132 esharat-souri.mp3
14.83M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۲) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله و لا یجوز ان تسنح اراده مجدده)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
مقاله علمی پژوهشی در موضوع "عرفان"
تنگنای ادراک ذات الهی در عرفان اسلامی و راه برونرفت از آن
روحالله سوری
چکیده
ذات الهی از نگاه عارفان «وجود لابشرط مقسمی» است که بهسبب عدم تناهی و عدم تعیّنش، هیچگونه ادراکی نمیپذیرد. پیامد ادراکناپذیری ذات، حکمناپذیری اوست که ازسوی عارفان تصریح شده است. نفی ادراک و حکم از ذات الهی با مشکلات مهمی روبهروست؛ مانند 1. پرستشناپذیری ذات؛ 2. تقابل با متون دینیِ گویای ادراک؛ 3. تقابل با بایستگی برخی احکام مانند «موجود بودن».
برخی عارفان برای رهایی از مشکلات یادشده ادراک اجمالی ذات را پذیرفته و برهانهای ادراکناپذیری را به ادراک تفصیلی منصرف ساختند. ادراک اجمالی از نگاه ایشان سه تفسیر مهم دارد که همگی میکوشند ادراک بیواسطۀ ذات را به گونهای که متعلَّق ادراک، مستقیماً خود ذات باشد، توجیه کنند؛ اما برپایۀ عدم تناهی ذات، ادراک بیواسطۀ آن، حتی بهگونۀ اجمالی نیز نارواست.
پژوهش پیشرو با تقسیم ادراک به «بیواسطه» و «باواسطه»، براینباور است: تحلیل فیض منبسط و مقام احدیت، و کشف نیاز آنها به حقیقتی ورای خویش، گونهای ادراک باواسطه از ذات به دست میدهد که در قالب مفهومهای اشارهکننده گزارش میشود. متعلَّق این ادراک، خود ذات نیست؛ تا از سوی برهانهای ادراکناپذیری نفی شود. متعلق این ادراک، بروننماییای است که فیض منبسط و مقام احدیت، نسبت به ماورای خویش (ذات الهی) دارند؛ این بروننمایی بهمثابۀ ادراک باواسطۀ ذات قلمداد میشود.
کلیدواژهها
ادراک ذات الهی، علم اجمالی به ذات، ادراک با واسطۀ ذات، بروننمایی احدیت، مفهومهای اشارهکننده
#استاد_سوری
#مقاله
لینک دانلود:
https://jop.ut.ac.ir/article_80204.html
@aqlemonavar
133 esharat-souri.mp3
13.54M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۳) نمط۵، فصل۱۲ (از: ثم اشار الی ابطال القول باراده القدیمه)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
134 esharat-souri.mp3
11.37M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۴) نمط۵، فصل۱۲ (از: قوله: قالوا و لم یزل غیر المتناهی )
#استاد_سوری
@aqlemonavar
135 esharat-souri.mp3
8.79M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۵) نمط۵، فصل۱۲ (از: اشاره الی الجواب عن الحجه الثانیه)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
عقل منور
#شرحالإشاراتوالتنبیهات (ج۱۰۳) نمط۵، فصل۱ (از: النمط الخامس فی الصنع و الابداع) #استاد_سوری @a
بهنام خدا
تدریس نمط پنجم از کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» از جلسه ۱۰۳ آغاز و در جلسه ۱۳۵ پایان یافت.
با یاری خداوند تدریس نمط ششم بهزودی آغاز میشود.
@aqlemonavar
هدایت شده از به سوی سماء
امام صادق علیه السلام:
الْأَوْصِيَاءُ هُمْ أَبْوَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الَّتِي يُؤْتَى مِنْهَا وَ لَوْلَاهُمْ مَا عُرِفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل
اوصیاء [پیامبر] درهای خداوند عزّوجلّ هستند که از آنها [به ساحت ربوبی] وارد میشوند. اگر آنها نبودند خداوند عزوجلّ شناخته نمیشد.
(کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۹۳)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام مهدی علیه السلام:
أنا خاتِمُ الأوصِياءِ، بي يُدفَعُ الله البَلاءَ عن اهلی و شيعَتي
من پایاندهنده اوصیا هستم. بهواسطه من بلا از بستگان و پیروانم دور میشود.
(طوسی، الغيبة، ص۲۸۵)
@sooyesama
تفسیر انفسی سلیمان و دیو.m4a
18.34M
#استاد_سوری
#تفسیر_انفسی
ج ۸ (تفسیر انفسی داستان سلیمان و دیو)
رشته: فلسفه و حکمت اسلامی
مقطع: کارشناسی
@aqlemonavar
136 esharat-souri.mp3
11.04M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۶) نمط۶، فصل۱ (از: النمط السادس: فی الغایات)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
137 esharat-souri.mp3
13.52M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۷) نمط۶، فصل۱و۲ (از: هذا التعریف لمعنی الغنی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
تفسیر.mp3
19.61M
#تفسیر_انفسی
ج ۹ (همتایی نقل و عقل در تفسیر وحی)
رشته: فلسفه و حکمت اسلامی
مقطع: کارشناسی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
139 esharat-souri.mp3
13.63M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۳۹) نمط۶، فصل۵ (از: یرید تعریف معنی الجود)
[نکاتی درباره ماه رمضان]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
تفسیر.mp3
20.47M
#تفسیر_انفسی
ج ۱۲ (نکاتی پیرامون وحی، ابطال تناسخ، تجسم اعمال)
رشته: فلسفه و حکمت اسلامی
مقطع: کارشناسی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
فلسفه احکام.mp3
18.42M
#فلسفه_احکام
ج ۱۲ (نقش روزه در رشد روحی)
رشته: فلسفه و حکمت اسلامی
مقطع: کارشناسی
#استاد_سوری
@aqlemonavar
145 esharat-souri.mp3
14.36M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۴۵) نمط۶، فصل۱۱ (از: اقول ای ولو کان المعشوق)
[قطرهای از فضایل امیرمومنان (ع)]
#استاد_سوری
@aqlemonavar
146 esharat-souri.mp3
13.26M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۴۶) نمط۶، فصل۱۱ (از: فیکون المتشوق متشبها ما بالامور التی)
#استاد_سوری
@aqlemonavar
147 esharat-souri.mp3
11.79M
#شرحالإشاراتوالتنبیهات
(ج۱۴۷) نمط۶، فصل۱۲ (از: واعتراض الفاضل الشارح بان تشبه الفلک)
#استاد_سوری
@aqlemonavar