eitaa logo
عقل منور
1هزار دنبال‌کننده
102 عکس
6 ویدیو
16 فایل
﷽ انتشار درس‌ها و نوشته‌های استاد روح‌الله سوری در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی، از سوی شاگردان ایشان صفحه شخصی پایگاه اندیشوران: http://r-soori.andishvaran.ir پایگاه مگیران: magiran.com/author/profile/441684 پیشنهاد و تبادل: @Moharram61
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب "چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان" نگاشته استاد روح‌الله سوری در بیست و دومین دوره همایش کتاب سال حوزه به مقام "شایسته تحسین" دست یافت. در این همایش ۸۰۴ اثر از فرهیختگان حوزوی داخل و خارج کشور به دبیرخانه فرستاده شد که سرانجام ۴۷ اثر برتر شناخته شدند. کتاب «چیستی و پیوند قرآن، عرفان و برهان» اثری گران‌قدر در فلسفه دین است که رابطه گزاره‌های دینی، عرفانی و فلسفی را پی‌گیری می‌کند و بر آن است که دین، عرفان و فلسفه از هم جدایی ندارند. عرفان از راه شهود و فلسفه از راه عقل، اگر درست و برابر موازین حرکت کنند جز به حقیقت نخواهند رسید. حقیقتی که وحی با روش فوق بشری خود بدان دست یافته و در قالب نقل از آن سخن می‌گوید. در صورت تمایل می‌توانید این کتاب را با ۲۰ درصد تخفیف تخفیف از لینک زیر تهیه فرمایید: https://basalam.com/ketabeadib/product/195127?ref=O3bN&sh=copy-O3bN-product-referral @aqlemonavar
124 esharat-souri.mp3
10.98M
(ج۱۲۴) نمط۵، فصل۸ (از: قوله و عدم المعلول متعلق بعدم کون العله) @aqlemonavar
126 esharat-souri.mp3
12.64M
(ج۱۲۶) نمط۵، فصل۱۱ (از: الفصل الحادی عشر) @aqlemonavar
127 esharat-souri.mp3
12.74M
(ج۱۲۷) نمط۵، فصل۱۱ (از: و عارض الفاضل الشارح ذلک) [حدیثی اخلاقی از امام جواد (ع)] @aqlemonavar
128 esharat-souri.mp3
11.71M
(ج۱۲۸) نمط۵، فصل۱۲ (از: الفصل الثانی عشر) [نکاتی به‌مناسبت ولادت امیرالمونین (ع) + نکاتی درباره آیه: انی لا احب الآفلین] @aqlemonavar
129 eshart-souri.mp3
13.01M
(ج۱۲۹) نمط۵، فصل۱۲ (از: اقول: یرید بیان مذاهب الناس) @aqlemonavar
130 eshart-souri.mp3
14.27M
(ج۱۳۰) نمط۵، فصل۱۲ (از: قالوا و ذلک محال) @aqlemonavar
131 eshart-souri.mp3
13.76M
(ج۱۳۱) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم ان هذه الفرقه) @aqlemonavar
132 esharat-souri.mp3
14.83M
(ج۱۳۲) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله و لا یجوز ان تسنح اراده مجدده) @aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "عرفان" تنگ‌نای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برون‌رفت از آن روح‌الله سوری  چکیده ذات الهی از نگاه عارفان «وجود لابشرط مقسمی» است که به­‌سبب عدم تناهی و عدم تعیّنش، هیچ­‌گونه ادراکی نمی­‌پذیرد. پیامد ادراک­‌ناپذیری ذات، حکم­‌ناپذیری اوست که ازسوی عارفان تصریح شده است. نفی ادراک و حکم از ذات الهی با مشکلات مهمی روبه‌روست؛ مانند 1. پرستش­‌ناپذیری ذات؛ 2. تقابل با متون دینیِ گویای ادراک؛ 3. تقابل با بایستگی برخی احکام مانند «موجود بودن». برخی عارفان برای رهایی از مشکلات یادشده ادراک اجمالی ذات را پذیرفته و برهان­‌های ادراک­‌ناپذیری را به ادراک تفصیلی منصرف ساختند. ادراک اجمالی از نگاه ایشان سه تفسیر مهم دارد که همگی می­‌کوشند ادراک بی­‌واسطۀ ذات را به­ گونه­‌ای که متعلَّق ادراک، مستقیماً خود ذات باشد، توجیه کنند؛ اما برپایۀ عدم تناهی ذات، ادراک بی­‌واسطۀ آن، حتی به­‌گونۀ اجمالی نیز نارواست. پژوهش پیش‌رو با تقسیم ادراک به «بی­‌واسطه» و «باواسطه»، براین‌باور است: تحلیل فیض منبسط و مقام احدیت، و کشف نیاز آن­ها به حقیقتی ورای خویش، گونه­‌ای ادراک باواسطه از ذات به ­دست می­‌دهد که در قالب مفهوم­‌های اشاره‌کننده گزارش می­‌شود. متعلَّق این ادراک، خود ذات نیست؛ تا از سوی برهان­‌های ادراک­‌ناپذیری نفی شود. متعلق این ادراک، برون­‌نمایی­‌ای است که فیض منبسط و مقام احدیت، نسبت به ماورای خویش (ذات الهی) دارند؛ این برون­‌نمایی به‌مثابۀ ادراک باواسطۀ ذات قلمداد می­‌شود. کلیدواژه‌ها ادراک ذات الهی، علم اجمالی به ذات، ادراک با واسطۀ ذات، برون‌نمایی احدیت، مفهوم‌های اشاره‌کننده لینک دانلود: https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html @aqlemonavar
133 esharat-souri.mp3
13.54M
(ج۱۳۳) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم اشار الی ابطال القول باراده القدیمه) @aqlemonavar
134 esharat-souri.mp3
11.37M
(ج۱۳۴) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله: قالوا و لم یزل غیر المتناهی ) @aqlemonavar
135 esharat-souri.mp3
8.79M
(ج۱۳۵) نمط۵، فصل۱۲ (از: اشاره الی الجواب عن الحجه الثانیه) @aqlemonavar
عقل منور
‌#شرح‌الإشارات‌و‌التنبیهات (ج۱۰۳) نمط۵، فصل۱ (از: النمط الخامس فی الصنع و الابداع) #استاد_سوری @a
به‌نام خدا تدریس نمط پنجم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» از جلسه ۱۰۳ آغاز و در جلسه ۱۳۵ پایان یافت. با یاری خداوند تدریس نمط ششم به‌زودی آغاز می‌شود. @aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
امام صادق علیه السلام: الْأَوْصِيَاءُ هُمْ أَبْوَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِي يُؤْتَى مِنْهَا وَ لَوْلَاهُمْ مَا عُرِفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل‏ اوصیاء [پیامبر] درهای خداوند عزّوجلّ هستند که از آنها [به ساحت ربوبی] وارد می‌شوند. اگر آنها نبودند خداوند عزوجلّ شناخته نمی‌شد. (کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۹۳) @sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام مهدی علیه السلام: أنا خاتِمُ الأوصِياءِ، بي يُدفَعُ الله البَلاءَ عن اهلی و شيعَتي من پایان‌دهنده اوصیا هستم. به‌واسطه من بلا از بستگان و پیروانم دور می‌شود. (طوسی، الغيبة، ص۲۸۵) @sooyesama
تفسیر انفسی سلیمان و دیو.m4a
18.34M
ج ۸ (تفسیر انفسی داستان سلیمان و دیو) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
136 esharat-souri.mp3
11.04M
(ج۱۳۶) نمط۶، فصل۱ (از: النمط السادس: فی الغایات) @aqlemonavar
137 esharat-souri.mp3
13.52M
(ج۱۳۷) نمط۶، فصل۱و۲ (از: هذا التعریف لمعنی الغنی) @aqlemonavar
تفسیر.mp3
19.61M
ج ۹ (همتایی نقل و عقل در تفسیر وحی) رشته: فلسفه و حکمت اسلامی مقطع: کارشناسی @aqlemonavar
138 esharat-souri.mp3
12.12M
(ج۱۳۸) نمط۶، فصل۳و۴ (از: الفصل الثالث) @aqlemonavar
139 esharat-souri.mp3
13.63M
(ج۱۳۹) نمط۶، فصل۵ (از: یرید تعریف معنی الجود) [نکاتی درباره ماه رمضان] @aqlemonavar
140 esharat-souri.mp3
12.4M
(ج۱۴۰) نمط۶، فصل۵ تا ۸ (از: و نعود الی المقصود) @aqlemonavar