ناامید بود که عقیده داشت حتی اگر ده نفر از یهودیان به او بگروند، در دنیا یک یهودی هم باقی نخواهد ماند! [۶] البته در برخی متون، این تعداد، بهوسیلهی کعبالاحبار به دوازده نفر افزایش یافته است. [۷] هرچند برخی تلاش دارند کلام رسولالله (ص) را ناظر به بزرگان یهود بدانند، [۸] ولی سخنی که از آن حضرت نقل شده آنقدر گویا است که جایی برای این ترفندها نمیگذارد.
از دیگر سو، با گزارشهای متعدد، از اسلام آوردن تعداد قابل توجهی از یهودیان روبهرو هستیم! از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده است:
«یک روز ده نفر از بزرگان یهود پیش رسولالله (ص) آمدند و از او پرسشهایی داشتند که به اعتقاد آنها، پاسخ آن مسائل را تنها پیامبر یا ملکی از ملائکه مقرب خدا میداند. رسولالله (ص) تمامی پرسشهای آنها را پاسخ داد و آنها هم مسلمان شدند.» [۹]
در گزارش دیگری از امیرالمؤمنین (ع)، از ایمان آوردن یک یهودی دیگر سخن به میان آمده است که از رسولالله (ص) طلب داشت و پس از امتحانِ نوع برخورد وی، به ایشان ایمان آورد و اموالش را به رسولالله (ص) بخشید. براساس گزارش دیگری از همین ماجرا، تمامی خانوادهی آن یهودی نیز غیر از پیرمردی صدساله به رسولالله (ص) ایمان آوردند. [۱۰] همچنین امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ ابومسعود که گفته بود: ما پیش از این هرگاه جنازهای میدیدیم بلند میشدیم، فرمود: «این رفتار شما مربوط به زمانی بود که یهودی بودید.» [۱۱]
عطیه قرظی [۱۲] ادعا داشت، آیهی «وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» [۱۳] دربارهی ده نفر که او یکی از آنها بوده، نازل شده است. [۱۴] ابنعباس هم از اسلام آوردن عبدالله بن سلام، ثعلبة بن سعیة، اسید بن سعیة، اسد بن عبید، و گروه دیگری از یهودیان خبر داد که ایمان حقیقی آوردند و به همین خاطر از سوی سایر یهودیان اذیت شدند. [۱۵]
در متن دیگری از: ثعلبه، عبدالله بن سلام، ابن یامین، اسد و اسید فرزندان کعب، شعبة بن عمرو، و قیس بن زید یاد شده که همگی یهودی بودند و به رسولالله (ص) ایمان آوردند؛ ولی تقاضا داشتند رسولالله (ص) روز شنبه و تلاوت تورات را به رسمیّت بشناسد. [۱۶] در گزارش دیگری، از عبدالله بن سلام و یارانش و نیز سعیة بن عمرو، یمام بن یهودا، اسید و اسد فرزندان کعب، ابن یامین، و عبدالله بن صوریا بهعنوان مسلمانان یهود نام برده شده است. [۱۷]
عدهی دیگری از احبار مسلمانشده یهود، عبارتند از: تمام بن یهودا [۱۸]، جبل بن جوال [۱۹]، سعید بن عامر [۲۰]، عبدالرحمان بن سماک [۲۱] و میمون بن یامین [۲۲]. همچنین گزارش شده: یکی از بزرگان یهود پس از شنیدن سوره یوسف از زبان رسولالله (ص)، بههمراه تعدادی از یهودیان ایمان آوردند. [۲۳]
طبق گزارش دیگری، مردی در محضر رسولالله (ص) از اسلامِ گروهی از یهود سخن گفت که در اثر گرسنگی، خوف ارتداد آنها میرفت! [۲۴] واقدی نیز از ایمان یکی دیگر از بزرگان یهود که داناترین احبار آنها بود، خبر داده است. [۲۵] گفته شده است وقتی اسلم بن عبید مسلمان شد، برخی یهودیان نیز در پی او مسلمان شدند! [۲۶]
#اندیشکده_مطالعات_نفوذ
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکبار برای همیشه ببینید؛ خدمت بزرگ روحانی و ظریف به آمریکا، با انجام برجام!
⏪پاسخ اوباما و جانکری به یک سؤال مهم تاریخی؛ اگر برجام نبود چی میشد؟
✅بالاخره نظام تحریمها فرو میریخت و عایدی برای آمریکا نداشت!
✅امکان بیخاصیت شدن دلار و نابودی نظام اقتصادی آمریکا وجود داشت!
✅اقتصاد ایران رو به بهبودی میرفت!
✍دولت شهید رئیسی همه موارد مذکور را اثبات کرد؛ این که بدون رضایت کدخدا میتوان تحریمشکنی کرد، عضو پیمانهای بزرگ اقتصادی مثل شانگهای و بریکس شد، فروش نفت را چندین برابر، و پول ان را نقد کرد و...
🔴 #اندیشکده_مطالعات_نفوذ 👇
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 حافظه تاریخی 🔔
📹 تمام قولهای رئیس جمهور منتخب
❗️برخی جناب پزشکیان را فاقد هرگونه برنامه و وعده وعید میدانند اما با بررسی سخنان او در ایام انتخابات می فهمیم آقای پزشکیان قولهای زیادی به مردم داده است که در کلیپ بالا می بینید.
🔴 #اندیشکده_مطالعات_نفوذ 👇
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌️اولین کسی که گفت: امام حسین را سیاسی نکنید .
🎬 #اندیشکده_مطالعات_نفوذ 👇
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حافظه_تاریخی
♦️توپخانه میخواید یا دیگ غذا؟!
🔹این دو قطبی بود که انگلیس ها با تبلیغات توی ذهن مردم ایران کردن و سبب جدا شدن شهرهای افغانستان، قندهار و هرات از ایران شدن، به همین سادگی!🤔
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷️🔹️🔹️ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ
لطفا کانال ما را به دوستان خود، معرفی کنید. لینک کانال :
👇👇👇👇👇👇👇
@Anusism
🔊🚨 #حافظ_تاریخی 🚨🔊
♨️ مجمع لژ بزرگ ماسونی 2024 در پایتخت آذربایجان شهر باکو برگزار شد. فراماسون ها از کشورهای مختلف جهان به آذربایجان آمدند !
این دیدار سال گذشته نیز علنا در آذربایجان برگزار شد و موضوعات مطرح شده در جلسه محرمانه اعلام شده و گزارشی از آن در دسترس نیست.
📌 لینک عضویت در کانال #آنوسیسم :👇
#اندیشکده_مطالعات_نفوذ
@Anusism
https://eitaa.com/Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥محمود احمدینژاد در سفر به ترکیه هم سید شد هم پرفسور
دوستان چرا احمدی نژاد کله گرگی میره ?
#طنز
🇮🇷 کانال رسمی #اندیشکده_مطالعات_نفوذ 👇🏻
@Anusism
⭕️آقای پزشکیان! در رسانه ملی جلوی حدود میلیونها انسان گفته بودید با مردم صادق هستید و با دولت سوم روحانی کاری ندارید اما امروز وزیر امور خارجه دولت روحانی را به رییس شورای راهبردی دولتتان منصوب گردید!!
🆔 @Anusism 🔜 #اندیشکده_مطالعات_نفوذ
حجم تخریبی که علیه جلیلی صورت گرفت بی سابقست!
جلیلی هم از خودی ها خورد هم از غیر خودی ها. شما فکر میکنید چرا برخی از افرادی که تو ستاد آقای قالیباف بودن ،پناه بردن به ستاد پزشکیان؟
تا حالا به این فکر کردید که چرا انقدر از جلیلی وحشت دارند؟ چرا نمیخوان جلیلی رو بازی بدن؟ چرا دوست ندارن یکی مثل جلیلی مطرح بشه؟
دلیلش مشخصه، تنها نامزدی که اشاره داشت به فساد در سیستم جلیلی بود
بارها مثال انبار گندم و موش هارو زد.
بارها مثال نشتی لوله های آب و زد و علنن
گفت به حساب شرکت های دولتی خواهم رسید.
با اون نقل قول ساختگی از آقای ذولنور
خواستن جلیلی رو بزنن و بگن جلیلی سفته
اتفاقا مملکت ما به همچین آدمایی نیاز داره. برای خدا کار کنه و به کسی باج نده.
با پولپاشی و اجیر کردن چارتا کودن رسانه ای نخواد خودشو مطرح کنه. جلیلی در چهارچوب اصول و رعایت کردن تمام خط قرمزهای اخلاقی چهارده میلیون رای حلال جمع کرد و بدخواهان از همین اثر وحشت دارند.
پولپاشی هایی عجیب غریبی شد برای زدن جلیلی و از اون طرف بالا بردن نامزد مورد نظر اصلاحات. هرچی در توان داشتن رو کردن تا جلیلی رئیس جمهور نشه!
جلیلی بخوبی میدونه بخور بخورها کجاست
و میدونست برای جمع کردن بساط اینا
به قدرت بالا دستی مثل جایگاه ریاست جمهور نیاز داره . اما همه دست به دست هم دادن تا جلیلی به این جایگاه نرسه.
جالبه امروز داشتم چنل های یوتیوبی رو رصد میکردم ، کیلیپ های تولیدی علیه جلیلی شدت گرفته (سر ماجرای کرسنت دارن جلیلی رو متهم جلوه میدن) همه شون هم سعید جلیلی رو مهره اصلی رهبر انقلاب معرفی میکنند که نماینده ویژه رهبر انقلابه با اختیارات ویژه.
سعید جلیلی امروز سیبل خودی و غیر خودیه! چرا؟ چون شهیدانه زندگی کرده.
کسی که شهیدانه زندگی کنه عاقبتش ختم به شهادت میشه.
این روزها رو خوب بخاطر بسپارید
چون در آینده وقتی به این روزها نگاه کنید
از خودتون میپرسید ما کجای این ماجرا بودیم؟
جلیلی رو سنگ زدیم
برچسب زدیم
یا کمکش کردیم؟
یا شاید تماشاچی؟!
🛑#اندیشکده_مطالعات_نفوذ
🏴@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «عباس موزون» عزیز در مورد واژه «تَنَقَّبت» در زیارت عاشورا تفسیری فوقالعاده دردناک ارائه کردند...
آتشی افکنده بر این شرحه شرحه جسم را
📌 عضویت در کانال #اندیشکده_مطالعات_نفوذ :👇
https://eitaa.com/Anusism
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 22 صفحه : 516
انتقاد مسیح مهاجری از بیانیه دیپلماتیک پزشکیان: چرا اینقدر نقش چین و روسیه را در روابط خارجی ایران پررنگ کردید؟
مسیح مهاجری در رونامه جمهوری اسلامی نوشت:
🔹اولین مقاله دکتر پزشکیان که تحت عنوان «پیام من به جهان جدید» در رسانهها منتشر شد، نقاط قوت و ضعفهائی دارد که قطعاً مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است.
🔹این مقاله نقاط ضعفی هم دارد که در رأس آنها پررنگ شدن رابطه با چین و روسیه و تمجید کمنظیر از پیمانهای درازمدت ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با روسیه است. لابد رئیس جمهور منتخب میدانند این پیمانها و بطور کلی زیادهروی در تقویت روابط با این دو کشور در سالهای اخیر از نقاط ضعف دولتهای دوازدهم و سیزدهم بوده و همواره مورد انتقاد و اعتراض رسانهها و صاحبنظران قرار داشته است.
👈 پ.ن: انتقادات و دخالتهای پدرخواندهها شروع شد. یاد مینی سریال "یکی از این روزها" (با بازی مرحوم داود رشیدی) افتادم. فیلم زیبایی است، دوباره دیدنش ضرر نداره
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔷️🔹️🔹️ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ
لطفا کانال ما را به دوستان خود، معرفی کنید
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نبرد سنگین و خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات با تروریستها در ۵۰ روز اخیر
🔹# اندیشکده_مطالعات_نفوذ
@ANUSISM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #پرفسور_عسگرخانی آرام بخواب! ما بیداریم
🔹️تمام تلاش باند نیویورکی ها برای حذف پرفسور به جایی نرسید تا متاسفانه ویروس کرونا او را از پای در آورد. آنچه در این کلیپ مطرح می شود تماما مورد تایید نیست ولی به عنوان یک منتقد منصف، #عسگرخانی حرف هایش را زد تا بماند برای تاریخ و فردا کسی گلایه نکند که ما به این موضوع جهل داشتیم.
تحریریه خیمهگاه ولایت
محمدحسین واسعی
کارشناس مسائل سیاسی
رونوشت:
رییس جمهور مردمی جناب آقای دکتر پزشکیان برای استحضار
#ظریف #عسگرخانی
◀️ به پایگاه امنیتی خبری تحلیلی #اندیشکده_مطالعات_نفوذ بپیوندید👇👇
@Anusism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا به آیت الله میر باقری هجمه میکنند...؟!
آیت الله میرباقری:
در نظام سرمایهداری، این شرکتهای دستساز، سرمایهدارهای رفاقتی، حزبی، اَنفال را به ریال میخرند به دلار میفروشند، آن هم در بازار بورس، یک بار هم در بازار بورس با آن بازی میکنند
این روال اگر ادامه پیدا کند، همهی تحریمها هم برداشته شود، چیزی به سبد فقرا نمیرود
#اندیشکده_مطالعات_نفوذ
🇮🇷@Anusism
✡ حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران و پدربزرگ (مادری) محمدجواد ظریف.
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ:
👉 @Anusism
🎯 مثلث برمودا در ایران (١)
1⃣ #حاج_میرزا_علینقی_کاشانی از تجّار متموّل ایران در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. آنگونه که #عینالسلطنه نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سالهای ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتشهای متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد.
2⃣ قهرمان میرزا سالور (عینالسلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴، حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵ / ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت:
📝 باغ مرحوم نبیلالسلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده.
🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانهٔ نخریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پسکوچه [است] و آب روان هم ندارد.
🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بیمحابا بدون تعمّق ملک میخرند، عمارت میسازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان، فروشی است، مثل ریگ پول میدهند.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود:
📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایهٔ شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه بههم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟)
🔸 نمازی، باز همسایهٔ دورتر من، سال قبل در دو معاملهٔ کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است.
🔸 قمار هم بین اینها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت میشود. شبی یکهزار و دویست تومان به صاحبخانه و مجلس میدهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان میبندند. عبدالعلی خان [خواجهنوری] میگفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت میشود.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ:
👉 @Anusism
🎯 مثلث برمودا در ایران (٢)
1⃣ فروشندهٔ باغ فوق به #حاج_علینقی_کاشانی، که پسکوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، بهنحوی که #عینالسلطنه را متحیّر کرد، «میرزا ابراهیمخان نبیلالسلطنه» است که بعدها پسرش، #فضلالله_نبیل، رئیس دفتر #فرح_پهلوی شد و دخترش، #زهرا_نبیل، سناتور. #نبیلالسلطنه و فرزندانش از #بهائیان سرشناس بودند.
2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحرانهای مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری بهمنظور تبادل غیرقانونی پول (#پولشویی) شبیه است.
3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانهٔ ریسمانریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانهٔ فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که #حاج_میرزا_آقا_فامیلی، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمانریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور #رضاشاه افتتاح شد.
4⃣ احداث این کارخانه در #سمنان به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین #آرادان و #سرخه بود که در آن زمان مرغوبترین پنبه ایران بهشمار میرفت. بخش مهمی از زارعین این اراضی از طوایف شبان #سنگسر بودند که از زمان صفویه بهتدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوهٔ زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند.
5⃣ عینالسلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است:
📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایفالحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را).
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ:
👉 @Anusism
🎯 مثلث برمودا در ایران (٣)
1⃣ سیوسه سال قبل، در دوران احمدشاه قاجار، #عینالسلطنه در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق / ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. نوشت:
📝 شش ساعت از دسته گذشته، شاهآباد رسیدیم. اسبها رمق ندارند و خیلی آرام حرکت میکنند. باد میآمد و سرد بود... باز چای خوردیم. عکس #عباس_افندی [عبدالبهاء، سومین شخصیت محوری بهائیت] در صدر اطاق آویخته بود. از وقتی که «میر علینقی کاشانی» مدیر این راه بود تمام عملهجات را از #بابیها گرفته بود. حالیه هم باز همانها هستند. به این جهت است که عکس عباس افندی در اطاقها است.
📚 روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۵، ص ۳۸۰۹
2⃣ تصور میکنم منظور از «میر علینقی کاشانی» فوقالذکر همان «حاج علینقی کاشانی» است که در جوانی «میرزا علینقی» خوانده میشد.
3⃣ با توجه به اسنادی که از تحرکات مالی برخی ثروتمندان بزرگ بعدی ایران در زمان جنگ جهانی دوم موجود است، احتمالاً باید اسنادی باشد که بتواند اطلاعات دقیقتری دربارهٔ «حاج علینقی کاشانی» و شرکایش، و سازوکار عملیات مالی ایشان، به دست دهد و یادداشتهای عینالسلطنه را مستند و کامل کند.
4⃣ #حاج_علینقی_کاشانی در سالهای پسین میکوشید، مانند سایر ثروتمندان بزرگ از این قماش، آنگونه که هم در ایران و هم در غرب مرسوم است، برای خود #وجاهت کسب کند. به این دلیل، زمانی که به ثروت انبوه رسید، «کار خیر» نیز میکرد و به علمای بزرگ وقت، مانند مرحوم آيتاللهالعظمی بروجردی، «وجوهاتی» میداد. ورّاث مادی و معنویِ اینگونه ثروتمندان معمولاً فقط این بخش از شخصیت ایشان را برجسته میکنند و دربارهٔ منشاء و سازوکار #کسب_ثروت خاندان خود سکوت میکنند!
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفود:
👉 @Anusism
🎯 مثلث برمودا در ایران (۴)
1⃣ سرگذشت #حاج_علینقی_کاشانی ما را به نتایجی شگفت میرساند.
2⃣ این تأمل نشان میدهد که بخش مهمی از تحولات ایران از سال ۱۳۸۴ تا امروز، در دوران صعود #محمود_احمدینژاد و سپس انتقال دولت به #حسن_روحانی، توسط افرادی رقم خورده که به منطقهٔ کشت پنبهٔ فوق تعلق دارند؛ همان اراضی بین آرادان و سُرخه که بهخاطر آن حاج علینقی کاشانی، با حمایت رضا شاه و کمک حاج میرزا آقا فامیلی، کارخانهٔ خود را برای تبدیل پنبه به نخ احداث کرد. (بنگرید به تصویر منطقهٔ فوق در انتهای همین نوشته)
3⃣ محمود احمدینژاد اصالتاً از طایفه #صباغیان_سنگسر مهاجر به #آرادان است. حسن روحانی از جانب پدر از طایفه #فریدون_سنگسر (مهاجر به #سرخه) و از جانب مادر از طایفهٔ #پیوندی_سنگسر است. «حاج علینقی کاشانی» نیز پدربزرگ (مادری) #محمدجواد_ظریف است.
4⃣ قبلاً و در یادداشت یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۸، نوشتم:
📝 «در سالهای ۱۳۲۸- ۱۳۲۹ که دایرهٔ جغرافیاییِ ستاد ارتش اولین مجلدات «فرهنگ جغرافیایی ایران» را منتشر کرد، «سُرخه» روستایی بود با ۴۰۰۰ نفر سکنه از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در استان دوم، و «آرادان» روستایی بود در نزدیکی سرخه با ۲۵۰۳ نفر سکنه از توابع بخش گرمسار شهرستان دماوند استان مرکزی.
📝 آن زمان برای هیچکس قابل تصور نبود که در آیندهٔ دور از دو خانوادهٔ ساکن این دو روستا، که هر دو اصالتاً از طوایف شبان #سنگسر (مهدیشهر) بودند، دو تن به مدت ۱۶ سال پیاپی زمام دولت ایران را بهدست خواهند گرفت و بر اقتصاد (و سیاست) ایران بزرگترین تأثیرات را خواهند گذارد.»
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ:
👉 @Anusism
🎯 موقعیت جغرافیایی سنگسر (مهدیشهر)، آرادان و سُرخه
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفود:
👉 @Anusism
🎯 توضیحات تکمیلی درباره یادداشت «مثلت برمودا در ایران»
1⃣ در یادداشت فوق در پی اثبات #بهائی_بودن «حاج علینقی کاشانی» نبودم بلکه یافتههای خود را درباره جایگاه حیرتانگیز منطقهٔ «آرادان - سُرخه - سنگسر» در تحولات اخیر ایران، از سال ۱۳۸۴ تا امروز (دولتهای محمود احمدینژاد و حسن روحانی)، بیان کردم.
2⃣ یادداشت فوق فقط نشان میدهد که #حاج_علینقی_کاشانی با کانون مالی- سیاسی معینی ارتباط و شراکت داشته که در منطقهٔ سمنان نفوذ فراوان داشت و، اگر «میر علینقی کاشانی» ذکر شده در یادداشت ۲۵ ذیحجه ۱۳۳۰ ق / ۱۴ آذر ۱۲۹۱ ش. عینالسلطنه همان «حاج علینقی کاشانی» باشد، این ارتباطات بسیار قدیمی بوده.
3⃣ آنچه فرضیهٔ یکی بودنِ «حاج علینقی کاشانی» سال ۱۳۲۴ ش. و «میر علینقی کاشانی» سال ۱۲۹۱ ش. را تقویت میکند نامهای است به محمد مسعود، منتشره در روزنامهٔ مرد امروز (شماره ۶۰، مورخ ۲۵ خرداد ۱۳۲۵، ص۷)، از فردی با نام مستعار «ب. ب.» که در آن حاج علینقی کاشانی را «حاج میر علینقی کاشانی» خوانده و مسعود را به رشوهگیری و سکوت دربارهٔ او متهم کرده. این نامه نشان میدهد که حاج علینقی کاشانی به «میر علینقی کاشانی» نیز مشهور بوده.
4⃣ در روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه فرد دیگری بهنام «حاج علینقی کاشانی» دیده میشود که در یادداشت یکشنبه، ۲۴ ربیعالثانی ۱۳۲۴ ق / ۱۷ ژوئن ۱۹۰۶ م. از او با عنوان «مرحوم حاج علینقی کاشانی» یاد شده یعنی در سال پایانی سلطنت مظفرالدین شاه مرحوم بوده. عینالسلطنه درباره این حاج علینقی کاشانی مینویسد:
📝 «این کاروانسراها را تا مشهد مقدس همه را مرحوم حاجی علینقی کاشانی تعمیر کرده. خدایش رحمت کند، بسیار زحمت کشیده و مصارف کرده است.» (روزنامهٔ خاطرات عینالسلطنه، ج۲، صص ۱۶۵۱- ۱۶۵۲)
5⃣ از حاج علینقی کاشانی فوقالذکر موقوفاتی بر جا است که فهرست آن در سال ۱۳۰۱ ق / ۱۸۸۳ م.، ده سال قبل از قتل ناصرالدینشاه، منتشر شده با مشخصات زیر: صورت موقوفات حاج علینقی کاشانی، تهران: ۱۳۰۱ ق، دارالطباعه سید آقا میر باقر رازی. روشن است که این حاج علینقی کاشانی را نباید با حاج میر علینقی کاشانی، که در سال ۱۳۲۵ ش. زنده بود، یکی دانست.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ #اندیشکده_مطالعات_نفوذ:
👉 @Anusism